P. Strootman schreef:Ik denk, dat je mij niet 'verstaat', mohamed! Natuurlijk kunnen baby''s die nog altijd in het vlees zijn, God niet behagen.
Hoezo natuurlijk? Jezus zei 'hebt gij nooit gelezen: Uit de mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid?' (Ps 8,3+Mat 21,16)
En elders lezen wij:
'En Hij riep een kind tot Zich, plaatste dat in hun midden, en zeide: Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan. Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk der hemelen. En een ieder, die zulk een kind ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij.' (Matteüs 18,2-5)
Beste meneer Strootman, ik wil u absoluut niet bekritiseren hoor en zeg geenszins dat ik het zelf goed doe, maar ik vraag me af hoe u God kan ontvangen als u denkt dat zulk een kind in het vlees is? Nee echt, ik hoop van ganser harte dat u zich door de verzen laat overtuigen en geen aanstoot neemt aan de arme boodschapper die ik slechts ben.
Hij kan het eigenlijk niet gedogen of verdragen, dat wij nog steeds vleselijke schepselen zijn, want dat is onze zonde-toestand.
Dat ben ik wederom niet met u eens broeder, want '...de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is' (Rom 5,13) dus is ook niet iedereen van nature een zondaar.
Rom 7,7
Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik niet geweten dat de begeerlijkheid zonde is, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
En ik vind je verdachtmaking dat ik iets zou verdraaien, zodat het mij ten goede komt, niet acceptabel, want daar houd ik mij volstrekt niet mee bezig!!!
Nou, ik wil u allerminst verdacht maken hoor, maar u geeft me die indruk en daar kan ik ook niks aan doen.
Maar vaak begrijp ik niet,wat je nu precies bedoelt.Zolang wij echter nog in ons lichaam verblijven, schreef Paulus, zijn wij ver van de Here in den vreemde. Ook de baby's!
Wanneer Paulus sprak van 'wij' doelde hij niet op ons, maar op Israëlieten die van nature onder de wet waren. Zolang u dat niet in wilt zien, zal de Bijbel in vele opzichten een gesloten boek voor u blijven.
Overigens wil ik op deze plaats een kleine, maar niet onbelangrijke nuance aanbrengen: ik stelde dat met 'het vlees' alleen de afgezanten van huis Juda uit de eerste eeuw bedoeld worden, maar ook het huis Israël hoorde daarbij.