Niet meer aankondigen wie er zondags preekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maaarten

Re: Niet meer aankondigen wie er zondags preekt?

Berichtdoor maaarten » 04 mar 2013 20:58

JeeWee schreef:Op CIP.nl staat een boeiend interview met Ds. W. Dekker. Hij zegt o.a. dat "christenen beter niet kunnen weten wie er zondags preekt om steeds het bewustzijn te houden dat wij hopen op een ontmoeting met God. Hij vindt een kerkpagina, zoals in het RD waar je kunt zien welke dominee waar preekt best aardig, maar het kan gaan afleiden van waar het echt om moet gaan. Hij zegt zelfs dat kerkgangers beter niet kunnen weten welke dominee er preekt. Nu is het zo dat wanneer er een bepaalde dominee preekt, de kerk voller zit dan wanneer er een andere dominee preekt. Dat zou niet mogen.

Wat vind jij: kun je beter en onbevorooordeeld luisteren als je van te voren niet weet wie er preekt?
Of loop je dominees als artiesten achterna?

Lees HIER het hele interview met dominee Dekker.

Ik ben ook wel meerdere keren positief verrast door dominees waar ik niet zo veel van verwachte.

Ik probeer 's ochtends en 's middags voordat ik naar de dienst ga altijd te bidden voor de dominee en de dienst; dat doe ik natuurlijk in de eerste plaat omdat ik geloof dat de Heere God een verhoorder der gebeden is, maar het helpt mij ook om meer op God gericht naar een dienst toe te gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2013 21:03

boer schreef:Dat is bijna altijd de hekkesluiter wanneer iemand geen passend antwoord heeft.
Zo ook nu.
Zolang er verbaal slechts eenrichtingverkeer is vanaf de hoog verheven kansel, meen ik dat mijn accusatie wat betreft kerkshoppen bij ontevredenheid over de predikant wel degelijk on-topic is.

Zo weet jij altijd, met jouw eeuwige stokpaardjes, elk SERIEUS topic te verzieken met jouw PERSOONLIJKE ideologie. Ik begrijp niet dat ze jou nog steeds een spreekstoel geven.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 mar 2013 21:34

*verwijderd i.v.m. off topic*

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2013 21:56

Is het voor het christen zijn in de praktijk niet gewoon het meest praktisch als je bij je lokale gemeenschap te kerke gaat? Je bent toch samen een geloofsgemeenschap en dat essentiële onderdeel mis je als je elke week ergens anders zit.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 04 mar 2013 21:57

Een beetje jammer als een serieus topic zo om zeep wordt geholpen. Het gaat over zin en onzin van het vermelden van preekbeurten.

Persoonlijk vind ik het altijd jammer dat er zoveel ruimte in de krant wordt ingeruimd voor deze informatie. Daar hadden ook interessante artikelen kunnen staan, denk ik dan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 mar 2013 22:09

Sorry hoor schelpje, maar Boer heeft wel degelijk een punt, volgens mij.
De tekst uit Cor die hij aanhaalt heeft het toch over een heel ander karakter van de samenkomsten, dan hoe wij die invullen.
Waarom reageer je daar niet gewoon op en praat je namens anderen die hem ook zouden negeren?
Dat is geen stijl, vind ik.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 04 mar 2013 22:19

Het gaat hier over het al dan niet vermelden van preekbeurten. Als Boer een punt wil maken over de invulling van de diensten, moet hij daar een topic over openen en niet dit onderwerp ermee vervuilen.
Dat is de ellende met stokpaardjes. Je houdt ze niet in toom, de duiken overal op.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2013 22:34

We zoeken een etiket en denken dat, als er een naam bij staat die we kennen, dat het wel goed zit.

Stel, je bent ergens in een wildvreemd dorp. Je wilt naar de kerk. Je ziet een kerk en zoekt naar het bordje waarop staat welke kerk het is. Er is geen bordje. Je gaat toch naar binnen.
Dan ga je verder zoeken naar kenmerken: welke vertaling gebruiken ze, zingen ze psalmen, gezangen of wilder? Zitten de vrouwen met een hoedje op? Veel kenmerken en we hebben nog geen woord gehoord...

Wat zou het mooi zijn als we konden luisteren naar de stem van God die door het Woord tot ons komt? Een dominee is een gezant van Christus' wege. Een geroepene.
Is dan de naam belangrijk? Of de boodschap?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2013 10:31

Ik ben tijdens een vakantie eens een evangelisatietent binnen gestapt. De dienst begon, met evangelische liederen, heel anders dan ik gewend ben, maar ik ben er met een "open mind" blijven zitten.
Het was een geweldige preek. Ik weet me na al die jaren, nog steeds zinnen van te herinneren.
Ik weet niet meer hoe de man heette, maar het gaat niet om de boodschapper immers, maar om de Boodschap? En die was indringend, waarschuwend. Ik vond het heel bijzonder.
Er stond geen bordje op de tent, dus ik weet niet eens van welk kerkgenootschap dit uit ging.
Dus JeeWee, om jouw vraag te beantwoorden: nee de naam is niet belangrijk.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 mar 2013 14:58

Enerzijds neig ik er naar om te zeggen: het moet niet uitmaken. Anderzijds: de praktijk voelt toch anders aan. Die preeklezer die zo slecht leest, die predikant die gewoon niet kan preken, en ga zo maar door. De doop van mijn kind werd ook aardig “vernaggeld” door een predikant die eigenlijk gewoon geen predikant meer moet zijn. Als hij weer eens komt, blijft mijn vrouw ook weg. (ik kerk sowieso al ergens anders). Wellicht dat het een signaal aan predikanten kan zijn, als ze iedere keer lege kerken voor zich hebben, kunnen ze zich eens afvragen hoe dat komt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “[Religie] - Open forum”