Lichaam der zonde

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Lichaam der zonde

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2009 15:00

P. Strootman schreef:Ik denk, dat je mij niet 'verstaat', mohamed! Natuurlijk kunnen baby''s die nog altijd in het vlees zijn, God niet behagen.

Hoezo natuurlijk? Jezus zei 'hebt gij nooit gelezen: Uit de mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid?' (Ps 8,3+Mat 21,16)

En elders lezen wij:

'En Hij riep een kind tot Zich, plaatste dat in hun midden, en zeide: Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan. Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk der hemelen. En een ieder, die zulk een kind ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij.' (Matteüs 18,2-5)

Beste meneer Strootman, ik wil u absoluut niet bekritiseren hoor en zeg geenszins dat ik het zelf goed doe, maar ik vraag me af hoe u God kan ontvangen als u denkt dat zulk een kind in het vlees is? Nee echt, ik hoop van ganser harte dat u zich door de verzen laat overtuigen en geen aanstoot neemt aan de arme boodschapper die ik slechts ben.
Hij kan het eigenlijk niet gedogen of verdragen, dat wij nog steeds vleselijke schepselen zijn, want dat is onze zonde-toestand.

Dat ben ik wederom niet met u eens broeder, want '...de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is' (Rom 5,13) dus is ook niet iedereen van nature een zondaar.

Rom 7,7
Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik niet geweten dat de begeerlijkheid zonde is, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.

En ik vind je verdachtmaking dat ik iets zou verdraaien, zodat het mij ten goede komt, niet acceptabel, want daar houd ik mij volstrekt niet mee bezig!!!

Nou, ik wil u allerminst verdacht maken hoor, maar u geeft me die indruk en daar kan ik ook niks aan doen.
Maar vaak begrijp ik niet,wat je nu precies bedoelt.Zolang wij echter nog in ons lichaam verblijven, schreef Paulus, zijn wij ver van de Here in den vreemde. Ook de baby's!

Wanneer Paulus sprak van 'wij' doelde hij niet op ons, maar op Israëlieten die van nature onder de wet waren. Zolang u dat niet in wilt zien, zal de Bijbel in vele opzichten een gesloten boek voor u blijven.

Overigens wil ik op deze plaats een kleine, maar niet onbelangrijke nuance aanbrengen: ik stelde dat met 'het vlees' alleen de afgezanten van huis Juda uit de eerste eeuw bedoeld worden, maar ook het huis Israël hoorde daarbij.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 28 okt 2009 19:25

mohamed,
Wat versta jij onder een vlees der zonde?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2009 20:36

P. Strootman schreef:mohamed,

Een nakomeling van Abraham onder het oude verbond.

Ps 38,4
Er is niets geheels in mijn vlees, vanwege Uw gramschap; er is geen vrede in mijn beenderen, vanwege mijn zonde.

Wedergeboren christenen uit de Israëlieten naar het vlees waren geen zondaars meer, maar zuigelingen/jongelingen.

Jes 65,20
Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oude man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, zal vervloekt worden.

Mat 9,2
En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot de verlamde: Zoon! wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven.

Broeder, ik hoop dat u de gedachte loslaat dat ons vlees zondig is, want dat ten ene male niet waar en al helemaal niet goed voor u.
Laatst gewijzigd door mohamed op 28 okt 2009 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 28 okt 2009 20:48

mohamed schreef:

Ps 38,4
Er is niets geheels in mijn vlees, vanwege Uw gramschap; er is geen vrede in mijn beenderen, vanwege mijn zonde.

Zoek het dan zélf maar uit, mohamme, want dat weet ik zélf ook wel, dat het er staat!
Dat vroeg ik dan ook niet, want ik vroeg wat jíj onder een vlees der zonde verstaat? Wát wordt er dus met het woord 'zonde' zónder n bedoeld en wát met 'zonden' mét een n?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2009 20:50

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:

Ps 38,4

Zoek het dan zélf maar uit, mohamme, want dat weet ik zélf ook wel, dat het er staat!
Dat vroeg ik dan ook niet, want ik vroeg wat jíj onder een vlees der zonde verstaat? Wát wordt er dus met het woord 'zonde' zónder n bedoeld en wát met 'zonden' mét een n?

Gal 4,16
Ben ik dan uw vijand geworden, u de waarheid zeggende?

Ik heb u wel duidelijk aangetoond wat daarmee bedoeld wordt, te weten Israël naar het vlees, maar dat gelooft u niet.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 28 okt 2009 21:47

mohamed schreef op mijn vraag: Wat versta jij onder een vlees der zonde?
Ps 38,4
Er is niets geheels in mijn vlees, vanwege Uw gramschap; er is geen vrede in mijn beenderen, vanwege mijn zonde.Gal 4,16[/b]
Ik heb u wel duidelijk aangetoond wat daarmee bedoeld wordt, te weten Israël naar het vlees, maar dat gelooft u niet.

Ik begrijp er volstrekt niets van! Wij zijn allemaal, of we nu Jood zijn of Israeliet of een Rus, man of vrouw, baby of een 100 jarige, wij wónen állemaal in een lichaam der zonde. Mijn vraag was exact: Wát versta jij onder ZONDE? Dus niet aankomen met een nationaliteit of i.d. of een of ander volk, maar de mens als zodánig.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2009 08:46

P. Strootman schreef:mohamed schreef op mijn vraag: Wat versta jij onder een vlees der zonde?
Ps 38,4
Er is niets geheels in mijn vlees, vanwege Uw gramschap; er is geen vrede in mijn beenderen, vanwege mijn zonde.Gal 4,16[/b]

Ik begrijp er volstrekt niets van! Wij zijn allemaal, of we nu Jood zijn of Israeliet of een Rus, man of vrouw, baby of een 100 jarige, wij wónen állemaal in een lichaam der zonde.

Nee hoor, het lichaam der zonde was een collectief wat stond voor het oude verbond en alles wat daarbij hoorde, zoals het oude Jeruzalem en de tempel. Toen de apostelen het evangelie predikten was de tijd in het vlees nabij het einde en daaruit kunnen we duidelijk opmaken dat met het lichaam der zonde niet het menselijke lichaam wat elk individu bezit bedoeld wordt.

'Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar de wil van God, de tijd, die overig is in het vlees, te leven.' (1 Pet 4,2)

Paulus leert dat het lichaam der zonde te niet gedaan wordt (Rom 6,6) en als hij daarmee de mensheid van alle tijden bedoelde vind ik het vreemd dat de wereldbevolking nu zoveel hoger ligt dan in de eerste eeuw. Indien uw interpretatie van Paulus de juiste is, kunnen we dan niet met recht stellen dat het lichaam der zonde alleen maar groter is geworden door de eeuwen heen in plaats van dat het teniet gedaan is?

Mijn vraag was exact: Wát versta jij onder ZONDE? Dus niet aankomen met een nationaliteit of i.d. of een of ander volk, maar de mens als zodánig.

Zonde was het overtreden van de wet in inzettingen bestaande. Denk ook aan Adam, die pas kon zondigen nadat God hem het gebod oplegde.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 29 okt 2009 09:57

mohamed,
Laten we dit onderwerp ( in vrede) maar afsluiten, want ik heb er niets mee. Voor mij is zonde zonder n een toestand van onvolmaaktheid en zonden mét een n zijn misdaden. Vérder kom ik niet! God zond zijn Zoon, schreef Paulus, in een vlees aan dat der zonde gelijk. De Geest van God verblijft dus in een vlees (een lichaam) dat in een onvolmaakte toestand verkeert.En deze óude mens moeten we kruisigen, zodat aan het lichaam der zonde zijn kracht ontnomen wordt en wij niet langer slaven der zonde zijn (Rom.6)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2009 10:18

Laten we dit onderwerp ( in vrede) maar afsluiten, want ik heb er niets mee. Voor mij is zonde zonder n een toestand van onvolmaaktheid en zonden mét een n zijn misdaden. Vérder kom ik niet!

Ja daarom zei ik al dat u niets aanneemt wat niet strookt met uw eigen bevindingen en dan is het ook maar beter om het te laten rusten en uw stokpaardjes weer van zolder te halen.
God zond zijn Zoon, schreef Paulus, in een vlees aan dat der zonde gelijk.

Jezus van Nazareth was naar het vlees een Israëliet, maar dat is slechts toeval denkt u?
De Geest van God verblijft dus in een vlees (een lichaam) dat in een onvolmaakte toestand verkeert.En deze óude mens moeten we kruisigen, zodat aan het lichaam der zonde zijn kracht ontnomen wordt en wij niet langer slaven der zonde zijn (Rom.6)

De oude mens is een Israëliet naar het vlees onder het oude verbond.

Ef 4,22
Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, de oude mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding;

Gal 1,13
Want gij hebt mijn wandel gehoord, die eertijds in het Jodendom was, dat ik uitnemend zeer de gemeente Gods vervolgde, en haar verwoestte;

Doch vergeet dit alles maar snel en laat het maar lekker rusten meneer Strootman, dat is wat Jozef zijn broeders ook dachten!

Spr 26,27
Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in, wie een steen op iemand afrolt, komt er zelf onder.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 29 okt 2009 10:54

mohamed schreef:We lezen in de SV77 in Romeinen hoofdstuk 6 vers 6:

'Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.'

Het zal bekend zijn dat Paulus afkomstig was '...van de stam van Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër' (Rom 11:1. Fil 3:5.) dus Paulus' oude mens, welke symbolisch met Christus gekruisigd was te Golgotha (Mat 27:33. Mar 15;22. Joh:19:17.) was een Jood.

Nu, wie kan mij uitleggen wat Paulus bedoelde met 'het lichaam der zonde'?

De kanttekeniingen zeggen het volgende hierover:
"Dat is de hele massa of samenvoeging van onze verdorvenheid, dewelke is als een onzuiver lichaam die onzuivere leden heeft Koll 2;11 EN 3:5"
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2009 11:26

pannenkoek schreef:De kanttekeniingen zeggen het volgende hierover:
"Dat is de hele massa of samenvoeging van onze verdorvenheid, dewelke is als een onzuiver lichaam die onzuivere leden heeft Koll 2;11 EN 3:5"

Ja maar met 'ons' bedoelde Paulus zijn tijdgenoten die onder het oude verbond waren.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 29 okt 2009 14:10

mohamed,
Jammer, maar ik lever géén commentaar meer! Je diswalificeert steeds weer opnieuw mijn beweegredenen,dat ik bijvoorbeeld niet eerlijk ben, dus is het beter de discussie tussen ons te beeindigen.
Vriendelijke groet,
Piet Strootman

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2009 17:29

Jammer, maar ik lever géén commentaar meer! Je diswalificeert steeds weer opnieuw mijn beweegredenen,dat ik bijvoorbeeld niet eerlijk ben, dus is het beter de discussie tussen ons te beeindigen.
Vriendelijke groet,
Piet Strootman

Je zegt zelf dat je er niks mee hebt, wat natuurlijk grote kolder is, want als je er echt niks mee had las je het niet eens. Overigens kun je ook geen commentaar leveren omdat je niks tegen mijn argumenten in kan brengen, maar dat geeft niet, ik ben het wel gewend om op deze manier mijn gelijk te krijgen. :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2009 12:54

Kijk eens aan wat Sinterklaas meenam uit Spanje, net als meneer Strootman has left the building vind ik een citaat van Paulus die het sluitende bewijs is voor mijn stelling!

1 Tim 4,8
Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, doch de godsvrucht is nuttig tot alles, daar zij een belofte inhoudt van leven, in heden en toekomst.

Zou Paulus hier tegen alle overweldigende bewijslast in hebben willen beweren dat sporten van geen nut is? Dat lijkt mij dus absoluut niet! Naar mijn inzicht is de enige logische conclusie dat het lichaam inderdaad staat voor Israël wat in het vlees was en dat Paulus met oefening van het lichaam bedoelt het praktiseren van het Jodendom.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 21 nov 2009 13:33

mohamed schreef
Zou Paulus hier tegen alle overweldigende bewijslast in hebben willen beweren dat sporten van geen nut is? Dat lijkt mij dus absoluut niet! Naar mijn inzicht is de enige logische conclusie dat het lichaam inderdaad staat voor Israël wat in het vlees was en dat Paulus met oefening van het lichaam bedoelt het praktiseren van het Jodendom.

Je weet nu, wat Paulus'en Levinas schreven! En zou jij dan nog de Joodse besnijdenis in willen voeren? Waar héb je het eigenlijk over??? Wat denk je dan van de fundamentele misvatting van de islam, die net zoals het chrisendom, ook Joodse feesten en rituelen heeft overgenomen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”