Sinterklaas = afgoderij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor schaapje » 10 apr 2011 14:33

Ik hou ook niet zo van die man met die mijter :neeschudden:
Elkaar kadootjes geven is wel leuk :jaknikken:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 apr 2011 20:43

ik heb werkelijk nog nooit zo als de openingspost nagedacht over sinterklaas, het is voor mij als kind altijd een spannende periode met veel kadootjes geweest, en later vooral veel gekke gedichtjes en surprises knutselen. en ook een samenzijn met familie..

wel heb ik ooit het argument van JG's gehoord over waarom ze geen verjaardagen vieren: in de bijbel komt het vieren van een verjaardag slechts éénmaal voor en toen was het een negatieve gebeurtenis, nl het hoofd van joh de doper werd op een schaal aangeboden , .dus niet iets voor christenen om te vieren.................tsja........

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 11 apr 2011 08:32

boer schreef: Het is maar hypotetisch, maar waar is die man nu eigenlijk goed voor?

De economie 8)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 apr 2011 08:47

meribel schreef:ik heb werkelijk nog nooit zo als de openingspost nagedacht over sinterklaas, het is voor mij als kind altijd een spannende periode met veel kadootjes geweest, en later vooral veel gekke gedichtjes en surprises knutselen. en ook een samenzijn met familie..

wel heb ik ooit het argument van JG's gehoord over waarom ze geen verjaardagen vieren: in de bijbel komt het vieren van een verjaardag slechts éénmaal voor en toen was het een negatieve gebeurtenis, nl het hoofd van joh de doper werd op een schaal aangeboden , .dus niet iets voor christenen om te vieren.................tsja........

Ook de verjaardag van de farao in Gen 40:20.
Maar ook de verjaardag van Job , (Job 1:4)
deze vervloekt hij echter, later in Job 3:1.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 apr 2011 08:51

boer schreef:
meribel schreef:ik heb werkelijk nog nooit zo als de openingspost nagedacht over sinterklaas, het is voor mij als kind altijd een spannende periode met veel kadootjes geweest, en later vooral veel gekke gedichtjes en surprises knutselen. en ook een samenzijn met familie..

Ook de verjaardag van de farao in Gen 40:20.
Maar ook de verjaardag van Job , (Job 1:4)
deze vervloekt hij echter, later in Job 3:1.

ja maar farao is geen christen, en de zonen van Job gaven feesten ( staat er verjaardagsfeesten? ) waar job zelf "voor de zekerheid"een reinigingsritueel voor uitvoerde. Ook vervloekte hij inderdaad de dag dat hij geboren werd ( maar weet niet of dit iets te maken heeft met vieren van je verjaardag )

zelf vier ik wel mijn verjaardag hoor, maar ik vraag me gewoon af of de jg 's hier een punt hebben ( net als sinterklaas )

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2011 09:13

meribel schreef:zelf vier ik wel mijn verjaardag hoor, maar ik vraag me gewoon af of de jg 's hier een punt hebben ( net als sinterklaas )

Nee. Omdat niet doen omdat het niet in de Bijbel voorkomt, heb ik altijd al een ontzettend kromme redenering gevonden. Schooldiploma's komen ook niet in de Bijbel voor, maar toch zal ook de gemiddelde JG'er proberen een diplomaatje te halen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 apr 2011 10:38

Faramir schreef:
boer schreef: Het is maar hypotetisch, maar waar is die man nu eigenlijk goed voor?

Sinterklaas is goed voor vele dingen.
Het schijnt dat vooral tandartsen en winkelketens er beter van worden. :-oo
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2011 10:41

elbert schreef:Sinterklaas is goed voor vele dingen.
Het schijnt dat vooral tandartsen en winkelketens er beter van worden. :-oo[/quote]

Alsof kinderen de rest van het jaar niet snoepen, of winkeliers geen geld mogen verdienen...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 apr 2011 10:59

Mortlach schreef:Alsof kinderen de rest van het jaar niet snoepen, of winkeliers geen geld mogen verdienen...
Uiteraard, maar de maand december is wel de topmaand wat dat betreft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2011 11:05

elbert schreef:Uiteraard, maar de maand december is wel de topmaand wat dat betreft.

Ja, prima toch? De meeste winkeliers zijn hardwerkende mensen die wat mij betreft best een goede maand aan het eind van het jaar mogen krijgen. Denk maar zo dat het de prijzen de rest van het jaar laag (lager) houdt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 apr 2011 12:47

Wij vieren vol overgave Sinterklaas. Het is bij ons gewoon een oude man die cadeautjes komt brengen en je schoen vult. Geen verhalen over een heilige of een roe of onsterfelijkheid. Dat hoeft volgens mij helemaal niet. Tegen de tijd dat kinderen vragen gaan stellen, geloven ze ook niet meer. Wij zitten met zn allen te zingen voor de schoen en ik vind het (bijna) nog leuker dan mn zoon. Ik vind het gewoon een heel leuk feest, waar ik zonder bijbedoeling ontzettend van kan genieten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2011 12:55

ajl schreef:Wij vieren vol overgave Sinterklaas. Het is bij ons gewoon een oude man die cadeautjes komt brengen en je schoen vult. Geen verhalen over een heilige of een roe of onsterfelijkheid. Dat hoeft volgens mij helemaal niet. Tegen de tijd dat kinderen vragen gaan stellen, geloven ze ook niet meer. Wij zitten met zn allen te zingen voor de schoen en ik vind het (bijna) nog leuker dan mn zoon. Ik vind het gewoon een heel leuk feest, waar ik zonder bijbedoeling ontzettend van kan genieten.

Ik vind het niet-vieren van Sinterklaas ook grenzen aan een soort zuurheid, zo van "hè bah, gezelligheid!" En waarschijnlijk zijn de niet-vierders juist méér in de ban van Sinterklaas door het zo krampachtig niet te vieren.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 apr 2011 13:12

Ik vind het ook zo leuk! Mijn zoon vroeg gisteren nog wanneer hij toch eindelijk zijn schoen weer mocht zetten. Als ik al denk aan zijn verwachtingsvolle blik de volgende morgen als hij de trap afloopt, krijg ik er al helemaal zin in. Eigenlijk is mijn voorpret over het geheel nog leuker dan het vieren zelf.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 apr 2011 13:20

mijn dochter wil later graag zwarte piet worden :lol:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 apr 2011 13:31

:lol: