Vergunst: "Neem terug dat de HSV 'duivels' is"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Vergunst: "Neem terug dat de HSV 'duivels' is"

Berichtdoor JeeWee » 13 dec 2010 23:05

schelpje3 schreef:Zoals je zo aanmoedigt te bidden voor die kindermisbruiker, wees dan consequent en vraag ook te bidden voor ds Kort !
Ik volg jou niet ! Waar is het bij jou nu om te doen ??

Natuurlijk moeten we bidden voor onze voorgangers. Da's zelfs een bijbelse opdracht.
Maar er is nogal wat verschil tussen wat een 'gewone' misdadiger doet en wat een knecht van God doet.
Voor alle duidelijkheid: ik oordeel niet over wie ds. Kort is, maar wel over wat hij zegt. Juist een voorganger heeft een veel grotere verantwoordelijkheid.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2010 09:38

schelpje3 schreef: Ken je deze ds Kort ? (…) hij is wel een geroepen Dienaar des Woords ! En als hij daarenboven een uit het Uitverkoren Volk is, moeten we helemaal uitkijken. Je kunt nl God's oogappel aanraken !
schelpje3 heb je in de geschiedenis nooit gelezen wat er allemaal niet gebeurd is door mensen die zeiden een dienaar van God te zijn en door mensen gelooft zoals jij. Nooit gelezen over de inquisitie. Nu komt er misschien bij het woord inquisitie de vreselijkste gedachten in je op en dat is juist. Maar die vreselijke dingen werden gedaan door mensen die zeiden Gods volk, Gods oogappel te zijn dus.
Als Kort gezegd heeft dat de HSV een uitvinden van de duivels is zijn we dus in principe terug bij die onderzoeken en rechtbanken voor ketters die inquisitie genoemd wordt. Moeten we dan uitkijken voor zulke mensen? die zeggen, of over hun gezegd word Gods volk te zijn? Ik ben het dan eens met:
JeeWee schreef: amme hoela!!!
Onderzoek de geschiedenis!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2010 09:55

schelpje3 schreef:Net zo goed moeten wij zeer zorgvuldig omgaan met een oordeel over een predikant, en dus ook deze ! want hij is wel een geroepen Dienaar des Woords ! En als hij daarenboven een uit het Uitverkoren Volk is, moeten we helemaal uitkijken. Je kunt nl God's oogappel aanraken !

't Lijkt me sterk dat iemand die dergelijke uitspraken voor zijn rekening neemt een oogappel van God is.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 dec 2010 12:03

Sabra schreef:
schelpje3 schreef:Net zo goed moeten wij zeer zorgvuldig omgaan met een oordeel over een predikant, en dus ook deze ! want hij is wel een geroepen Dienaar des Woords ! En als hij daarenboven een uit het Uitverkoren Volk is, moeten we helemaal uitkijken. Je kunt nl God's oogappel aanraken !

't Lijkt me sterk dat iemand die dergelijke uitspraken voor zijn rekening neemt een oogappel van God is.

Nu kunnen Gods kinderen diep vallen.
David viel diep, maar was een kind van God
Simson viel diep, maar was toch een kind van God
Petrus viel diep, maar was toch een kind van God
Etc etc etc etc...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 dec 2010 12:52

Race406 schreef: Nu kunnen Gods kinderen diep vallen.
David viel diep, maar was een kind van God
en werd door Nathan aangesproken en gestraft

Race406 schreef: Simson viel diep, maar was toch een kind van God
en werd door God gestraft

Race406 schreef: Petrus viel diep, maar was toch een kind van God
en werd door Jezus aangesproken en in liefde aangenomen

Race406 schreef: Etc etc etc etc...
juist: etc. en daar voegt ds. Kort zich nu kennelijk bij...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2010 16:43

De reactie van de islam hierop is: dat is makkelijk….., wat maakt het uit hoe je leeft christenen….., Christus haalt de kastanjes toch wel uit het vuur voor jullie. Zondig maar het komt toch wel goed.

.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 dec 2010 10:37

Waar komt dat nu weer vandaan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 16 dec 2010 17:07

Een aantal opmerkingen aangaande de kritiek op de HSV:

- Wat opvalt is dat de kritische geluiden komen uit de hoek waar de dominees geen gedegen wetenschappelijke opleiding in de grondtalen hebben genoten. Het lijkt erop dat de Statenvertaling als grondtaal wordt gezien, terwijl ook dit maar een (weliswaar hele goede) vertaling is, met dus evenzozeer als bij de HSV betwistbare keuzes (daar waren de Statenvertalers zich zelf maar al te goed van bewust, zie de uitgebreide kanttekeningen).
- Er wordt door de critici het argument gegeven dat de Statenvertaling zo moeilijk leesbaar is vanwege ons verduisterd verstand en dat we dus om uitleg van de Heilige Geest moeten bidden in plaats van een nieuwe vertaling te maken. Op basis van deze argumentatie zou ook de Statenvertaling moeten worden afgekeurd, omdat bij deze vertaling heel duidelijk is gestreefd naar een voor die tijd goed- leesbaarheidsgehalte. Zo zijn er tal van verbind- en lidwoorden in de SV te vinden die niet in de grondtekst staan. Onlangs heb ik nog een Duitse vertaling (ben even de naam kwijt) onder ogen gehad, waarin nog veel dichter bij de grondtekst was vertaald, met dus veel minder verbind woorden, werkwoorden, lidwoorden. Heel betrouwbaar, maar ook heel zwaar om te lezen. En ook de critici van de HSV staan achter het principe om heidense, onderontwikkelde volken een bijbel in hun taal te geven. We mogen het werk van de Heilige Geest niet alleen beperken tot het ons innerlijk eigen maken van de Schrift, maar de Heilige Geest wil ook vertalers inzicht en wijsheid geven om de grondtalen betrouwbaar en verstaanbaar over te zetten.
- De HSV is een voluit betrouwbare enverstaanbare vertaling.
- Er wordt het punt genoemd van tweedracht zaaien. De enigen die naar mijn mening tweedracht zaaien zijn de felle critici op de HSV die woorden als "duivels" in hun mond nemen. Vanuit de kant van de HSV heb ik geen kwaad woord gehoord over de traditionele SV. ( Kan ook niet omdat de HSV geen nieuwe vertaling is, maar nog steeds een duidelijke Statenvertaling is, maar dan herzien). Als ik lees in de Bijbel hoe 1 van de machtigste wapens van de duivel het zaaien van tweedracht is, dan lijkt de scherpe, vaak oneerlijke suggestieve kritiek op de herziene Statenvertaling veel meer eigenschappen van "duivels werk" te bezitten dan het herzien van de Statenvertaling. Ik ben dan ook zeer blij dat ik me voor God niet hoef te verantwoorden voor opmerking zoals geplaatsd door ds Kort, ds Moens, ds Van Voorden en andere.

Laten we dankbaar zijn voor deze herziene Statenvertaling. Ik vond bv de NBV echt een verarming van de bijbelse boodschap. En als ik dan hoor dat er in behoudend evangelische kringen serieus wordt nagedacht van de NBV naar de HSV te gaan, dan word ik heel erg blij. Voor mij persoonlijk wordt het lijstje van goede nederlandse vertalingen die veel gebruik verdienen, met eentje uitgebreid (naast de SV en de NBG-51 nu ook de HSV)
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 dec 2010 14:53

hazelaar schreef:Laten we dankbaar zijn voor deze herziene Statenvertaling. Ik vond bv de NBV echt een verarming van de bijbelse boodschap. En als ik dan hoor dat er in behoudend evangelische kringen serieus wordt nagedacht van de NBV naar de HSV te gaan, dan word ik heel erg blij. Voor mij persoonlijk wordt het lijstje van goede nederlandse vertalingen die veel gebruik verdienen, met eentje uitgebreid (naast de SV en de NBG-51 nu ook de HSV)

Ik ben er ook zeer blij mee en de digitale HSV kon wel eens mijn vertrouwde SV77 van de eerste plaats verdrijven.

Het is leuk om te hebben, maar naar mijn ervaring kan een hardware Bijbel nooit tippen aan een digitale voor studiedoeleinden. Op Biblija.net is de HSV gedigitaliseerd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 dec 2010 10:16

Jantjes schreef:De reactie van de islam hierop is: dat is makkelijk….., wat maakt het uit hoe je leeft christenen….., Christus haalt de kastanjes toch wel uit het vuur voor jullie. Zondig maar het komt toch wel goed.

Zonde word bestraft daar is de Bijbel vrij duidelijk in. Ook naar Gods kinderen toe. Kijk maar naar Gods verbond met Israel, er was niet alleen de verbondszegen maar ook de verbondsvloek.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 dec 2010 20:57

Yael schreef:
Jantjes schreef:De reactie van de islam hierop is: dat is makkelijk….., wat maakt het uit hoe je leeft christenen….., Christus haalt de kastanjes toch wel uit het vuur voor jullie. Zondig maar het komt toch wel goed.

Zonde word bestraft daar is de Bijbel vrij duidelijk in. Ook naar Gods kinderen toe. Kijk maar naar Gods verbond met Israel, er was niet alleen de verbondszegen maar ook de verbondsvloek.

Kan je de verbondszegen en de verbondvloek toepassen op christenen?
De genoemde personen in dit topic: David, Simson, Petrus, enz. die dus de ‘verbondsvloek’ over zich haalde toen zij in zonden vielen omdat zij onder het oude verbond met Mozes in Deuteronomium 18:1-15 resulteerde.
Zij waren op dat moment zeker geen kinderen Gods.
Nu leven wij in het nieuwe verbond, hoe is de toepassing?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 19 dec 2010 10:34

schelpje3 schreef:JeeWee: met welk doel open je deze topic ? Ken je deze ds Kort ? Weet je van zijn achtergrond ? Natuurlijk is het een forse uitspraak, maar hoe heeft hij het bedoeld ? Altijd als een predikant met een scherpe uitspraak komt, valt iedereen er over heen. maar wat gebeurt er nu eigenlijk met die hele HSV ? Hij zaait toch 2dracht onderling ? Hij bindt iig niet !
Altijd als ik zo'n soort uitspraak hoor, wil ik graag weten wat er mee bedoeld wordt en met welke insteek het wordt gezegd.
Net zo goed moeten wij zeer zorgvuldig omgaan met een oordeel over een predikant, en dus ook deze ! want hij is wel een geroepen Dienaar des Woords ! En als hij daarenboven een uit het Uitverkoren Volk is, moeten we helemaal uitkijken. Je kunt nl God's oogappel aanraken !

de joden waren het uitverkoren volk, Schelpje. Hen was het Woord toevertrouwd, zij waren zijn oogappel.
Waar lees je dat de Gemeente deze positie heeft verworven?
Bovendien verwissel je geroepen en uitverkoren.
Velen zijn geroepen, weinig uitverkoren.
Weet je waar me mee uit moeten kijken?
Dat we weer niet dezelfde kant opgaan als de katholieken, met mensenverering, dit maal in de vorm van predikanten.
Niet de HSV zaait tweedracht, maar de mensen die de Geest niet hebben.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 dec 2010 13:51

Jantjes schreef:
Yael schreef:

Kan je de verbondszegen en de verbondvloek toepassen op christenen?

Goede vraag. Ik denk niet per definitie. Alleen als echte gelovige uit de volken heb je denk ik deel aan het verbond (zie oa. Romeinen 11.), anders hoor je nog bij de heidenen, die hebben volgens mij alleen deel aan het verbond met Noach. (Genesis 9:1-17)

De genoemde personen in dit topic: David, Simson, Petrus, enz. die dus de ‘verbondsvloek’ over zich haalde toen zij in zonden vielen omdat zij onder het oude verbond met Mozes in Deuteronomium 18:1-15 resulteerde.
Zij waren op dat moment zeker geen kinderen Gods.

Dat verbond is volgens mij nog steeds van toepassing.
Waarom waren zij geen kinderen van God toen ze in zonden vielen?

Nu leven wij in het nieuwe verbond, hoe is de toepassing?

Net wat Romeinen 6 zegt. ''Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? '' Dat lijkt me duidelijk.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 19 dec 2010 15:10

Yael, de tekst en opmerking die je hier markeert wil je dat eens in een praktische invulling omschrijven, en vooral die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?.

Net wat Romeinen 6 zegt. ''Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? '' Dat lijkt me duidelijk.

Bedoel je hier, dat alleen de wil aanwezig moet zijn om niet meer te zondigen?
Wil je dat eens in het plan van de verlossing door de Here Jezus verduidelijken in het dagelijks Christen zijn of navolgers, dus kind van God.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 19 dec 2010 15:17

Ik snap eigenlijk niet dat een kerkverband dat beweert dat God het allemaal moet doen in plaats van dat wij zelf ook maar iets kunnen bijdragen aan onze zaligheid, zich zo druk maakt over een beter te begrijpen vertaling, die gewoon gestoeld is op de grondtekst.
Alleen al het drama over het verschil tussen IJdelheid en luchtigheid in Prediker, laat al zien dat zij duidelijk hun beroep als schriftgeleerde/ farizeer hebben misgelopen , 2000 jaar terug.
Niet de letter, maar de Geest maakt vrij.
Wat dat betreft deden de kanttekingen bij de SV veel meer schade.Ze waren een toevoeging, die gelukkig niet langer deel is van de HSV.
Alleen al de kanttekeningen bij Openbaring 1:10, (om nog maar te zwijgen van de uitleg van de rest der Schrift in Openbaring)

Terug naar “[Religie] - Open forum”