Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wilsophie schreef:
De tekst "Wie volhardt tot het einde ( van deze bedeling n.l. de Grote Verdrukking) zal zalig worden.
Dit geldt absoluut niet voor ons als gelovigen uit de genade bedeling, maar binnen de context gelezen gaat het over de gelovigen in de Grote Verdrukking en zij hebben het heel zwaar in het volhouden.
Overigens vind ik het heel vreemd dat je spreekt over een gepasseerd station van een soort berusting als ik uitleg dat wij zouden opgroeien van de melk tot het vaste voedsel, danwel je noemt zelf een groeiproces.
In relatie tot elke zegening die ons is gegeven wat je mooi samenvat Trajecto, met dank, wil ik benadrukken dat je dan ook de belofte van eeuwig leven of de belofte van je behoud of je getuigenis van je doop in alle opzichten eeuwigheidswaarde heeft.
Een zekerheid waar je niet steeds om hoeft te vragen. En als de zegen elke zondag op je hoofd neerdaalt vanaf een kansel en ik weet dat alles gegeven is van Godswege dan is het eerder een twijfel of zoiets dan de zekerheid van Zijn beloften.
En dat begrijp ik niet.
Waarom elke zondag iets vragen wat je al ontvangen hebt. Dan is het geen gepassioneerd station, maar staat de trein gewoon stil met wat pech ofzoiets en wacht hij weer op een beetje benzine of whatever.
Dat schiet niet op m.i.
Daar zit helemaal geen groei of doelbereik in.
Wij zouden optrekken naar het hemels Sion met alle zegeningen die ons gegeven zijn in Christus Jezus.
Als ik een kado vraag voor mijn verjaardag en ik heb het gekregen dan ga ik daarna toch niet weer steeds datzelfde kado vragen, integendeel ik ga van het kado uitdelen of het gebruiken.
mohamed schreef:
@ Trajecto, zo zie ik dat niet, want wie de waarheid eenmaal gekend heeft en vervolgens verwerpt is de tweede maal erger af dan de eerste keer.
Ja, maar niet iedereen is zo gemotiveerd als jij en voor dezulken die dat niet, zijn helpt misschien een steuntje in de rug!
Je moet ook niet de dingen die de predikant zegt en die misschien voor de wat minder standvastigen zijn naar je toe trekken en zeggen "dat wist ik al waarom zegt hij niet wat anders?" Bedenk: de predikant is er voor de gemeente en niet alleen voor jou.
Heb je onderweg, tijdens dat optrekken naar het hemels Sion, geen zegen van God nodig? Want daar gaat het bij die zegen juist om: om een zegen over je dagelijkse, aardse leven, om dicht bij God te blijven en te blijven wandelen met Hem. Daarvan kun je niet zeggen dat je die zegen al ontvangen hebt.Wilsophie schreef:Een zekerheid waar je niet steeds om hoeft te vragen. En als de zegen elke zondag op je hoofd neerdaalt vanaf een kansel en ik weet dat alles gegeven is van Godswege dan is het eerder een twijfel of zoiets dan de zekerheid van Zijn beloften.
En dat begrijp ik niet.
Waarom elke zondag iets vragen wat je al ontvangen hebt. Dan is het geen gepassioneerd station, maar staat de trein gewoon stil met wat pech ofzoiets en wacht hij weer op een beetje benzine of whatever.
Dat schiet niet op m.i.
Daar zit helemaal geen groei of doelbereik in.
Wij zouden optrekken naar het hemels Sion met alle zegeningen die ons gegeven zijn in Christus Jezus.
"Wilsophie schreef:
Ik kan met Paulus zeggen dat ik een hemelburger ben en dat ik met Christus gezet ben in de hemel.
Col. 3 vers 1-4 zegt : "Zo zoekt de dingen die Boven zijn als je met Christus bent opgewekt en bedenkt de dingen die Boven zijn niet, die op de aarde zijn, want Gij zij gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God"
Dat is geen toekomst maar dat is nu. En daarom ben ik nu gezegend met al die geestelijke zegeningen in Christus in de hemel. En dat is tot prijs Zijner Heerlijkheid.
Dat we op deze aarde in dit aardse lichaam bijstand en Gods nabijheid en kracht e.d. nodig hebben is zeker waar, maar daar gaat het niet over in Efeze 1.
Gods nabijheid en kracht en zorg en hulp, zijn andere begrippen dan de beloften uitgedrukt in de 7 zegeningen.
En daar ging het hier om.
mohamed schreef:
@ Trajecto, zo zie ik dat niet, want wie de waarheid eenmaal gekend heeft en vervolgens verwerpt is de tweede maal erger af dan de eerste keer.
Trajecto schreef:Ja, dat klinkt "ergens" wel bekend, maar kun je me even het vers of de verzen noemen waar dat staat?
elbert schreef:Een predikant is niet een meerdere, maar is uit hoofde van zijn ambt wel woordvoerder van Christus, die onze meerdere is. De zegen komt dan ook niet van een predikant, maar van God. Een predikant spreekt trouwens een zegenbede uit, de zegen zelf komt van God.
Met een onderscheid tussen oude en nieuwe verbond heeft dit verder niets van doen.
mohamed schreef:Maar natuurlijk, hier komen ze (althans diezelfden die ik me herinner, het kunnen er meer zijn): 2 Petrus 2,20 (Vgl. Mat 12,45) en Hebreeën 10,26.
Wilsophie schreef:Ja die teksten liegen er niet om.
Wilsophie schreef:Als je de Waarheid kent en je keert weer terug tot die "vleespotten" heb je de Heer wel wat uit te leggen denk ik.
Je hebt gelijk als het gaat om de zegen: in het geval van een predikant wordt de zegen op de gemeente gelegd. Wat in mijn vorige post wilde zeggen is dat de uiteindelijke zegen wel van God komt en niet van de predikant. Een predikant is daarbij slechts een instrument, van God.benefietdiner schreef:Zegen of zegenbede ?
Ik heb in de kerk wel onder het zogenaamde ‘preeklezen’ gezeten. Een ouderling die een preek voor leest omdat de dominee afwezig is. Aan het einde van het preeklezen zegt de ouderling dan: ‘laten we eindigen met de zegenbede’. Dat is de bede die verwoord staat in Gezang 12:7 de Avondzang: ‘O Vader, dat Uw liefd' ons blijk'; O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk; O Geest, zend Uwen troost ons neer; Drieënig God, U zij al d' eer; Amen’.
Het woordje of de letter ‘O’ maakt wel duidelijk dat het een ‘smeekbede’ of vragen is zo van wilt u ons schenken, bekent maken, een zegenwens dus.
De zegen van een predikant is toch van een heel ander kaliber. Het is geen zegenbede maar een: ‘zegen op ons leggen’ vanuit een hoger niveau.
Oudtestamentisch was dit een opdracht van de hogepriesterlijke bediening uit Numeri 6:27 ‘Zo moeten zij Mijn Naam op de Israëlieten leggen; en Ík zal hen zegenen'.
Is het nu zo dat de zegenbede van de apostel Paulus aan het einde van 2 Corinthiërs brief op een zelfde niveau staat als de priesterlijke bediening in het oud testament? Is het niet zo dat de priesterlijke bediening, net zo goed als de symbolische offers die de priesters brachten, in Christus vervuld is. Wij moeten goed beseffen dat die zegen van de oudtestamentische priesters gekomen ís. Het is geen verborgen maar geopenbaarde zaak. Christus is nieuwtestamentisch gekomen en de priesters zijn er niet meer ook geen ambten die in die richting wijzen.
Ik geloof niet dat Paulus aan het einde in 2 Corinthiërs 13 een zegen óp die gemeente lag gelijk de priesters in het Oude Testament deden. Nee, Paulus zegt zelf: ik geeft ze een kus op gelijk niveau, vers 12: ‘Groet elkander met een heiligen kus’.
Als een predikant Gezang 12:7 de avondzang op de gemeente zou leggen geeft dat voor mij geen probleem maar op preekstoel niveau met een toga aan (teken van macht en geleerdheid) gaat mij veel te ver. Geef mij maar het kusje van Paulus, hét liefde teken in eensgezindheid.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten