Geheel onverwachts is overleden...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Geheel onverwachts is overleden...

Berichtdoor hubert » 27 mei 2013 09:57

Alexander:
PS en wat is de mening van een dominee tegenover die van de Bijbel? Beklagenswaardige dominees zijn dat, die de dood als het definitieve en absolute einde zien.

Die mening leg ik dan ook gewoon naast mij neer. Het ging er mij meer om dat er genoeg mensen zijn die niet geloven in een leven na de dood. Ik vind het een mooi idee en de Bijbel geeft genoeg aanknopingspunten voor geloof in dit fenomeen. Ik vroeg mij alleen af of het verschil maakt wat je gelooft. Maakt dat je leven nu intenser? Blijer? Ik zie het verschil niet zo.
Maakt het wat uit? En hoe dan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mei 2013 11:15

hubert schreef:
Die mening leg ik dan ook gewoon naast mij neer. Het ging er mij meer om dat er genoeg mensen zijn die niet geloven in een leven na de dood. Ik vind het een mooi idee en de Bijbel geeft genoeg aanknopingspunten voor geloof in dit fenomeen. Ik vroeg mij alleen af of het verschil maakt wat je gelooft. Maakt dat je leven nu intenser? Blijer? Ik zie het verschil niet zo.
Maakt het wat uit? En hoe dan?

Je zou prediker eens moeten lezen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 mei 2013 11:19

schaapje schreef:Je zou prediker eens moeten lezen.

Heerlijk, dit soort adviezen.
Alsof je het echt over een onontdekt boek hebt!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 mei 2013 11:34

JeeWee schreef:Heerlijk, dit soort adviezen.
Alsof je het echt over een onontdekt boek hebt!

Leer dat Boek eerst maar eens te begrijpen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 mei 2013 11:48

boer schreef:Leer dat Boek eerst maar eens te begrijpen.

Daar hebben we jou toch voor, wamt jij bent kennelijk de enige hier die 'dat Boek' begrijpt.
De rest hier is gek.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 mei 2013 12:27

Als je die bedekking van je hoofd wegneemt , scheelt dat hopelijk al heel wat.
:lol:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 mei 2013 13:19

JeeWee schreef:Onverwacht! Hoe kan de dood nu voor een christen onverwacht komen?
Het is het enige zekere in ons leven!
Voor een christen niet.... (1 Thess. 4:17 en ook Rom. 8:38-39) :-s
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 mei 2013 13:51

schaapje schreef:Je zou prediker eens moeten lezen.

Dat doe ik regelmatig, maar probeer eens wat inhoudelijker te worden: intenser, blijer?
Hoe dan? Ik zie er niets van van de refo's op dit forum.
Hoe moeilijk ook: in relatie met ongelovigen zou je toch minstens moeten kunnen duiden wat het verschil maakt m.b.t. tot dit item. En liefst niet met Bijbelteksten, want die kan ik ook wel bedenken en ongelovigen overtuig je daar echt niet mee.
De HC heeft het altijd over "wat nut het". Wat is het nut van het feit dat wij geloven door te leven tot in eeuwigheid? Dat vroeg ik mij alleen maar af.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2013 14:05

hubert schreef:
Dat doe ik regelmatig, maar probeer eens wat inhoudelijker te worden: intenser, blijer?
.

Wat bedoel je precies, wat zie je niet van de refo's op dit forum?
Zoveel refo's zitten hier niet. Ze noemen zichzelf misschien wel zo, maar daarmee ben je het nog niet.
Eigenlijk moeten we dan eerst vaststellen wat precies een refo betekent.
Maar het is een raar woord, liever zou ik spreken van christenen.
Maar leg eens uit, wat zie je niet, of juist wel?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 mei 2013 14:33

schelpje3 schreef:Wat bedoel je precies, wat zie je niet van de refo's op dit forum?
Zoveel refo's zitten hier niet. Ze noemen zichzelf misschien wel zo, maar daarmee ben je het nog niet.
Eigenlijk moeten we dan eerst vaststellen wat precies een refo betekent.
Maar het is een raar woord, liever zou ik spreken van christenen.
Maar leg eens uit, wat zie je niet, of juist wel?

Het is zeker een raar woord, zeker voor de buitenwacht. Maar op deze plek weet iedereen wat ongeveer bedoeld wordt, al zijn er ook nog gradaties. Refo's zijn volgens mij christenen die de bijbel letterlijk lezen en verstaan. Volgens mij volgen heel veel van deze christenen (al of niet actief) dit forum. Daarom doe ik er ook mee, al ben ik een 'gewoon' christen die zijn inspiratie haalt uit de Bijbel, maar deze niet historisch en dogmatisch wil lezen en verstaan. We zijn intussen namelijk wel een paar jaar verder!

Mijn vraag was: maakt het wat uit als je in een eeuwig leven gelooft? Wat is de impact op je leven nu? Ik zie namelijk niet dat dit geloof iets uitmaakt. Behalve als iemand dood gaat, dan staan er vaak mooie teksten bovenaan de rouwkaart. Als een soort goedmakertje achteraf?
Laatst gewijzigd door hubert op 27 mei 2013 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mei 2013 14:36

hubert schreef:
Dat doe ik regelmatig,

Vandaar je vraag wat het verschil is tussen gelovigen en ongelovigen en je stelling dat er leven na de dood is er wel "aanknopingspunten" in de Bijbel staan voor dit "fenomeen" :shock:

maar probeer eens wat inhoudelijker te worden: intenser, blijer?

Mijn blijdschap is in Hem en niet in alle dingen die jij hier op het forum hebt gepost, het genieten van het vrouwelijk schoon met rood gelakte nagels en net-nylons, je dikke buik die je hebt van het genieten van al het heerlijke eten....ik weet niet meer wat ik allemaal gelezen hebt, maar mij spreekt het helemaal niet aan en sommige vond ik nogal schokkend.
Blijdschap is er dat ik in genade mag leven weten dat ik mag genieten van vrijheid in Hem, niet meer geknecht door wereldse genoegens waar ik vroeger zo naar zocht en er totaal geen bevrediging in vond.

Hoe moeilijk ook: in relatie met ongelovigen zou je toch minstens moeten kunnen duiden wat het verschil maakt m.b.t. tot dit item. En liefst niet met Bijbelteksten, want die kan ik ook wel bedenken en ongelovigen overtuig je daar echt niet mee.
De HC heeft het altijd over "wat nut het". Wat is het nut van het feit dat wij geloven door te leven tot in eeuwigheid? Dat vroeg ik mij alleen maar af.

Ik ben in de eerste plaats christen een evangelische christen, je weet wel die van "blij blij mijn hartje is zo blij" :lol: ...HC DL nog nooit van gehoord, maar hier op dit forum leren kennen.
En ik mag vertellen dat er zeker wel ongelovigen door mijn getuigenis tot geloof zijn gekomen, want hoe je het ook bekijkt, het geschreven woord of het gesproken woord is levend en God kan beide gebruiken voor Zijn doel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2013 14:46

hubert schreef:
Het is zeker een raar woord, zeker voor de buitenwacht. Maar op deze plek weet iedereen wat ongeveer bedoeld wordt, al zijn er ook nog gradaties. Refo's zijn volgens mij christenen die de bijbel letterlijk lezen en verstaan. Volgens mij volgen heel veel van deze christenen (al of niet actief) dit forum. Daarom doe ik er ook mee, al ben ik een 'gewoon' christen die zijn inspiratie haalt uit de Bijbel, maar deze niet historisch en dogmatisch wil lezen en verstaan. We zijn intussen namelijk wel een paar jaar verder!

Mijn vraag was: maakt het wat uit als je in een eeuwig leven gelooft? Wat is de impact op je leven nu? Ik zie namelijk niet dat dit geloof iets uitmaakt. Behalve als iemand dood gaat, dan staan er vaak mooie teksten bovenaan de rouwkaart. Als een soort goedmakertje achteraf?

Ik ben een refo, want ik lees de Bijbel zo als jij dat zegt.
Maar je zult me niet herkennen als je me tegenkomt, ik heb geen knot, ik loop in fleurige kleding, ik trek een blijde snoet en leef midden in de grote seculiere stad. En ben nog goede maatjes ook met de heidense buren.
Maar ik ga geen concessies aan als het gaat over de waarheid.

Tussen een gewoon christen en een refo, zijn er dus helaas verschillen.

Maar het moest hier gaan over onverwachts overlijden :!:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 mei 2013 14:56

Schaapje, ik doe ook soms enorm mijn best om wat te prikkelen, omdat het anders zo onverteerbaar serieus wordt. Dat wil niet zeggen dat ik oppervlakkig leef o.i.d.
Ik ben mijn hele leven bezig met vragen rond bijbelse thema's als genade, onrecht, zin en onzin van het leven etc.
Ik hou niet zo van het blij/blij geloof. Dat is aan mij niet zo besteedt. Geef mij maar wat meer diepgang. Ik hou ook van een klassieke liturgie. Liever geen bands maar een heerlijk orgel.
Dat wil echter niet zeggen dat ik geen waardering heb voor deze manier van geloven. Het is authentiek en verder prima!
Verder hou ik niet zo van zware praat die geen relevantie heeft voor het normale dagelijks leven.
Zo ook mijn vraag: wat heb je eraan als je zegt te geloven in een hiernamaals?
Ik geloof er zelf wel in en vind het ook fijn, maar nietgelovigen vinden het net zo prettig.
Hoe kan je hen uitleggen waarom het goed is te geloven in een eeuwig leven. Wat is het nut ervan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mei 2013 14:58

schelpje3 schreef:Ik ben een refo, want ik lees de Bijbel zo als jij dat zegt.
Maar je zult me niet herkennen als je me tegenkomt, ik heb geen knot, ik loop in fleurige kleding, ik trek een blijde snoet

Geef je hier nou een beschrijving van het uiterlijk van een refo :lol:

en leef midden in de grote seculiere stad. En ben nog goede maatjes ook met de heidense buren.

Helemaal eens maar dat geldt niet alleen voor de refo's

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 mei 2013 15:01

Schelpje:

Ga nou eens in op mijn vraag. Schaapje heb ik het ook gevraagd. Ik ben echt benieuwd.
Ik sta namelijk met een mond vol tanden.
Verder is waarheid een rekbaar begrip. Dat weet je toch ook wel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”