2 kon 2:23-24 de beren (berinnen) zijn los!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: 2 kon 2:23-24 de beren (berinnen) zijn los!

Berichtdoor blijblij » 08 feb 2011 20:29

Bastiaan30 schreef:een boek wat niet (helemaal) waar is, gaat bij mij de vuilnisbak in.
Gelogen word er al genoeg .

dan kan je hele boekenplank Bijbels naar het oud papier! Of beter, breng het naar een rommelmarkt,
dan kan iemand met meer verstand er nog wat mee.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 feb 2011 07:25

Faramir schreef:
Bastiaan30 schreef:Als ik zie hoe o.a.roomsen de beeldspraak van het stoffelijke Israel nauwelijks hebben verwezenlijkt van voorafschaduwing naar geestelijkheid, ben ik bang dat we hier een beetje balk splinter vehaal hebben.
zo hebben een priester, de sabbat op zondag en de rituele kinderdoop nog steeds de waarden van het oude verbond....

Ja, leuk, de gebruikelijke tirade. Kennen we alleen al en begint een beetje op een oude versleten grammofoonplaat te lijken waarop je stokpaardjes staan.

Ga je nu dan daadwerkelijk in op hetgeen ik schreef. Zo moeilijk lijkt het me toch niet namelijk om gewoon eens antwoord te geven zonder er andere dingen bij te betrekken.

Bastiaan ik wacht nu nog steeds op een echte inhoudelijke reactie van je.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 09 feb 2011 09:46

Om op hanz ' bericht terug te komen en als je het letterlijk wilt lezen:
Wat ik ontdekte was een tekst in Leviticus 26 (22) waar God spreekt tegen het volk Israel dat wanneer ze niet naar Hem luisteren, Hij wilde dieren op hen af zal sturen die hen van hun kinderen zal beroven en het vee zullen verscheuren.
Deze geschiedenis is dan geen straf voor de kinderen maar lijkt meer een gericht over de ouders. Maar waarom dan precies?
Dat weet ik niet.
Een andere invalshoek; in een eerder wonder met het zout in water (2 Kon 5; 19-25) is sprake van leven geven en direct hierna in deze tweede gebeurtenis van de dood. Mogelijk wijzen deze geschiedenissen terug op de tekst uit Deuteronomium 30: 19 “Ik neem heden tegen u tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw zaad;”

We kunnen rationaliseren tot we een ons wegen maar het blijft een afschuwelijke, huiveringwekkende gebeurtenis als je het letterlijk wilt lezen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 11:33

hanz schreef:Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben een geinteresseerd bijbellezer, niet "gehinderd" (niet vervelend bedoeld) door enige theologische scholing of religieuze opvoeding. Vanuit de media ken ik vormen van christendom die een liefhebbende en barmhartige God, (de Vader) predikt. Nu lees ik kriskras door mijn bijbels (ik heb versch. vertalingen) en stuit op mooie en indrukwekkende dingen, maar ook op moeilijk te verteren passages. Ik kwam zo ook bij 2 kon. 2: 23-24. Elisa wordt uitgescholden voor kaalkop door een paar kwajongens, en het vervolg is werkelijk verschrikkelijk. Pratende hierover met een Christen collega, kreeg ik te horen dat dit bijbelgedeelte werd gebruikt in de opvoeding: Zo straft de HEERE ongehoorzame kinderen! Ik heb hier toch wel mijn vraagtekens bij. Zijn er onder u mensen die dit herkennen? Mijn concrete vraag: hoe moeten we dit bijbelgedeelte verstaan?

Een half jaar geleden een preek hier over gehoord waarin het werd uitgelegd en deze vraag ook uitgebreid werd behandeld. Was een mooi evenwichtig antwoord. Als je geïnteresseerd bent, geef het dan even aan. De mp3 staat niet meer online, daar is het te lang voor geleden, maar als je hem wil hebben kan ik mijn dominee wel ff een mailtje sturen of hij de tekstversie naar me kan doorsturen.

Laat maar weten!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 09 feb 2011 16:27

Alleen door de Geest verstaat een mens waarom er leeuwen, beren, wolven, draken en slangenvenijn in de bijbel voorkomen.
Door de eigen filosofische of theologische bril is het niet te rijmen en te verstaan, ja het is zelfs ergernis en dwaasheid, ook het vele Bloed dat vergoten is op Golgotha door een Onschuldige, dat is werelds gezien toch weerzinwekkend en voorpaginanieuws voor Amnesty-international, maar desondanks is het de Kracht en de Wijsheid van God, Die gekruisigd is op Golgotha en nog dagelijks opnieuw gekruisigd wordt door ongeloof, bijgeloof, satansreligie, tovenarij, leugen in en door mensen al of niet in toga's..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 16:29

Jantjes schreef:
hanz schreef:Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben een geinteresseerd bijbellezer, niet "gehinderd" (niet vervelend bedoeld) door enige theologische scholing of religieuze opvoeding. Vanuit de media ken ik vormen van christendom die een liefhebbende en barmhartige God, (de Vader) predikt. Nu lees ik kriskras door mijn bijbels (ik heb versch. vertalingen) en stuit op mooie en indrukwekkende dingen, maar ook op moeilijk te verteren passages. Ik kwam zo ook bij 2 kon. 2: 23-24. Elisa wordt uitgescholden voor kaalkop door een paar kwajongens, en het vervolg is werkelijk verschrikkelijk. Pratende hierover met een Christen collega, kreeg ik te horen dat dit bijbelgedeelte werd gebruikt in de opvoeding: Zo straft de HEERE ongehoorzame kinderen! Ik heb hier toch wel mijn vraagtekens bij. Zijn er onder u mensen die dit herkennen? Mijn concrete vraag: hoe moeten we dit bijbelgedeelte verstaan?

Het beste is om de kanttekeningen van de staten vertaling er bij te lezen.
Het heeft een vele malen diepere oorzaak waarom God die kinderen strafte.
Je kan het daarom niet zomaar één op één toepassen zoals die christen collega zei.
Wij leven nu in een genade tijd, dat was in de tijd van Eliza en Elia anders.
Om kort hier over te zijn.
Die kinderen deden heel bewust iets wat zij niet mochten doen en daar waren zij in hun geweten (consciëntie) van overtuigd.
Die kinderen bespotten in wezen niet Eliza maar God zelf en daarom kwam die straf direct.

Dus jij gelooft niet dat God nog steeds kan straffen ??

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 09 feb 2011 16:33

God straft nog steeds, maar zelfs dat houdt een mens veelal niet tegen om de zonde te be-oefenen met zijn lichaam en geest..

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 09 feb 2011 16:39

discipel2011 schreef:God straft nog steeds, maar zelfs dat houdt een mens veelal niet tegen om de zonde te be-oefenen met zijn lichaam en geest..

De mens is in zonde gevallen, dus het hele leven zal een mens zondigen. Soms bewust, soms met verdriet en spijt. Maar een mens kan niet leven zonder zondigen.
Szent az Úr

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 16:41

discipel2011 schreef:God straft nog steeds, maar zelfs dat houdt een mens veelal niet tegen om de zonde te be-oefenen met zijn lichaam en geest..

Maar als mensen het niet als een straf van God zien, maar slechts als tegenspoed of een ongeluk, heeft het dus weinig effect :(

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2011 00:14

Bastiaan30 schreef:een boek wat niet (helemaal) waar is, gaat bij mij de vuilnisbak in.

Handig, lekker veel ruimte in je boekenkast dan :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2011 00:20

blijblij schreef:

dan kan je hele boekenplank Bijbels naar het oud papier! Of beter, breng het naar een rommelmarkt,

Briljante reactie.

De Bijbel is, en dat is over het algemeen wel bekend, een verzameling boeken die in de loop der eeuwen middels een lang redactieproces tot stand gekomen is. De vaststelling van de canon (door een katholieke (namelijk algemene)) kerkvergadering vormde het sluitstuk hier van, hoewel er zo nu en dan nog wel eens met de tekst is gewerkt.

Tijdens het redactieproces zijn er invloeden van buitenaf te bespeuren (alleen al aan het feit dat Aramees als grondtaal wordt gebruikt).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 10 feb 2011 00:29

discipel2011 schreef:Soms straft God daadwerkelijk, maar Zijn wezen is Liefde, Rechtvaardigheid en Heiligheid.
Ananias en Saffira zijn ook gedood als voorbeeld in de eerste Gemeente dat God de leugen van christenen en niet-christenen haat en soms ter waarschuwing een oordeel uitvoert.
zie ook 1 Cor. 10
Maar daarboven staat de Liefde van God, ge-openbaard in Jezus Christus, Hem geloven is eeuwig behoud, Hem verwerpen ja dan is er alleen maar eeuwig oordeel, omdat die iemand niet geloofd en beleden heeft dat Jezus Koning is.
Een ieder ontvangt uiteindelijk naar zijn of haar geloof of ongeloof....ook al is het genade...dat iemand gelooft..

Dus als je uitgescholden word is het rechtvaardig om iemand te doden? Dat gaat regelrecht in tegen, als iemand je slaat, keer dan je andere wang naar hem of haar toe.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 07:59

haring schreef:
discipel2011 schreef:Soms straft God daadwerkelijk, maar Zijn wezen is Liefde, Rechtvaardigheid en Heiligheid.
Ananias en Saffira zijn ook gedood als voorbeeld in de eerste Gemeente dat God de leugen van christenen en niet-christenen haat en soms ter waarschuwing een oordeel uitvoert.
zie ook 1 Cor. 10
Maar daarboven staat de Liefde van God, ge-openbaard in Jezus Christus, Hem geloven is eeuwig behoud, Hem verwerpen ja dan is er alleen maar eeuwig oordeel, omdat die iemand niet geloofd en beleden heeft dat Jezus Koning is.
Een ieder ontvangt uiteindelijk naar zijn of haar geloof of ongeloof....ook al is het genade...dat iemand gelooft..

Dus als je uitgescholden word is het rechtvaardig om iemand te doden? Dat gaat regelrecht in tegen, als iemand je slaat, keer dan je andere wang naar hem of haar toe.

Dat zegt Discipel helemaal niet.
het oordeel is aan God, niet aan de mens.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 feb 2011 08:02

blijblij schreef:

ALs je een hele boekenplank vol bijbels hebt, (wat staat dat toch heerlijk vroom, nog even een kleedje of kastje om de TV heen en de ouderling kan weer op bezoek komen)kun je er inderdaad een paar weggeven, ja.
Een, misschien twee, lijkt me wel genoeg.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2011 08:58

Bastiaan30 schreef:
blijblij schreef:

ALs je een hele boekenplank vol bijbels hebt, (wat staat dat toch heerlijk vroom, nog even een kleedje of kastje om de TV heen en de ouderling kan weer op bezoek komen)kun je er inderdaad een paar weggeven, ja.
Een, misschien twee, lijkt me wel genoeg.

Bastiaan denk je dat jij een beter christen bent omdat je gelooft te weten op welke dag
we naar de kerk moeten en hoe we precies gedoopt moet worden?

Het gif druipt weer van het scherm af, lees je ook wel eens in je bijbel hoe je met mensen
en vooral medechristenen moet omgaan?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”