Het Kerkgebouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het Kerkgebouw

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2011 12:04

Africa schreef:Ach, ik kerk in een kerk van 40 jaar oud ongeveer en soms vind ik het jammer dat ik niet in een dorpskerk of oude kerk zit.
Maar waar gaat het eigenlijk om, om Gods boodschap die je hoort of de schoonheid van een gebouw?

Ik wilde juist eens NIET de nadruk leggen op de boodschap, daar zijn we het allemaal over eens.
Maar je hebt zoveel mooie kerken staan, maar ook heel lelijke. Dan denk ik, wie heeft dit kunnen verzinnen en zijn alle gemeenteleden het hier mee eens ?
Als het Woord Zuiver is, kun je dat zelfs in een boerenschuur horen.
Maar daar gaat het in dit topic bewust niet om !
Ik hoop op tips, om eens te gaan kijken in die en die kerk.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 02 mei 2011 16:51

De kerk van mijn ouders doet me altijd aan biggetjes denken, hij is roze geverfd van binnen. Tja, kom er maar eens op, maar ik kom er graag :). Oude kerken spreken me erg aan, je wordt vanzelf stil als je er binnen loopt.

En in Afrika ben ik in een kerk zonder muren geweest, dak was er wel, maar toen was het geld op :D het had wel een groot voordeel: elk zuchtje wind pakte je mee en dat scheelde toch heel wat. en iedereen kon gewoon zien en horen wat er gebeurde, heel bijzonder
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 02 mei 2011 18:59

oud kerkgebouw uit 1600 kerken we in, eenvoudig maar mooi ! met een van Dam oorlog. zo wie zo vindt ik oude kerken mooi / indrukwekkend. BV de dom in Trier, daar wil ik beslist nog een keer heen, Uberhaupt is men niet meer in staat om zo mooi kerken / oude gebouwen te maken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 mei 2011 19:02

Spons schreef:oud kerkgebouw uit 1600 kerken we in, eenvoudig maar mooi ! met een van Dam oorlog. zo wie zo vindt ik oude kerken mooi / indrukwekkend. BV de dom in Trier, daar wil ik beslist nog een keer heen, Uberhaupt is men niet meer in staat om zo mooi kerken / oude gebouwen te maken.

De Sagrada Família in Barcelona is toch bijzonder indrukwekkend en mooi. Goed, ze zijn al een tijdje geleden begonnen maar het is nog niet af.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 02 mei 2011 19:14

vroeger als kind kerkte wij in een omgebouwde kolenschuur, nog steeds het kolenkerkje genoemd.
Was heel knus de consistorie deed dienst als catechisatielokaal, zondagsschoolzaaltje, JVhonk etc etc in de vakantie zijn we naar een nog kleiner kerkje geweest in oosterbeek, gemoedelijk en knus, ik denk dat het jeugdsentement is maar mijn voorkeur gaat zeker uit naar kleine piepkerkjes

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 mei 2011 19:23

http://www.bethelkerkbodegraven.nl/
Als je iets naar beneden scrollt op de pagina zie je ons kerkgebouw. Voor een moderne kerk vind ik hem best redelijk geslaagd.
Ik houd het meest van sobere, lichte kerken. En verder vind ik zitcomfort belangrijker dan dat mijn oog gestreeld wordt. (Ger.Gem. diensten duren vaak zo'n 1,5 uur en dan is het wel fijn als je lekker zit.)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 mei 2011 21:30

Ha ha, wij zitten als Ger. Gem in een oude RK kerk.
Heel mooi, met glas in lood ramen. Een schitterende akoestiek.
Ben met pasen in Gouda GG geweest. Kerk vind ik van buiten niet mooi. Maar de gemeente Gouda zal ook wel een dikke vinger in de pap hebben gehad. Van binnen is tie gewoon, enorm hoog trouwens.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 mei 2011 21:33

Samanthi schreef:vroeger als kind kerkte wij in een omgebouwde kolenschuur, nog steeds het kolenkerkje genoemd.
Was heel knus de consistorie deed dienst als catechisatielokaal, zondagsschoolzaaltje, JVhonk etc etc in de vakantie zijn we naar een nog kleiner kerkje geweest in oosterbeek, gemoedelijk en knus, ik denk dat het jeugdsentement is maar mijn voorkeur gaat zeker uit naar kleine piepkerkjes

Over consistories gesproken.
Bij sommige gemeenten heiligdommen, en hier loopt bijna iedereen in en uit.
De tel. staat er. Vroeger het copiërap. enz.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 mei 2011 21:39

Bij ons in de stad zijn 3 RK kerken afgebroken, en in één RK kerk zit een pinkstergemeente :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 mei 2011 22:01

schaapje schreef:Bij ons in de stad zijn 3 RK kerken afgebroken, en in één RK kerk zit een pinkstergemeente :D

Bij ons in de stad gaan 2 protestantse kerken sluiten (PKN van 3 naar 1 locatie)en gaan 3 anderen (GKV, NGK en CGK) samen verder in 1 gebouw omdat ze het anders niet meer trekken. :D

De 6 RK locaties blijven de komende tijd nog gewoon open.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mei 2011 07:27

quote="Faramir"
De Sagrada Família in Barcelona is toch bijzonder indrukwekkend en mooi. Goed, ze zijn al een tijdje geleden begonnen maar het is nog niet af.

Ik heb dat kort geleden gezien in een documetaire op tv, dan is geen kerk meer
maar een prachtig kunstwerk, schitterend !
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 17 mei 2011 08:34

Opmerking van mijn moeder: Kerken van goud en dominees van hout.
Het is wel duidelijk wat zij belangrijk acht... :wink:

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 17 mei 2011 10:42

Het zijn prachtige kunstwerken, maar naar mijn mening respresenteren ze niet wat de Bijbel zegt; namelijk dat geen enkele steen zal blijven staan op deze aarde. Dus waarom zoveel geld in dergelijke gebouwen steken? Het gaat er toch om dat ze functioneel zijn en kunnen dien als onderkomen voor de wáre tempels van God?

Hoe kun je jezelf als christen nog serieus nemen als je dergelijke gebouwen wil bouwen, waarschijnlijk miljoenen euro's kostende [relatief gezien dan, ik ben mij er van bewust dat de meest mooie kerken níet hedendaags zijn gebouwd], terwijl er overal armoede heerst? :-k
Laatst gewijzigd door Flavius op 17 mei 2011 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mei 2011 10:44

Flavius Constantinus schreef:Het zijn prachtige kunstwerken, maar naar mijn mening respresenteren ze niet wat de Bijbel zegt; namelijk dat geen enkele steen zal blijven staan op deze aarde. Dus waarom zoveel geld in dergelijke gebouwen steken? Het gaat er toch om dat ze functioneel zijn en kunnen dien als onderkomen voor de wáre tempels van God?

Persoonlijk kerk ik liever in een boerenschuur als daar de zuivere Waarheid wordt verkondigt.
Hele oude kathedralen zijn mooi, maar wat mij betreft zijn de moderne bouwsels enigszins "over the top" hier en daar.
Het moet allemaal opgebracht worden door een groep mensen.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 17 mei 2011 10:56

Doch echter desalnietemin, prachtige bouwwerken.
Die alleen al door het feit dat ze gebouwd worden, ons ervaringen opleveren waar we meer mee kunnen.

Iemand eens in de Bavo Kathedraal in Haarlem geweest, en die andere daarzo bij het patronaat?(kan ze ook door de war halen).
Wat een ontzettend indrukwekkende architektonische hoogstandjes.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Terug naar “[Religie] - Open forum”