Kan de kerk persoonlijk geloof in de weg staan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Kan de kerk persoonlijk geloof in de weg staan?

Berichtdoor JeeWee » 04 okt 2013 12:25

Marnix schreef:Persoonlijk geloof is volgens mij gewoon hoe je relatie met Hem is, gewoon je eigen geloof ten op zicht van een collectief geloof van een kerkverband. Of een kerkverband met wat ze doen, leren, geloven, handelen enz. je relatie met God kunnen blokkeren, bedreigen, aantasten enz.

Juist dat blokkeren herken ik wel.
De verkondiging kan veel blokkeren,
Dan wordt 'de toeleidende weg' een 'toesluitende weg'.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2013 13:45

Precies. ls in een kerk geen evangelie klinkt of maar heel beperkt kan dat enorm blokkeren. Dat is ook mijn moeite met heel zware gemeenten waar haast niemand aan de avondmaal aangaat en iedereen denkt verloren te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 okt 2013 18:23

JeeWee schreef:Veel mensen lopen stuk op de kerk.
Of, zoals Corrie ten Boom het ooit verwoordde: "God is wel goed, maar het is wel tobben met Zijn grondpersoneel".
Heel begrijpelijk hebben kerken regels en dogma's die zij zeggen te baseren op de Bijbel.
Omdat het mensen zijn, worden ze ook menselijk geïnterpreteerd.
Ook logisch.

Recent was Hilligje Kok in het nieuws die in Rouveen stuk liep op de kerk, niet op God.
Heel veel jongeren lopen stuk op de de kerk en op kerkmensen omdat ze daar in een andere wereld stappen, vaak een kerk ván de wereld en niet ín de wereld

Kan het zijn dat dit alles het zicht op God gaat belemmeren en het mensen juist bij God vandaan jaagt in plaats van hen dichter bij God te brengen?

Door de zonde heb je natuurlijk veel moeilijkheden in de kerk. Maar je eigen zondigheid erkennen houdt wellicht ook in, dat je je niet te hoog voelt voor een kerk met zulke mensen. Al begrijp ik wel, dat de menselijkheden grote moeilijkheden op kunnen leveren.
Zo maar een gedachte van mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 okt 2013 21:35

JeeWee schreef:Veel mensen lopen stuk op de kerk.
Of, zoals Corrie ten Boom het ooit verwoordde: "God is wel goed, maar het is wel tobben met Zijn grondpersoneel".
Heel begrijpelijk hebben kerken regels en dogma's die zij zeggen te baseren op de Bijbel.
Omdat het mensen zijn, worden ze ook menselijk geïnterpreteerd.
Ook logisch.

Recent was Hilligje Kok in het nieuws die in Rouveen stuk liep op de kerk, niet op God.
Heel veel jongeren lopen stuk op de de kerk en op kerkmensen omdat ze daar in een andere wereld stappen, vaak een kerk ván de wereld en niet ín de wereld

Kan het zijn dat dit alles het zicht op God gaat belemmeren en het mensen juist bij God vandaan jaagt in plaats van hen dichter bij God te brengen?

Absoluut waar.
Dergelijke kerken roven bij mensen een gedeelte, soms bijna hele relatie met God.
Zal een voorbeeld noemen. Mijn moeder, ze juicht nu voor Gods troon, was veel ziek en lag vaak in het ziekenhuis, gelukkig wel. Haar relatie met God was minimaal maar in het ziekenhuis opperbest. Ze had het mooiste leven als ze in het ziekenhuis lag. Op een dag zei mijn zus in het ziekenhuis tegen haar als je naar huis mag, ga dan niet meer naar die kerk, ze nemen alles van je af. Ze mocht naar huis, ging naar dezelfde kerk en ze was alles weer kwijt. Dit gebeurde niet een keer, nee haar hele Geestelijke leven en ook die kerkgang lang.
God heeft mij persoonlijk op een wonderlijke manier uit een kerk gehaald.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “[Religie] - Open forum”