de val van satan

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: de val van satan

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2011 20:59

Pasker schreef:Dat is dan vergezocht want in Genesis lees je daar niets over.

Zeer vergezocht maar wel verhalen die worden doorgegeven alsof ze in de Bijbel staan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2011 21:00

schaapje schreef:@mohamed

Met wat ik uitlegde is het voor mij duidelijk dat met de zondeval elk mens onder het beheer satan is gekomen, dus alleen door verlossing en wedergeboorte is er herstel mogelijk, om weer onder de heerschappij van God te komen. Dit even in het kort gezegd.

Verder ga ik met jou niet in debat omdat jou sarcastisch en denegrerende toon mij helemaal niet bevalt.
Dit doe jij vaak met anderen die het niet met je eens zijn, en dan kan het ook nog eindigen in scheldpartijen, je presteert het zelfs om een heel geduldig persoon een dictator te noemen. =;

Nog maar eens:

Jezus zegt dus dat satan een menselijke natuur heeft en elders verklaart hij dat het kwade uit de harten van de mens komt (Mar 7,21-23) en dat ALLE boze dingen vanbinnen uit komen. Dat zou je als muziek in de oren moeten klinken, want je roept altijd dat de mens een zondaar is die tot geen goed in staat is en het verdient om verdelgd te worden.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 11 dec 2011 23:11

schaapje schreef:Dus als er een engel geschapen door God en volmaakt was die engel lees maar in Ezechiël 28
tot opstand tegen God komt, dan zie jij dat als een fout van God.

Jou onderschrift vive ut vitas..betekent dat niet zoiets als leven zoals je wilt ?
Engelen zijn ook geschapen met een vrije wil, waarom zie je niet dat er zoveel engelen God trouw
zijn gebleven,....ook uit vrije wil en liefde voor God.?

bijbels gezien..
alles is toch uit god ontstaan?
god wist dus dat hij iets ging scheppen wat niet goed af zou lopen voor niet gelovigen, in mijn ogen niet zo eerlijk, dat is hetzelfde als dat ik iets zou maken waarvan ik weet dat het niet zal werken en dan er kwaad op worden en voor eeuwig straffen.. dat klinkt erg eng..

ik ken de bijbel al heel lang want ik ben zeer gelovig (oud geref) opgevoed, maar hoe meer ik de bijbel bestudeer des te meer zie ik gaten en ogen in verhalen.
en als je genesis eerlijk gaat bekijken is het zo lek als een zeef met grote gaten!

mijn onderschrift zegt ''leef je leven tot het uiterste'' dat is een prachtige tekst vind ik, omdat je er alles uit moet halen wat er in zit mijns inziens.
een vriendin van mij is satanist, is dat eng? nee want ze geloofd niet dat je kinderen moet offeren of andere zieke dingen.
maar haar levenmotto is "doe wat je wil maar schaad een ander niet" ik heb veel respect voor haar, ze is verpleegster voor terminale zorg en doet dat met veel liefde en toewijding en medeleven, maakt haar dat tot een slecht mens? bijbels gezien wel want ze gelooft niet op de juiste manier..

ik bedoel maar te zeggen, geloof is mooi als het je helpt en er steun aan vind, maar het blijft geloof.. geen vaststaand feit..
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 12 dec 2011 00:50

marcel081276 schreef: bijbels gezien..
god wist dus dat hij iets ging scheppen wat niet goed af zou lopen voor niet gelovigen, in mijn ogen niet zo eerlijk, dat is hetzelfde als dat ik iets zou maken waarvan ik weet dat het niet zal werken en dan er kwaad op worden en voor eeuwig straffen.. dat klinkt erg eng..

ik ken de bijbel al heel lang want ik ben zeer gelovig (oud geref) opgevoed, maar hoe meer ik de bijbel bestudeer des te meer zie ik gaten en ogen in verhalen.
en als je genesis eerlijk gaat bekijken is het zo lek als een zeef met grote gaten!

Als ik jou zo lees dan denk ik ; marcel is rechtvaardiger dan God.
Blijft over, waar en bij wie haal jij je recht? En ten tweede, wie heeft jou geschapen?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 dec 2011 11:17

quote="mohamed"
Nog maar eens:

Jezus zegt dus dat satan een menselijke natuur heeft en elders verklaart hij dat het kwade uit de harten van de mens komt (Mar 7,21-23) en dat ALLE boze dingen vanbinnen uit komen. Dat zou je als muziek in de oren moeten klinken, want je roept altijd dat de mens een zondaar is die tot geen goed in staat is en het verdient om verdelgd te worden.

Nog één antwoord dan.
Jij draait het om, satan heeft geen menselijke natuur, maar de mens heeft een natuur die in verbinding staat met de dood ..... dus satan.

Maar dat is voor jou moeilijk te volgen omdat jij gelooft dat satan al gebonden is. Jij gelooft toch dat wij in het duizendjarig rijk leven?
Dus in deze worden we het nooit eens.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 dec 2011 11:30

quote="marcel081276"

Hoe kunnen wij weten of God wist dat Adam en Eva niet zouden gehoorzamen? tja dan wordt er de alwetendheid van God er bij gehaald, of Zijn alomtegenwoordigheid.
Dat zou dan betekenen dat Hij de mens in een val liet lopen. Even verder in Gen.6 rouwde het God in Zijn hart, dat Hij de mens gemaakt had, waarom zou Hij er zo'n spijt van hebben als jij beweerd dat het een vooropgezet plan was?
Waarom heeft God al die moeite gedaan, door met een volk een Verbond aan te gaan, waarom zou God Zijn enig geboren Zoon geven om die mensheid te redden?

Jij schildert God af net zoals er in het paradijs werd gefluisterd....God deugd niet ...het is niet waar wat Hij zegt....Hij wil niet dat je als God gelijk wordt.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 12 dec 2011 13:00

je ziet het al je kan alle kanten op met de bijbel, dat maakt het voor mij een erg ongeloofwaardig boek.
Net zoals god in het oude testament opdracht gaf om hele volkeren uit te moorden, vrouwen kinderen dieren. Alles..
Sorry hoor maar dat gaat er bij mij niet in!
Allemaal machtsmisbruik.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 12 dec 2011 13:29

@marcel

waarom machtsmisbruik? De harde waarheid is dat God het leven gegeven heeft, en daarom alle recht heeft om het weer weg te nemen hoe en vooral wanneer Hij het wil. Daar kun je het als mens over oneens zijn, of boos over worden, of God spiegelen aan mensen waardoor het onrechtvaardig lijkt, maar dat zijn allemaal ongerechtvaardigde visies.

Overigens, zoals iemand (volgens mij was het William lane Craig (of hij verwees naar iemand), maar ik weet het niet zeker) schreef:
"Deze wereld is misschien niet de wereld met zo min mogelijk lijden die God had kunnen maken, maar waarschijnlijk wel de wereld met zo min mogelijk lijden, terwijl er tegelijkertijd vrije wil toegestaan wordt".

Het feit dat Satan zich tegen God kón keren getuigt van vrije wil. God heeft ons dat gegeven, en dat wij (en Satan) dat nu misbruikt hebben, betekent niet dat God een slechte Schepper is.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 dec 2011 13:49

[quote]quote="marcel081276"
Net zoals god in het oude testament opdracht gaf om hele volkeren uit te moorden, vrouwen kinderen dieren. Alles..
Allemaal machtsmisbruik[/quotehttp://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18273/vernietiging-van-de-midianieten/].

Lees dit eens, je ziet in de uitleg duidelijk dat de tegenstander strijdt tegen God en Gods volk.
En vergeet niet dat God een Verbond is aangegaan met Israël en dat het volk daar mee instemt.
En net als vlak voor de zondvloed is de mens heel ver gegaan in het begaan van afschuwelijke zonden.
God beschermt zijn volk en heeft een plan, satan zal dit plan dwarsbomen, en dat doet hij door de mens te gebruiken en te verleiden.
Verder kan je ook lezen dat het volk Israël, wetten kreeg, hoe om te gaan met vreemdelingen en dat er zelfs mensen van buiten Israël zich tot hun geloof konden aansluiten en zich ook konden laten besnijden.

Deze strijd is nu niet meer in het stoffelijke maar in het geestelijke.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 dec 2011 13:51

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 12 dec 2011 14:42

[quote="schaapje
Zijn Zoon Christus heb ik de antwoorden gekregen. N.l. dat ik een zondaar ben geliefd door God maar die verlost en gered moet worden.

Deze zin kan ik maar niet begrijpen. Waarom zijn wij mensen volgens de Bijbel per definitie zondaars die altijd maar weer om genade moeten vragen ?

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 12 dec 2011 14:49

[quote="marcel081276]
bijbels gezien..
ik bedoel maar te zeggen, geloof is mooi als het je helpt en er steun aan vind, maar het blijft geloof.. geen vaststaand feit..[/quote]

Citaat Geaaart:
Geheel eens met deze stelling. Middeleeuws sprookjesboek gaat mij te ver maar er is NIETS bewezen van alle teksten in de bijbel. Dat hoeft voor mij ook niet want als wij mensen nou allemaal gewoon eerlijk zijn tegen elkaar en een ander niet aandoen wat wij zelf ook niet leuk vinden zou de wereld een heel stuk mooier worden zonder dat je jezelf meteen weer een zondaar moet voelen en niet weet waarom....

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 dec 2011 17:59

marcel081276 schreef:je ziet het al je kan alle kanten op met de bijbel, dat maakt het voor mij een erg ongeloofwaardig boek.
Allemaal machtsmisbruik.

Weet jij hoe de volken in die tijd leefden?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2011 18:09

schaapje schreef:Nog één antwoord dan.
Jij draait het om, satan heeft geen menselijke natuur, maar de mens heeft een natuur die in verbinding staat met de dood ..... dus satan.

Degene die het evangelie verdraait ben jij, want ik heb de verzen geciteerd zoals ze er staan (klik) en dat kan iedereen zelf zien.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 dec 2011 18:26

mohamed schreef:Dit is niet gesproken tot een mens, net zoals Jezus sprak tot de discipel...ga weg achter mij satan
Marc. 8;33

Grappig dat je over Petrus begint, want Jezus noemde hem wel degelijk satan, toevallig net in dat stuk wat je niet citeerde:

'gij bedenkt niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.'

Jezus zegt dus dat satan een menselijke natuur heeft en elders verklaart hij dat het kwade uit de harten van de mens komt (Mar 7,21-23) en dat ALLE boze dingen vanbinnen uit komen.

Ha mohamed. Uit jouw posting begrijp ik dat jij van mening bent dat satan geen 'wezen' is maar in ons hart is (onze menselijke aard). Kun je me uitleggen hoe satan tegen Jezus sprak toen Hij in de woestijn was? (matt4:1-11, Marc 1:12-13, Luc 4:1-12)
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Terug naar “[Religie] - Open forum”