Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2013 10:37

Lock&Stock schreef:Grappig, ik heb het exact andersom. Ik kijk naar de natuur en het universum en kan maar niet begrijpen dat mensen niet zien dat evolutie en wat de wetenschap zegt over het universum gewoon klopt.

Vaak heb ik het idee dat mensen die de natuur zien zoals jij dat doet niet goed zijn geinformeerd over wat de wetenschap nu eigenlijk precies zegt over onze wereld.

Knuppel in het hoenderhok hier, maar ik wil wel beweren dat juist voor gelovigen de mens het hoogste is - de kroon op de scheppig. De natuur interesseert de meesten dan ook niet zoveel, behalve dan voor het rentmeesterschap. De hele schepping draait toch om de mens? En dat terwijl de wetenschap juist stukje bij beetje die positie van de mens aantast. Sterrenkunde zegt dat we niet het centrum van het universum zijn, biologie 'degradeert' ons naar het dierenrijk, psychologie ontkracht het idee dat onze geest uitzonderlijk. Dat lijkt me lastig te accepteren in het licht van het geloof in de mens als kroon op de schepping.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 23 aug 2013 10:43

Mortlach schreef:Knuppel in het hoenderhok hier, maar ik wil wel beweren dat juist voor gelovigen de mens het hoogste is - de kroon op de scheppig. De natuur interesseert de meesten dan ook niet zoveel, behalve dan voor het rentmeesterschap. De hele schepping draait toch om de mens? En dat terwijl de wetenschap juist stukje bij beetje die positie van de mens aantast. Sterrenkunde zegt dat we niet het centrum van het universum zijn, biologie 'degradeert' ons naar het dierenrijk, psychologie ontkracht het idee dat onze geest uitzonderlijk. Dat lijkt me lastig te accepteren in het licht van het geloof in de mens als kroon op de schepping.

Ja dat vind ik ook altijd vreemd met uitspraken zoals die van Marnix. De wetenschap plaats de mens boven God. Volgens mij is het precies andersom, religie zegt dat wij naar het evenbeeld van God zijn geschapen, wetenschap zegt dat wij en de grote apen eigenlijk hetzelfde zijn.....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2013 10:45

Lock&Stock schreef:Ja dat vind ik ook altijd vreemd met uitspraken zoals die van Marnix. De wetenschap plaats de mens boven God. Volgens mij is het precies andersom, religie zegt dat wij naar het evenbeeld van God zijn geschapen, wetenschap zegt dat wij en de grote apen eigenlijk hetzelfde zijn.....

Niet eens 'eigenlijk'; we ZIJN gewoon een soort mensaap, net zo goed als dat we dieren zijn. Dat is gewoon een definitiekwestie. Wel heel bijzondere mensapen en dieren, maar toch.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2013 13:39

JeeWee schreef:Ja ja, ik weet het: het is voor de wijzen en de verstandigen verborgen.

Maar het kan toch niet zo zijn dat we denkvermogen hebben gekregen om daar niets mee te doen?
Ik vind het steeds moeilijker worden om dingen klakkeloos aan te nemen zoals een aarde die nog maar 6.000 jaar oud is, terwijl alle feiten anders laten zien.

Ik weet het, dat hoeft je geloof in Jezus Christus als Verlosser niet te beïnvloeden, maar moet je dan je verstand op nul zetten en 'worden als een kind' om te blijven geloven?

Ik speel maar even 'de advocaat van de duivel', maar hetr zijn vragen die ik om mij heen ook steeds meer hoor. Is geloof niet veel meer een emotie?

God vraagt niet van je dat je je verstand op 0 zet. Dat wordt niet bedoeld met "geloven als een kind". Jezus vertelt dat in de context van discipelen die discussieren over wie de belangrijkste is (Lock& Stock, lees even mee, jij stelt hier ook een vraag over). Jezus zet dan een kind in hun midden en zegt: Deze is het grootst in het koninkrijk van God. Wordt als zo'n kind. Dat gaat niet over intelligentie, dat gaat om geloof en vertrouwen, ook als je dingen niet kan beredeneren. Tegelijkertijd zit er wel een raakvlak met intelligentie. Als je alles wil beredeneren moet je leren te vertrouwen op degene die er meer verstand van heeft. Zoals een kind die zijn ouders vertrouwt, ook al snapt hij niet alles van ze.

Lock&Stock schreef:Grappig, ik heb het exact andersom. Ik kijk naar de natuur en het universum en kan maar niet begrijpen dat mensen niet zien dat evolutie en wat de wetenschap zegt over het universum gewoon klopt.

Vaak heb ik het idee dat mensen die de natuur zien zoals jij dat doet niet goed zijn geinformeerd over wat de wetenschap nu eigenlijk precies zegt over onze wereld. Zo perfect is die namelijk niet, evolutie is bijvoorbeeld geen "schoon" proces, het laat overal sporen en rotzooi achter (denk bij de mens aan je kleine teen, staartbeen, dom gecontrueerde slokdarm en ga zo maar door). Vogels die niet kunnen vliegen (pingiuns), zwemmende zoogdieren met restanten van het verleden op het land (walvissen), dieren die eigenlijk uitgestorven zouden moeten zijn (Panda's). Verdeling van soorten (Madagaskar, Australie, etc) precies zoals de evolutietheorie dat voorspelt en etc, etc, etc.

En dan het universum, dat is zo onmetelijk groot dat het in mijn ogen niet meer dan logisch is dat er plekken zijn waar omstandigheden net goed zijn en waar bouwstoffen net in bepaalde hoeveelheden aanwezig zijn om bij toeval leven te vormen.

Het voor ons zichtbare universum heeft een doorsnede van 44 miljard lichtjaar. Dat is afstand die door 99% van de bevolking simpelweg niet is te bevatten. Het totale universum is waarschijnlijk nog een stuk groter. En binnen dat zichtbare universum bevinden zich meer sterren dan alle zandkorrels op alle stranden van de Aarde bij elkaar opgeteld, en om die sterren draaien nog veel meer planeten dan dat er sterren zijn. En in dat onvoorstelbaar grote geheel nemen wij wat betreft alle aspecten een middelmatige rol in. Een zeer middelmatige ster, onze Zon, waar om een middelmatig zonnestelsel draait, wat zich bevind in een achterbuurt van de Melkweg, op zich zelf al een zeer middelmatig sterrenstelsel op een middelmatig plek in een zee van miljoenen andere sterrenstelsels die op hun buurt weer honderden miljoenen sterren bevatten.

Als wij als volk van God zo speciaal zijn, waarom zien we dat niet terug in onze plek in het heelal?

En als de schepping door God is gemaakt, waarom is deze dan niet perfect? En kom niet aan met de zondvloed, want daar ontgaat mij totaal de logica van, en bovendien is daar op geologisch, archeologisch, geschiedkundig, paleontologisch en biologisch vlak geen enkel bewijs voor te vinden. Integendeel, alle wetenschapsgebieden die iets kunnen zeggen over een zondvloed laten zien dat deze er nooit is geweest.

De schepping is niet perfect omdat de mens die imperfect heeft gemaakt. Door de mens is er ellende, gebrokenheid enz in de wereld gekomen. Zo was het niet gemaakt. Had God dat kunnen voorkomen? Ongetwijfeld. Wilde Hij dat? Blijkbaar niet. Ik heb liever een vrouw die kan kiezen om van me te houden, dan een robot die dat automatisch doet. Liefde zonder vrije wil is niet perfect, dus als God de aarde zo had geschapen was die niet perfect geweest, wel gebleven zoals hij was. Nu was de aarde perfect, maar is niet zo gebleven, omdat de mens nog steeds een keuze had.

Dat er geen enkel wetenschappelijk argument voor de zondvloed is klopt niet, er is wel degelijk een groep wetenschappers die gelooft dat er iets dergelijks heeft plaatsgevonden in die regio en dat doen ze niet zonder reden. En zo zijn er ook christelijke wetenschappers, mensen die in Intelligent Design geloven enz. Die zijn er echt niet als de wetenschap overduidelijk aantoont dat alles geevolueerd is en er verder niets achter zit.

Zie bijvoorbeeld:

http://www.welingelichtekringen.nl/wete ... weest.html

ps. Dat in zo'n groot heelal de kans is dat ergens leven ontstaat vraag ik me toch ook af. Je zegt dat de omstandigheden goed zijn en dat de bouwstoffen er zijn. Maar waar komen die bouwstoffen dan vandaan? En de omstandigheden? Ergens stopt de evolutie en moet er een begin zijn.

Lock&Stock schreef:
Behalve dan dat dat een karikatuur maken van de wetenschap is.

De evolutietheorie is natuurlijk niet ontstaan omdat mensen niet willen dat er een God is.... Jammer altijd dat dit soort "argumenten" worden gebruikt, het slaat namelijk kant noch wal.

Voor een groot deel is de theorie begonnen vanuit evolutie op macro-niveau. Denk aan Darwin bijvoorbeeld, die allerlei "bewijs" van nu nog niet had. Daardoor is er al wel een mindset ontstaan, waarbij men nieuwe kennis vaak in dat denkbeeld heeft willen inpassen. Daarnaast is er ook nog een hoop neutraal "bewijs". Denk aan de oudheid van dingen. Als C14-metingen kloppen (er zijn weer allerlei factoren zoals veel water(druk) die de halvering van C14 enorm kan versnellen waardoor dingen veel ouder lijken) dan wil dat nog niet zoveel zeggen. God schiep mensen en dieren en bomen en en zo. Hij schiep ze volwassen, groot. Adam kwam niet als een baby ter wereld, God maakte een kip en niet een ei of een kuiken. Hij schiep dus ook geen aarde waarbij je, als Adam een C14-meting had gedaan, hij wetenschappelijk had kunnen aantonen dat de aarde 6 dagen oud was. Vast ook met aardlagen, misschien wel met fossielen. Het kan allemaal. Dat je niet gelooft in een schepper, je bent niet de enige. Maar als die er toch is is het niet zo eenvoudig om dat wetenschappelijk weg te redeneren.

Lock&Stock schreef:
Jazeker, leeuwen die gras eten... ](*,) daar ontgaat mij de logica inderdaad van... Hadden leeuwen toen ook 7 magen zoals de koeien?

Als een eencellig organisme dat ergens in de oerzee zwemt, zich vanzelf kan ontwikkelen tot een leeuw of krokodil of aap of mens of wat dan ook, lijkt het me een peuleschil om een leeuw om te vormen tot herbivoor.

Mortlach schreef:Knuppel in het hoenderhok hier, maar ik wil wel beweren dat juist voor gelovigen de mens het hoogste is - de kroon op de scheppig. De natuur interesseert de meesten dan ook niet zoveel, behalve dan voor het rentmeesterschap. De hele schepping draait toch om de mens? En dat terwijl de wetenschap juist stukje bij beetje die positie van de mens aantast. Sterrenkunde zegt dat we niet het centrum van het universum zijn, biologie 'degradeert' ons naar het dierenrijk, psychologie ontkracht het idee dat onze geest uitzonderlijk. Dat lijkt me lastig te accepteren in het licht van het geloof in de mens als kroon op de schepping.

De mens was volgens de Bijbel de kroon op de schepping maar in een andere contect. Adam en Eva kregen de opdracht om de aarde te besturen en dus goed te zorgen voor dier en natuur. Het door jou gestelde conflict (het draait om de mens en dus niet om de rest) was er helemaal niet. Het draaide om God, de mens kreeg een bestuurlijke functie om de dieren te beschermen en de natuur te onderhouden. Nergens lezen we dat de mens zichzelf belangrijk moet vinden, integendeel, hij moet zijn naaste liefhebben als zichzelf. Wij zijn niet het centrum van het universum en moeten onszelf ook vooral niet belangrijk gaan vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 23 aug 2013 14:18

Marnix schreef:God vraagt niet van je dat je je verstand op 0 zet. Dat wordt niet bedoeld met "geloven als een kind". Jezus vertelt dat in de context van discipelen die discussieren over wie de belangrijkste is (Lock& Stock, lees even mee, jij stelt hier ook een vraag over). Jezus zet dan een kind in hun midden en zegt: Deze is het grootst in het koninkrijk van God. Wordt als zo'n kind. Dat gaat niet over intelligentie, dat gaat om geloof en vertrouwen, ook als je dingen niet kan beredeneren. Tegelijkertijd zit er wel een raakvlak met intelligentie. Als je alles wil beredeneren moet je leren te vertrouwen op degene die er meer verstand van heeft. Zoals een kind die zijn ouders vertrouwt, ook al snapt hij niet alles van ze.

Toch komt er een tijd, als het goed is, dat het kind vragen gaat stellen. Ik vertrouw op de wetenschap omdat ik weet hoe deze werkt, en ZIE dat deze werkt en omdat ik er in de loop der tijd veel vragen over heb gesteld en antwoorden heb gekregen. Dat is toch wel even anders dan vragen stellen aan gelovigen. "Hoe weet je zeker dat God bestaat?" .. "jaa dat is een gevoel, als je God zoekt zal je hem vinden", tja, daar kan ik echt helemaal niets mee.

Ik weet niet alles van genetica. Als ik onderzoek laat doen of ik net als mijn oma Alzheimer ga krijgen dan vertrouw ik erop dat de geneticus in kwestie weet wat hij doet, omdat ik weet wat voor opleiding hij heeft gehad en hoe de wetenschap werkt. Als middels dezelfde onderzoekmethoden vast komt te staan dat de voorouders van de mensen uit Somalia zijn gekomen om vanuit daar de wereld te bevolken dan geloof ik dat aangezien de geneticus zijn bevinden correleert met archeologen, geologen en wederom paleontologen.

Als je aan een orthodox christen vraagt waarom Adam en Eva is het antwoord; dat staat in de Bijbel. En daar kan ik met mijn nieuwsgierige instelling wederom helemaal niets mee.

Marnix schreef:De schepping is niet perfect omdat de mens die imperfect heeft gemaakt. Door de mens is er ellende, gebrokenheid enz in de wereld gekomen. Zo was het niet gemaakt.

Prima dat jij dat vind, maar de enige reden waarom je van bovenstaande bent overtuigd is omdat dat in de Bijbel staat en jij dat op een bepaalde (in dit geval letterlijke) wijze interpreteert.

Er is geen bewijs dat de Aarde vroeger perfect was, integendeel. Meerdere mass extiction events maakten de Aarde een behoorlijk stuk minder aangenaam in vroegere tijden.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar je antwoord op;

Als wij als volk van God zo speciaal zijn, waarom zien we dat niet terug in onze plek in het heelal?

Marnix schreef:Dat er geen enkel wetenschappelijk argument voor de zondvloed is klopt niet, er is wel degelijk een groep wetenschappers die gelooft dat er iets dergelijks heeft plaatsgevonden in die regio en dat doen ze niet zonder reden. En zo zijn er ook christelijke wetenschappers, mensen die in Intelligent Design geloven enz. Die zijn er echt niet als de wetenschap overduidelijk aantoont dat alles geevolueerd is en er verder niets achter zit.

Zie bijvoorbeeld:

Ik wil meneer Ballard nou niet echt een groep wetenschappers noemen. Daarnaast is bewijs voor een vloedgolf bij de Zwarte Zee natuurlijk geen enkel bewijs voor een wereldwijde vloed. Ook zien we niets terug in de archeologische vondsten, de Egyptenaren gingen gewoon vrolijk door met hun pyramides hoor.

En wellicht de mooiste tegenwerping, nota bene van de Creation Ministeries zelf;

http://creation.com/Robert-Ballard-did- ... oahs-Flood
“ … their claim to have found Noah’s Flood is wrong—nothing but wild, unsubstantiated speculation. Not one of the characteristics of the Black Sea flood match the tell-tale signature of the Flood described in the Bible."

Marnix schreef:ps. Dat in zo'n groot heelal de kans is dat ergens leven ontstaat vraag ik me toch ook af. Je zegt dat de omstandigheden goed zijn en dat de bouwstoffen er zijn. Maar waar komen die bouwstoffen dan vandaan? En de omstandigheden? Ergens stopt de evolutie en moet er een begin zijn.

Kijk nu stel je tenminste vragen! Ik vind het altijd zo frappant dat gelovigen een keiharde mening hebben over de ET en de Oerknaltheorie en in 99,9% van de gevallen weten ze niet eens wat deze inhouden.

Heel snel en heel in het kort; na de Oerknal waren er maar twee elementen; waterstof en helium, dit zijn de lichtste elementen die we kennen. Omdat deze elementen niet homogeen waren verdeeld in het vroege universum waren er plekken met meer van deze stoffen en plekken met minder van deze stoffen. Door het wonder van zwaartekracht begonnen de plekken met een grotere dichtheid steeds meer van de omgeving naar zich toe te trekken. Paar miljoen jaar na de Oerknal begonnen deze ophopingen zich tot de eerste sterren te vormen, simpelweg door zwaartekracht. Op een gegeven moment werd de druk in deze ophopingen zo groot dat er kernfusie begon op te treden (het eerste licht). Kernfusie is het samensmelten van lichtere elementen tot zwaardere elementen. Zo werden in de eerste generatie zwaardere elementen zoals lithium gevormd door fusie.

Na een paar miljard jaar waren de sterren "op", gingen supernove en verspreide deze nieuwe elementen door het heelal alwaar zijn weer samenklonterden en nieuwe sterren vormde die op hun beurt weer zwaardere elementen zoals bijvoorbeeld ijzer creerde door fusie.

Onze zon is een 3e generatie ster btw. Goud is een van de zwaarste elementen en is dus gevormd in de supernovea van de aller zwaarste sterren, daarom is het zo zeldzaam.

Waarom ik dit met zo'n stelligheid kan zeggen? Aangezien we het voor onze ogen zien gebeuren..... Met de Hubble kijken we inmiddels 11 miljard jaar terug in de tijd, hierdoor kunnen we bovenstaande letterlijk zien.

En over de omstandigheden, een stokpaardje van bijv William Craig. Ja ik ben daar niet van onder de indruk, wie zegt dat dit het enige, eerste of laatste universum is? Als de M theorie klopt, en dat lijkt er steeds meer op, zijn er een ontelbare hoeveelheid andere universa. Niet zo gek dat er eentje is waar alles klopt.

Lock&Stock schreef:Behalve dan dat dat een karikatuur maken van de wetenschap is.

De evolutietheorie is natuurlijk niet ontstaan omdat mensen niet willen dat er een God is.... Jammer altijd dat dit soort "argumenten" worden gebruikt, het slaat namelijk kant noch wal.

Marnix schreef:Voor een groot deel is de theorie begonnen vanuit evolutie op macro-niveau.

Sorry deze begrijp ik niet. Jij zegt dat de wetenschap theorieen bedenkt waar men expres God buiten wilt houden, ik geef aan dat de wetenschap zo niet werkt en vervolgens kom je met bovenstaande

Marnix schreef:Denk aan Darwin bijvoorbeeld, die allerlei "bewijs" van nu nog niet had. Daardoor is er al wel een mindset ontstaan, waarbij men nieuwe kennis vaak in dat denkbeeld heeft willen inpassen. Daarnaast is er ook nog een hoop neutraal "bewijs". Denk aan de oudheid van dingen. Als C14-metingen kloppen (er zijn weer allerlei factoren zoals veel water(druk) die de halvering van C14 enorm kan versnellen waardoor dingen veel ouder lijken) dan wil dat nog niet zoveel zeggen. God schiep mensen en dieren en bomen en en zo. Hij schiep ze volwassen, groot. Adam kwam niet als een baby ter wereld, God maakte een kip en niet een ei of een kuiken. Hij schiep dus ook geen aarde waarbij je, als Adam een C14-meting had gedaan, hij wetenschappelijk had kunnen aantonen dat de aarde 6 dagen oud was. Vast ook met aardlagen, misschien wel met fossielen. Het kan allemaal. Dat je niet gelooft in een schepper, je bent niet de enige. Maar als die er toch is is het niet zo eenvoudig om dat wetenschappelijk weg te redeneren.

C14 is bij lange na niet de enige methode om de leeftijd van de Aarde te bepalen. Er zijn er vele en ze komen allemaal, zonder uitzondering, op ca 4 miljard jaar uit.

En tuurlijk, God kan vorige week donderdag alles hebben gemaakt, inclusief herinneringen en ik weet niet wat. Maar dan zou God mensen die nieuwsgierig zijn straffen met een leugen en in zo'n God weiger ik te geloven.

Overigens was het ei er voor de kip....

Marnix schreef:Als een eencellig organisme dat ergens in de oerzee zwemt, zich vanzelf kan ontwikkelen tot een leeuw of krokodil of aap of mens of wat dan ook, lijkt het me een peuleschil om een leeuw om te vormen tot herbivoor.

Sorry, maar het enige wat ik uit bovenstaande haal is dat je niet weet hoe de ET werkt... Een leeuw met 7 magen, als we daar een fossiel van zouden vinden kan de ET het raam uit.

Cees1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cees1977 » 23 aug 2013 14:33

Ik heb gezocht naar een vergelijkbare reactie, maar ik voeg dus wel wat toe.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het geloof afwijzen.

Andere kant: hoe is het met onze PR? Kennen de mensen ons aan onze liefde voor elkaar, genadig en niet-veroordeeld, flexible en veelkleurig? Stralen wij geloof, liefde en hoop uit, integriteit, genade, kracht en vrede? Of zijn we teveel met eigen zonden, bekrompenheid, schandalen bezig plus vaak nog een kerkcultuur anno 1780 die totaal niet aansluit op de cultuur van deze dag.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 23 aug 2013 14:36

Cees1977 schreef:Kennen de mensen ons aan onze liefde voor elkaar, genadig en niet-veroordeeld, flexible en veelkleurig

Bovenstaande eigenschappen kom ik niet vaker tegen bij orthodox christenen dan bij niet-gelovigen. Sterker nog, mijn indruk is dat er in deze gereformeerde kringen juist heel erg wordt veroordeeld en men totaal niet flexibel en veelkleurig is.

Voorbeeld is de discussie over de vrouwelijke SGP kandidaat; viewtopic.php?f=1&t=26710

Ik vraag me echt af wat Jesus van sommige reacties zou vinden.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2013 14:52

Toch komt er een tijd, als het goed is, dat het kind vragen gaat stellen. Ik vertrouw op de wetenschap omdat ik weet hoe deze werkt, en ZIE dat deze werkt en omdat ik er in de loop der tijd veel vragen over heb gesteld en antwoorden heb gekregen. Dat is toch wel even anders dan vragen stellen aan gelovigen. "Hoe weet je zeker dat God bestaat?" .. "jaa dat is een gevoel, als je God zoekt zal je hem vinden", tja, daar kan ik echt helemaal niets mee.

Ik weet niet alles van genetica. Als ik onderzoek laat doen of ik net als mijn oma Alzheimer ga krijgen dan vertrouw ik erop dat de geneticus in kwestie weet wat hij doet, omdat ik weet wat voor opleiding hij heeft gehad en hoe de wetenschap werkt. Als middels dezelfde onderzoekmethoden vast komt te staan dat de voorouders van de mensen uit Somalia zijn gekomen om vanuit daar de wereld te bevolken dan geloof ik dat aangezien de geneticus zijn bevinden correleert met archeologen, geologen en wederom paleontologen.

Als je aan een orthodox christen vraagt waarom Adam en Eva is het antwoord; dat staat in de Bijbel. En daar kan ik met mijn nieuwsgierige instelling wederom helemaal niets mee.

Tja, en dan zijn we weer terug bij het onderwerp. Hoe rationeler je bent ingesteld, hoe lastiger geloven kan zijn. Want je wil alles bewezen hebben maar in hoeverre kan je iets bewijzen als je er bij voorbaat niet in gelooft? Overigens sluit de wetenschap nog steeds het bestaat van God niet uit. Maar als jij wil dat de wetenschap het bestaan van God bewijst denk ik dat het lastig wordt.... alhoewel, voor het bestaan van Jezus en dat dat al eeuwen daarvoor was aangekondigd, inclusief de reden daarvoor is genoeg bewijs.

Ooit "In alle redelijkheid" van Tim Keller gelezen? Die behandelt dit soort vragen (christelijk geloof voor welwillende sceptici) en gaat daar op een rationele wijze op in/

Hoe zou je dat terug willen zien? Als de mens het enige rationele levende wezen in het heelal is, zie je dit wel terug. Als de mens zichzelf en de wereld naar de ondergang helpt grijpt God zelf in en brengt een enorm offer om de mensheid te redden. Maar ik snap je vraag niet precies. De mens verkent als enige voor zover we weten het heelal, heeft een grote invloed op de schepping, milieu en op allerlei andere zaken, controleert (of verminkt) de flora en fauna. Hoezo heeft de mens geen bijzondere plek in het heelal?

Ik wil meneer Ballard nou niet echt een groep wetenschappers noemen. Daarnaast is bewijs voor een vloedgolf bij de Zwarte Zee natuurlijk geen enkel bewijs voor een wereldwijde vloed. Ook zien we niets terug in de archeologische vondsten, de Egyptenaren gingen gewoon vrolijk door met hun pyramides hoor.

En wellicht de mooiste tegenwerping, nota bene van de Creation Ministeries zelf;

http://creation.com/Robert-Ballard-did- ... oahs-Flood
“ … their claim to have found Noah’s Flood is wrong—nothing but wild, unsubstantiated speculation. Not one of the characteristics of the Black Sea flood match the tell-tale signature of the Flood described in the Bible."

Er zijn er wel meer hoor. Maar ik stel niet dat de vloed wereldwijd was, wel de aarde zoals men die toen kende bedekte. Maar als de schepping plaatsvond in die regio (onder de zwarte zee), tot waar was de aarde dan toen bevolkt. En waar komen die verhalen uit allerlei verschillende culturen over een grote vloed dan vandaan?

Stuk over de oerknal

Mooie uitlegging maar geen antwoord op mijn vraag. Want hoe kwam die oerknal er? Wat was daar voor? Een oerknal ontstaat niet zomaar. Dan kan je 11 miljard jaar terugkijken maar ben je nog lang niet aan het begin. En niemand heeft me ooit kunnen uitleggen hoe het allemaal begon. Waar de oerknal vandaan kwam, wat daarvoor was.... en hoe het eerste iets ontstond waardoor alles begonnen is. Er is geen begin in het verhaal, men weet totaal niet hoe alles daarvoor ontstaan is.

C14 is bij lange na niet de enige methode om de leeftijd van de Aarde te bepalen. Er zijn er vele en ze komen allemaal, zonder uitzondering, op ca 4 miljard jaar uit.

En tuurlijk, God kan vorige week donderdag alles hebben gemaakt, inclusief herinneringen en ik weet niet wat. Maar dan zou God mensen die nieuwsgierig zijn straffen met een leugen en in zo'n God weiger ik te geloven.

Overigens was het ei er voor de kip....

Ik denk dat de kip er voor het ei was :) God maakte kippen, geen eieren. Die eieren kwamen daarna :)

En hoezo zou God nieuwsgierige mensen straffen met een leugen? Als God een aarde van 10 miljard jaar oud schept en jij vindt een steen die 10 miljard jaar oud is volgens jouw berekeningen, dan hou je jezelf toch niet voor de gek en God jou ook niet? Dit wordt pas een probleem als je God ondergeschikt maakt aan de tijd. Maar als Hij ook tijd maakt en jij ontdekt zoiets, ontdek je nog steeds iets wat daadwerkelijk een miljoen jaar oud is.

Sorry, maar het enige wat ik uit bovenstaande haal is dat je niet weet hoe de ET werkt... Een leeuw met 7 magen, als we daar een fossiel van zouden vinden kan de ET het raam uit.

Klopt. En jij weet niet hoe God kan werken :) Ik denk dat Hij prima een leeuw kan omvormen tot herbivoor zonder dat het daarmee geen leeuw meer is ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2013 14:53

Lock&Stock schreef:Bovenstaande eigenschappen kom ik niet vaker tegen bij orthodox christenen dan bij niet-gelovigen. Sterker nog, mijn indruk is dat er in deze gereformeerde kringen juist heel erg wordt veroordeeld en men totaal niet flexibel en veelkleurig is.

Voorbeeld is de discussie over de vrouwelijke SGP kandidaat; viewtopic.php?f=1&t=26710

Ik vraag me echt af wat Jesus van sommige reacties zou vinden.....

Ik denk dat Hij een hoop reacties vreselijk zou vinden.... Dat heb je goed gezien, daarin ben je verder dan sommige christenen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2013 15:03

Marnix schreef:God vraagt niet van je dat je je verstand op 0 zet. Dat wordt niet bedoeld met "geloven als een kind". Jezus vertelt dat in de context van discipelen die discussieren over wie de belangrijkste is (Lock& Stock, lees even mee, jij stelt hier ook een vraag over). Jezus zet dan een kind in hun midden en zegt: Deze is het grootst in het koninkrijk van God. Wordt als zo'n kind. Dat gaat niet over intelligentie, dat gaat om geloof en vertrouwen, ook als je dingen niet kan beredeneren. Tegelijkertijd zit er wel een raakvlak met intelligentie. Als je alles wil beredeneren moet je leren te vertrouwen op degene die er meer verstand van heeft. Zoals een kind die zijn ouders vertrouwt, ook al snapt hij niet alles van ze.

Zoals de wetenschappers? Die hebben over het algemeen zeer veel verstand van de zaken waar ze hun professionele leven aan wijden?

Anyway, voor mij betekent dat 'geloven als een kind' dat je je verwondering niet moet verliezen. En dat is - denk ik - een blokkade voor gelovigen; het idee dat je je niet meer kunt verwonderen om de natuur als je eenmaal begrijpt hoe alles werkt. Maar dat is een valse tegenstelling. Men kan je exact uitleggen hoe een regenboog werkt, inclusief waarom de hoek altijd hetzelfde is, waarm ze er vanuit de lucht anders uitzien, etc, etc, en TOCH kun je je er dan nog over verwonderen.

De schepping is niet perfect omdat de mens die imperfect heeft gemaakt. Door de mens is er ellende, gebrokenheid enz in de wereld gekomen. Zo was het niet gemaakt. Had God dat kunnen voorkomen? Ongetwijfeld. Wilde Hij dat? Blijkbaar niet. Ik heb liever een vrouw die kan kiezen om van me te houden, dan een robot die dat automatisch doet. Liefde zonder vrije wil is niet perfect, dus als God de aarde zo had geschapen was die niet perfect geweest, wel gebleven zoals hij was. Nu was de aarde perfect, maar is niet zo gebleven, omdat de mens nog steeds een keuze had.

Dat argument hoor je vaak, maar ik wil het aanscherpen: de mens heeft een wil, maar geen vrije wil. Er is namelijk een juiste en een onjuiste keuze, en O wee als je de verkeerde keuze maakt.

Dat er geen enkel wetenschappelijk argument voor de zondvloed is klopt niet, er is wel degelijk een groep wetenschappers die gelooft dat er iets dergelijks heeft plaatsgevonden in die regio en dat doen ze niet zonder reden. En zo zijn er ook christelijke wetenschappers, mensen die in Intelligent Design geloven enz. Die zijn er echt niet als de wetenschap overduidelijk aantoont dat alles geevolueerd is en er verder niets achter zit.

Zie bijvoorbeeld:

Zoals L&S al aangeeft bekritiseren ZELFS andere creationisten dit. Op zich niets mis mee, wetenschappers bekritiseren elkaar continu en dat is integraal deel van het proces, maar als zelfs pseudo-wetenschappers iets afwijzen, dan moet je je toch gaan bedenken of je het als argument wilt gebruiken.

Voor een groot deel is de theorie begonnen vanuit evolutie op macro-niveau. Denk aan Darwin bijvoorbeeld, die allerlei "bewijs" van nu nog niet had. Daardoor is er al wel een mindset ontstaan, waarbij men nieuwe kennis vaak in dat denkbeeld heeft willen inpassen. Daarnaast is er ook nog een hoop neutraal "bewijs".

Vanwaar de aanhalingstekens rond bewijs? En natuurlijk, er is een paradigma waarbinnen zaken worden geïnterpreteerd. Het evolutio-paradigma werkt blijkbaar ontzettend goed, zowel theoretisch als in de praktijk. Misschien is het allemaal niet waar, maar waarom WERKT het dan?

Denk aan de oudheid van dingen. Als C14-metingen kloppen (er zijn weer allerlei factoren zoals veel water(druk) die de halvering van C14 enorm kan versnellen waardoor dingen veel ouder lijken) dan wil dat nog niet zoveel zeggen. God schiep mensen en dieren en bomen en en zo. Hij schiep ze volwassen, groot. Adam kwam niet als een baby ter wereld, God maakte een kip en niet een ei of een kuiken. Hij schiep dus ook geen aarde waarbij je, als Adam een C14-meting had gedaan, hij wetenschappelijk had kunnen aantonen dat de aarde 6 dagen oud was. Vast ook met aardlagen, misschien wel met fossielen. Het kan allemaal. Dat je niet gelooft in een schepper, je bent niet de enige. Maar als die er toch is is het niet zo eenvoudig om dat wetenschappelijk weg te redeneren.

Dan loopt God ons dus met opzet te foppen. Net als Lock zou ik in zo'n God niet willen geloven.

Als een eencellig organisme dat ergens in de oerzee zwemt, zich vanzelf kan ontwikkelen tot een leeuw of krokodil of aap of mens of wat dan ook, lijkt het me een peuleschil om een leeuw om te vormen tot herbivoor.

Dat kan inderdaad, maar niet in een paar (duizend) jaar.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2013 15:16

Marnix schreef:Er zijn er wel meer hoor. Maar ik stel niet dat de vloed wereldwijd was, wel de aarde zoals men die toen kende bedekte. Maar als de schepping plaatsvond in die regio (onder de zwarte zee), tot waar was de aarde dan toen bevolkt. En waar komen die verhalen uit allerlei verschillende culturen over een grote vloed dan vandaan?

Mensen wonen nu eenmaal bij bronnen van drinkbaar water (rivieren en zeeen). Die bronnen overstromen zo nu en dan, soms heftig. De angst om te verdrinken is diepgeworteld in de pysche. Allemaal zaken waar die verhalen vandaan komen.

En sterker nog, als de zondvloed inderdaad historisch was, waarom komen al die VERSCHILLENDE verhalen dan vandaan? De hele mensheid was toch uitgeroeid op 8 man na?

Mooie uitlegging maar geen antwoord op mijn vraag. Want hoe kwam die oerknal er? Wat was daar voor? Een oerknal ontstaat niet zomaar. Dan kan je 11 miljard jaar terugkijken maar ben je nog lang niet aan het begin. En niemand heeft me ooit kunnen uitleggen hoe het allemaal begon. Waar de oerknal vandaan kwam, wat daarvoor was.... en hoe het eerste iets ontstond waardoor alles begonnen is. Er is geen begin in het verhaal, men weet totaal niet hoe alles daarvoor ontstaan is.

Vragen wat er voor de oerknal was is als vragen wat er ten noorden van de noordpool ligt. Over de allereerste momenten zijn elegante modellen, maar het is lastig omdat de gereedschappen die de natuurkunde gebruikt toen nog vorm moesten krijgen.

Even voor de duidelijkheid, we hebben werkende modellen tot aan een planck-seconde na T=0, dat is geloof ik 1x10^36 seconde na T=0. Modellen die alles verklaren, de verdeling van de materie in het universum, de uitdijing van het universum, de temperatuur van het universum, energie, alles. Christenen hebben "En er was licht"...

Ik denk dat de kip er voor het ei was :) God maakte kippen, geen eieren. Die eieren kwamen daarna :)

Kippen zijn vogels, en vogels zijn dinosaurussen. Voordat vogels ontstonden waren er al lang reptielen en amfibiën en vissen die eieren legde.

En hoezo zou God nieuwsgierige mensen straffen met een leugen? Als God een aarde van 10 miljard jaar oud schept en jij vindt een steen die 10 miljard jaar oud is volgens jouw berekeningen, dan hou je jezelf toch niet voor de gek en God jou ook niet? Dit wordt pas een probleem als je God ondergeschikt maakt aan de tijd. Maar als Hij ook tijd maakt en jij ontdekt zoiets, ontdek je nog steeds iets wat daadwerkelijk een miljoen jaar oud is.

Ik denk dat ik een antiekhandeltje opzet met jou als klant. Alles is gisteren gemaakt maar wel antiek!

Klopt. En jij weet niet hoe God kan werken :) Ik denk dat Hij prima een leeuw kan omvormen tot herbivoor zonder dat het daarmee geen leeuw meer is ;)

De groepen herbivora en carnivora zijn gescheiden en komen niet meer bij elkaar. Zelfs als een leeuw gras zou eten, dan zou het nog steeds een carnivoor zijn, net zoals de panda dat nu is.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 aug 2013 15:27

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2013 15:34

Zoals de wetenschappers? Die hebben over het algemeen zeer veel verstand van de zaken waar ze hun professionele leven aan wijden?

Anyway, voor mij betekent dat 'geloven als een kind' dat je je verwondering niet moet verliezen. En dat is - denk ik - een blokkade voor gelovigen; het idee dat je je niet meer kunt verwonderen om de natuur als je eenmaal begrijpt hoe alles werkt. Maar dat is een valse tegenstelling. Men kan je exact uitleggen hoe een regenboog werkt, inclusief waarom de hoek altijd hetzelfde is, waarm ze er vanuit de lucht anders uitzien, etc, etc, en TOCH kun je je er dan nog over verwonderen.

In bepaalde mate, maar meer nog op God die ook de wetenschappers gemaakt heeft :)

Met het tweede deel ben ik het helemaal eens.

Dat argument hoor je vaak, maar ik wil het aanscherpen: de mens heeft een wil, maar geen vrije wil. Er is namelijk een juiste en een onjuiste keuze, en O wee als je de verkeerde keuze maakt.

Daarmee heb je nog wel een vrije wil? Je kan keuzes maken.... en bepaalde keuzes kunnen een slechte uitwerking hebben. Overigens ging het er in eerste instantie over hoe de mens gemaakt is. Niet hou hij geworden is. Maar dan nog kan je keuzes maken... En keuze voor of tegen God bijvoorbeeld. Dat een keuze voor God eindigt in een leven zonder Hem (en dat dat geen pretje zal zijn) is dan toch niet zo vreemd? Als ik op een boot sta kan ik kiezen om er op te blijven of in zee te springen. Je kan dan zeggen: Je hebt een wil maar geen vrije wil want o wee als je in zee springt, dan verdrink je waarschijnlijk. Dat klopt. Maar daarom heb ik nog wel een vrije wil.

Zoals L&S al aangeeft bekritiseren ZELFS andere creationisten dit. Op zich niets mis mee, wetenschappers bekritiseren elkaar continu en dat is integraal deel van het proces, maar als zelfs pseudo-wetenschappers iets afwijzen, dan moet je je toch gaan bedenken of je het als argument wilt gebruiken.

Ik wilde het verhaal zelf niet zozeer als argument gebruiken, ik haalde het slechts als voorbeeld aan. Ik wilde aangeven dat er wel degelijk christelijke wetenschappers zijn, dat die twee niet zo hard botsen als gesteld wordt.

Vanwaar de aanhalingstekens rond bewijs? En natuurlijk, er is een paradigma waarbinnen zaken worden geïnterpreteerd. Het evolutio-paradigma werkt blijkbaar ontzettend goed, zowel theoretisch als in de praktijk. Misschien is het allemaal niet waar, maar waarom WERKT het dan?

Omdat evolutie bij de schepping in de natuur is gelegd? De aanhalingstekens haal ik aan omdat het er aan ligt wat je wil bewijzen. Evolutie? Prima, geloof en evolutie kunnen in zekere zin goed samengaan. Je kan het dan niet als bewijs gebruiken dat God niet bestaat en de aarde niet geschapen is.

Dan loopt God ons dus met opzet te foppen. Net als Lock zou ik in zo'n God niet willen geloven.

Heb ik al op gereageerd.

Dat kan inderdaad, maar niet in een paar (duizend) jaar.

Tenzij degene die alles heeft gemaakt dat doet.... als die een mens en een dier kan maken, kan dat ook. Kwestie van geloof dus. ;)

Mensen wonen nu eenmaal bij bronnen van drinkbaar water (rivieren en zeeen). Die bronnen overstromen zo nu en dan, soms heftig. De angst om te verdrinken is diepgeworteld in de pysche. Allemaal zaken waar die verhalen vandaan komen.

En sterker nog, als de zondvloed inderdaad historisch was, waarom komen al die VERSCHILLENDE verhalen dan vandaan? De hele mensheid was toch uitgeroeid op 8 man na?

En die plantten zich voort, verspreidden zich en vertelden bijzondere verhalen van generatie op generatie door. En zoals je weet blijft een verhaal als het constant wordt doorverteld, nooit precies het zelfde.... maar de kern wel :)

Vragen wat er voor de oerknal was is als vragen wat er ten noorden van de noordpool ligt. Over de allereerste momenten zijn elegante modellen, maar het is lastig omdat de gereedschappen die de natuurkunde gebruikt toen nog vorm moesten krijgen.

Even voor de duidelijkheid, we hebben werkende modellen tot aan een planck-seconde na T=0, dat is geloof ik 1x10^36 seconde na T=0. Modellen die alles verklaren, de verdeling van de materie in het universum, de uitdijing van het universum, de temperatuur van het universum, energie, alles. Christenen hebben "En er was licht"...

Dan nog ontstaat een oerknal niet vanzelf ;)

Ik denk dat ik een antiekhandeltje opzet met jou als klant. Alles is gisteren gemaakt maar wel antiek!

Ik sta niet boven de tijd dus kan vandaag geen dingen maken die al antiek zijn ;)

De groepen herbivora en carnivora zijn gescheiden en komen niet meer bij elkaar. Zelfs als een leeuw gras zou eten, dan zou het nog steeds een carnivoor zijn, net zoals de panda dat nu is.

In een evolutieproces is dat niet mogelijk nee.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 aug 2013 15:40

Bij het lezen van dit topic moest ik aan de volgende bijbeltekst denken:

Luk. 10:21 Op dat moment verheugde Jezus Zich in de geest en zei: Ik dank U, Vader, Heere van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard. Ja, Vader, want zo was het Uw welbehagen.

Nee, wij zijn dus niet zo slim en zij zijn niet zo dom. We zijn misschien wel wijzer geworden omdat ons iets is geopenbaard.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2013 15:54

elbert schreef:Bij het lezen van dit topic moest ik aan de volgende bijbeltekst denken:

Luk. 10:21 Op dat moment verheugde Jezus Zich in de geest en zei: Ik dank U, Vader, Heere van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard. Ja, Vader, want zo was het Uw welbehagen.

Nee, wij zijn dus niet zo slim en zij zijn niet zo dom. We zijn misschien wel wijzer geworden omdat ons iets is geopenbaard.

En zo is dat!

Vraag me af hoe de wetenschap Liefde kan bewijzen, nee dus....dus het bestaat niet want het kan niet bewezen worden. :-oo
Maar foute vraag natuurlijk de wetenschap zegt niets over het bestaan van God. :-oo
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”