Lock&Stock schreef:Maar hoe weet je dan dat een bepaald gebed is verhoord, zit er dan niet in veel gevallen een stukje projectie bij?
Voorbeeld;
Iemand zit erg met zichzelf in de knoop, is werkloos, zoekt een baan maar weet niet wat. Deze persoon bidt tot God om hem een weg uit deze situatie te laten zien. Hij zoekt wellicht een ingeving over het soort werk dat bij hem zou passen of een vacature die "er echt uitspringt". Maar in plaats van een "normale baan" te vinden loopt hij stomtoevallig een oude vriend tegen het lijf die zendingswerk doet in Afrika. Ineens weet hij het, vertrekt naar Afrika en is nog jaren gelukkig.
Deze persoon zal hoogstwaarschijnlijk deze reeks van gebeurtenissen zien in het licht van zijn eerdere gebed. Hij zat eerst echt in de knoop, ging bidden, en heeft nu een doel in zijn of haar leven. Een duidelijke getuigenis zullen vele zeggen.
Als je echter dit voorbeeld neemt en
bidden vervangt met
bij zichzelf te raden gaan en
zendingswerk met
vrijwilligerswerk en een ongelovige hoofdpersoon neemt, dan zal deze persoon natuurlijk erg blij zijn dat hij die oude vriend is tegengekomen, maar dat hij die persoon tegenkwam is simpel toeval.
Zo kan dezelfde situatie voor een gelovige bijna een getuigenis worden en voor een ongelovige een
meevaller.
Off-topic: Zoals ik al eerder aangaf ben ik sinds kort op internet de Bijbel aan het lezen, puur uit interesse hoor. Ik ben uiteindelijk ook van plan om andere heilige geschriften zoals de Tora en de Koran te lezen (mijn zieltje is dus nog absoluut niet gered

. Nu lees ik via biblia.net de DNB, is dit ook aan te raden voor een leek zoals ik? Of zijn er andere versies die wellicht beter zijn om mee te beginnen? (beetje off-topic deze vraag, sorry daarvoor)
Ken jij de vergelijking met het borduurwerk ?
Misschien dan ten overvloede, met eerbied gesproken maakt God een borduurwerk wat wij van onderaf zien. Je ziet geen mooi patroon, de kleuren lopen door elkaar, er bungelen afgeknipte draadjes, je ziet de afhechtingen, kortom, niet de moeite waard. Maar hoe ziet de voorkant eruit ?
Hoe ouder je wordt, hoe meer je de leiding van de Heere in je leven gaat ervaren. Gebeuren dingen niet toevallig. In mijn persoonlijk leven worstel ik met bepaalde zaken. Of heb geworsteld. Ik begrijp veel dingen niet. Maar ik heb er wel rust over gekregen !
Soms krijg je onverwacht antwoord, de dominee zegt in zijn preek iets, waar jij al weken/maanden mee loopt. Soms komt een zin van iemand in je gedachten die je al jaren geleden gehoord hebt en toen is weggezakt als weinig belangrijk.
Als ik jou een Bijbelvertaling mag aanraden: kies de herziene S.V. Makkelijk te lezen, begrijpelijke taal en is heel zuiver. Ik ben zelf een S.V. liefhebben, heb wel de herziene en lees daar af en toe in, maar voor mij is het nog wennen
Ga niet in TEveel "Bijbels" lezen, dus van allerlei andere geloven, dat is alleen maar verwarrend.
Voordat je de Bijbel openslaat, doe je een soort gebed. Heel eenvoudig. God, ik ken U niet, ik probeer Uw woord te begrijpen, maar het lukt me niet. Wil U mij daarin helpen, of mensen op mijn weg brengen die mij hierin kunnen onderwijzen. Stel je open en dan weet ik zeker dat het goed komt !
Nog even een toevoeging: ik heb het al meer geschreven hier op het forum en men wil daar niet zo aan. Maar het is goed als het bezomert en bewintert, d.w.z. laat het maar betijen, de stormen en regen eroverheen gaan, als het er dan nog is, is het echt. En... wat goed en echt is, wordt bestreden !
Als je jezelf dingen aanpraat, hoeft de duivel er niets aan te doen. Hij sust jou gerust in slaap. Maar als het van de Heere verkregen is, zal hij er alles aan doen jou te laten twijfelen.