De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor JHM » 05 jan 2012 18:20

Flavius schreef:21 en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus

Juist. Iedere Christen voor wie Jezus de Christus is zou zich vanzelfsprekend laten dopen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 05 jan 2012 20:40

JHM schreef:Juist. Iedere Christen voor wie Jezus de Christus is zou zich vanzelfsprekend laten dopen.
Inderdaad, en dus met de vraag aan God om een zuiver geweten - lijkt me voor onwetende baby's overigens een onmogelijke opgave. :)
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 jan 2012 21:07

Flavius schreef:1 Petrus 3
21 en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus

De Bijbel spreekt van een bede VAN een goed geweten. De belijdenis van tegenwoordig was de doop vroeger, lijkt me..Is het geoorloofd , vraagt de kamerling, het antwoord kennen we.ALLEEN als u van ganse harte gelooft.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 jan 2012 21:24

[quote="Faramir"[/quote]
Netjes en neutraal samengevat. Er zitten zeker overeenkomsten in en gelukkig is er dan ook wederzijdse dooperkenning.[/quote]

ja, de meeste kerkverbanden lopen nog steeds aan de leiband van de RKK, daar heb je gelijk in.
Een aantal bergrippen komen dan ook niet in de Bijbel voor.
Erfzonde, sacramenten, advent, kerstmis, goeie vrijdag, paasfeest, zondag als geheiligde dag, babybesprenkeling en carnaval.
het dopen van babies in een dure doopjurk of het dragen van een hoed van 200 euro en al die dure ''zondagse kleding, kan ik nooit rijmen met het gedenken van Hem die in een stal geboren werd en aan een paal stierf, naakt en beschimpt.
De enorme rijkdom van het Vaticaan evenmin.
Het is totaal tegenovergesteld aan wat de Bijbel ons leert.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 jan 2012 21:28

Het is toch allemaal wat hè. :) Bijbel komt overigens ook niet in de Bijbel voor, internet ook al niet, laat staan een internetforum als Refoweb.

Maar gelukkig kun je Jezus Christus ook prima volgen en een persoonlijke relatie met Hem aangaa ondanks dat alles of wellicht wel dankzij. :)
Laatst gewijzigd door Faramir op 05 jan 2012 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 05 jan 2012 21:32

Marcus 10:17-22
17 Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’
18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God.
19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’
20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’
21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’
22 Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.

:)
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 jan 2012 23:08

Het scheelt dat de gemiddelde priester moet rondkomen van minder dan het minimumloon. Dat ze geen of vrijwel geen bezittingen hebben. Zelfs de paus niet. Wat dat betreft leven ze beter dan jij en ik en vrijwel alle andere forumdeelnemers. :)

Maar goed, daar gaat het topic niet over. Het gaat over de doop en Boekenlezer gaf al een prima vrij compleet antwoord.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 06 jan 2012 00:32

Faramir schreef:Het scheelt dat de gemiddelde priester moet rondkomen van minder dan het minimumloon. Dat ze geen of vrijwel geen bezittingen hebben. Zelfs de paus niet.
Dit antwoord had ik verwacht, en ik doel dan ook niet op individuen.

Faramir schreef:Wat dat betreft leven ze beter dan jij en ik en vrijwel alle andere forumdeelnemers.
Ik vind het knap dat je dit vanachter je computer kunt concluderen. Ik snap ook niet waarom je deze aanval inzet, maar het is wel typerend.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 jan 2012 05:46

In Galaten 6:15,16 schrijft Paulus: "Want besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets, maar of men een nieuwe schepping is.
De doop, die volgens het doopformulier in de plaats kwam, zou dan ook geen betekenis hebben!
Is men een nieuwe schepping, is men wedergeboren?Ieder teken van God is altijd een symbool, wat ook ergens naar toewijst.
Zo wijst de besnijdenis naar het wegsnijden van het zondige vlees als lichamelijke. stoffelijke toepassing aan de israelieten, terwijl er al uitgekeken werd naar de geestelijke toepassing wanneer de joden wordt vermaand dat ze hun ''hart dienen te besnijden'', iets wat de apostel ook aanhaalt in Col 2:11.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 06 jan 2012 07:30

boer schreef:De doop, die volgens het doopformulier in de plaats kwam, zou dan ook geen betekenis hebben!

Kun jij mij dan uitleggen waarom Jezus zich liet dopen (Matt 3:16)? En waarom Jezus Zijn leerlingen opdracht gaf volken tot leerling te maken door ze te dopen (Matt 28:19)?
Laatst gewijzigd door JHM op 06 jan 2012 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 jan 2012 07:30

Flavius schreef:Dit antwoord had ik verwacht, en ik doel dan ook niet op individuen.

Dat was me niet duidelijk. De tekst ging over individuen. Indien je het voor (religieuze) organisaties had bedoeld neem ik eigenlijk aan dat je een soortgelijke tekst had genomen over bijvoorbeeld de tempel. Daarvoor heb je niet gekozen en zonder begeleidende tekst valt ook niet op te maken dat je niet op individuen doelde.
Ik vind het knap dat je dit vanachter je computer kunt concluderen. Ik snap ook niet waarom je deze aanval inzet, maar het is wel typerend.

Aanval? Ik was slechts geïnspireerd door je aangehaalde tekst. Heb, zoals goed gebruikelijk, het stukje op mijzelf en onze samenleving gereflecteerd en kwam tot de conclusie dat we behoorlijk tekort schieten gezien onze binding met materiële zaken. Ik neem aan dat je je tekst geplaatst had om anderen te inspireren. Ik nam eigenlijk ook aan dat je de tekst zo bedoelde daar dat de meest gangbare uitleg is. Maar om dit soort misverstanden te voorkomen kun je misschien de volgende keer erbij schrijven hoe jij het ziet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jan 2012 08:08

Moderatoropmerking: beste forummers, het gaat in dit topic niet over de vraag of kinderen gedoopt mogen worden en al helemaal niet over de vraag welke begrippen er wel of niet in de Bijbel voorkomen.
De vraag is of de doop onuitwisbaar is. Daar hebben we het dus over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 06 jan 2012 08:26

Er is toch ook een mogelijkheid om de doop af te zweren?
Ik meen dat Smytegeld dat ooit eens had moeten doen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 10:38

boer schreef:ja, de meeste kerkverbanden lopen nog steeds aan de leiband van de RKK, daar heb je gelijk in.

Absoluut en vaak nog zonder dat ze het zelf doorhebben!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2012 10:46

JHM schreef:Kun jij mij dan uitleggen waarom Jezus zich liet dopen (Matt 3:16)? En waarom Jezus Zijn leerlingen opdracht gaf volken tot leerling te maken door ze te dopen (Matt 28:19)?

Ten eerste waren de volken waar zij naartoe werden gestuurd allemaal joden (zach 13,1) en ten tweede heeft Johannes de doper gezegd:

'Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met de Heilige Geest en met vuur dopen.' (Mat 3,11)

Welke doop is meer, de waterdoop of de doop met Heilige Geest en vuur? Waarom zouden we teruggaan naar de EERSTE beginselen (Gal 4,9) en ons laten dopen met water i.p.v. Heilige Geest?

Terug naar “[Religie] - Open forum”