Uitverkiezing

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Uitverkiezing

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2013 23:08

Het uitverkoren zijn is onder christenen synoniem geworden voor geluk hebben, maar Judas was een duivel (Joh 6,70) en uitverkoren om verloren te gaan. Wie denkt uitverkoren te zijn en zich verzekerd weet van een speciaal plekje bij God, loopt des te eerder de kans bedrogen uit te komen want dat dacht Judas ook. De gelijkenis van de pottenbakker gaat over de uitverkiezingsleer (Jer 18 vanaf vers 1) en hierover schreef Paulus:

'Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp te maken?' (Rom 9,21)

Uitverkoren zijn is dus geen synoniem voor geluk, het is synoniem voor een dubbeltje op zijn kant.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 sep 2013 23:17

mohamed schreef:Het uitverkoren zijn is onder christenen synoniem geworden voor geluk hebben, maar Judas was een duivel (Joh 6,70) en uitverkoren om verloren te gaan. Wie denkt uitverkoren te zijn en zich verzekerd weet van een speciaal plekje bij God, loopt des te eerder de kans bedrogen uit te komen want dat dacht Judas ook. De gelijkenis van de pottenbakker gaat over de uitverkiezingsleer (Jer 18 vanaf vers 1) en hierover schreef Paulus:

'Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp te maken?' (Rom 9,21)

Uitverkoren zijn is dus geen synoniem voor geluk, het is synoniem voor een dubbeltje op zijn kant.

Het gaat zowel in Jeremia als in Romeinen over volkeren die verkoren waren, niet zozeer individuen.

Het initiatief ligt duidelijk wel bij het volk, wanneer het volk zich bekeert, zal God het kwaad niet doen, wat Hij hen dacht aan te doen. (Jer 18vers 8)

Maar goed, zich bekeren betekent tegenwoordig iets anders geloof ik.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2013 23:30

mealybug schreef:Het gaat zowel in Jeremia als in Romeinen over volkeren die verkoren waren, niet zozeer individuen.

Om dit argument had ik voormalig discipel Judas Iskariot reeds genoemd. Goed, heel toevallig dat judas Grieks is voor Juda, maar hij was een individu.
mealybug schreef:Het initiatief ligt duidelijk wel bij het volk, wanneer het volk zich bekeert, zal God het kwaad niet doen, wat Hij hen dacht aan te doen. (Jer 18vers 8)

Hen dacht aan te doen? Nu laat je het bijna klinken alsof de joden God een lesje hebben geleerd. Dat zal je wel niet bedoelen toch? Alhoewel sommigen de kruisiging wel zo opvatten meende ik. Lees Lukas 21 eens aandachtig (v22).

Want dit zijn dagen van wraak, opdat al wat geschreven staat, vervuld wordt.

In die dagen zou Judea nog bestaan (v21) en Jezus' toehoorders zouden zien dat Jeruzalem omringd werd door legertroepen (v20) dus zij zouden nog in leven zijn als dit gebeurde (vgl. Mat 16,28) dus wat jij nog in de toekomst verwacht is al lang gebeurd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 02 sep 2013 01:32

-
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 02 sep 2013 06:13

Mohamed schreef:
Goed, heel toevallig dat judas Grieks is voor Juda, maar hij was een individu.

??????? Zijn naam, Juda, is gewoon overgezet in een Griekse variant, omdat Het NT in het Grieks geschreven is. Net zoals Miriam in het NT Maria heet, Eliezer Lazarus wordt etc.. Er is dus niets ' toevalligs' aan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2013 08:42

Mohamed schreef:Hen dacht aan te doen? Nu laat je het bijna klinken alsof de joden God een lesje hebben geleerd. Dat zal je wel niet bedoelen toch? Alhoewel sommigen de kruisiging wel zo opvatten meende ik. Lees Lukas 21 eens aandachtig (v22).

Jeremia 18:

5 De HEER zei: 6 ‘Volk van Israël, ik kan met jullie hetzelfde doen als die pottenbakker – spreekt de HEER. Immers, jullie zijn in mijn handen als klei in de handen van een pottenbakker. 7 De ene keer zeg ik tegen een volk en een koninkrijk dat ik het zal uitrukken, verwoesten en ombrengen – 8 maar als dat volk met zijn kwalijke praktijken breekt, dan zie ik af van het onheil waarmee ik het wilde treffen. 9 De andere keer zeg ik tegen een volk en een koninkrijk dat ik het zal opbouwen en planten – 10 maar luistert dat volk daarna niet naar mij en doet het wat slecht is in mijn ogen, dan zie ik af van al het goede dat ik had beloofd te doen. 11 Daarom, zeg tegen de inwoners van Juda en Jeruzalem: Dit zegt de HEER: Uit mijn hand komt onheil over jullie en ik beraam kwade plannen. Breek met je kwalijke praktijken, beter je leven.

De kern van de uitverkiezingsdiscussies die door de eeuwen gevoerd zijn is niet of God uitverkies en verwerpt, maar op basis waarvan Hij dat doet. Gomarus stelde: De uitverkiezing en verwerping zijn van eeuwigheid, God kiest wie Hij wil en verwerpt wie Hij wil. Dat is Zijn goed recht. Zie Romeinen 9. God haatte Ezau en had Jakob lief terwijl ze het beiden niet verdienden. Arminius stelde: God verkiest en verwerpt op grond van wat mensen doen. Zie Jeremia 18.

Ik denk zelf dat de waarheid ergens in het midden zit. Gevaar van uitverkiezing van eeuwigheid is dat het mensen lui maakt. Je bent uitverkoren of niet en je verandert daar niets aan. Wacht maar af en je merkt vanzelf of je uitverkoren bent of niet. Met dingen doen bereik je niets. Daarnaast zit je met het probleem dat als God voor de schepping al uitverkoos en verwierp, de zondeval onvermijdelijk was. Met de nadruk leggen op je daden is er het gevaar dat je je redding zelf kan gaan verdienen en het offer van Christus dan onbelangrijk wordt, en God verliest dan Zijn soevereiniteit... Hij kijkt machteloos toe wie er wel gaat geloven en wie niet. De Bijbel laat beide zaken naast elkaar staan, Gods soevereiniteit, de uitverkiezing, maar ook de menselijke verantwoordelijkheid. Leggen we nadruk teveel op het een en daarmee te weinig op het ander, dan krijg je al snel een karikatuur.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 02 sep 2013 11:22

Wat zegt Gods Woord over 'uitverkiezing' of uitverkoren, die God trouw willen zijn tot het einde.

Wat vermaant de apostel Petrus ons te doen?
2 Petrus 1: 10 Beijvert u daarom des te meer, broeders, om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet, zult gij nimmer struikelen.

Welke vermaning, die Christus geeft, leert dezelfde waarheid?
Openbaring 3: 11 Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.

Op welke voorwaarde wordt de kroon des levens beloofd?
Openbaring 2: 10 Wees niet bevreesd voor wat gij lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen uwer in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt, en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Wees getrouw tot de dood en Ik zal u geven de kroon des levens.

In wie, en van wanneer af, zijn wij verkoren tot heiligheid en zaligheid?
Efeze 1: 4 eerste gedeelte, Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren voor de grondlegging der wereld,

Wat is het karakter van hen, die aldus voor de grondlegging der wereld verkoren zijn?
Efeze 1: 4 laatste gedeelte Opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. (-) In liefde

Waartoe heeft God degenen voorbestemd, die dit karakter verkrijgen?
Efeze 1: 5 heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil,

Waarnaar heeft God ons geroepen?
Romeinen 8: 28 Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.

Waartoe heeft Hij ons bestemd (uitverkoren)?
Efeze 1: 11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van zijn wil,

Hoe velen wil God, dat er zalig worden?
1 Timotheus 2: 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.

Op welke voorwaarde wordt de zaligheid aangeboden?
Handelingen 16: 31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de HERE Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis.

Hoe lang moet dit geloof geoefend worden, om ten slotte de zaligheid te verkrijgen?
Mattheus 24: 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Welke schriftuurplaats wordt soms aangehaald om te bewijzen dat God eigenwillig is in de wijze, waarop Hij de mens behandelt?

Romeinen 9: 18 Hij ontfermt zich in Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil

Maar welke andere schriftuurplaats toont aan, met wie God barmhartig wil zijn en met wie niet?
Psalm 18: 25, 26; Jesaja 55: 7
25 Jegens de getrouwe toont Gij U getrouw, jegens de onberispelijke toont Gij U onberispelijk,
26 jegens de reine toont Gij U rein, maar jegens de verkeerde toont Gij U een tegenstander .
Jes.55:7 De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot de HERE, dan zal Hij Zich over hem ontfermen; en tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig.

Wat is er van de zijde van mensen nodig om zalig te worden?
Jozua 24: 15; Johannes 7: 17; Handelingen 16: 31; Openbaring 22: 17
15 Maar indien het kwaad is in uw ogen, de HERE te dienen, kiest dan vandaag, wie gij dienen zult: of de goden die uw vaderen aan de overzijde der Rivier gediend hebben, of de goden der Amorieten, in wier land gij woont. Maar ik en mijn huis, wij zullen de HERE dienen!

17 indien iemand diens wil doen wil, zal hij van deze leer weten, of zij van God komt, dan of Ik uit Mijzelf spreek.

31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de HERE Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis.

17 En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En wie het hoort, zegge: Kom! En wie dorst heeft, kome, en wie wil, neme het water des levens om niet.

In welk feit mag ieder zich iedere gelovige verheugen?
Lukas 10: 20 Echter, verheugt u niet hierover, dat de geesten zich aan u onderwerpen, maar verheugt u, dat uw namen staan opgetekend in de hemelen.

De namen van wie worden in het Boek des Levens bewaard?
Openbaring 3: 5 Wie overwint, zal aldus bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam niet uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor mijn Vader en voor zijn engelen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 sep 2013 11:30

mohamed schreef:Hen dacht aan te doen? Nu laat je het bijna klinken alsof de joden God een lesje hebben geleerd. Dat zal je wel niet bedoelen toch? Alhoewel sommigen de kruisiging wel zo opvatten meende ik. Lees Lukas 21 eens aandachtig (v22).

In die dagen zou Judea nog bestaan (v21) en Jezus' toehoorders zouden zien dat Jeruzalem omringd werd door legertroepen (v20) dus zij zouden nog in leven zijn als dit gebeurde (vgl. Mat 16,28) dus wat jij nog in de toekomst verwacht is al lang gebeurd.

Nee, ik wil meer de aandacht vestigen op God's manier van handelen, welke dus laat zien dat hij die zich bekeert, op genade mag rekenen.
Het is inderdaad geb eurd, maar God's manier van werken lijkt een patoon te hebben, wat herhaald wordt, al dan niet in een nadere vorm.
Zo heeft ook de voorafschaduwing van weleer nu de vorm van verwezenlijking gekregen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2013 17:20

mohamed schreef:Hen dacht aan te doen? Nu laat je het bijna klinken alsof de joden God een lesje hebben geleerd. Dat zal je wel niet bedoelen toch? Alhoewel sommigen de kruisiging wel zo opvatten meende ik. Lees Lukas 21 eens aandachtig (v22).

mealybug schreef:Nee, ik wil meer de aandacht vestigen op God's manier van handelen, welke dus laat zien dat hij die zich bekeert, op genade mag rekenen.
Het is inderdaad geb eurd, maar God's manier van werken lijkt een patoon te hebben, wat herhaald wordt, al dan niet in een nadere vorm.
Zo heeft ook de voorafschaduwing van weleer nu de vorm van verwezenlijking gekregen.

Hoe zie je dat voor je als mensen gestorven zijn voordat ze zich bekeerden?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 02 sep 2013 17:29

Marnix schreef:Boaz ik ben bang dat je ratio je dan in de weg gaat zitten. Je kan namelijk niet alles begrijpen (zoals je zelf aangeeft) en toch denk je wel te begrijpen dat mensen als ze worden uitverkozen uit genade, ze niet verloren kunnen gaan om hun eigen daden.

Toch lees ik dit wel in de Bijbel. God wil niet dat iemand verloren gaat maar allen behouden worden. Jezus droeg de zonde van de hele wereld. Mensen gaan verloren vanwege hun ongeloof. Maak dat allemaal eens kloppend met je statement dat er een verwerping is?

Nee, ik zeg juist niet te begrijpen dat mensen verkozen worden uit genade, en anderen weer verloren gaan om hun daden. En ik heb al helemaal geen statement gemaakt dat er een verwerping is. Ik vind dat de kerk het met de leer van de verwerping wel heel bont maakt. Geen verwerping van God uit, wel vanuit de mens.

Heb gisteren een stuk gelezen in het boek van Janpep, en wat ik al eerder schreef, komt tot waar ik gelezen heb ook aan de orde: nauwkeurig lezen over of tot wie gesproken wordt, geeft al veel helderheid in de 'uitverkiezingsteksten'.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 sep 2013 17:45

mohamed schreef:Hoe zie je dat voor je als mensen gestorven zijn voordat ze zich bekeerden?

Dan is er het oordeel, en degenen die zich bekeerden van hen heeft Christus het oordeel gedragen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2013 22:18

mohamed schreef:Hoe zie je dat voor je als mensen gestorven zijn voordat ze zich bekeerden?

mealybug schreef:Dan is er het oordeel, en degenen die zich bekeerden van hen heeft Christus het oordeel gedragen.

En de Israëlieten die in ongeloof gestorven zijn dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 sep 2013 23:31

mohamed schreef:
.
Die worden naar hun werken geoordeeld, denk ik.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2013 08:06

mohamed schreef:
.
mealybug schreef:Die worden naar hun werken geoordeeld, denk ik.

In dat licht bezien moeten we Romeinen 11 lezen naar mijn onbescheiden mening. :)

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 14 sep 2013 17:44

coby schreef:Ik denk meer dat Hij vantevoren zag wie van Hem zouden houden en wie niet en volgens mij kan iemand die het evangelie nooit gehoord heeft, maar de wet in z'n hart geschreven heeft (Romeinen 2:14-16) dat ook, al kent hij Hem niet en zal die ook in Hem gaan geloven.

Dat zei Charles Wesley ook, hoorde ik. Hij kende vantevoren iedereen en uitverkiezing is niet lukraak eruit pikken jou mag ik wel en jou niet. Er staat dat God van iedereen houdt (alzo lief heeft God de wereld gehad), maar niet iedereen houdt van Hem en dat wist Hij vantevoren. En die tekst van dat heeft een vijandig mens gedaan, Hij heeft geen mensen geschapen die Hem niet willen. Die niet uit de wil eens man, noch uit de wil des vlezes geboren zijn. Adam en Eva zouden alleen rechtvaardige kinderen moeten krijgen, dat was het plan. Maar door de zondeval kon er zo iemand als Kain geboren worden. Wat ik me dan afvroeg: Waarom liet Hij al die mensen in leven, het makkelijkst was dan geweest Kain direct te laten sterven voor hij geboren was, kreeg je al die heidense volken niet. Maar dat is weer niet rechtvaardig en dan heb je ook:
Het Koninkrijk der hemelen komt overeen met iemand, die goed zaad gezaaid had in zijn akker. 25 Doch terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide er onkruid overheen, midden tussen het koren, en ging weg. 26 Toen het graan opkwam en vrucht zette, toen kwam ook het onkruid te voorschijn. 27 Daarna kwamen de slaven van de eigenaar en zeiden tot hem: Heer, hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Hoe komt hij dan aan onkruid? 28 Hij zeide tot hen: Dat heeft een vijandig mens gedaan. 29 De slaven zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij het bijeenhalen? Hij zeide: Neen, want bij het bijeenhalen van het onkruid zoudt gij tevens het koren kunnen uittrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot de oogst.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Terug naar “[Religie] - Open forum”