Kinderdoop en adoptie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Kinderdoop en adoptie

Berichtdoor mohamed » 11 feb 2011 19:01

De doop was uitsluitend bedoeld voor de eerste christenen met name uit het huis (Zach 13,1) van David.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 feb 2011 19:43

Het is helemaal niet mijn bedoeling om een discussie te starten over de kinderdoop. Daar is een ander topic voor.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 20:25

Horeb schreef:
Bastiaan30 schreef:
Galateia schreef:Poeh, Saskia, van dat soort teksten krijg ik allergische kriebels. Hoe ingewikkeld wordt er gedaan! 'Een kind van heidense ouders' en 'doop onder voorwaarden'. Uhm ja, boeiend, was Maria Magdalena niet een hoer en toch goed genoeg voor God? (Of was ze wat anders, ik weet het niet meer). Wie kan het nou hebben over 'doop onder voorwaarden'. Alsof je onder voorwaarden bij God mag horen. Zo apart.

Het doet me denken aan onze eerste adoptieprocedure. Daarin waren we bij de kinderbescherming heel open over ons geloof en de geloofsopvoeding die we ons kind van plan waren mee te geven. Heel bezorgd werd er gevraagd, of we dan wel ons kind konden accepteren 'omdat we dan niet wisten wie zijn voorvaderen waren en hun zonden zouden doorwerken in ons kind'. Ik heb eerst met mijn ogen geknipperd, toen gelachen en toen het tot me doordrong verontwaardigd geantwoord, dat ik geloof in een liefdevolle God en als mijn God zo naar mijn kind zou kijken, ik acuut mijn geloof overboord zou gooien. Ik zei ook letterlijk 'u heeft het niet over mijn God!' De boodschap was helder.

Maar toen moest ik ook al hier aan denken, tijdens dat gesprek. Dat er kennelijk toch 'iets' is in het geloof van sommige mensen. Fascinerend hoor.

ja grappig he?
Nu wij dankzij de vervangingsleer israel denken te zijn, zijn negers en aziaten ineens heidenen.
heidenen.. dat zijn we zelf!

maar we gaan wel evangeliseren in die landen....en bekeerlingen worden dan ......je raad het nooit :lol: .........gedoopt!!!
leg het mij eens uit? :-oo
ja, omdat ze daarmee hun verandering /bekering en getuigenis/zelfveroordeling markeren.
iets wat een kind niet kan.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 20:29

mohamed schreef:De doop was uitsluitend bedoeld voor de eerste christenen met name uit het huis (Zach 13,1) van David.

Je bedoelt te zeggen dat er voor ons heidenen helemaal geen doop (nodig) is, of slechts een geestelijke doop met de Heilige Geest.
Zijn alle gevallen van doop in het NT dan alleen van toepassing op de joden?
en nooit de heidenen?

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 11 feb 2011 21:04

.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 11 feb 2011 21:06

Saskia schreef:.

Is je pen leeg ;) ?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 12 feb 2011 13:25

Bastiaan30 schreef:
Saskia schreef:.

Is je pen leeg ;) ?

nee, ze zet er een punt voor............of achter? :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 14:36

Gala, het lijkt me prima om ook geadopteerde kinderen te dopen. Immers, ook zij horen bij "jouw huis".
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2011 14:44

Indien je adoptiekinderen hebt zul je die neem ik aan net zo opvoeden als dat het je eigen kinderen zouden zijn. Ik zou ze dus laten dopen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2011 15:06

Bastiaan30 schreef:
mohamed schreef:De doop was uitsluitend bedoeld voor de eerste christenen met name uit het huis (Zach 13,1) van David.

Je bedoelt te zeggen dat er voor ons heidenen helemaal geen doop (nodig) is, of slechts een geestelijke doop met de Heilige Geest.

Nou, ik denk dat wij gedoopt zijn in Christus door ons geloof, want anders zou iemand die in de woestijn woont er maar slecht van af komen!
Zijn alle gevallen van doop in het NT dan alleen van toepassing op de joden?
en nooit de heidenen?

Er staat in Zacheria 13 vers 1 zoals ik al liet zien dat er een Fontein geopend werd voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem. Dat lijkt mij heel heldere taal.
Dus nee, er werden ook wel enkele niet-joden door Johannes gedoopt die te Jeruzalem en Judea woonden (Mat 3,5) denk ik, maar mondjesmaat en meer uitzondering (Mat 3,6) dan regel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 15:30

Het lijkt me niet nodig om hier nu ook weer de hele doopdiscussie te laten plaatsvinden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 feb 2011 15:48

Van harte gefeliciteerd met de tweede op komst Galateia,

en kinderdoop of volwassendoop, iedereen is het hier blijkbaar eens dat jullie de verantwoordelijkheid voor de kindjes dragen en dat ze natuurlijk gedoopt horen te worden ( of opgedragen, wat je het beste acht )
Die heel oude regels dat een adoptiekindje niet gedoopt mag worden zijn volgens mij overal al lang afgeschaft en stammen uit het heel ander tijdperk.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 12 feb 2011 15:54

Kinderen of adoptiekinderen, van christenen zijn geheiligd in het huwelijk en veilig in Jezus armen en behoeven nog niet eens apart gedoopt te worden, ook Jezus en de apostelen zijn niet als kind gedoopt en doopten ook geen kinderen..
Kerken met hun structuren maken een doopsacrament en meer sacramenten van eigen maaksel.. is echter niet uit het Woord dus niet uit God..

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 feb 2011 16:17

http://books.google.nl/books?id=pf1pnoj ... EMQ6AEwBQ#

hele lange link maar hierin staat dat bij de Ger Gem in Ned geadopteerde kinderen niet gedoopt worden omdat " de doop bedoelt is voor de gelovigen en hun zaad kunnen adoptieouders alleen hun kind te doop houden als hun kind van christelijke afkomst is"

Heb wel es gelezen dat dit ter discussie staat.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 12 feb 2011 16:54

Faramir schreef:Indien je adoptiekinderen hebt zul je die neem ik aan net zo opvoeden als dat het je eigen kinderen zouden zijn. Ik zou ze dus laten dopen.

ik ook. en dan maar niet in de GerGem in Ned.

Terug naar “[Religie] - Open forum”