Wilsophie schreef:Gek hè, ik heb nooit over dat onderwerp nagedacht. Wel heb ik me verdiept in het feit dat men gelooft dat Jefta's dochter geofferd moest worden aan God en dat dat niet zo is kon ik weerleggen en aantonen want God haat mensenoffers. Maar dat van slavernij kan ik alleen terugvoeren naar de typologie van het begrip. Ik heb ook nooit de indruk dat bij die voorbeelden de slaven mishandeld werden, we zouden het tegenwoordig "knechten" of werknemers noemen. Ze kregen immers loon voor hun dienst aan hun meester. Ik denk dat door de machtswellust van de mens het later ontspoord is zoals ik in de boeken lees en in de films zie ten tijde van de mishandeling van zwarte mensen. Onder hen bevonden zich juist vele gelovigen. Denk maar aan de liederen van de zwarte slaven.
Ze mochten ze niet mishandelen in ieder geval, dat stond in de wet. Ik geloof wel dat ze goed behandeld werden. Die standaard was hoog door de wet. Mijn overovergrootvader is trouwens plantagebezitter geweest in Suriname, hij was joods en later ook nog christen. Hij was zo goed voor zijn slavin dat hij met haar getrouwd is.
Ja dat van die dochter van Jefta, dat las ik een keer dat er mensen zijn die denken dat ze dood ging. Hoe komen ze daar nou bij? Ze beweende haar maagschap, ze mocht niet meer trouwen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief