Berichtdoor alexander91 » 27 mar 2013 13:38
Ik vind ook hier op deze plaats en deze tijd de volgende tekst uit Joh 17 geschikt, het hogepriesterlijke gebed van Christus voordat Hij gevangen genomen werd:
En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.
Uit deze tekst blijkt dat God zegen wil geven vanuit onze eenheid. En we mogen andere meningen hebben, maar we moeten geen verdeeldheid onder elkaar zaaien. Hoe kan iemand die zichzelf niet geneest, anderen genezen?
Daarnaast, weten/denken de meeste niet-gelovigen in Nederland dat er na de dood niets meer is, en dat is toch al een verdoemenis? Die boodschap kunnen we dus best herhalen, maar het voegt niets toe. Het is geen nieuws. Die gedachte is er al bij iedereen. De vervolggedachte is: omdat we dus maar tijdelijk leven, moeten we er nu iets van proberen te maken. Hier kunnen christenen een ander geluid laten horen. Het preken van hel en verdoemenis helpt niet volgens mij want het staat zo ver af van levende mensen. (het is zeker waar dat het zal gebeuren, maar het doet niets) We moeten het alternatief preken. Een leven naar Christus: het dienen van de naaste. Het ontfermen over de naaste. Van onze liefde moet iets uitgaan. Geen interne strijd. Geen boycot van winkels die op zondag open zijn. Wij moeten de wereld in zoals Christus dat deed. Een lichtend licht voor mensen in nood, een zoutend zout voor mensen die kwaad doen. Weg met eigen belang, eigen privileges en eigen rechten. In de wereld, maar niet van de wereld. Ons fundament is Christus.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin