P. Strootman schreef:Ja, ik begrijp je heel goed! Maar dan zijn en blijven er tóch soms nog poblemen. Natuurlijk heeft ieder het recht om de Schrift op zijn of haar eigen wijze te verstaan. En wat versta je onder: '....dat het onze eigen wijze is....en niet de enige? Ik heb bijvoorbeeld al heel vaak in discussieforums geschreven,dat Jezus zijn lichaam alléén offerde voor zijn eigen volk.(Ik wil er nú niet over gaan discussieren), maar dat wordt van alle kanten tegengesproken. Er zijn echter slechts twéé mogelijkheden:Het is waar, of het is niet waar. Ik zeg met Handelingen 5.31 en Galaten 4.4 dat het wél waar is. Als het er staat, is er slechts één antwoord mogelijk en dat is, dat Jezus zijn lichaam inderdaad alléén offerde voor zijn eigen volk. Overigen is het ergens begrijpelijk, dat men dit tegenspreekt, omdat men er te weinig bijbelstudie van heeft gemaakt, óf dan men het al zó lang gelooft, dat men het niet anders meer wilt verstaan!
Wat bedoel ik met: "het is onze eigen wijze, niet de enige"
Jij geeft met een klein voorbeeld aan dat Jezus zijn lichaam alléén offerde voor zijn eigen volk. Dat is jouw eigen wijze van interpreteren, het is jouw wijze van van inkleuren van dit ene stukje tekst. Jij geeft betekenis aan die zin op jouw eigen manier, met jouw eigen achtergrond, gedachten.. Dat speelt daarin mee, of je wilt of niet. Een ander zou er misschien zo overheen lezen, jij hecht daar blijkbaar waarde aan.
Jouw invulling daaraan hoeft niet de enige juiste wijze/invulling te zijn. Misschien had ik dat woordje 'juiste' er aan toe moeten voegen om mezelf duidelijk te maken.
Mensen vormen een mening over een stuk (Bijbel) tekst en zeggen dat dit waarheid is. In dit topic wordt de vraag gesteld om (goede) studieboeken rondom de Bijbel.
Die studieboeken zijn allemaal geschreven door mensen vanuit verschillende achtergronden. Zo kan ik jouw boek lezen waarin jij schrijft dat Jezus zijn lichaam alléén offerde voor zijn eigen volk, maar ik kan ook een ander boek lezen waaruit een andere waarheid blijkt.
Op het moment dat ik die zin in de Bijbel zelf heb gelezen, heb ik daar gedachten en ideeën over. Wanneer die veronderstellen dat Jezus zijn lichaam inderdaad alléén offerde voor zijn eigen volk dan zou ik denken: "zie het blijkt dus toch.."
Zou ik er anders over denken, zou ik diezelfde studie heel anders benaderen en interpreteren en vraagtekens erbij zetten...En ja...daarom: mensen geloven inderdaad dingen al zo lang dat ze niet meer anders willen en KUNNEN verstaan!