Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cicero schreef:Volgens Andreas Michel (Wibilex) lag de Schelfzee vermoedelijk ergens tussen de Nijl-Oostdelta en het noordelijke einde van de golf van Suez.
Mogelijk is "Schelfzee" een jongere invulling voor wat eerder gewoon "meer/zee" heette. Dat het hele verhaal uit Exodus historisch betrouwbaar is is uit kritisch wetenschappelijk oogpunt sowieso vrijwel uitgesloten. Hoogstens bevat het herinneringen van de ontsnapping uit Egypte van een klein groepje dwangarbeiders rond 1200.
Cicero schreef:Speedy, wat wil je daarmee zeggen?
Cicero schreef:Volgens Andreas Michel (Wibilex) lag de Schelfzee vermoedelijk ergens tussen de Nijl-Oostdelta en het noordelijke einde van de golf van Suez.
Mogelijk is "Schelfzee" een jongere invulling voor wat eerder gewoon "meer/zee" heette. Dat het hele verhaal uit Exodus historisch betrouwbaar is is uit kritisch wetenschappelijk oogpunt sowieso vrijwel uitgesloten. Hoogstens bevat het herinneringen van de ontsnapping uit Egypte van een klein groepje dwangarbeiders rond 1200.
boer schreef:De farao zal denken dat jullie de weg kwijt zijn geraakt en de woestijn niet meer uit kunnen komen. Ik zal ervoor zorgen dat hij onverzettelijk blijft, zodat hij jullie achtervolgt, en dan zal ik mijn majesteit tonen door de farao en zijn hele leger ten val te brengen. Dan zullen de Egyptenaren beseffen dat ik de HEER ben.’ De Israëlieten gehoorzaamden.
Mortlach schreef:Op verzoek verwijderd en opnieuw verwoord.
Ik vind het bijzonder vreemd dat God, enkel om een punt duidelijk te maken, de Egyptenaren eerst dwingt de achtervolging in te zetten om ze daarna als straf te vernietigen. Maar zoiets staat er al eerder geloof ik, dat de Farao eigenlijk wil toegeven maar dat God zijn hart verhardt. Ik vind het allemaal maar een heel vreemd verhaal en vreemd gedrag voor een liefdevolle God. Maar goed, het OT was nu eenmaal wat anders.
boer schreef:Dat is ook moeilijk te begrijpen, als je als ongelovige geen enkele boodschap hebt aan voorafschaduwende symboliek en typologie die wordt verwezenlijkt, later.
Egypte staat voor zonden , het slavenhuis.
Mortlach schreef:Sorry, maar dat soort symboliek werkt alleen maar achteraf. Op het moment zelf is het gewoon heel erg vreemd. Dat men er later allerlei betekenissen in is gaan zoeken, doet daar niets aan af.
Trajecto schreef:Mja, je kunt het ook zien als iets waar "het moment zelf" in de historie niet aan te wijzen is, maar dat het verhaal zo gemaakt is om in symboolvorm iets over te brengen, te vertellen. Dan zeg je dus dat het geen historische gebeurtenis is of dat het een vrije verhalende vertelling is met een basis van historische feiten en dat leerelementen zijn ingebracht die misschien niet echt historisch hard te maken zijn.
Mortlach schreef:Ja, natuurlijk. Dat lijkt mij de enige mogelijke verklaring. Maar sommigen houden nu eenmaal onwrikbaar vast aan de historiciteit en dan krijg je allerlei problemen.
boer schreef:Ik zie geen problemen, hoor.
behalve dan dat de RKK [rant]
Als je exodus goed leest is het niet moeilijk hoor.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten