Zetten meningen op Refoweb aan tot geloofstwijfel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Zetten meningen op Refoweb aan tot geloofstwijfel?

Berichtdoor boer » 11 nov 2011 08:23

nita schreef:om eerlijk te zijn ja. ik schrijf zeer zelden iets op het religie forum, maar ik zie de topic titels wel, sommigen spraken/spreken me wel aan en ging ik toch lezen. Ik moet zeggen dat ik echt een tijd het hele forum heb vermeden omdat uitspraken me echt te erg deden twijfelen.
Verder spreek ik ook niet mee in het religie forum, omdat het me vaak `boven de pet `gaat. De eerste dingen gaan nog wel, maar er zijn zoveel mensen heel erg bijbel onderlegd, en soms ook moeilijke woorden, dat ik al snel de draad kwijt raak..

Ik vind de discussies op ''theologisch'' gebied anders heel wat meer in de sfeer van broeders/zusters dan de hierarchische manier waarop de kerk leert.
Hier mogen de vrouwen tenminste meepraten.
Grappig, de vrouwen moeten stilblijven tijdens de dienst, zegt de apostel.
In de praktijk zijn de mannen net zo stil in ons model.Leerregels en geen tegenspraak of discussie.
Alleen de predikant praat, iedereen blijft stil.
Volgens mij komt het model van een huisgemeente veel meer overeen met hoe de apostelen het bedoeld hadden, maar dat is weer een ander topic, neem ik aan.
Geen kerken als statussymbolen van 6 miljoen euro's (in Alblasserdam moet er weer een ''eigen'' kerk komen voor de GGiN) maar barmhartigheid en eenheid.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 11 nov 2011 17:50

JeeWee schreef:Ik was wel getroffen door een opmerking elders dat bepaalde visies die hier verkondigd worden, mensen errg aan het twijfelen zetten over bijvoorbeeld het waarheidsgehalte van de Bijbel.
'Rijp en groen' kan hier natuurlijk zijn al dan niet gefundeerde mening geven.

Mensen die dachten heel zeker te staan, komen in verwarring en raken misschien wel hun geloof kwijt.
Dat betekent ook het ondergraven van zekerheden die je dacht te hebben.

Is dat gevaarlijk?
Raakt het jou?
Of ga je misschien genuanceerder denken?
Verzand je in discussies over uiterlijkheden?
Of brengt dit forum je dichter bij God?
Ga je twijfelen over over zaken als schepping, bestaan van God enz...

Probeer eens hardop te denken zonder te verzanden in een welles/nietes verhaal.
Realiseer jij je verantwoordelijkheid voor de dingen die je opschrijft?

Heb jij nou het "geloof" tot "zekerheid" verheven waar men niet aan mag twijfelen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2011 17:53

boer schreef:Grappig, de vrouwen moeten stilblijven tijdens de dienst, zegt de apostel.
In de praktijk zijn de mannen net zo stil in ons model.Leerregels en geen tegenspraak of discussie.
Alleen de predikant praat, iedereen blijft stil.

Absoluut, roerend met je eens! d:)b

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 12 nov 2011 00:35

Pasker schreef:Heb jij nou het "geloof" tot "zekerheid" verheven waar men niet aan mag twijfelen?

Dan heb je me niet zo goed begrepen.
Maar velen zijn hier bijvoorbeeld zonder twijfel aan de schepping in 6 dagen binnen gekomen...
En aan het twijfelen gebracht...

om maar een voorbeeld te noemen
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 nov 2011 09:20

JeeWee schreef:Ik was wel getroffen door een opmerking elders dat bepaalde visies die hier verkondigd worden, mensen errg aan het twijfelen zetten over bijvoorbeeld het waarheidsgehalte van de Bijbel.
'Rijp en groen' kan hier natuurlijk zijn al dan niet gefundeerde mening geven.

Mensen die dachten heel zeker te staan, komen in verwarring en raken misschien wel hun geloof kwijt.
Dat betekent ook het ondergraven van zekerheden die je dacht te hebben.

Is dat gevaarlijk?
Raakt het jou?
Of ga je misschien genuanceerder denken?
Verzand je in discussies over uiterlijkheden?
Of brengt dit forum je dichter bij God?
Ga je twijfelen over over zaken als schepping, bestaan van God enz...

Probeer eens hardop te denken zonder te verzanden in een welles/nietes verhaal.
Realiseer jij je verantwoordelijkheid voor de dingen die je opschrijft?

Dat ik mijn geloof kwijt raak van wat ik lees op Refoweb kan ik niet zeggen. Maar dat er mensen zijn die wel eens ernstige opschudding ervaren in hun geloof door wat er hier allemaal geplaatst wordt, ja, dat kan ik me wel goed voorstellen.

Discussies waarin de evolutietheorie naar voren komt, worden al heel gauw ontzettend nare discussies. Dat zijn geen discussies waarin je de kans krijgt om eens op een rustige manier je mening te ontplooien, vanwege de dwangmatigheid waarmee bepaalde (onchristelijke) meningen aan je opgedrongen worden. Dat gaat in de sfeer van: 'je móét en zál dit en dat moeten erkennen, en anders ben je achterlijk.' Met veel bombast wordt je dan verteld hoe je dient te denken. Daar bedank ik gewoon voor, en daarom meng ik me niet zo in die discussies. Daar heb ik overigens geen last van, als ik gewoon een boek lees over dat onderwerp, ook al vertolkt dat helemaal mijn mening niet. Dan voel ik veel meer ruimte om zelf te kunnen denken. Ongetwijfeld omdat zo'n boek mijn eigen denkproces niet op zo'n irritante en opdringerige manier verstoort.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 nov 2011 10:00

JeeWee schreef:Dan heb je me niet zo goed begrepen.
Maar velen zijn hier bijvoorbeeld zonder twijfel aan de schepping in 6 dagen binnen gekomen...

om maar een voorbeeld te noemen

Een constatering, die de evolutionisten op dit fourm zullen doen handenwrijven en glimlachen, aangezien ze dan geslaagd zijn in het zieltjes winnen voor hun levensvisie, die ze met veel dwang hebben getracht op te leggen. Ze hebben geen interesse in een eigen zelfstandig denkproces voor jou, maar slechts dat jij hún denkbeelden overneemt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2011 13:18

Boekenlezer schreef:Een constatering, die de evolutionisten op dit fourm zullen doen handenwrijven en glimlachen, aangezien ze dan geslaagd zijn in het zieltjes winnen voor hun levensvisie, die ze met veel dwang hebben getracht op te leggen. Ze hebben geen interesse in een eigen zelfstandig denkproces voor jou, maar slechts dat jij hún denkbeelden overneemt.

Wat een ontzettend nare, respectloze en onnodige beledigende opmerking en bull**** bovendien. Je schrijft dat wetenschapsdiscussies vaak zo snel zo ontzettend naar worden. Als je je bovenstaande opmerking zo eens terugleest, hoe denk je dan dat dat toch komt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 12 nov 2011 13:30

last van twijfel na een reactie op refoweb heb ik nooit. ik ga ook niet makkelijk over het geloof denken.
maar om nou te zeggen dat refoweb mij dichter bij God brengt kan ik ook niet zeggen.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

antoon

Berichtdoor antoon » 12 nov 2011 15:58

last van twijfel na een reactie op refoweb heb ik nooit. ik ga ook niet makkelijk over het geloof denken.
maar om nou te zeggen dat refoweb mij dichter bij God brengt kan ik ook niet zeggen.

Oook geen enkele reden om ergens aan te twijfelen, trouwens geen enkel forum geeft reden om aan de bijbel te twijfelen, wel onderzoek ik of bepaalde dingen beter op een andere manier gebracht kunnen wordenl

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 nov 2011 16:51

[/quote]Jan Willem schreef:
Dan heb je me niet zo goed begrepen.

om maar een voorbeeld te noemen[/quote]

ja en een onbelangrijk voorbeeld ook, wat totaal niet dient tot behoudenis.
of wij geloven en aannemen dat Jezus onze straf gedragen heeft, dat is het levendmakend geloof.
Ga geen tijd verspillen met twistvragen over de wet en andere onnut. Straks weer brandstapels voor leerverschilletjes, die slechts bijzaken zijn?
Een dag is als 1000 jaren bij God, dus wellicht dat er wat zinnebeeldigs inzit, getallen in de Schrift zeggen meestal wat anders dan in ons rationeel model.
Geloof IS trouwens zekerheid. heb 11;1.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2011 17:46

Weet je wat het voor mij persoonlijk is? Voor mij neemt de verwondering en bewondering voor de natuurlijke wereld alleen maar toe als ik nieuwe dingen leer, als blijkt dat de wereld nog wonderlijker in elkaar steekt dan ik al dacht. Kennis van de natuur leidt op die manier tot meerdere eer van God (als je zo geneigd bent).

Wist je - bijvoorbeeld - dat alle atomen buiten waterstof en helium zijn gevormd in de kernen van sterren. De zuurstof die je nu inademt, het ijzer in je bloed, het goud van je trouwring, alles, het was allemaal ooit een keer deel van een ster. Dat is voor mij een ontzagwekkend idee. Veel meer dan "God sprak en het was zo" als je me die chargering toestaat.

Christenen geven God alle eer als het op de schepping aankomt, maar blijken er vaak bar weinig van te weten. Dat geeft niets, niet iedereen is in dezelfde dingen geïnteresseerd. Het is alleen jammer dat mensen zoals ik, die er wél in geïnteresseerd zijn en die de wonderen van de natuur met anderen willen delen het verwijt krijgen 'zieltjes te winnen voor de eigen levensvisie'.

Daar komt nog eens bij dat ik niet begrijp hoe je een geloof kunt aanhangen dat eist dat je een groot deel van de werkelijkheid zorgvuldig negeert, omdat ander misschien je voorkeursinterpretatie van het Heilige Schrift in gevaar komt. Kijk vooral niet door een telescoop, je zou eens wat zien wat niet 'past'; graaf vooral geen gat in de grond, je zou eens een fossiel van iets vinden dat volgens de Bijbel helemaal niet bestaat.

Dat snap ik gewoon niet.

Het spijt me als ik mensen met mijn bijdragen aan het twijfelen breng, maar hoop van harte dat die twijfel enkel zal leiden tot een grotere verwondering en bewondering van de schepping.

*edit ei/ij-fout. oei, laat m'n baas het maar niet horen*
Laatst gewijzigd door Mortlach op 13 nov 2011 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 12 nov 2011 17:57

Dat snap ik gewoon niet.

Als er werkelijk voorvalt van de dingen die je opsomt ja dan zou men kunnen twijfelen, maar het punt is dat wat gevonden wordt direct of indirect in het bijbels patroon past, dus ik denk dat je kan vergeten of je mensen aan het twijfelen brengt, en natuurlijk waardeer ik je inbreng zoals ik ook anderen waardeer

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 13 nov 2011 14:30

meisje20 schreef:maar om nou te zeggen dat refoweb mij dichter bij God brengt kan ik ook niet zeggen.

daar bedoel ik mee dat ik refoweb niet nodig heb om dicht bij het geloof te blijven :wink:
Gods geduld is groot maar niet oneindig

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 nov 2011 19:31

Ik vind fora een hele goede interaktieve manier en stimulance om zaken verder uit te diepen en dmv andere meningen die van je zelf te verrijken.
Zeggen dat je gelijk hebt omdat je ouders en predikant het zo leerden, is natuurlijk geen levend geloof.
Onderzoek alles, behoud het goede.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 14 nov 2011 00:54

boer schreef:Ik vind fora een hele goede interaktieve manier en stimulance om zaken verder uit te diepen en dmv andere meningen die van je zelf te verrijken.
Zeggen dat je gelijk hebt omdat je ouders en predikant het zo leerden, is natuurlijk geen levend geloof.
Onderzoek alles, behoud het goede.

"Levend geloof"? In de topic "Strijdt om in te gaan door de enge poort schreef je:
Tenslotte kunnen wij toch geen nagelschraapsel bijdragen aan ons behoud, wat enkel uit genade gegeven is en enkel door geloof verkregen kan worden.
genade zou geen genade meer zijn, toch?

Terug naar “[Religie] - Open forum”