Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Wim2600 » 27 mar 2013 13:31

Lock&Stock schreef:Is dat de Zware Jongens uberhaupt weleens gelukt? :mrgreen:

Meermaals zelfs, maar hun geluk was steeds van korte duur ;)

JHM schreef:Hoe kom je er bij dat de verwoesting van Sodom en Gomorra niet reel zou zijn Wim?

Ten eerste, omdat er geen archeologisch bewijs is dat Sodom en Gomorra echt bestaande steden zijn geweest.
Ten tweede, omdat zelfs àls het echt bestaande steden waren, ze niet kunnen zijn verwoest door een fictief personage.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mar 2013 13:37

blijblij schreef:Het probleem is alleen dat voor ongelovigen (en ook sommige gelovigen) de zondvloed en de vernietiging Sodom en Gomorra geen realiteit zijn. Het is dus niet overtuigend.
Het punt is alleen dat wat iemand gelooft iets niet 'wel of niet-waar' maakt.
Wim2600 schreef:Daar wringt 'm net het schoentje... je haalt Noach aan, en Lot... terwijl je het even goed over Klein Duimpje en de heks van Hans en Grietje zou kunnen hebben. Voor mij zijn dat immers allemaal fictieve personages. Net zoals die zondvloed... die is volgens mij niet méér of niet minder een feit dan pakweg de terugkeer van Voldemort in Harry Potter en de Vuurbeker een feit is. En de verwoesting van Sodom en Gomorra is voor mij niet reëler dan de verwoesting van Oom Dagoberts geldpakhuis door de Zware Jongens.

Da's een beetje het probleem met gelovigen die niet-gelovigen van hun gelijk proberen te overtuigen: ze vertrekken daarvoor vanuit een boek dat voor een niet-gelovige absoluut niet dezelfde waarde of betekenis heeft die de gelovigen eraan geven.
Als ik niet zou geloven dan zou ik denken: ik neem geen risico, stel dat het waar is dan kan ik nooit meer terug.
En als het niet waar is, nou heb ik nog niets verloren. Ik heb een heel fijn leven hoor.
Verder probeer ik ongelovigen helemaal niet van 'mijn gelijk' te overtuigen. Ongelovigen weten ervan en als ze aangeven geen belangstelling te hebben is dat hun keus.
Ik geloof niet in opdringen, als dat al zou kunnen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 27 mar 2013 13:38

Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 27 mar 2013 13:38

Ik vind ook hier op deze plaats en deze tijd de volgende tekst uit Joh 17 geschikt, het hogepriesterlijke gebed van Christus voordat Hij gevangen genomen werd:

En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Uit deze tekst blijkt dat God zegen wil geven vanuit onze eenheid. En we mogen andere meningen hebben, maar we moeten geen verdeeldheid onder elkaar zaaien. Hoe kan iemand die zichzelf niet geneest, anderen genezen?

Daarnaast, weten/denken de meeste niet-gelovigen in Nederland dat er na de dood niets meer is, en dat is toch al een verdoemenis? Die boodschap kunnen we dus best herhalen, maar het voegt niets toe. Het is geen nieuws. Die gedachte is er al bij iedereen. De vervolggedachte is: omdat we dus maar tijdelijk leven, moeten we er nu iets van proberen te maken. Hier kunnen christenen een ander geluid laten horen. Het preken van hel en verdoemenis helpt niet volgens mij want het staat zo ver af van levende mensen. (het is zeker waar dat het zal gebeuren, maar het doet niets) We moeten het alternatief preken. Een leven naar Christus: het dienen van de naaste. Het ontfermen over de naaste. Van onze liefde moet iets uitgaan. Geen interne strijd. Geen boycot van winkels die op zondag open zijn. Wij moeten de wereld in zoals Christus dat deed. Een lichtend licht voor mensen in nood, een zoutend zout voor mensen die kwaad doen. Weg met eigen belang, eigen privileges en eigen rechten. In de wereld, maar niet van de wereld. Ons fundament is Christus.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 13:42

1a2b3c schreef:Als ik niet zou geloven dan zou ik denken: ik neem geen risico, stel dat het waar is dan kan ik nooit meer terug.
En als het niet waar is, nou heb ik nog niets verloren. Ik heb een heel fijn leven hoor.

Leuke variant van Pascals Wager, waar overigens genoeg tegen is in te brengen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 13:43

Wim2600 schreef:Ten eerste, omdat er geen archeologisch bewijs is dat Sodom en Gomorra echt bestaande steden zijn geweest.
Ten tweede, omdat zelfs àls het echt bestaande steden waren, ze niet kunnen zijn verwoest door een fictief personage.

Best kans dat het collectieve trauma van een stad die met de grond gelijk werd gemaakt door een binnenvallend leger (de Egyptenaren of het 'Zeevolk') de aanleiding is geweest voor het verhaal.

Ik vind het trouwens altijd wel komisch om de mensen die met Sodom en Gomorra aankomen te wijzen op het feit dat Lot blijkbaar zonder enig probleem zijn maagdelijke dochters aan een woeste meute wil overgeven om zijn gasten te beschermen... Weet je ook weer precies hoe er in die tijd met vrouwen werd omgegaan. :-oo
Laatst gewijzigd door Mortlach op 27 mar 2013 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 13:45

alexander91 schreef:Daarnaast, weten/denken de meeste niet-gelovigen in Nederland dat er na de dood niets meer is, en dat is toch al een verdoemenis?

Waarom? Ik vind dat namelijk totaal niet.

Die boodschap kunnen we dus best herhalen, maar het voegt niets toe. Het is geen nieuws. Die gedachte is er al bij iedereen.

Niet dus.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 27 mar 2013 13:49

Mortlach schreef:Waarom? Ik vind dat namelijk totaal niet.

Niet dus.

Daarom zei ik ook: "de meeste niet-gelovigen in Nederland"
Jij weet heel goed dat er iets is na de dood, maar jij wilt het niet accepteren.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 13:53

alexander91 schreef:Daarom zei ik ook: "de meeste niet-gelovigen in Nederland"
Jij weet heel goed dat er iets is na de dood, maar jij wilt het niet accepteren.

Hahahahaha...

Mag ik je hartelijk bedanken dat je NIET gaat bepalen wat ik allemaal wel of niet weet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mar 2013 14:05

Ook hier kan er gezegd worden "als je maar hard genoeg denkt dat iets waar is dan wordt het waar"
Jaja de hersenen kunnen een mens bedriegen....toch?

Dat wordt de gelovigen vaak verweten, maar geldt net zo goed voor de ongelovigen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 27 mar 2013 14:07

1a2b3c schreef:Als ik niet zou geloven dan zou ik denken: ik neem geen risico, stel dat het waar is dan kan ik nooit meer terug.
.

ja, Pascals Wager... :-({|=

edit...is al genoemd zie ik nu. :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 14:09

schaapje schreef:Jaja de hersenen kunnen een mens bedriegen....toch?

Dat wordt de gelovigen vaak verweten, maar geldt net zo goed voor de ongelovigen.

Hoe bedriegen mijn hersenen mij dan? Van iets waar geen enkel tastbaar bewijs voor is, meen ik dat het niet bestaat. Het lijkt me dat mijn hersenen dan prima in lijn liggen met de werkelijkheid.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mar 2013 14:11

Een voorbeeld wijst ergens heen, het is niet bedoelt om de aandacht op het voorbeeld zelf te vestigen. Open anders een nieuw topic over Sodom en Gomorra.

Nog eens, mijn punt was: wat iemand gelooft maakt iets niet 'wel of niet waar'.
Mortlach schreef:Leuke variant van Pascals Wager, waar overigens genoeg tegen is in te brengen.
Vertel eens? (Dit is overigens gewoon mijn mening, maakt het iets uit dat iemand vóór mij blijkbaar ook die mening had?)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mar 2013 14:18

Mortlach schreef:
Hoe bedriegen mijn hersenen mij dan? Van iets waar geen enkel tastbaar bewijs voor is, meen ik dat het niet bestaat. Het lijkt me dat mijn hersenen dan prima in lijn liggen met de werkelijkheid.

Nou..niet zo flauw, jij hebt wel eens gepikeerd gereageerd op de stelling dat je niet in een God gelooft,
want je was boeddhist, en die geloven toch in een soort God?

Oh wacht even daar zijn wel bewijzen voor??? :-({|=
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 14:24

schaapje schreef:Nou..niet zo flauw, jij hebt wel eens gepikeerd gereageerd op de stelling dat je niet in een God gelooft,
want je was boeddhist, en die geloven toch in een soort God?

Dan moet je mijn geheugen even opfrissen, want ik weet niet precies waar je het nu over hebt. En boeddhisten geloven over het algemeen niet in 'een soort God'.

Oh wacht even daar zijn wel bewijzen voor??? :-({|=

Mijn persoonlijke ervaringen zijn in dit geval voor mij genoeg. Ik probeer echter niet anderen op basis van MIJN ervaringen te overtuigen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”