Faramir schreef:Leuk zo'n karikatuur, maar met de waarheid over de katholieke leer heeft het niets van doen.
Vertel mij dan het juiste.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Leuk zo'n karikatuur, maar met de waarheid over de katholieke leer heeft het niets van doen.
Jozo schreef:Voor veel mensen op dit forum zal de hel een realiteit zijn, maar dat is het niet voor iedere gelovige. Ik was in gesprek met een Jehova getuige en kwam erachter dat ze niet in een hel geloven. Zei geloven dat de (ongelovige) mens na de dood vernietigd wordt (Denk bijvoorbeeld aan het VERTEREND vuur). Dit gesprek riep bij mij nogal wat vragen op over de hel.
Wat denken jullie:
- Is er een hel?
- Als er een hel is, is deze dan eeuwig?
- Wat houdt de hel volgens jullie in?
- Er wordt in de bijbel gesproken over de poel des vuurs, de gehenna, de hades (dodenrijk), sheool en misschien nog wel meer. Moeten we dit allemaal onder de noemer hel scharen of is er daadwerkelijk een onderscheid?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Jozo schreef:@ SchelpjeEen dominee zei het eens zo: de hel is voor eeuwig buiten God te moeten leven.
Dat is ondraaglijk ! Niet in woorden te vatten. Daar zal wening zijn en knersing der tanden, staat er geschreven. Verterende wroeging, voor EEUWIG ! Het houdt nooit op.
Niet om flauw te doen, maar wel om het onderscheid duidelijk te krijgen. Nergens staat dat er in de hel wening en knersing der tanden zal zijn. Er staat wel dat dit zo zal zijn in de vurige oven en in de buitenste duisternis. Daarom is het denk ik belangrijk om het begrip hel duidelijk te krijgen. Het is dan ook de vraag of de overkoepelende term hel wel juist is, het kan ook een generalisatie zijn. Is deze vurige oven of deze buitenste duisternis namelijk eeuwig?
Ik heb thuis het boekje van Tim Keller - in alle redelijkheid.
Hier wordt ook over de hel gesproken. Dat mensen die hier heen gaan zo in hun eigen egoisme opgaan dat ze niet eens doorhebben waar ze heen gaan. Als je God niet kent, hoe kun je Hem dan missen??
Toegegeven, God is in alles te herkennen en dus dat alles is er niet meer.
Zoals natuur e.d. Dus de hel zal er behoorlijk saai uitzien naar mijn mening.
Dat zullen de mensen missen en daarom zal er wening zijn en knersing der tanden
Maar bovenstaande verzin ik zelf hoor...Het kan ook best een eeuwig durend vuur zijn...
tot slot geeft Jezus zelf duidelijk onderwijs over deze zaken in de Gelijkenis van Lazarus en de rijke man.
Jozo schreef:Dit is niet voor niets een gelijkenis. Het is volgens mij geen realistische weergave van een eeuwige hel. Hooguit van een tijdelijk dodenrijk. Als je bij de verklaring van deze gelijkenis een letterlijke interpretatie van de hel gebruikt kom je onherroepelijk in de problemen.
Horeb schreef:Jozo schreef:Dit is niet voor niets een gelijkenis. Het is volgens mij geen realistische weergave van een eeuwige hel. Hooguit van een tijdelijk dodenrijk. Als je bij de verklaring van deze gelijkenis een letterlijke interpretatie van de hel gebruikt kom je onherroepelijk in de problemen.
en dat is dan ook het dilemma van de bijbelvertalersde meest toonaangevende denken dat het hier toch echt wel over de hel gaat. waarom zou Jezus zelf de mensen willen misleiden als het over zulke belangrijke zaken gaat?
de gelijkenis is bijna 100 % zeker op een waarheidsbeeld gefundeerd. net als alle andere gelijkenissen. een tijdelijk dodenrijk is uit de bijbel nauwelijks te weerleggen, een eeuwige hel daarentegen is beslist bijbels.
welke problemen bedoel je overigens?
Jantjes schreef:De statenvertaling vertaalt deze beide woorden 'Sheol en Hades' verkeerd. Deze bijbelvertaling vertaalt het voor de helft als ‘hel’. En voor de andere helft vertaalt deze het als ‘graf’. Maar het woord ‘hel’ is de vertaling van het Griekse woord ‘Gehenna’, dat betekent de ‘poel des vuurs’, de tweede dood. ‘Hades’ betekent letterlijk: het onwaarneembare.
.
Horeb schreef:Jantjes schreef:De statenvertaling vertaalt deze beide woorden 'Sheol en Hades' verkeerd. Deze bijbelvertaling vertaalt het voor de helft als ‘hel’. En voor de andere helft vertaalt deze het als ‘graf’. Maar het woord ‘hel’ is de vertaling van het Griekse woord ‘Gehenna’, dat betekent de ‘poel des vuurs’, de tweede dood. ‘Hades’ betekent letterlijk: het onwaarneembare.
.
jij denkt toch niet dat de SV zomaar even een foutje maakt in de vertaling he?. na gegronde studie is deze wijze gekozen. dat is meer in lijn van de bijbelse boodschap.
ik ben geen vertaler,maar dodenrijk betekend in de meeste gevallen niet meer als "de plaats waar de doden zijn"......begraven, in de aarde dus!
verder ga je veel te ver door zondermeer te stellen dat ook de gelovigen in het O.T. naar het dodenrijk gingen.ik moet me daar nog eens in verdiepen maar ik ga ervanuit dat Abraham en alle andere gelovigen,na hun sterven de Hemel ingingen, bij God.
de psalmdichter zingt daar ook van.
Ik kan dus helemaal niet meegaan in je "evangelische" denkwijze betreffende deze zaken.
Kijk in kanttekeningen van de Statenvertaling bij het woord ‘hel’ en je zult ontdekken dat zij zelf daar de ruimte laten voor een ander woord namelijk ‘graf of graven’.Horeb schreef: jij denkt toch niet dat de SV zomaar even een foutje maakt in de vertaling He?. na gegronde studie is deze wijze gekozen. dat is meer in lijn van de bijbelse boodschap. (…)ik moet me daar nog eens in verdiepen
wie ontkent in dit topic dat de hel niet zou bestaan?Janvanverweg schreef: als zo'n plek niet zou bestaan,
Jantjes schreef:wie ontkent in dit topic dat de hel niet zou bestaan?Janvanverweg schreef: als zo'n plek niet zou bestaan,
.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten