Ons gebed tot God onze Vader.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Ons gebed tot God onze Vader.

Berichtdoor Pasker » 01 nov 2011 09:12

mohamed schreef:quote="Pasker"]
Hoe doe je dat, "in zijn naam bidden"? Geef eens een voorbeeld van "in zijn naam" bidden?/quote]
Een voorbeeld van bidden in Jezus' naam kun je zelf ook wel bedenken.

Ja, want daarom zijn er zo veel verschillende vormen van, een veelgebruikte vorm is dan ook om achter je gebed te zeggen "in Jezus naam".
Een beetje lastig natuurlijk als we het "Onze Vader" bidden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2011 11:12

Pasker schreef:Ja, want daarom zijn er zo veel verschillende vormen van, een veelgebruikte vorm is dan ook om achter je gebed te zeggen "in Jezus naam".
Een beetje lastig natuurlijk als we het "Onze Vader" bidden.

Dat Jezus de vader is wil er bij jou maar moeilijk in en dat maakt mij ook niet uit, maar doe dan niet alsof je Bijbelvast bent. Een doorgewinterde refo waar ik deze discussie eens mee had vond Jesaja 9,5 tenminste nog sterk, maar daar wals jij rustig overheen.

Het bevreemdt mij dat ik Jezus -conform de schrift nota bene- niet mijn vader mag noemen, terwijl miljoenen anderen de paus wel met pappa mogen aanduiden. Zoals we weten zeggen katholieken dat de paus de plaatsbekleder - en niet de plaatsvervanger van Jezus is, dus dat zou betekenen dat de mindere meer een vader is dan de meerdere. Als je het niet erg vindt blijf ik daar sceptisch over en noem ik Jezus openlijk Abba en als het je stoort doe ik dat in gedachten.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 01 nov 2011 17:09

mohamed schreef:[Dat Jezus de vader is wil er bij jou maar moeilijk in en dat maakt mij ook niet uit, maar doe dan niet alsof je Bijbelvast bent. Een doorgewinterde refo waar ik deze discussie eens mee had vond Jesaja 9,5 tenminste nog sterk, maar daar wals jij rustig overheen.

Jesaja 9:
5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;
6 Aan de grootheid van deze heerschappij en van de vrede zal geen einde zijn op de troon van David en in zijn koninkrijk, om dat te bevestigen, en dat te sterken met gericht en met gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid toe. De ijver van de HEERE der heerscharen zal zulks doen.

Het gaat hier toch over de troon van David en toch niet over een troon in de hemel want daar stond de troon van David ook niet.

Ook lezen we in Jer 33,17
Want zo zegt de HERE: Nimmer zal het David ontbreken aan een man, die op de troon van het huis Israëls gezeten is;
18
en de levitische priesters zal het nimmer ontbreken voor mijn aangezicht aan een man die brandoffers offert, spijsoffers ontsteekt en slachtoffers brengt al de dagen.

En dat lijkt mij toch ook weer niets voor in de hemel.

"en men noemt Zijn naam Wonderlijk," wie doet dat?

Trouwens, een "Vader" verondersteld natuurlijk ook een moeder en Jezus was de eerstgeboren zoon en dus natuurlijk niet de eniggeboren zoon. Maar goed, dat is wat ik geloof.

p.s. Waarom zou Jezus zijn discipelen leren om het Onze Vader te bidden en dan nog wel in Zijn naam?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2011 20:37

mohamed schreef:[Dat Jezus de vader is wil er bij jou maar moeilijk in en dat maakt mij ook niet uit, maar doe dan niet alsof je Bijbelvast bent. Een doorgewinterde refo waar ik deze discussie eens mee had vond Jesaja 9,5 tenminste nog sterk, maar daar wals jij rustig overheen.

Pasker schreef:Jesaja 9:
5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;
6 Aan de grootheid van deze heerschappij en van de vrede zal geen einde zijn op de troon van David en in zijn koninkrijk, om dat te bevestigen, en dat te sterken met gericht en met gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid toe. De ijver van de HEERE der heerscharen zal zulks doen.

Het gaat hier toch over de troon van David en toch niet over een troon in de hemel want daar stond de troon van David ook niet.

Beste Pasker, het gaat hier over een koninkrijk zonder einde en als jij denkt dat daarmee een aards koninkrijk bedoeld wordt moet je vooral in de rij gaan staan bij de joden die hosanna riepen, want die dachten dat ook. Echter riepen ze niet veel later 'kruisig hem' toen dat aardse koninkrijk uitbleef. Jezus werd de zoon van David genoemd zoals je weet en hij zei:

'Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik de Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.' (Joh 18,36)

Het is dus wel duidelijk dat Jesaja niet over aartsvader David profeteerde, want zijn koninkrijk is lang vergaan en was dus niet zonder einde. De profetie heeft betrekking op de zoon van David, wiens koningschap geen einde kent en niet van deze wereld is.
p.s. Waarom zou Jezus zijn discipelen leren om het Onze Vader te bidden en dan nog wel in Zijn naam?

Omdat zijn naam de vader is, waarom anders zei hij dat zij KINDEREN (Joh 12,36) van het licht waren? En weer 'ik zal u geen wezen laten' (Joh 14,18) en wanneer is iemand een wees Pasker?

Denk ook aan Filippus die ook niet geloofde dat Jezus de vader was en berispt werd.

Johannes 14
6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader, dan door Mij.
7 Indien gij Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu aan kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons de Vader, en het is ons genoeg.
9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo lange tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons de Vader?

En denk ook eens na over deze tekst:

'Niet dat iemand de Vader gezien heeft, dan Die van God is; Deze heeft de Vader gezien.' (Joh 6,46)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 02 nov 2011 00:05

mohamed schreef:'Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik de Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.' (Joh 18,36)

Als Zijn Koninkrijk niet van deze wereld is, van wie is de wereld volgens jou dan?

Geef mij maar gewoon een Vader en een moeder die samen kinderen hebben dan voel ik mij ook geen "wees". Trouwens, Jezus kwam toch ook voor Zijn Bruid. De zoon doet immers wat hij de Vader ziet doen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2011 10:14

Pasker schreef:Als Zijn Koninkrijk niet van deze wereld is, van wie is de wereld volgens jou dan?

Staat er niet geschreven dat de wereld in de boze ligt?
Geef mij maar gewoon een Vader en een moeder die samen kinderen hebben dan voel ik mij ook geen "wees". Trouwens, Jezus kwam toch ook voor Zijn Bruid. De zoon doet immers wat hij de Vader ziet doen.

Hoezo 'geef' jou een Vader en een moeder, ben je niet tevreden met wat je hebt? Dat jij je geen wees voelt is mooi, maar het ging niet over jou maar over de twaalf apostelen. In de grondtekst staat daar orphanos wat letterlijk betekent beroofd (van een vader/ouders) doch kan niemand de vader zien dan die van God is (Joh 6,46) en zolang jij hem niet ziet zie ik jou wel.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 02 nov 2011 17:49

Kinderen van God voelen zich geen wees, zij hebben immers een vader en een moeder.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2011 19:15

Pasker schreef:Kinderen van God voelen zich geen wees, zij hebben immers een vader en een moeder.

En een zoon als ik jou geloven mag, of is Jezus nu de moeder?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 03 nov 2011 00:00

mohamed schreef:En een zoon als ik jou geloven mag, of is Jezus nu de moeder?

Het "schuiven" met woorden en teksten (de ene keer zus lezen en de andere keer zo) is voor mij al lang verleden tijd, eens een zoon altijd een zoon. Trouwens, het woord van God is altijd gericht tot de zoon net zo als de Wet der tien geboden tot de zoon gericht is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 nov 2011 09:21

mohamed schreef:En een zoon als ik jou geloven mag, of is Jezus nu de moeder?

Pasker schreef:Het "schuiven" met woorden en teksten (de ene keer zus lezen en de andere keer zo) is voor mij al lang verleden tijd, eens een zoon altijd een zoon. Trouwens, het woord van God is altijd gericht tot de zoon net zo als de Wet der tien geboden tot de zoon gericht is.

Is dat zo? De tekst 'ik zal u geen wezen laten' (Joh 14,18) heb je anders recentelijk nog aan de kant geschoven.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 03 nov 2011 17:40

Spreek jij nou over adoptie of over het gegeven dat we macht hebben gekregen om "kinderen van God" te worden?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 nov 2011 18:00

Pasker schreef:Spreek jij nou over adoptie of over het gegeven dat we macht hebben gekregen om "kinderen van God" te worden?

Er staat:

'Ik zal u geen wezen laten; Ik kom weer tot u.' (Joh 14,18)

Wat begrijp je daar niet aan?

'Ik (Jezus) zal u (de discipelen) geen wezen (vaderloos) laten; Ik kom weer tot u (en dus is hij hun vader, want anders waren ze dan nog steeds wezen)'.

Immers, het kind is een wees totdat het weer met de ouder herenigd wordt. Deze tekst is niets onduidelijks aan, maar ja, als Jezus koste wat het kost niet de vader is dan is het woord Gods al een stuk minder vast.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 05 nov 2011 00:49

Volgens mij is het zo, dat we door de Geest van Christus (de zoon) die we ontvangen hebben God nu kunnen aanroepen met "Vader".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 10:49

Het "Onze Vader" is een gebed en is een illustratie en bevestigt het verschil in prediking van de Heer tijdens Zijn rondwandeling en de prediking van bijv. Paulus.
Vergeving is in het gebed voorwaardelijk en de wet leerde danook dat men pas vergeven wordt als men anderen vergeeft.
Genade echter leert: "weest jegens elkander vriendelijk barmhartig, vergevend zoals God in Christus u geschonken heeft.
Onder genade van het nieuwe verbond wordt ons gevraagd anderen te vergeven omdat ons vergeving is geschonken.
Zie ook Col 3 vers 13.
Het "Onze Vader" moet men zien in het licht van de bergrede, waarin de Here a.h.w. de goddelijke "grondwet"van het komende koninkrijk der hemelen neerlegde.

Ook de prediking van Johannes de Doper en van de door Christus uitgezonden discipelen was gericht op de komst van het koninkrijk.
In de toekomst zal het evangelie van het koninkrijk weer heel essentieel worden en zal het gebed van het "Onze Vader" ook verhoord worden.
En dat is nodig, omdat er dan geen brood gekocht kan worden door hen die geen merkteken van het beest dragen. En verlos ons van de boze idem want er de antichrist zal op aarde zijn.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 22 apr 2012 14:54

Ik geloof niet in bidden om iets (zoals iets op een verlanglijstje), maar bidden is voor mij je openstellen voor de Geest en daarna kracht te ontvangen. Zo zal ik ook nooit bidden om genezing van mijzelf of een andere zieke, maar bidden om kracht, om alles wat er verder gebeurt te kunnen doorstaan en aanvaarden. Dit soort gebeden om iets te verkrijgen wordt gelijkelijk wel en niet verhoord en daarin is geen grens te ontwaren tussen ongelovigen en gelovigen. Ben ik daarom zelf ongelovig? Dat moet een ander maar bepalen. Ik zie de werkelijkheid: gelovigen en ongelovigen worden gelijkelijk getroffen door de ergste rampen; gelovigen en ongelovigen worden gelijkelijk gespaard en het verkeren in goede of in slechte omstandigheden loopt dwars door gelovigen en ongelovigen heen. Dat Jezus ons het Onze Vader leerde, bewijst, dat hij zichzelf echt niet zag als onderdeel van de Drieënigheid. Dus dit dogma maakt ook geen onderdeel uit van mijn geloof.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”