"Ik heb niets verkeerds gedaan"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: "Ik heb niets verkeerds gedaan"

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 14:49

Wilsophie schreef:...ik moet je zeggen dat ik daar verlost van ben.

Johannes schrijft inderdaad in zijn brieven dat de kinderen van de Vader de boze hebben overwonnen (1 Johannes 2 & 5). Tegelijk roept Petrus ons op om waakzaam te blijven want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden.

de heilige apostel Paulus schreef:Want wij hebben de strijd (...) tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.

Hoe bedoel je precies, verlost van de boze? Leg Romeinen 6 & 7 eens naast elkaar. Zolang wij vleselijk zijn, is er strijd. In 2 Korinthe schrijft Paulus ´´Hij heeft verlost, en verlost nog. Op Hem hebben wij de hoop gevestigd dat Hij ons ook verder verlossen zal´´. Het is helemaal niet raar om daar voor te bidden hoor Wilsophie!´´

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2013 14:50

Ho ho, veel conclusies...
Voor alle duidelijkheid een paar dingen:

Ik zeg niet dat we geen zondaars zijn, maar dat het soms moeilijk is om echt aanwijsbare zonden te vinden.
Maar we zeggen zo makkelijk "Ik ben de grootste de zondaren". En als je dan gaat nadenken wát nou precies je verkeerde dingen waren vandaag, kan het zijn dat je niet ver komt

Daar ging het ook over bij Jozef die in de gevangeins zet en zei dat hij niets verkeerds gedaan had. Kan Jozef dat zeggen? Kunnen wij dat zeggen?

En ja: Natuurlijk zijn we in Christus een nieuwe schepping, maar daar gaat het hier even niet over.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 08 okt 2013 14:52

Wilsophie schreef:Wat je schrijft is helemaal waar Coby, maar wat moet ik dan met Joh. 3 vers 16? o.a.

Hoezo? Dat laat zien dat we allemaal zondig waren en er dus een oplossing nodig was om ermee af te rekenen. Schuld, aanklacht en zondebesef zijn dus weg, we zijn gerechtvaardigd. Ondanks dat zondigen we nog wel en dat belijdt je en daar vraag je vergeving voor.
Petrus moest nog wel zijn voeten laten wassen, al was hij rein door het Woord wat Hij tot hem had gesproken.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 14:57

Wilsophie schreef:Met alle respect, het gebed van Daniël heeft alles te maken met de toekomst, daarom spreekt Daniël ook in hoofdstuk 9 over de 70 e week.

Het gebed van Daniël gaat in de eerste plaats over een terugkeer uit de ballingschap:
Daniël schreef:in het eerste jaar van zijn regering, merkte ik, Daniël, in de boeken het aantal jaren op waarover het woord van de HEERE tot de profeet Jeremia gekomen was: zeventig jaar zouden na de verwoesting van Jeruzalem voorbij moeten gaan.

Bovendien is dat in dezen helemaal niet belangrijk; het gaat erom dat Daniël het blijkbaar helemaal niet vreemd vond om zijn schuld voor God te belijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 14:59

Onze blinde ogen moeten geopend worden hiervoor. De satan wil ons doen laten geloven dat wij best goede mensen zijn.
We leven immers netjes, voor de buitenkant.
Maar de Heere ziet de binnenkant, dus ook onze boze gedachten en overwegingen. En als je EERLIJK bij jezelf te rade gaat, kan het niet anders dan dat je beschaamd moet erkennen dat het ook vandaag weer meerdere malen fout is gegaan.
Gedachteloos een gebedje voor je boterham, of zelfs helemaal niet bidden, omdat je in een restaurantje zat.
Iemand onheus bejegend. Niet de minste willen zijn. Je hongerige naaste niet willen zien.
Lelijke woorden die in je opgeborreld zijn.
Het is een Zegen als we bewaard worden voor de ergste zonden. En voor de grootste der zondaren is er vergeving mogelijk, maar we moeten eerst wel tot dat besef gebracht worden!
Dus zeg nooit dat je vandaag echt niets verkeerds hebt gedaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 okt 2013 15:06

JeeWee schreef:Daar ging het ook over bij Jozef die in de gevangeins zet en zei dat hij niets verkeerds gedaan had. Kan Jozef dat zeggen? Kunnen wij dat zeggen?

Ik moest denken aan de op het eerste gezicht een beetje vreemde belofte in Ezechiël 36: ´´ Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. (...) U zult zich uw slechte wegen en uw daden die niet goed waren, herinneren. U zult walgen van uzelf om uw ongerechtigheden en om uw gruweldaden.´´ Dat was het woord van de Heere.. Kunnen wij dat zeggen?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2013 15:10

schelpje3 schreef:Onze blinde ogen moeten geopend worden hiervoor. De satan wil ons doen laten geloven dat wij best goede mensen zijn.
We leven immers netjes, voor de buitenkant.
Maar de Heere ziet de binnenkant, dus ook onze boze gedachten en overwegingen. En als je EERLIJK bij jezelf te rade gaat, kan het niet anders dan dat je beschaamd moet erkennen dat het ook vandaag weer meerdere malen fout is gegaan.
Gedachteloos een gebedje voor je boterham, of zelfs helemaal niet bidden, omdat je in een restaurantje zat.
Iemand onheus bejegend. Niet de minste willen zijn. Je hongerige naaste niet willen zien.
Lelijke woorden die in je opgeborreld zijn.
Het is een Zegen als we bewaard worden voor de ergste zonden. En voor de grootste der zondaren is er vergeving mogelijk, maar we moeten eerst wel tot dat besef gebracht worden!
Dus zeg nooit dat je vandaag echt niets verkeerds hebt gedaan.

ja ja, allemaal waar.
Maar probeer nou eens even los te komen van het feit dat we inderdaad allemaal zondaren zijn. Dat is een ontwijfelbare waarheid.
En dat zeggen we maar al te makkelijk.
Maar er zijn zoveel dagen dat ik niemand onheus heb bejegend, steeds de minst was, mijn hongerige naaste heb gevoed, lust heb gehad in 's Heeren wet en dienst enz...
ja, ik blijf zondaar.
Dat bleef Jozef ook.

En toch zegt hij dat hij niets verkeerds heeft gedaan...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 okt 2013 15:10

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 15:20

JeeWee schreef:
En dat zeggen we maar al te makkelijk.
Maar er zijn zoveel dagen dat ik niemand onheus heb bejegend, steeds de minst was, mijn hongerige naaste heb gevoed, lust heb gehad in 's Heeren wet en dienst enz...
ja, ik blijf zondaar.
Dat bleef Jozef ook.

Nee, dat zeggen we niet vaak genoeg! En zodra je het forum betreedt, zal ongetwijfeld de zonde van de vijandschap je overspoelen. :wink:
Zei Paulus al niet: als ik het goede wil doen, ligt het kwade op de loer?
Echt, graaf maar eens wat dieper, je komt ALTIJD dingen tegen die zondig zijn in Gods ogen. Hoeft in onze ogen niet eens zo te zijn! Het gaat er niet om of wij iets nog door de vingers kunnen zien, maar kan de Heere dat ook?
We zijn in zonde ontvangen en geboren, hou zouden wij dan rein kunnen leven?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2013 15:21

Bambi schreef:Jozef had niets gedaan, waarvoor je in die tijd, in de gevangenis gegooid kon worden.

Precies.
En zo kan een kind ook tot de conclusie komen dat het niets heeft gedaan wat fout was.
Natuurlijk weten we allemaal dat we niet volmaakt zijn.

Maar wat roepen we het makkelijk na: "onze beste werken zijn als een wegwerpelijk kleed".
Het zit is gewoon ingebakken: "uit u geen goed meer in der eeuwigheid".

Ik kan me zo voorstellen dat je 's avonds in gesprek gaat met God en hem dankt dat je vandaag Zijn nabijheid zo hebt gevoeld en dat je dankbaar bent dat je dingen hebt mogen doen die Hem behagen.
En ook dankt dat je bewaard bent voor de zonde omdat je andere keuzes hebt gemaakt.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 08 okt 2013 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2013 15:22

Bambi schreef:Jozef had niets gedaan, waarvoor je in die tijd, in de gevangenis gegooid kon worden.

Precies.
context is wel vaker een probleem bij JeeWee.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 08 okt 2013 15:23

JeeWee schreef:

Het is ook geen verplichting om te zondigen. :wink:
'Ik ben de grootste aller zondaars', ik geloof niet dat Paulus dat was, ja was, hij vermoordde christenen en God had hem laten zien hoe erg hij was, daardoor kon hij ook tot bekering komen.
Maar het lijkt me stug dat ie dat na zijn bekering nog deed. Hij liet juist zien hoe je door de Geest geleid kon worden.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 okt 2013 15:24

mealybug schreef:context is wel vaker een probleem bij JeeWee.

Dank voor deze inhoudelijke reactie.
Ik dacht al: hoe lang houden we een topic mooi?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2013 15:26

JeeWee schreef:
Maar wat roepen we het makkelijk na: "onze beste werken zijn als een wegwerpelijk kleed".
Het zit is gewoon ingebakken: "uit u geen goed meer in der eeuwigheid".

Maar velen menen er niets van, wat ontzettend goed blijkt, wanneer een ander dit van ze zegt.
Moet je eens kijken wat er dan gebeurt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2013 15:28

JeeWee schreef:Ik kan me zo voorstellen dat je 's avonds in gesprek gaat met God en hem dankt dat je vandaag Zijn nabijheid zo hebt gevoeld en dat je dankbaar bent dat je dingen hebt mogen doen die Hem behagen.
En ook dankt dat je bewaard bent voor de zonde omdat je andere keuzes hebt gemaakt.

Nee, zo bid ik niet.
Die keuze maak je niet zelf! Als je begrijpt wat ik bedoel.
Toen één van onze kinderen een keer beroofd en bedreigd was, liep ik savonds over van dankbaarheid dat de Heere zijn leven gespaard had. Maar op het moment dat mijn zoon thuis kwam, werd ik heel heel boos, ja driftig, op de dader.
Als het in mijn mogelijkheid had gelegen, had ik hem de hersens ingetimmerd. :oops:
Daar ben ik niet trots op, maar dat was een impulsieve gedachte, waar ik ook vergeving voor moest vragen.
Dat bedoel ik te zeggen, het ligt allemaal zo dicht bij elkaar!
Menselijk? Ja.
Zondig? Ook ja
JeeWee, en zoiets ernstigs hoeft er niet eens te gebeuren, het kan ook iets kleins zijn.
De buurman laat iets slingeren voor jouw deur, zodat jij erover heen kukelt en je lelijk bezeert.
Wat komt er als eerste in je op? :D

Terug naar “[Religie] - Open forum”