Het boek Job

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Het boek Job

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2012 07:31

Trajecto schreef:Noemen, en terugverwijzen naar, heeft voor mij niet noodzakelijk de waarde van zeggen dat een persoon niet fictief kan zijn. Maar jij mag dat natuurlijk wel zo aannemen.

Wat ik bedoelde en volgens mij ook duidelijk heb verwoord is dat ik het opmerkelijk vind dat een zogenaamd fictief figuur in één adem met twee historische wordt genoemd.
mohamed schreef:Ook ik vind dat uiterst interessant gespeculeer en ik denk zelfs dat die kwalificatie te negatief is. De Bijbel is een zeer symbolisch boek maar de symbolische betekenis neemt de letterlijke niet per definitie weg. Denk hierbij aan Hoséa 1, een letterlijke gebeurtenis die een symbolische betekenis heeft. God zei tegen de profeet:

Ga heen, neem u een vrouw der hoererijen, en kinderen der hoererijen; want het land hoereert geheel en al van achter de HEERE af.

Oftewel een letterlijke gebeurtenis die een symbolische betekenis heeft, maar dat betekent niet dat Hosea niet heeft bestaan. Zo is het ook met de andere verhalen in de Bijbel die vaak een diepe symbolische betekenis hebben, maar daarom nog niet perse minder waar hoeven zijn.

Trajecto schreef:
Als je bedoelt met dat verhalen met een symbolische betekenis niet per se minder waar zijn, dat ze niet minder waardevol hoeven te zijn -- dat ze staan voor een regel en/of principe bijvoorbeeld en daardoor leerzaam en verhelderend kunnen zijn -- ben ik het met je eens. Als je ermee bedoelt dat ze zeer zeker "historisch waar" zo gebeurd moeten zijn en beslist niet anders ben ik het niet met je eens.

Wat ik bedoel heb ik honderduit gezegd, Jezus was een nakomeling van Adam volgens het geslachtsregister in Lukas dus kennelijk is er dan een van zijn voorvaderen recht uit een fabel gekropen. Dat vind ik zelf nog veel moeilijker voor te stellen dan alles maar weg te symboliseren. Ja, ik geloof dat de hele Bijbel historisch is m.u.v. een te verwaarlozen percentage waar het louter gelijkenissen betreft.

Daniel heeft bestaan, want nogmaals, Jezus zei dat hij heeft gesproken en noemde hem een profeet (Mat 24,15) en dat is wel het beste bewijs dat hij geen fictief persoon was, want om een profeet te zijn moest men aan een aantal strenge eisen voldoen waarvan bestaan toch wel de voornaamste was. :)

Daniel leefde rond 586-538 voor Christus, dat was dus zo'n vijfhonderd jaar na koning David over wie Petrus heeft gezegd:

'...het is mij geoorloofd vrijuit tot u te spreken van de patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op deze dag.' (Hand 2,29)

Hiermee heb ik aangetoond dat David echt heeft bestaan, want je kan een sprookjesfiguur niet begraven en ook lezen we dat David profeteerde (Heb 4,7) en om een profeet te zijn moest men ten eerste Israëliet (Deut 18,15) wezen. Zoals bekend waren Israëlieten nakomelingen van Jakob die leefden volgens de reinheidswetten en in het profetische boek Daniel lezen we dat hij ook zo leefde en dus een jood was. Nog een argument ten gunste van het feit dat ook Daniel echt heeft bestaan is wat historicus Flavius Josephus (37-100) schreef. Namelijk dat Daniel een fort had gebouwd te Ecbatana de hoofdstad van Medië (klik) waarvan de restanten op het moment van schrijven nog te zien waren. Volgens Josephus leek het alsof het gebouw recentelijk was geconstrueerd zo mooi en fris zag het er uit. Het lijkt mij zeer sterk dat de historicus daarover heeft gelogen, want het zou zijn geloofwaardigheid niet ten goede zijn gekomen bij zijn lezers. Kan een fictief persoon een bestaand fort bouwen?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 10 mei 2012 18:05

mohamed schreef:Wat ik bedoelde en volgens mij ook duidelijk heb verwoord is dat ik het opmerkelijk vind dat een zogenaamd fictief figuur in één adem met twee historische wordt genoemd.

Dat is het natuurlijk ook wel. Toch acht ik zo'n vermelding slechts één der dingen die men in de beschouwingen laat meewegen bij het bepalen van een idee/vermoeden of het over een werkelijk geleefd hebbende persoon gaat bij Job of niet, of dat het misschien gaat om iemand waar meer aan toegeschreven wordt dan de historische werkelijkheid zou laten zien als we die zouden kunnen waarnemen. De brief van Jacobus (waar je aanhaling uit kwam) is ook van veel later dan het boek Job. Zoiets kun je ook erbij betrekken.
Wat ik bedoel heb ik honderduit gezegd, Jezus was een nakomeling van Adam volgens het geslachtsregister in Lukas dus kennelijk is er dan een van zijn voorvaderen recht uit een fabel gekropen. Dat vind ik zelf nog veel moeilijker voor te stellen dan alles maar weg te symboliseren. Ja, ik geloof dat de hele Bijbel historisch is m.u.v. een te verwaarlozen percentage waar het louter gelijkenissen betreft.

Zoals je wilt. Dat ik toch op een wat andere manier denk weet je waarschijnlijk wel. Wat je nou veel moeilijker vindt dan alles maar weg te symboliseren begrijp ik niet. Wat is alles "wegsymboliseren", trouwens?
Je vindt het niet kunnen dat er een verzameling boeken is, met verhalen die bestaan uit zowel historische componenten als symbolische wijsheidscomponenten, misschien? Bedoel je dat?
Ik voor mij vind dat je historiciteit nauwelijks kunt aanhouden tot vóór de zondvloed. (En het gedeelte van het geslachtsregister van Adam tot Noach zal Lucas gewoon hebben overgenomen uit Genesis 5.)
Daniel heeft bestaan, want nogmaals, Jezus zei dat hij heeft gesproken en noemde hem een profeet (Mat 24,15) en dat is wel het beste bewijs dat hij geen fictief persoon was, want om een profeet te zijn moest men aan een aantal strenge eisen voldoen waarvan bestaan toch wel de voornaamste was. :)

Daniel leefde rond 586-538 voor Christus, dat was dus zo'n vijfhonderd jaar na koning David over wie Petrus heeft gezegd:

'...het is mij geoorloofd vrijuit tot u te spreken van de patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op deze dag.' (Hand 2,29)

Hiermee heb ik aangetoond dat David echt heeft bestaan, want je kan een sprookjesfiguur niet begraven en ook lezen we dat David profeteerde (Heb 4,7) en om een profeet te zijn moest men ten eerste Israëliet (Deut 18,15) wezen. Zoals bekend waren Israëlieten nakomelingen van Jakob die leefden volgens de reinheidswetten en in het profetische boek Daniel lezen we dat hij ook zo leefde en dus een jood was. Nog een argument ten gunste van het feit dat ook Daniel echt heeft bestaan is wat historicus Flavius Josephus (37-100) schreef. Namelijk dat Daniel een fort had gebouwd te Ecbatana de hoofdstad van Medië (klik) waarvan de restanten op het moment van schrijven nog te zien waren. Volgens Josephus leek het alsof het gebouw recentelijk was geconstrueerd zo mooi en fris zag het er uit. Het lijkt mij zeer sterk dat de historicus daarover heeft gelogen, want het zou zijn geloofwaardigheid niet ten goede zijn gekomen bij zijn lezers. Kan een fictief persoon een bestaand fort bouwen?

Ja Daniël vind ik toch ook wel een andere kwestie. En omdat ik het niet zo storend vind wanneer historische en mogelijk niet-historische personen in één adem genoemd worden acht ik het niet een groot probleem. Het boek Job is een nogal apart-staand boek waarin geen verdere personen voorkomen die ook elders in de Bijbel een rol spelen of met duidelijke gebeurtenissen die in het historische geheel weer elders opduiken.
Maar met dit alles staat het niet opeens vast dat Job niet geleefd zou hebben; dat zeg ik nou ook weer niet. Ik bedoel meer dat je het boek vooral als wijsheidsboek moet zien en niet als historische vertelling.
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2012 19:32

Trajecto schreef:Maar met dit alles staat het niet opeens vast dat Job niet geleefd zou hebben; dat zeg ik nou ook weer niet. Ik bedoel meer dat je het boek vooral als wijsheidsboek moet zien en niet als historische vertelling.

Op die manier, kennelijk was er toch wat onbegrip want daar ben ik het zeker mee eens ja.

Wat mij nou juist opvalt - en dan bedoel ik niet zozeer het boek Job - is dat letterlijke gebeurtenissen in de Bijbel een symbolische betekenis hebben. Denk aan aartsvader David, die zoals aangetoond zo historisch was als het maar kan, maar ook een afbeelding van Israël, wat zijn gevecht met Goliath dus in een historisch en symbolisch perspectief plaatst.

Hetgeen ik je duidelijk probeer te maken is dat we niet moeten uitsluiten dat letterlijke en figuurlijke gebeurtenissen elkaar kruisen en dan heb ik het niet eens alleen over de Bijbel. Dan denk ik ook aan de joodse oorlog (66-70) bijvoorbeeld toen de Romeinen met een katapult zware keien op de joden afvuurden die zich in de stad bevonden. Zij werden letterlijk beschoten en symbolisch gezien gestenigd wegens Godslastering (Lev 24,16) omdat ze Gods eniggeboren zoon (Joh 3,18) niet gehoorzaam waren geweest.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jun 2012 14:41

Het boekje Job is voor mij een geloofskwestie dat Job een type is van Christus, en letterlijk leer ik uit dit boekje veel over het Bijbels Wereldbeeld en de betekenis van de sterren in Gods plan.
Maar het wordt door veel predikanten gemeden is mij opgevallen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 jun 2012 16:44

Deze uiterst merkwaardige opvatting wordt gemeden door veel predikanten, maar ook het verhaal zelf ligt blijkbaar moeilijk. Niet moeilijk, als je het boek als niet echt gebeurd beschouwt, maar als een Grieks-filosofisch debat, alleen met een onderwerp over een andere religie.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 05 jun 2012 18:58

jaapo schreef:Daar heb ik moeite mee en de nodige vraagtekens bij. Als je uitgaat van het onfeilbare Woord Gods wat via ALLE bijbelboeken tot ons komt, dan laat God zich hier kennen als een hardvochtige weddenschapafsluiter, die uiteindelijk de weddenschap natuurlijk wel wint, maar wel over de rug van een godvrezende familie. Ik begrijp dan nog wel, dat er over het eerste en laatste hoofdstuk vaak gepreekt en/of geschreven wordt, maar de tussenliggende hoofdstukken is al jarenlang een braakliggend terrein voor dominees en evangelisten. Waarom? Het andere uitgangspunt is een debat volgens de Griekse filosofie, zoals we kennen van Socrates bijv. Mogelijk is in die tijd dit bijbelboek ook geschreven, naar Grieks model, maar met een andere godsdienst als inhoud. Dan is deze bizarre geschiedenis een "casus", waarover filosofisch gedebatteerd wordt, met Job en de drie vrienden als debaters. Derhalve niet echt gebeurd. Ook in deze optiek laten de kerken dit bijbelboek veelal liggen. Jammer! Wat denken jullie, lezers, hiervan?

Persoonlijk vind ik de geschiedenis van Job iets wat je verstand te boven gaat. Waarom zou God zoiets toelaten? Net als met zoveel dingen in deze wereld trouwens. Maar toch vind ik het boek Job een duidelijk voorbeeld dat God TOCH, ondanks alle narigheid er boven staat. Je begrijpt niet waarom zoiets gebeurd, maar ik ben er absoluut van overtuigd dat God weet waarom. En dat is niet te vatten. Maar te zien dat God Job weer overeind trekt, geeft mij moed. Al maak je nog zoveel mee, net als Job, God staat er boven, en Hij weet er van!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 jun 2012 08:17

Persoonlijk geloof ik ook dat het boek Job een leerverhaal is.
Wat wordt er geleerd? Dat God alles onder controle heeft maar vooral, denk ik wat er met Job gebeurt.
Hoe is Job aan het begin van het verhaal en hoe is hij aan het eind.
Dan moet ik tot de conclusie komen dat Job een leerproces heeft doorgemaakt, hij heeft inzicht gekregen. Inzicht in zichzelf en zicht op God. (hfdst 42 eerste verzen)
Waarschijnlijk ook nog inzicht in zijn goed bedoelende medemensen.
Is dat alles niet het ultieme doel van het leven?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 06 jun 2012 09:48

Je zou het boek Job ook kunnen lezen als een profetisch boek, waarin de geschiedenis van Job een heenwijzing is naar de geschiedenis van het volk Israel.

Het boek Job houdt ik zelf overigens voor historisch, net zoals ik de geschiedenis van Jozef als historisch beschouw maar tegelijkertijd als profetisch/heenwijzend naar de Messias.

Er zijn verschillende boeken die op een heel indrukwekkende manier bovengenoemde interpretatie laten zien. Voordat ik die boeken gelezen had, heb ik dit nog nooit zo willen/kunnen zien. Of je de inhoud nu voor 100% onderschijf of niet, het geeft i.i.g. genoeg stof tot nadenken:

Das Buch Hiob und das Schicksal des jüdischen Volkes (vertaald als "Het boek Job en de lijdensweg van het joodse volk") - M. Susman.
Job, troostboek voor Israel G.A. v.d. Spek-Begeman
Het jobslijden van Israel - W.J. Ouweneel
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 jun 2012 19:57

Oh dat vind ik een heel goede uitleg. Kan me er helemaal in vinden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”