Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
zomaariemand schreef:Ik kan me voorstellen dat het je uit je overpeinzingen haalt, als je net heel erg geraakt wordt door de tekst van een lied.
Evelien schreef:Tsja ik hou wel van applaudiseren, of het nu voor God is of voor mensen die iets ter gehore hebben mogen brengen.
De een zal zich snel aan applaudiseren ergeren, de ander weer aan een bovenstem tijdens psalmen/gezangen. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen mening.
TheKeimpe schreef:Ik heb liever iets stevigers onder mijn voeten
Maar zeer zeker speelt cultuur een rol.
Van zwart, uiteraard koosjer geslacht, runderleer...TheKeimpe schreef:Nu ja, dan is een Kaftan wel handig, maar dan toch wel met stevige schoenen eronder...Degelijk schoeisel!
quote="Schipje"Tja past de bijbelse uitbundigheid 'nou eenmaal' niet bij onze cultuur of past onze kouwe kikkercultuur niet bij de bijbel?
Hoe koel introvert ingetogen rustig en nuchter 'onze cultuur' ook mag zijn, ik bestempel het liever als 'saai' en soms zelfs God onterend. Waarom zou je op een bruiloft wel voor mensen applaudiseren en na een geestelijk lied niet? Denk je niet dat we veel bijbelse warmte en blijdschap uit onze cultuur hebben uitgekristalliseert? Enkel en alleen om de ANGST dat het geloof uitdragen misschien plezierig mag zijn? Moet je eens lezen hoe het volk reageerde toen David met God's hulp goliath versloeg! Als dat nu zou gebeuren zou het grootste deel van de gereformeerde gezindte hoofdschuddend zeggen dat het toch allemaal mensverering is met een vroom sausje. Veel te 'evangelisch '.
Schipje schreef:Tja past de bijbelse uitbundigheid 'nou eenmaal' niet bij onze cultuur of past onze kouwe kikkercultuur niet bij de bijbel?
Hoe koel introvert ingetogen rustig en nuchter 'onze cultuur' ook mag zijn, ik bestempel het liever als 'saai' en soms zelfs God onterend. Waarom zou je op een bruiloft wel voor mensen applaudiseren en na een geestelijk lied niet? Denk je niet dat we veel bijbelse warmte en blijdschap uit onze cultuur hebben uitgekristalliseert? Enkel en alleen om de ANGST dat het geloof uitdragen misschien plezierig mag zijn? Moet je eens lezen hoe het volk reageerde toen David met God's hulp goliath versloeg! Als dat nu zou gebeuren zou het grootste deel van de gereformeerde gezindte hoofdschuddend zeggen dat het toch allemaal mensverering is met een vroom sausje. Veel te 'evangelisch '.
TheKeimpe schreef:Toch heb ik de indruk dat er in onze cultuur bij jonge kinderen soms een heleboel levendigheid onderdrukt wordt. Kinderen bewegen haast als vanzelf als ze muziek horen en wij leren ze dat dat niet zo hoort. Dus het is ook een soort doorgeven van de cultuur, die misschien wel tegennatuurlijk is...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten