boer schreef:Ik haal er geen andere dingen bij, maar alles is zo met elkaar verweven , dat je het in zijn geheel moet zien.
Zo hoor ik nooit eens een concreet antwoord of reactie die onederbouwd is vanuit wat de bijbel leert.
Als ik jou vraag: Wat is het teken van het nieuwe verbond, wat zeg jij dan, de doop of het avondmaal?
Volgens mij heb ik op deze vraag al meerdere keren antwoord gegeven, nl. allebei. Overigens is je vraagstelling behoorlijk suggestief, te vergelijken met "met welk oog kun je kijken, met je linker- of met je rechteroog?". Antwoord is: allebei natuurlijk.
Onderbouwing: nergens in de Bijbel staat direct wat het teken van het nieuwe verbond is, maar uit het gebruik van zowel doop als avondmaal kunnen we opmaken dat ze allebei tekenen van het nieuwe verbond zijn.
Een teken verwijst in de Bijbel naar een andere/geestelijke werkelijkheid.
Voor het avondmaal: het brood wijst naar het lichaam van Christus (Matth. 26:26), de wijn/de beker naar Zijn bloed (Matth. 26:28).
Voor de doop: het water wijst naar de afwassing van zonden door het bloed van Christus (Hand. 22:16, 1 Kor. 6:11, Tit. 3:5, Hebr. 10:22), het met Christus begraven zijn en opgestaan zijn (Rom. 6:4) enz.
boer schreef:Natuurlijk is alles van belang, maar er komt ontzettend veel duidelijkheid en de zg spanning verdwijnt, wanneer we de brieven van de apostelen gaan lezen, met als eerste de vraag aan wie en wanneer zijnj ze geschreven?
Want wat voor de Opstanding werd verhaald, hoort gewoon bij het OT, de oude bedeling.
Vandaar dat Johannes de Doper minder is in het koninkrijk Hemelen, dan de kleinste gelovige !In Luk 7:28 wordt een duidelijk verschil in bedeling aangegeven, toch?
of hoe zie jij dat verschil wat hier wordt behandeld?
In Luk. 7:28 wordt inderdaad een verschil in bedeling aangegeven, maar dat verschil is er eentje tussen voor de komst van Christus en die erna. Hij,
en Hij alleen, is de enige scheidslijn. Want Johannes de Doper was nog een dienaar van de voorafschaduwing, Christus is het volle Licht dat gekomen is. Daarom hoeven we ons bij de brieven van de apostelen niet af te vragen of die wel aan ons gericht zijn: dat zijn ze allemaal, want ze zijn allen dienaren van Christus in Zijn bedeling: die van het nieuwe verbond.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)