Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Over de ontelbare doden door religie: ik had het over 20 eeuwen en over religie, niet over christendom. Ik handhaaf mijn stelling.
jaapo schreef:Over de ontelbare doden door religie: ik had het over 20 eeuwen en over religie, niet over christendom. Ik handhaaf mijn stelling. Ik loop ook zeker niet weg voor schanddaden door het protestantisme, dat heb ik al aangegeven, dacht ik. Het past alle kerken en hun gelovigen, enige nederigheid te betrachten bij het schrijven over "de eigen club" . Je hoeft de door mensen gestichte kerk niet te verdedigen; je moet het geloof verdedigen, evangeliseren, waar dat kan (en dan liever door daden dan door woorden), ieder ruimte laten voor een persoonlijke geloofsbeweging en de andersdenkende niet afbranden, maar in gesprek gaan, zonder elkaar te willen bekeren naar de eigen kant. Openhartig zijn over de moderne misstanden die er zijn, maar het positieve van het geloof en de kerk ook laten zien.
Optimatus schreef:Nu maar hopen dat het niet de andere kant op slaat.
diak2b schreef:Je handhaaft een stelling zonder enige vorm van onderbouwing. Dat kan,maar beperkt de betekenis van je stelling tot een private geloofsovertuiging zonder andere relevantie dan dat het iets over jou zegt. Dat is ook waardevol, overigens.
diak2b schreef:Laatst genoemde heeft de slechtste papieren en de beste papieren. Een nuance die helaas maar weinig benoemd wordt.
jaapo schreef:Over de ontelbare doden door religie: ik had het over 20 eeuwen en over religie, niet over christendom. Ik handhaaf mijn stelling. Ik loop ook zeker niet weg voor schanddaden door het protestantisme, dat heb ik al aangegeven, dacht ik. Het past alle kerken en hun gelovigen, enige nederigheid te betrachten bij het schrijven over "de eigen club" . Je hoeft de door mensen gestichte kerk niet te verdedigen; je moet het geloof verdedigen, evangeliseren, waar dat kan (en dan liever door daden dan door woorden), ieder ruimte laten voor een persoonlijke geloofsbeweging en de andersdenkende niet afbranden, maar in gesprek gaan, zonder elkaar te willen bekeren naar de eigen kant. Openhartig zijn over de moderne misstanden die er zijn, maar het positieve van het geloof en de kerk ook laten zien.
schaapje schreef:Tja dat is werkelijk een grote "grap" de rechtbank van de katholieke kerk en de doden die gevallen zijn tijdens de inquisitie, vergelijken met polpot en de doden die in Rusland gevallen zijn in de ww2.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 68 gasten