Hebben christenen meer lef dan seculieren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

irmo
Kapitein
Kapitein

Re: Hebben christenen meer lef dan seculieren?

Berichtdoor irmo » 10 jul 2013 22:11

JHM schreef:
Ik begrijp dat het voor jou als ongelovige een compleet raadsel is dat mensen geloven in een Heer die aan het kruis gestorven is om hun zonden te dragen, en Die na drie dagen uit de dood is opwekt. Dat gaat alle verstand te boven maar maakt het daarom niet minder waar. Wanneer de Geest inwoning neemt en de ogen van het hart geopend worden zal de mens begrijpen wat hij ooit zo dwaas vond.

Nou, daar zal ik dan maar op wachten, dan.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 11 jul 2013 09:46

Flight
Ik zal heel eerlijk zijn: het is mij, als ongelovige, een compleet raadsel dat er nog mensen in goed ontwikkelden landen rondlopen die nog werkelijk geloven in een pratende slang, een wereldwijde zondvloed, de ark met zijn dieren, een pak 'm beet 6000 jaar oude aarde etc, etc. Ik kan geen enkel respect opbrengen voor de homofobe houding (vaak gelezen op dit forum helaas) van sommige christenen en dat menen te moeten verdedigen met wat er in de bijbel staat geschreven. Allemaal zaken die hier en daar worden geridiculiseerd.

Eerlijk gezegd is dit voor mij als gelovige ook een raadsel. Je reactie is namelijk echt een karikatuur van wat gelovigen geloven. Blijkbaar ben je, zoals zoveel van mijn vrienden, stil blijven staan op een bepaald punt, terwijl de kerk, mijn kerk, door is gegaan op de weg van de Messias.
Het geloof en de uitleg van de Bijbel is ook geëvolueerd.
Mijn stelling is dat je heel goed kunt geloven als je de Bijbel niet letterlijk leest. De evolutie aanvaard. Oog hebt voor de cultuur waarin de Bijbel geschreven is en ook de context niet vergeet. Homo's net zo vanzelfsprekend vind als hetero's.
'God is Liefde' is nog steeds actueel en ik zie in de seculiere wereld nog steeds geen goede opvolger van dit mooie en praktische geloof.
Wat je op dit forum leest is echt niet normatief voor de christelijke wereld. Je zou bijvoorbeeld eens een poosje naar een 'intelligente' kerk kunnen gaan om van je vooroordelen bevrijd te worden. Denk je nu echt dat al die miljarden christenen gek zijn (geweest)? Kom op!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 jul 2013 18:27

hubert schreef:Eerlijk gezegd is dit voor mij als gelovige ook een raadsel. Je reactie is namelijk echt een karikatuur van wat gelovigen geloven. Blijkbaar ben je, zoals zoveel van mijn vrienden, stil blijven staan op een bepaald punt, terwijl de kerk, mijn kerk, door is gegaan op de weg van de Messias.
Het geloof en de uitleg van de Bijbel is ook geëvolueerd.
Mijn stelling is dat je heel goed kunt geloven als je de Bijbel niet letterlijk leest. De evolutie aanvaard. Oog hebt voor de cultuur waarin de Bijbel geschreven is en ook de context niet vergeet. Homo's net zo vanzelfsprekend vind als hetero's.
'God is Liefde' is nog steeds actueel en ik zie in de seculiere wereld nog steeds geen goede opvolger van dit mooie en praktische geloof.
Wat je op dit forum leest is echt niet normatief voor de christelijke wereld. Je zou bijvoorbeeld eens een poosje naar een 'intelligente' kerk kunnen gaan om van je vooroordelen bevrijd te worden. Denk je nu echt dat al die miljarden christenen gek zijn (geweest)? Kom op!

Jouw mening geldt blijkbaar niet voor heel veel mensen op dit forum. Het is geen karikatuur. mensen in evangelische en gereformeerde kringen geloven nog echt dat de aarde enige duizenden jaar bestaat. Er zijn zelfs allerlei websites en info om de mensen voor te spiegelen dat dit serieus ook nog wetenschappelijk te onderbouwen valt. Eigenlijk is het leugenachtig, dus onchristelijk, maar mensen willen dat. Héél veel mensen.
Ook gif is geschapen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 29 jul 2013 09:35

Dat is dan voor mij een mooie reden om hier eens een ander geluid te laten horen.

sponsy

Berichtdoor sponsy » 29 jul 2013 23:09

Het ge-heen en weer over wat- en waarom we geloven leidt toch nergens toe.
Het stoot af. Evangeliseren wordt veelal gezien als langs de deuren gaan en laaghangend fruit scoren.
Alleen als je hebt wat anderen willen hebben ben je echt aan het evangeliseren, en dat kan alleen o.l.v. De Heilige Geest.

Christen-oudsten (Jacobus 5:14-15) hebben hun identiteit in Christus (dat zouden ze moeten hebben!) en leven vanUIT Zijn Liefde voor hen, en die overvloedige liefde stroomt dan over naar de medemens. Vrijmoedigheid, bewogenheid en waarheid zijn o.a. het resultaat.

Vrijmoedigheid en lef zie ik in deze context als compleet anders.

Hier een van de intussen vele discipelen die evangeliseren zoals Jezus ons opgedragen heeft in
Lucas 10 schreef:8 En als gij in een stad komt, waar men u ontvangt, eet wat u wordt voorgezet, 9 en geneest de zieken, die er zijn, en zegt tot hen: Het Koninkrijk Gods is nabij u gekomen.
en
Matteüs 28 schreef:19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Een van de video's van Danish Evangelist is hier te zien.. of deze van Dan Mohler Power Evangelism

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 30 jul 2013 11:05

Flight schreef:
Ik zal heel eerlijk zijn: het is mij, als ongelovige, een compleet raadsel dat er nog mensen in goed ontwikkelden landen rondlopen die nog werkelijk geloven in een pratende slang, een wereldwijde zondvloed, de ark met zijn dieren, een pak 'm beet 6000 jaar oude aarde etc, etc.

Als iets je een compleet raadsel is, dan zijn er twee mogelijkheden: of je keert je er vanaf, hebt er geen interesse in en laat het je niet verder boeien. Dan zou je niet op dit refoforum zitten. Ik zit bijvoorbeeld ook niet op een wiccaforum, omdat het mij niet gek veel interesseert waarom die mensen met wiccazaken bezig zijn.
Of, het interesseert je ten diepste wel waarom die mensen dat geloven, en je vraagt je af waarom. Zo heb ik wel eens een programma over antroposofie gekeken, puur uit interesse. Dat soort mensen zitten bijvoorbeeld op wél het refoforum. ;)

In welke categorie val jij?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 jul 2013 14:09

En er zijn ook plenty gelovigen die dat een raadsel vinden!
Dat maakt het leven nou zo interessant en dit forum zo boeiend!
Christenen hebben zeker meer lef dan seculieren omdat ze soms over hun eigen schaduw durven springen en weten dat nihilisme koud is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”