God heeft alle mensen lief ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Eerbied
Mineur
Mineur

Re: God heeft alle mensen lief ?

Berichtdoor Eerbied » 07 nov 2011 11:18

schaapje schreef:Er was vanmorgen een gastprediker, en hij vertelde over zijn werk in een klein plaatsje in Israël,
waar hij bezig was een christen-gemeente te stichting. Hij vertelde dat er een ex-moslim zich tot de groep gevoegd had, die kon vertellen hoe intens hij de Joden en de Christenen had gehaat, en toch is die man gegrepen door het evangelie en is bekeerd en wedergeboren.
Als je dan nagaat wat voor een moeilijkheden en vervolging deze man te verdragen heeft, dan kan ik alleen maar verwonderd zijn, en zien dat wij een groot liefdevolle God hebben.

Ik ben wel benieuwd wat die ex-moslim zo vreselijk aan de islam vond dat hij het nodig vond om de islam de rug toe te keren. Er zijn immers genoeg christenen die beweren dat de islam een volmaakt onschuldige godsdienst is die volkomen gelijkwaardig is aan het christendom, maar als dat waar is dan had deze ex-moslim toch net zo goed moslim kunnen blijven? En wat was de bron van zijn haatgevoelens met betrekking tot Joden en de Christenen? En wat is de bron van de moeilijkheden en vervolging die deze man te verdragen heeft?
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 nov 2011 12:21

quote="mohamed"

'want de Vader Zelf heeft u lief, omdat u Mij hebt liefgehad en hebt geloofd dat Ik van God ben uitgegaan.' (Joh 16,27)

'En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt....' (Gen 12,3)

Deze laatste tekst slaat op Isreäl

En wat is vervloeken, alleen God kan dat doordat ongelovigen afgescheiden worden van God zelf,
net zoals in het paradijs toen God zei tegen Adam en Eva; Gen3;22

Zie de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven.

Nu is de mogelijkheid om weer van de boom des levens te eten, door onze Here Jezus Christus
voor een ieder die gelooft.

Had God dit " moeten" doen....nee maar uit liefde en genade wordt dit aangeboden voor een ieder die gelooft.
Laatst gewijzigd door schaapje op 08 nov 2011 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 nov 2011 13:12

quote="mohamed"

Ik begrijp de wens om in de context van Lukas 14:26 de betekenis van haten te willen verzachten, want als het goed is haat niemand zijn eigen ouders. Desondanks staat er echt haten, wat zeer zeker verafschuwen betekent. Vergelijk het maar met Mattheus 10 waar hij iets van dezelfde strekking zegt, maar dit keer leent de context zich absoluut niet voor het scheppen van verzachtende omstandigheden.

35 Want Ik ben gekomen, om de mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig.

Er staat dat zij die huisgenoten zijn vijanden zullen worden en vijanden haten elkaar, natuurlijk de pacifist uitgezonderd, maar wie enige kennis van de eerste eeuw heeft weet dat de joden dat allerminst waren.

Kortom, hoe vreemd en onmogelijk het ook klinkt 'wie zijn vader en moeder niet haat', betekent echt wie zijn vader en moeder niet verafschuwt. Helaas zal je met een ander voorstel moeten komen, want tornen aan de betekenis van het woord haten kom je niet mee weg omdat de grondtekst zich daar niet toe leent.

Aan jou ook de vraag wat doe jij met de woorden van Jezus,
Mat 5:44
Maar ik zeg u, hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, op dat gij kinderen moogt zijn van uw Vader. die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen, want indien gij liefhebt die u lief hebben, wat voor loon hebt gij. Doen de tollenaars niet hetzelfde, En indien gij aleen uw broeder groet, waarin doet gij meer dan het goede? Doen ook de heidenen niet hetzelfde.

Gij dan zult volmaakt wezen, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.

Theosoof

Berichtdoor Theosoof » 08 nov 2011 14:41

Dit heb ik mij ook altijd afgevraagd. Waarom haat God hen die hem haten, en heeft hij lief wie hem lief hebben?

Om het met Jezus woorden te zeggen: Doen heidenen niet net zo?
Er zijn mensen die beweren dat Jezus DEZELFDE is als God, maar dan in een andere rol. Dan zou God dus A zeggen en B doen.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 08 nov 2011 21:19

Mijn twijfel is de laatste tijd sterk toegenomen. Daar komt nog bij dat veel christenen op mij niet waarachtig overkomen, met vaak een slappe stellingname tegen de uitwassen van de islam. Nu ik deze opmerking van Theosoof lees wordt mijn twijfel nog eens versterkt. Ik krijg wat er in de bijbel staat gewoon allemaal niet meer kloppend. Natuurlijk sta ik nog steeds achter bepaalde in het evangelie vermelde uitspraken van Jezus, dus in zoverre ben ik nog christen, maar voor de rest brokkelt het aardig af. De bijbel heeft voor mij voor een groot deel afgedaan.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 nov 2011 21:23

Eerbied schreef:Mijn twijfel is de laatste tijd sterk toegenomen. Daar komt nog bij dat veel christenen op mij niet waarachtig overkomen, met vaak een slappe stellingname tegen de uitwassen van de islam. Nu ik deze opmerking van Theosoof lees wordt mijn twijfel nog eens versterkt. Ik krijg wat er in de bijbel staat gewoon allemaal niet meer kloppend. Natuurlijk sta ik nog steeds achter bepaalde in het evangelie vermelde uitspraken van Jezus, dus in zoverre ben ik nog christen, maar voor de rest brokkelt het aardig af. De bijbel heeft voor mij voor een groot deel afgedaan.

De Bijbel in zijn geheel of alleen het NT?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 nov 2011 23:01

Eerbied schreef:Mijn twijfel is de laatste tijd sterk toegenomen. Daar komt nog bij dat veel christenen op mij niet waarachtig overkomen, met vaak een slappe stellingname tegen de uitwassen van de islam. Nu ik deze opmerking van Theosoof lees wordt mijn twijfel nog eens versterkt. Ik krijg wat er in de bijbel staat gewoon allemaal niet meer kloppend. Natuurlijk sta ik nog steeds achter bepaalde in het evangelie vermelde uitspraken van Jezus, dus in zoverre ben ik nog christen, maar voor de rest brokkelt het aardig af. De bijbel heeft voor mij voor een groot deel afgedaan.

als je geloof afbrokkelt omdat andere mensen niet waarachtig op je overkomen doet de duvel zijn werk aardig goed. Laat je niet leiden door mensen, laat je leiden door Hem.

verder lijkt mij uit 1 tim. 2:

2 Bid voor alle koningen en gezagsdragers, opdat we rustig en ongestoord kunnen leven, in alle vroomheid en waardigheid. 3 Dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, 4 die wil dat alle mensen worden gered en de waarheid leren kennen. 5 Want er is maar één God, en maar één bemiddelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, 6 die zichzelf gegeven heeft als losgeld voor allen, als het getuigenis voor de vastgestelde tijd.

geloof ik dat God wil dat alle mensen gered worden, het is een vrije keus of je op zijn aanbod ingaat of niet.
Echter denk ik dat Hij al weet wie er op ingaat, hij kende ons immers al nog voordat wij geboren werden. Maar dat maakt het niet minder een vrije keus.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 09 nov 2011 00:23

mohamed schreef:De Bijbel in zijn geheel of alleen het NT?

Als je goed tot je door laat dringen wat Theosoof naar voren bracht, dan betekent dit dat het onmogelijk is dat de God uit het OT dezelfde is als de God waarover Jezus spreekt. Jezus pleit voor menslievend en barmhartig gedrag. Dat spreekt mij aan. Al wat in de bijbel staat dat daar tegenin gaat kàn niet waar zijn. Jezus bestreed onbarmhartigheid, daarom is een toegeeflijke houding jegens onbarmhartige en wrede jihadistische sentimenten uit den boze.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 09 nov 2011 00:46

meribel schreef:als je geloof afbrokkelt omdat andere mensen niet waarachtig op je overkomen doet de duvel zijn werk aardig goed. Laat je niet leiden door mensen, laat je leiden door Hem.

Als het christendom tot iets goeds zou moeten inspireren, dan zou dat te zien moeten zijn aan de aanhangers van het christendom. Als je naar de houding van veel christenen kijkt dan lijkt vaak eerder het tegendeel het geval. Hoe hard strijden christenen in werkelijkheid voor een betere en leefbaardere wereld? Hoe groot is hun verzet tegen onbarmhartigheid in binnen- en buitenland? Hoe solidair zijn christenen met hun mede-christenen in het buitenland, die daar vaak achtergesteld, vervolgd, gemarteld en vermoord worden? En kijk ook eens welke godsdienst overheerst in de landen waar dat het meest gebeurt. Als God liefde geeft, zou diezelfde liefde dan niet moeten blijken uit christenen die opkomen voor hun vervolgde en vertrapte medemensen? Als christenen die liefde onvoldoende doorgeven dan komen hun medemensen en mede-christenen daardoor in het gedrang. Het lijkt mij niet dat dat de wil van God is, want God wil dat wij ook die vervolgde en vertrapte medemensen in Gods liefde en Gods solidariteit laten delen. Die liefde is er ook voor hèn. Dus mogen wij niet toelaten dat ze gemarteld, vertrapt en vermoord worden. En denk er ook eens over na wat mensen soms allemaal met dieren doen. Met hetzelfde gemak als de kelen van schapen wordt doorgesneden, worden ook de kelen van mensen doorgesneden. Theo van Gogh heeft dat al mogen ondervinden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 nov 2011 08:20

quote="Eerbied"
Als het christendom tot iets goeds zou moeten inspireren, dan zou dat te zien moeten zijn aan de aanhangers van het christendom.

Ik weet natuurlijk niet uit welke kerk/gemeente jij komt, maar er zijn heel wat christenen die goed doen, geïnsprireerd door de Heilige Geest.
Als je naar de houding van veel christenen kijkt dan lijkt vaak eerder het tegendeel het geval. Hoe hard strijden christenen in werkelijkheid voor een betere en leefbaardere wereld? Hoe groot is hun verzet tegen onbarmhartigheid in binnen- en buitenland? Hoe solidair zijn christenen met hun mede-christenen in het buitenland, die daar vaak achtergesteld, vervolgd, gemarteld en vermoord worden?

Ook hier zou ik maar eens onderzoek naar doen, hoe solidair christenen zijn met broders en zusters die vervolgd worden,.....een vervolging die voorzegd is in de Bijbel.

En kijk ook eens welke godsdienst overheerst in de landen waar dat het meest gebeurt. Als God liefde geeft, zou diezelfde liefde dan niet moeten blijken uit christenen die opkomen voor hun vervolgde en vertrapte medemensen?

Wat wil je nou....een oorlog?
Als christenen die liefde onvoldoende doorgeven dan komen hun medemensen en mede-christenen daardoor in het gedrang. Het lijkt mij niet dat dat de wil van God is, want God wil dat wij ook die vervolgde en vertrapte medemensen in Gods liefde en Gods solidariteit laten delen. Die liefde is er ook voor hèn. Dus mogen wij niet toelaten dat ze gemarteld, vertrapt en vermoord worden.

Nogmaals deze vervolging is voorzegd in de Bijbel, en in Ef.6:12 lezen we
want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen machten en wereldbeheersers, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Op aarde is Jezus zelf gemarteld aan het kruis voor onze verlossing en Hij is overwinnaar, de strijd gaat nu nog door in de mens, het absolute kwaad en goed is nog steeds aanwezig, en de belofte is dat er eens een einde aan zal komen dan zal Jezus met de adem van Zijn mond al de vijanden verslaan.

God is God en souverein, één knip van Zijn vingers één Woord van Hem en de wereld en al wat daarin is leeft niet meer, dat wij, de mensheid nog bestaat is uit liefde en verlangen om die mens te redden, en alles te herstellen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 nov 2011 14:53

Eerbied schreef:Als het christendom tot iets goeds zou moeten inspireren, dan zou dat te zien moeten zijn aan de aanhangers van het christendom. Als je naar de houding van veel christenen kijkt dan lijkt vaak eerder het tegendeel het geval. Hoe hard strijden christenen in werkelijkheid voor een betere en leefbaardere wereld? Hoe groot is hun verzet tegen onbarmhartigheid in binnen- en buitenland? Hoe solidair zijn christenen met hun mede-christenen in het buitenland, die daar vaak achtergesteld, vervolgd, gemarteld en vermoord worden? En kijk ook eens welke godsdienst overheerst in de landen waar dat het meest gebeurt.

ik weet niet hoe ik jouw oogkleppen eraf kan halen. Maar kijk eens naar werkzaamheden van bijv. Open Doors , de verre naasten, Kerk in Actie enz. enz.
En hoeveel verschil heeft bv moeder Theresa gemaakt?
Heeft het zin om christenen te kennen die tegen onrecht strijden? Het gaat ze immers toch om de eer van God, en niet om hun eigen goede werken.
Zelf ken ik veel christenen die wél het verschil maken..hopelijk kom jij die in je leven ook nog eens tegen.

Als je naar de houding van veel christenen kijkt zie je het tegendeel. Auw, die opmerking doet pijn maar is natuurlijk wel terecht. Wie gaat daar het verschil in maken, jij?

Overigens als je kijkt welke godsdienst overheerst in de landen waar dat het meest gebeurt ( waar christendom vervolgd wordt ) is dat de islam en het communisme ( is geen geen godsdienst, maar ik bedoel dus noord-korea ) Maar ik weet niet wat die wetenschap precies uitmaakt.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 nov 2011 16:46

Eerbied schreef:Als je goed tot je door laat dringen wat Theosoof naar voren bracht, dan betekent dit dat het onmogelijk is dat de God uit het OT dezelfde is als de God waarover Jezus spreekt. Jezus pleit voor menslievend en barmhartig gedrag. Dat spreekt mij aan. Al wat in de bijbel staat dat daar tegenin gaat kàn niet waar zijn. Jezus bestreed onbarmhartigheid, daarom is een toegeeflijke houding jegens onbarmhartige en wrede jihadistische sentimenten uit den boze.

Waarom haalt Jezus het OT aan, niet omdat Hij over een andere god spreekt. Er is maar één God, en dat is JHWH een God van liefde. De mens is vol kwaad en geweld niet God.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 nov 2011 17:42

schaapje schreef:Pasker het is en blijft moeilijk om met jou een discussie aan te gaan, want je geeft geen antwoord op vragen die er gesteld worden.

Nogmaals hoe kom je er bij dat God aan ALLEN van zijn Geest gaf ?...omdat Hij ALLE mensen lief heeft.

Dan zeg je; God heeft lief die Hem lief hebben en haat die Hem haten ?

God is altijd en eeuwig dezelfde maar wij leven in het Nieuwe Verbond in de genadetijd
En geef eens antwoord waarom Jezus zegt hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,
Als Jezus Zijn vijanden niet lief zou hebben en ook voor hun gestorven is, dan draagt Hij ons iets op
wat Hij zelf niet doet?

Schaapje het blijft moeilijk voor mij om alleen in citaten te praten want als er een tekst zou zijn voor hoe je in de hemel kan komen dan had je dat allang geweten natuurlijk.
Ergens staat ook geschreven; zoekt en gij zult vinden, maar er staat niet bij wàt je moet zoeken.

Vertel jij mij dan eens, zou het rechtvaardig van God zijn om alleen die mensen van Zijn Geest te geven die Bijbel kunnen lezen? Of zou het rechtvaardig zijn om alléén kerkmensen van Zijn Geest te geven? Of heb jij liever dan alleen gelovige mensen van Zijn Geest krijgen?
Het woord van God kan je niet Googelen schaapje.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 nov 2011 20:05

quote="schaapje"Pasker het is en blijft moeilijk om met jou een discussie aan te gaan, want je geeft geen antwoord op vragen die er gesteld worden.

Nogmaals hoe kom je er bij dat God aan ALLEN van zijn Geest gaf ?...omdat Hij ALLE mensen lief heeft.

Dan zeg je; God heeft lief die Hem lief hebben en haat die Hem haten ?

God is altijd en eeuwig dezelfde maar wij leven in het Nieuwe Verbond in de genadetijd
En geef eens antwoord waarom Jezus zegt hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,
Als Jezus Zijn vijanden niet lief zou hebben en ook voor hun gestorven is, dan draagt Hij ons iets op
wat Hij zelf niet doet?

Pasker schreef
Schaapje het blijft moeilijk voor mij om alleen in citaten te praten want als er een tekst zou zijn voor hoe je in de hemel kan komen dan had je dat allang geweten natuurlijk.

Omdat je niet kunt vinden Pasker, er staat nergens in de Bijbel dat God Zijn Geest geeft aan
alle mensen. Wel staat er in Hand.2:38
Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van zonden en gij zult de gave des Heilige Geestes ontvangen.

Ergens staat ook geschreven; zoekt en gij zult vinden, maar er staat niet bij wàt je moet zoeken.

Als je deze tekst in de Bijbel staat dan is het toch wel bekent wat je zoekt...of niet soms :lol:

Vertel jij mij dan eens, zou het rechtvaardig van God zijn om alleen die mensen van Zijn Geest te geven die Bijbel kunnen lezen? Of zou het rechtvaardig zijn om alléén kerkmensen van Zijn Geest te geven? Of heb jij liever dan alleen gelovige mensen van Zijn Geest krijgen?
Het woord van God kan je niet Googelen schaapje.

Nee het woord van God kan je niet googlen Paker....wat dacht je om het in de Bijbel te zoeken,
dat is dan direct een antwoord op jouw vraag als een mens oprecht zoekt, zal de Geest van God maken dat die mens het woord in de bijbel zal verstaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 nov 2011 20:32

Eerbied schreef:Als je goed tot je door laat dringen wat Theosoof naar voren bracht, dan betekent dit dat het onmogelijk is dat de God uit het OT dezelfde is als de God waarover Jezus spreekt.

Nee, het betekent dat hij hieromtrent dezelfde mening is toegedaan zoals bijvoorbeeld ook gnostici, wat verder niet erg is, maar ik bedoel het is niets nieuws wat hij beweert.

Over de God van het OT zei Jezus dat hij dezelfde was als hij (Joh 10,30) en dat de mensenzoon zou komen in de heerlijkheid (Mar 8,38) van de vader. Ook zei Christus dat hij gekomen was om het zwaard te brengen (Mat 10,34) hetgeen ook de vader bracht (Lev 26,25) over zijn vijanden. Kortom, Jezus en de vader zijn één, dus je kan de ene niet liefhebben en de ander haten.
Jezus pleit voor menslievend en barmhartig gedrag. Dat spreekt mij aan. Al wat in de bijbel staat dat daar tegenin gaat kàn niet waar zijn. Jezus bestreed onbarmhartigheid, daarom is een toegeeflijke houding jegens onbarmhartige en wrede jihadistische sentimenten uit den boze.

Ja, dat spreekt mij ook aan, maar hoe wil je ooit een barmhartige wereld krijgen als je weigert onbarmhartig te oordelen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”