Is slavernij Bijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bartuz

Re: Is slavernij Bijbels?

Berichtdoor Bartuz » 11 sep 2013 08:27

hettys schreef:
Slavernij is inderdaad gewoon een bijbels gegeven:

Gen. 24
De HEER heeft mijn meester overvloedig gezegend, zodat hij rijk is geworden: hij heeft hem schapen, geiten en runderen gegeven, zilver en goud, slaven en slavinnen, kamelen en ezels.

Waarom zou God iemand slaven geven als hij het bezit ervan zou afkeuren?

Heb je ook gelezen wie deze woorden sprak? Laban, Jakob had het niet bepaald getroffen met hem.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2013 10:31

alexander91 schreef: Tja, inleving in andere tijden en culturen is altijd een zwak punt van de mens geweest ;-), en jij bent daar weer een lichtpuntje van d:)b

God is tijd- en cultuurgebonden? Dat verklaart een hoop!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2013 10:32

Bartuz schreef:Bijbels wil voor mij zeggen, is het toelaatbaar volgens de Bijbel en de Inspirator "God".
En nee, slaverij zoals we kennen uit de 17e en 18e eeuw is (grotendeels) niet toelaatbaar.

Welk deel van dat soort slavernij is wél toelaatbaar?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 sep 2013 10:39

alexander91 schreef: Tja, inleving in andere tijden en culturen is altijd een zwak punt van de mens geweest ;-), en jij bent daar weer een lichtpuntje van d:)b
Mortlach schreef:
God is tijd- en cultuurgebonden? Dat verklaart een hoop!
Er is altijd maar een uitweg bij jou. Maar het antwoord is nee, God houdt rekening met mensen in een bepaalde tijd en plaats en daarmee ook met hun cultuur.
Anders heb je echt slavernij niet nodig om het bestaan van de christelijk God te ontkrachten. Zeg dan gewoon meteen dat God de wereld niet had hoeven scheppen maar meteen de hemel...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bartuz

Berichtdoor Bartuz » 11 sep 2013 10:57

Mortlach schreef:Welk deel van dat soort slavernij is wél toelaatbaar?

Ik denk geen één deel.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2013 11:18

alexander91 schreef:Er is altijd maar een uitweg bij jou. Maar het antwoord is nee, God houdt rekening met mensen in een bepaalde tijd en plaats en daarmee ook met hun cultuur.

Behalve dan als het om homoseksualiteit gaat...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2013 11:19

Bartuz schreef:Ik denk geen één deel.

Waarom staat er dan "(grotendeels)" in je reactie. Dat wekt toch het idee dat er kleine delen moeten zijn die wel toelaatbaar zijn...

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 sep 2013 13:18

alexander91 schreef:Er is altijd maar een uitweg bij jou. Maar het antwoord is nee, God houdt rekening met mensen in een bepaalde tijd en plaats en daarmee ook met hun cultuur.
Mortlach schreef:
Behalve dan als het om homoseksualiteit gaat...
Ook dan ;-)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 sep 2013 17:33

Alles onder het oude verbond was een schaduw van de toekomende dingen. Slavernij die onder het oude verbond letterlijk aan de orde van de dag was wijst naar de slavernij van de mens in het algemeen die een slaaf is van de zonde. De hele symboliek dat het oor doorboort wordt en aan de deurpost wordt vastgemaakt en de vrijlating staat voor de bevrijding die er is van de wet en van de zonde.
En het oor wat doorboort wordt spreekt over geloof.
Het komt in de Bijbel voor dus het is Bijbels maar het spreekt over een positie dat je "horig" bent naar je eigenaar. En Paulus haalt het aan als zijnde een slaaf van de Meester.
Het is wellicht ontspoort door de macht van de zonde in de mens, maar of dat de bedoeling was vraag ik me af.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 11 sep 2013 20:06

hettys schreef:
Slavernij is inderdaad gewoon een bijbels gegeven:

Gen. 24
De HEER heeft mijn meester overvloedig gezegend, zodat hij rijk is geworden: hij heeft hem schapen, geiten en runderen gegeven, zilver en goud, slaven en slavinnen, kamelen en ezels.

Waarom zou God iemand slaven geven als hij het bezit ervan zou afkeuren?

Bartuz schreef:Heb je ook gelezen wie deze woorden sprak? Laban, Jakob had het niet bepaald getroffen met hem.

Nee. Het was de oudste knecht van Abraham, die een vrouw voor Izak moest zoeken.
Ook gif is geschapen.

Bartuz

Berichtdoor Bartuz » 12 sep 2013 08:23

Mortlach schreef:Waarom staat er dan "(grotendeels)" in je reactie. Dat wekt toch het idee dat er kleine delen moeten zijn die wel toelaatbaar zijn...

Omdat ik het nu niet voor 100% zeker weet.

Bartuz

Berichtdoor Bartuz » 12 sep 2013 08:28

hettys schreef:Waarom zou God iemand slaven geven als hij het bezit ervan zou afkeuren?

Omdat het in een rijtje van bezittingen staat is het gelijk (aan) bezit? Ik kan je nl ook verzen laten zien waar de slaven naast het bezit genoemd worden.

hettys schreef:Nee. Het was de oudste knecht van Abraham, die een vrouw voor Izak moest zoeken.

Inderdaad, je hebt secuurder gelezen dan ik!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 sep 2013 09:48

Gek hè, ik heb nooit over dat onderwerp nagedacht. Wel heb ik me verdiept in het feit dat men gelooft dat Jefta's dochter geofferd moest worden aan God en dat dat niet zo is kon ik weerleggen en aantonen want God haat mensenoffers. Maar dat van slavernij kan ik alleen terugvoeren naar de typologie van het begrip. Ik heb ook nooit de indruk dat bij die voorbeelden de slaven mishandeld werden, we zouden het tegenwoordig "knechten" of werknemers noemen. Ze kregen immers loon voor hun dienst aan hun meester. Ik denk dat door de machtswellust van de mens het later ontspoord is zoals ik in de boeken lees en in de films zie ten tijde van de mishandeling van zwarte mensen. Onder hen bevonden zich juist vele gelovigen. Denk maar aan de liederen van de zwarte slaven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 sep 2013 10:00

Slavernij hoort bij het oude verbond, onder het nieuwe zijn we geroepen tot vrijheid. Het beetje vakantie wat men verdiend door werken is slechts schijnvrijheid.
Laatst gewijzigd door mohamed op 12 sep 2013 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 12 sep 2013 10:02

Wilsophie schreef:Gek hè, ik heb nooit over dat onderwerp nagedacht. Wel heb ik me verdiept in het feit dat men gelooft dat Jefta's dochter geofferd moest worden aan God en dat dat niet zo is kon ik weerleggen en aantonen want God haat mensenoffers. Maar dat van slavernij kan ik alleen terugvoeren naar de typologie van het begrip. Ik heb ook nooit de indruk dat bij die voorbeelden de slaven mishandeld werden, we zouden het tegenwoordig "knechten" of werknemers noemen. Ze kregen immers loon voor hun dienst aan hun meester. Ik denk dat door de machtswellust van de mens het later ontspoord is zoals ik in de boeken lees en in de films zie ten tijde van de mishandeling van zwarte mensen. Onder hen bevonden zich juist vele gelovigen. Denk maar aan de liederen van de zwarte slaven.

Ze mochten ze niet mishandelen in ieder geval, dat stond in de wet. Ik geloof wel dat ze goed behandeld werden. Die standaard was hoog door de wet. Mijn overovergrootvader is trouwens plantagebezitter geweest in Suriname, hij was joods en later ook nog christen. Hij was zo goed voor zijn slavin dat hij met haar getrouwd is.
Ja dat van die dochter van Jefta, dat las ik een keer dat er mensen zijn die denken dat ze dood ging. Hoe komen ze daar nou bij? Ze beweende haar maagschap, ze mocht niet meer trouwen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Terug naar “[Religie] - Open forum”