beantsje schreef:Ziedaar mijn pijnpuntje; ik voel mij als katholiek door sommige protestanten niet erkend als volwaardig mede-christen. (n.b. andersom komt ook voor en vind ik net zo kwalijk.) Dat is het moment, dat ik weleens mensen aanspreek: maar jij gelooft toch ook in één algemene christelijke kerk?
Janvanverweg schreef:die ene algemene christelijke kerk dat is de utope van de ware kerk die meetbaar en zichtbaar is. ware christenen herkennen elkaarl die vormen samen 'de ware kerk'. onzichtbaar en niet georganiseert, maar wel concreet en levend!
Absoluut!
Janvanverweg schreef:de onzin dat als Christus je gebed niet verhoord dat je dan zijn moeder om voorbede kan vragen omdat Jezus wel naar zijn moeder zou luisteren stelt Maria boven Jezus. Maria koningin der hemelen etc. het wordt allemaal gedoogd en gepromoot.
Dan zijn er ook katholieken die zeggen er niks mee te hebben (terwijl ze het niet veroordelen) en op die momenten hoor ik wat scheuren.
Immers, wie niets heeft met afgoderij maar het wel toelaat en niet afkeurt, die is een deelgenoot.
Janvanverweg schreef:dit zijn de zaken die voor mij de RKK gelijkstelt met jehova getuigen en met mormonen; die hebben op andere vlakken ook zaken toegevoegd, terwijl ze keurig beweren om helemaal bijbels te zijn.
Dit is mij uit het hart gegrepen, Janvanverweg, want ik heb recent hetzelfde geconcludeerd. Bij de RKK spreekt men vaak van
tegenstanders en bij het WTG van
afvalligen maar het is hetzelfde vuile spelletje wat gespeeld wordt om mensen die kritische vragen stellen te demoniseren. Hierdoor neemt niemand hen nog serieus en verdwijnt hun boodschap onder het kleed.
Echter, zelfs als de ketel zo zwart ziet als de pot hem verwijt, indien hij iets zegt wat waar is verandert dat niet door zijn kleur. Als hij beweert dat het gras groen is, wordt het niet blauw als iemand je wijst op zijn zwartheid. De RKK zinspeelt altijd op de motieven van kritische mensen en leert in wezen dat
tegenstanders altijd liegen en dat je niets kunt aflezen aan een 'kapotte klok'. Zo gaat het WTG ook om met
afvalligen terwijl een kapotte klok eenmaal daags de juiste tijd aangeeft. Misschien is dit wel het moment.
Janvanverweg schreef:sorry dat dit een harde boodschap is, maar je vraagt je af waarom mense moeite hebbeb met de RKK, dit is voor mij de reden.
De aard van de boodschapper hoeft niks over de boodschap te zeggen, want
sprak God niet door een ezel? Geen reden om je excuus aan te bieden voor de waarheid, want wie de waarheid niet verdragen kan, die heeft de leugen liever.