Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2011 20:46

Weet je wat vervelend is? Twee mensen in dezelfde ruimte die als 'tic/dwangneurose' hebben dat ze de laatste persoon willen zijn die stoppen met klappen. Ik heb dat eerlijk waar meegemaakt (zij het dan in een theater) maar moest degene naast mij het klappen fysiek onmogelijk maken, zo genant dat het werd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jul 2011 20:22

zomaariemand schreef:Ik kan me voorstellen dat het je uit je overpeinzingen haalt, als je net heel erg geraakt wordt door de tekst van een lied. :?:

Dat is inderdaad de belangrijkste reden voor mij.

Atro

Berichtdoor Atro » 14 jul 2011 08:23

Evelien schreef:Tsja ik hou wel van applaudiseren, of het nu voor God is of voor mensen die iets ter gehore hebben mogen brengen.

De een zal zich snel aan applaudiseren ergeren, de ander weer aan een bovenstem tijdens psalmen/gezangen. Zo heeft iedereen zijn of haar eigen mening.

Kan het ook allebei? :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2011 11:36

Ik denk dat ik wel weet waar het klappen in de kerk vandaan komt. Juicht o volken, juicht, handklapt en betuigt...
Dat uitbundige past helemaal niet bij onze cultuur, wij zijn nuchter en ingetogen, introvert meestal.
Als je in oosterse landen kijkt, wanneer iemand begraven wordt, hard huilende mensen achter de stoet, het is duidelijk.
En hier, gordijntjes of geblindeerde ramen in de auto's. Ingetogen huilen, maar zeker geen zich ter aarde stortende mensen.
Zo ook in de kerk, wij hebben eigenlijk een ingetogen dienstcultuur, plechtig, rustig, orgel, samenzang, meer niet.
Daar komt verandering in, ik denk omdat de mensen veranderen.
Je moet je uiten, krijg je nu als advies.
Dat werkt door tot in de kerken.
Over een poosje staan we allemaal met een kleurige kaftan, op teenslippertjes in de kerk :mrgreen:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jul 2011 12:09

Ik heb liever iets stevigers onder mijn voeten ;)

Maar zeer zeker speelt cultuur een rol.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2011 12:26

TheKeimpe schreef:Ik heb liever iets stevigers onder mijn voeten ;)

Maar zeer zeker speelt cultuur een rol.

En een kaftan kleedt zo slank af :-oo :wink:
verbergt vetrolletjes :lol:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jul 2011 12:29

Nu ja, dan is een Kaftan wel handig, maar dan toch wel met stevige schoenen eronder... :) Degelijk schoeisel!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 jul 2011 13:24

TheKeimpe schreef:Nu ja, dan is een Kaftan wel handig, maar dan toch wel met stevige schoenen eronder... :) Degelijk schoeisel!
Van zwart, uiteraard koosjer geslacht, runderleer... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 jul 2011 13:54

Tja past de bijbelse uitbundigheid 'nou eenmaal' niet bij onze cultuur of past onze kouwe kikkercultuur niet bij de bijbel?

Hoe koel introvert ingetogen rustig en nuchter 'onze cultuur' ook mag zijn, ik bestempel het liever als 'saai' en soms zelfs God onterend. Waarom zou je op een bruiloft wel voor mensen applaudiseren en na een geestelijk lied niet? Denk je niet dat we veel bijbelse warmte en blijdschap uit onze cultuur hebben uitgekristalliseert? Enkel en alleen om de ANGST dat het geloof uitdragen misschien plezierig mag zijn? Moet je eens lezen hoe het volk reageerde toen David met God's hulp goliath versloeg! Als dat nu zou gebeuren zou het grootste deel van de gereformeerde gezindte hoofdschuddend zeggen dat het toch allemaal mensverering is met een vroom sausje. Veel te 'evangelisch '.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 14 jul 2011 14:06

Godonterend zou ik het niet willen noemen. Wel eerbiedig. Bij ons is de cultuur om bij het bidden je handen te vouwen en je ogen te sluiten. Dat vind ik persoonlijk een eerbiedige houding. Klappen na het zingen van een lied vind ik alsof je de personen die het lied zongen eer bewijzen. Dus niet God de eer maar mensen en dat past niet vind ik!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 14:12

quote="Schipje"Tja past de bijbelse uitbundigheid 'nou eenmaal' niet bij onze cultuur of past onze kouwe kikkercultuur niet bij de bijbel?

Hoe koel introvert ingetogen rustig en nuchter 'onze cultuur' ook mag zijn, ik bestempel het liever als 'saai' en soms zelfs God onterend. Waarom zou je op een bruiloft wel voor mensen applaudiseren en na een geestelijk lied niet? Denk je niet dat we veel bijbelse warmte en blijdschap uit onze cultuur hebben uitgekristalliseert? Enkel en alleen om de ANGST dat het geloof uitdragen misschien plezierig mag zijn? Moet je eens lezen hoe het volk reageerde toen David met God's hulp goliath versloeg! Als dat nu zou gebeuren zou het grootste deel van de gereformeerde gezindte hoofdschuddend zeggen dat het toch allemaal mensverering is met een vroom sausje. Veel te 'evangelisch '.

Haha...je legt de vinger precies op de "zere" plek

Alhoewel ik ook moeite heb met klappen als iemand een mooi lied tot de Here God zingt.
Dan gaat m.i. eer naar de mens, en dat is niet nodig.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2011 15:40

Schipje schreef:Tja past de bijbelse uitbundigheid 'nou eenmaal' niet bij onze cultuur of past onze kouwe kikkercultuur niet bij de bijbel?

God onterend is het zeker niet ! En er is nogal een verschil tussen een bruidspaar, een overwinning op Goliath en een lied in de kerk :? Oftewel, appels met peren verhaal. Iedere volksaard is "uniek", waarom zouden alle volken op elkaar moeten lijken ? Wij moeten bepaalde dingen uit andere culturen respecteren, erkennen dat zij het anders doen, onze volksaard is ontstaan door het gevecht tegen het water en de reformatie denk ik.
Dus moeten wij niet een volk gaan naapen dat altijd in de zon en hitte leeft.
Bij ons is het vandaag regen en harde wind, volgende week puffen we weer (hoop ik :wink: )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jul 2011 20:38

Toch heb ik de indruk dat er in onze cultuur bij jonge kinderen soms een heleboel levendigheid onderdrukt wordt. Kinderen bewegen haast als vanzelf als ze muziek horen en wij leren ze dat dat niet zo hoort. Dus het is ook een soort doorgeven van de cultuur, die misschien wel tegennatuurlijk is...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 21:03

Ik denk dat dat helemaal waar is, als kind mochten wij broer/zus nooit huilen.
Ik heb altijd last gehad om mijn tranen te laten zien in het openbaar, vooral
als het mezelf betrof, dan kwam er een soort schaamte over me.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2011 21:10

TheKeimpe schreef:Toch heb ik de indruk dat er in onze cultuur bij jonge kinderen soms een heleboel levendigheid onderdrukt wordt. Kinderen bewegen haast als vanzelf als ze muziek horen en wij leren ze dat dat niet zo hoort. Dus het is ook een soort doorgeven van de cultuur, die misschien wel tegennatuurlijk is...

Nee dat is niet waar. We leren hen stil te zitten in de kerk, maar het hoeft niet perse altijd daarbuiten :D

Terug naar “[Religie] - Open forum”