Ben jij ook uit God geboren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Ben jij ook uit God geboren?

Berichtdoor JHM » 17 okt 2011 06:06

Pasker schreef:Hoe en waar aan weet jij dan dat de apostelen uit God geboren zijn? Of, gebruik jij een andere maatstaf dan 1 Johannes?

Ik stel jou de vraag of de apostelen uit God geboren zijn. Wil je mijn vraag beantwoorden, en geen vraag beantwoorden met een vraag.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 17 okt 2011 07:38

Nee, dit was mijn antwoord aan Pippin, mijn antwoord aan jou staat daar voor.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 17 okt 2011 08:56

mohamed schreef:12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Die niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, noch uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Wàt en hoe moet je Hem aangenomen hebben en waaruit blijkt dan vervolgens de macht om kinderen van God te worden?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2011 09:35

Doordat ze de wereld hebben overwonnen Pasker.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 okt 2011 09:38

Pasker schreef:Nee, dit was mijn antwoord aan Pippin, mijn antwoord aan jou staat daar voor.

Pasker schreef:Het lijkt mij dat de apostelen zich ook "kinderen van God" voelden.

Je hebt gelijk, ik keek niet goed, excuus. Er zijn geen mensen die niet zondigen.

Er is geen mens op aarde die nooit zondigt, die alleen maar goed is en altijd rechtvaardig. Prediker 7:20

Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. Romeinen 8:10

Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. 1 Johannes 1,8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2011 10:31

JHM schreef:Er zijn geen mensen die niet zondigen.

Er is geen mens op aarde die nooit zondigt, die alleen maar goed is en altijd rechtvaardig. Prediker 7:20

Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. Romeinen 8:10

Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. 1 Johannes 1,8

In de Bijbel wordt onderscheid gemaakt tussen joden en heidenen (Gal 2,15) en het verschil was ruwweg dat joden onder de wet waren (Rom 2,17 + 3,19) en heidenen niet (1 Kor 9,21) en Paulus was de apostel van de heidenen. Echter de brief aan de Romeinen schreef hij aan joden in de verstrooiing (Rom 7,1) die onder de wet waren en deze wet noemde hij in hoofdstuk 8 vers 2 de wet der zonde.

Zondigen betekende in de Bijbel dus feitelijk: iemand onder de wet der zonde die een overtreding begaat.

In de praktijk waren dit dus joden of jodengenoten die zich op een of meerdere punten niet aan de levitische wetten hielden (bewust of onbewust). Vaak wordt beweert dat dit aan de tekortkomingen van de mens ligt, maar het komt veelmeer doordat de wet onmogelijk is na te leven voor iemand van vlees en bloed. Immers, jij kan niet alle armen voeden, maar ben je daardoor per definitie een slecht mens? Paulus schreef:

'....zonder de wet is de zonde dood.' (Rom 7,8)

Maar ook zonder de wet blijft een mens een mens nietwaar? Doch aangezien Christus de wet versoepeld heeft is niet ieder mens die eerst ook een zondaar was nog steeds zo slecht. Dingen waarop eerst de doodstraf stonden worden nu vergeven en waar vergeving is daar is immers geen offer meer nodig.

De mens is verre van volmaakt, maar wij kunnen wel degelijk de wet van Christus volbrengen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 okt 2011 10:49

Dank voor deze heldere uitleg Mohamed. Hoe moeten we het volgende dan lezen?

Ieder die gelooft dat Jezus de christus is, is uit God geboren, en ieder die de Vader liefheeft, heeft ook lief wie uit hem geboren zijn. 1 Johannes 5:1

Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 1 Johannes 3:9

Ik geloof dat Jezus de christus is, mijn Redder en Verlosser. Maar toch zondig ik, terwijl 1Joh3:9 leert dat ik niet zou kunnen zondigen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2011 13:18

JHM schreef:Dank voor deze heldere uitleg Mohamed. Hoe moeten we het volgende dan lezen?

Ieder die gelooft dat Jezus de christus is, is uit God geboren, en ieder die de Vader liefheeft, heeft ook lief wie uit hem geboren zijn. 1 Johannes 5:1

Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 1 Johannes 3:9

Ik geloof dat Jezus de christus is, mijn Redder en Verlosser. Maar toch zondig ik, terwijl 1Joh3:9 leert dat ik niet zou kunnen zondigen?

Indien Jezus werkelijk je redder is, dan ben je niet onder de wet der zonde, maar onder de genade. Dat wij nog te kort schieten wil niet zeggen dat we ook zondigen, want er staat duidelijk:

'Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!' (Joh 1,29)

Dit betekent niet zozeer dat Jezus was gekomen om alle onrecht weg te nemen, want dat is er nog genoeg tot op de dag van vandaag, maar het betekent veelmeer dat hij was gekomen om het handschrift aan het kruis te nagelen (Kol 2,14) wat getuigde tegen de gelovigen. Doordat hij de prikkel van de zonde wegnam, welke is de wet (1 Kor 15,56) had de zonde niet langer een aanleiding en stierf zo doende.

'Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewerkt; want zonder de wet is de zonde dood.' (Rom 7,8)

Beste JHM, zonder de wet is de zonde dood, maar is de mens dood zonder de wet? Nee, Paulus schreef dat hij zonder wet leefde (Rom 7,9) en daarom is het duidelijk dat de mens kan leven zonder wet en dus zonder zonde, want immers de zonde is dood zonder wet, maar de mens geenszins!

Waar wij naar streven moeten is de wet van Christus volbrengen wiens juk zacht is (Mat 11,30) en zijn last is licht, dus we moeten ons nimmer door menselijke instanties laten knechten die ons dwingen de tien geboden te volbrengen, want het enige wat wij moeten volbrengen is de koninklijke wet en die luidt heb je naaste lief als jezelf. Is iemand verbieden om samen te wonen naastenliefde? Is homoseksuelen veroordelen naastenliefde? Pas als de wereld je vijand is ben je echt vrij, want de wereld was Jezus zijn vijand.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 okt 2011 15:09

Bedankt voor de uitleg mohamed. Dat maakt een hoop duidelijk.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 17 okt 2011 16:55

JHM schreef:quote="Pasker"]Nee, dit was mijn antwoord aan Pippin, mijn antwoord aan jou staat daar voor./quote]

quote="Pasker"]Het lijkt mij dat de apostelen zich ook "kinderen van God" voelden./quote]

Je hebt gelijk, ik keek niet goed, excuus. Er zijn geen mensen die niet zondigen.

Teksten van Prediker zijn verleden tijd want we leven nu in het nieuwe Testament.
Bedenk altijd dat er een wetgever en een wetnemer bestaat. Als God de wetgever is dan staat God niet onder de wet maar is Zich zelf tot Wet want dan is de Wet in Zijn hart.
De wetnemer is dienstbaar aan de wetgever maar kinderen van God zijn natuurlijk géén dienstknechten. Kinderen van God hebben net als hun Vader de Wet in hun hart en staan dus niet als dienstknechten onder de Wet maar zijn, net als hun Vader, zich zelf tot Wet.

Kinderen van God hebben de Wet der tien geboden in hun hart en daarom leven zij daarnaar, want zij kunnen niet anders.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2011 17:32

JHM schreef:Bedankt voor de uitleg mohamed. Dat maakt een hoop duidelijk.

Graag gedaan! :D

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 17 okt 2011 23:28

mohamed schreef:Maar ook zonder de wet blijft een mens een mens nietwaar? Doch aangezien Christus de wet versoepeld heeft is niet ieder mens die eerst ook een zondaar was nog steeds zo slecht. Dingen waarop eerst de doodstraf stonden worden nu vergeven en waar vergeving is daar is immers geen offer meer nodig.

De mens is verre van volmaakt, maar wij kunnen wel degelijk de wet van Christus volbrengen.

Volgens mij heeft Christus de Wet helemaal niet versoepeld het is hooguit de kerk die er vaak soepel mee om gaat.
Of bedoel je de volgende "soepele" teksten:
Mat 5,20
Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.
Mat 5,22
Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.

mohamed schreef:Beste JHM, zonder de wet is de zonde dood, maar is de mens dood zonder de wet? Nee, Paulus schreef dat hij zonder wet leefde (Rom 7,9) en daarom is het duidelijk dat de mens kan leven zonder wet en dus zonder zonde, want immers de zonde is dood zonder wet, maar de mens geenszins!

De mens is helemaal niet zonder Wet, de mens heeft juist de Wet in zijn hart ontvangen want hoe zou hij anders moeten weten wat goed of kwaad is. Want juist als ons hart ons niet veroordeeld hebben wij vrijmoedigheid tegenover God.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2011 23:44

Pasker schreef:Volgens mij heeft Christus de Wet helemaal niet versoepeld het is hooguit de kerk die er vaak soepel mee om gaat.
Of bedoel je de volgende "soepele" teksten:
Mat 5,20
Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.
Mat 5,22
Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.

Is jouw gerechtigheid niet overvloediger dan dan van de Farizeeën? Kun jij de broeders onmogelijk liefhebben? Wat betekent volgens jou een zacht juk en een lichte last Pasker?

'Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.' (Mat 11,30)

Denk ook aan de volgende passage:

Marcus 10
23 En Jezus rondom ziende, zeide tot Zijn discipelen: Hoe bezwaarlijk zullen zij, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods inkomen!
24 En de discipelen werden verbaasd over deze Zijn woorden. Maar Jezus weer antwoordende, zeide tot hen: Kinderen! Hoe zwaar is het, dat zij, die op het goed hun betrouwen zetten, in het Koninkrijk Gods ingaan!
25 Het is lichter, dat een kameel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods ingaat.
26 En zij werden nog meer verslagen, zeggende tot elkander: Wie kan dan zalig worden?
27 Doch Jezus, hen aanziende, zeide: Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God.
Pasker schreef:De mens is helemaal niet zonder Wet, de mens heeft juist de Wet in zijn hart ontvangen want hoe zou hij anders moeten weten wat goed of kwaad is. Want juist als ons hart ons niet veroordeeld hebben wij vrijmoedigheid tegenover God.

Wat ik schreef is dat de gelovigen niet onder de wet (der zonde) zijn, maar onder de genade en dat baseer ik op Romeinen 6,14:

'....gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.'

Steeds weer roep je dat jij het allemaal zelf wel kunt, maar heb je wel oog voor de genade Pasker?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 18 okt 2011 16:41

mohamed schreef:Steeds weer roep je dat jij het allemaal zelf wel kunt, maar heb je wel oog voor de genade Pasker?

Misschien heb ik voor jou en voor menig ander op dit forum geen oog voor genade maar voor mij is genade niet iets waar je bij stil moet staan maar dankbaar gebruik van mag maken.

Door de ontvangen genade hoef ik mij niet zelf meer door "werken der wet" te rechtvaardigen om behouden te worden want God heeft mij al gerechtvaardigd door het Lam Gods.
Door ontvangen genade heb ik de Geest des levens ontvangen en mag ik mij nu een kind / zoon van God noemen en God aanspreken met "Vader".
Door de ontvangen genade is de Wet van God in mijn hart waardoor ik precies weet welke weg ik moet volgen om door de smalle "deur" te kunnen gaan èn te begrijpen waaróm die smalle deur er is.
Door de ontvangen genade ben ik in staat mijn naaste lief te hebben en zijn zonden te vergeven.
Door de ontvangen genade merk ik meer en meer een zoon van God te zijn als een teken van herkenning.
Door de ontvangen genade is mij tevens het oordeel over mij zelf gegeven want met het oordeel waarmee ik oordeel zal ik ook geoordeeld worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2011 16:48

mohamed schreef:Steeds weer roep je dat jij het allemaal zelf wel kunt, maar heb je wel oog voor de genade Pasker?

Pasker schreef:Misschien heb ik voor jou en voor menig ander op dit forum geen oog voor genade maar voor mij is genade niet iets waar je bij stil moet staan maar dankbaar gebruik van mag maken.

Door de ontvangen genade hoef ik mij niet zelf meer door "werken der wet" te rechtvaardigen om behouden te worden want God heeft mij al gerechtvaardigd door het Lam Gods.
Door ontvangen genade heb ik de Geest des levens ontvangen en mag ik mij nu een kind / zoon van God noemen en God aanspreken met "Vader".
Door de ontvangen genade is de Wet van God in mijn hart waardoor ik precies weet welke weg ik moet volgen om door de smalle "deur" te kunnen gaan èn te begrijpen waaróm die smalle deur er is.
Door de ontvangen genade ben ik in staat mijn naaste lief te hebben en zijn zonden te vergeven.
Door de ontvangen genade merk ik meer en meer een zoon van God te zijn als een teken van herkenning.
Door de ontvangen genade is mij tevens het oordeel over mij zelf gegeven want met het oordeel waarmee ik oordeel zal ik ook geoordeeld worden.

Hoe kun je reeds gerechtvaardigd zijn als je nog geoordeeld moet worden?

Terug naar “[Religie] - Open forum”