Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
boer schreef:Van een erflater spreekt men pas nadat iemand is overleden.
Wie was er overleden in het OT.
Wilsophie schreef:Het geloof wordt niemand gegeven, wat wel gegeven wordt is de genade Gods.
Ook al is geloof iets dat de mens moet doen, dan nog is het een gave van God. Leven moet je ook zelf doen en toch is het leven volgens de Bijbel een gave van God.Wilsophie schreef:Je ontkracht nu je eigen bewering eerder.Genade is een gave van God.
Maar geloof is toch echt een actie van de mens zelf.
Wilsophie schreef:Je ontkracht nu je eigen bewering eerder.Genade is een gave van God.
Maar geloof is toch echt een actie van de mens zelf.
elbert schreef:Zelfs al is geloof iets dat de mens moet doen, dan nog is het een gave van God. Leven moet je ook zelf doen en toch is het leven volgens de Bijbel een gave van God.
mohamed schreef:Nee dat is niet waar Wilsophie, ook geloof is een gave!![]()
'....het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave' (Ef 2,8)
Daarom zei Jezus ook tegen Petrus:
'....Zalig zijt gij, Simon, Bar-Jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.' (Mat 16,17)
Waar zou ik kunnen onderzoeken of dit de waarheid is.elbert schreef:Ik ben benieuwd waar je dit hebt gelezen.
Zowel in het hebreeuws (berith) als in het grieks (diatheke) wordt hetzelfde woord gebruikt voor verbond en testament. Het onderscheid dat je hier noemt, bestaat dus in bijbelse zin niet: verbond = testament en vice versa.
Daarbij geldt ook nog eens dat het verbond in bijbelse zin eenzijdig wordt opgericht door God met mensen. Daar hebben we als mensen dus geen inspraak in. Nog minder is het een contract waar beide partijen hun handtekening onder hebben te zetten voordat het rechtsgeldig zou worden. God richt zijn verbond op en wij mensen worden zonder meer geroepen om ons daar aan te houden.
Ik weet niet meer waar ik het gelezen had.benefietdiner schreef: dat de 70 rabbijnen zeer veel moeite gehad hebben met het vast stellen van de canon, hoe ze het wilden noemen ‘Verbond’ of ‘Testament’.
Wilsophie schreef:De geschiedenis is wat ver weg gezakt, vroeger leerde ik dat op de Gereformeerde School.
Maar moet ik hieruit opmaken dat genade en geloof synoniem zijn?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten