De eerstelingen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

P. Strootman

Re: De eerstelingen

Berichtdoor P. Strootman » 16 sep 2009 09:13

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:En als u dan de verzen 17-21 leest, zult u zien, dat Paulus zweert bij God, dat hij ná die openbaring in 3 jaar géén enkel kontact gezocht of gehad heeft met de twaalf apostelen met uitzondering van Jacobus, die hij slechts gezíen heeft. Om maar te kunnen bewijzen, dat zijn evangelie niets van doen had met wat de twaalf verkondigden, namelijk het evangelie der besnijdenis

Beste meneer Strootman, u heeft helemaal gelijk, ik heb eindelijk het licht ook gezien, kunnen wij er dan nu over ophouden en het over de eerstelingen hebben?

Gal 1,1
Paulus, een apostel, ( geroepen niet van mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God de Vader, Die Hem uit de doden opgewekt heeft),

Gal 1,12
Want ik heb het ook niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus.

1 Tim 2,5
Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;

Dat is prima. mohamed! Maar als je teksten citeert, wil ik daarbij wel graag een uitleg, want kennelijk wil je mij hiermee ergens op wijzen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De eerstelingen

Berichtdoor Cicero » 16 sep 2009 10:14

P. Strootman schreef:
Cicero schreef:Vertel eens, door welke theologen heb je je laten informeren?
En welke Bijbelcommentaren gebruik je? CommNT? PredNT? Tekst&Toelichting?

Ik gebruik practisch geen commentaren, maar kom door jarenlange bijbelstudie zélf tot deze conclusies!

Een goede Bijbeluitleg laat zich altijd inspireren en corrigeren door gedegen commentaren. Het is bovendien nogal een gotspe om te menen dat je het beter weet dan duizenden geleerden die al eeuwenlang met de teksten bezig zijn.

P. Strootman

Re: De eerstelingen

Berichtdoor P. Strootman » 16 sep 2009 11:39

Cicero schreef:
P. Strootman schreef:
Cicero schreef:Vertel eens, door welke theologen heb je je laten informeren?
En welke Bijbelcommentaren gebruik je? CommNT? PredNT? Tekst&Toelichting?

Ik gebruik practisch geen commentaren, maar kom door jarenlange bijbelstudie zélf tot deze conclusies!

Een goede Bijbeluitleg laat zich altijd inspireren en corrigeren door gedegen commentaren. Het is bovendien nogal een gotspe om te menen dat je het beter weet dan duizenden geleerden die al eeuwenlang met de teksten bezig zijn.

Dat is géén gotspe, want dat zou dan ook gelden van Paulus, die aan Timotheus moest schrijven
Dit weet gij, dat allen zich van mij afgewend hebben'
En dat waren volgens Handelingn 19.10 zowel Joden als heidenen
Was het dan een gotspe van Paulus om tóch zijn evangelie te blijven verkondigen?
Welnu, ik ben volstrekt geen Paulus, maar verwijs wél steeds naar zijn evangelie,dat voor óns bestemd is! Vandaar die felle tegenstand! En ik zou u nog wel wat 'staaltjes' kunnen laten zien van misvattingen van theologen, wat de uitleg van de bijbel betreft!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De eerstelingen

Berichtdoor elbert » 16 sep 2009 13:19

@P.Strootman: ben je bekend met de begrippen ontopic en offtopic?

Het gaat in dit topic om eerstelingen. Als jullie je nu eerst eens bezig houden (liefst tekst voor tekst), wat het begrip eerstelingen in de Bijbel betekent en daarna pas conclusies trekken wat dit voor vandaag betekent, dan kan de discussie die jullie nu voeren heel misschien voorkomen worden. Misschien ben ik, nu ik dit schrijf, wel al te optimistisch, maar beter eerst dit geprobeerd, dan meteen maar snoeien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De eerstelingen

Berichtdoor Cicero » 16 sep 2009 14:23

On topic discussiëren is zinloos hier, omdat zowel mohamed als P. Strootman uitgaan van volstrekt onjuiste veronderstellingen. Strootman leest Paulus volgens zijn eigen dogma's en mohamed denkt dat een woord in de Bijbel overal hetzelfde betekent.

mohamed

Re: De eerstelingen

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2009 17:30

Cicero schreef:On topic discussiëren is zinloos hier, omdat zowel mohamed als P. Strootman uitgaan van volstrekt onjuiste veronderstellingen. Strootman leest Paulus volgens zijn eigen dogma's en mohamed denkt dat een woord in de Bijbel overal hetzelfde betekent.

Ja en Cicero denkt de wijsheid in pacht te hebben!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: De eerstelingen

Berichtdoor Harm-J » 16 sep 2009 20:40

mohamed schreef:Ja en Cicero denkt de wijsheid in pacht te hebben!


Lijkt mij toch een persoonlijke constatering, die ik overigens niet deel! M.i. snijden de teksten van Cicero juist hout, zeker bij nadere bestudering.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

P. Strootman

Re: De eerstelingen

Berichtdoor P. Strootman » 17 sep 2009 08:09

mohamed schreef:
Cicero schreef:On topic discussiëren is zinloos hier, omdat zowel mohamed als P. Strootman uitgaan van volstrekt onjuiste veronderstellingen. Strootman leest Paulus volgens zijn eigen dogma's en mohamed denkt dat een woord in de Bijbel overal hetzelfde betekent.

Ja en Cicero denkt de wijsheid in pacht te hebben!

Noem eens één dogma van Paulus, dat ik leer? En noem dan ook enkele onjuiste veronderstellingen?

mohamed

Re: De eerstelingen

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2009 08:27

Harm-J schreef:
mohamed schreef:Ja en Cicero denkt de wijsheid in pacht te hebben!


Lijkt mij toch een persoonlijke constatering, die ik overigens niet deel! M.i. snijden de teksten van Cicero juist hout, zeker bij nadere bestudering.

Soms heeft Cicero zijn heldere momenten, maar een verklaring voor Joh 4,35 heeft ie ons niet kunnen geven en dat snijdt in mijn optiek helemaal niks.

Joh 4,35
Jullie zeggen toch: “Nog vier maanden en dan komt de oogst”? Ik zeg jullie: kijk om je heen, dan zie je dat de velden rijp zijn voor de oogst!

We lezen dat de oogst staat voor de voltooiing van die wereld (Mat 13,39) plus dat de eerste christenen zouden zijn als eerstelingen van Gods schepselen (Jak 1,18) en aangezien ik van mening ben dat Christus geen agrariër was, geloof ik dat de oogst in Joh 4,35 en Mat 13,39 hetzelfde betekenen. Het kan best zijn dat Cicero dat niet met me eens is, maar zolang hij niet met houtsnijdende tegenargumenten komt en alleen maar met losse dooddoeners strooit, kan ik daar niet wakker van liggen!

mohamed

Re: De eerstelingen

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2009 08:33

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:
Cicero schreef:On topic discussiëren is zinloos hier, omdat zowel mohamed als P. Strootman uitgaan van volstrekt onjuiste veronderstellingen. Strootman leest Paulus volgens zijn eigen dogma's en mohamed denkt dat een woord in de Bijbel overal hetzelfde betekent.

Ja en Cicero denkt de wijsheid in pacht te hebben!

Noem eens één dogma van Paulus, dat ik leer? En noem dan ook enkele onjuiste veronderstellingen?

Graag in uw eigen topic of via de mail, want ik wil het hier over de eerstelingen hebben.

P. Strootman

Re: De eerstelingen

Berichtdoor P. Strootman » 17 sep 2009 09:52

mohamed schreef:
We lezen dat de oogst staat voor de voltooiing van die wereld (Mat 13,39) plus dat de eerste christenen zouden zijn als eerstelingen van Gods schepselen (Jak 1,18) en aangezien ik van mening ben dat Christus geen agrariër was, geloof ik dat de oogst in Joh 4,35 en Mat 13,39 hetzelfde betekenen. Het kan best zijn dat Cicero dat niet met me eens is, maar zolang hij niet met houtsnijdende tegenargumenten komt en alleen maar met losse dooddoeners strooit, kan ik daar niet wakker van liggen!

Is de brief van Jacobus aan ons, heidenen, gericht? Het adres van zijn brief is:
'Jacobus, een dienstknecht van God en de Here Jezus Christus, groet de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn'
De brief is dus niet aan ons, heidenen, gericht! Ik denk daarom niet, dat er in de bijbel sprake is van eerstelingen uit de héidenen. Dan zou dat zéker in het boek Handelingen vermeld zijn geweest, want daarin werden tot geloof gekomen heidenen ge-ent op de stam van de olijfboom Israel! Het waren de beloofde Abrahamitische zegeningen voor de volkeren, die echter als snel afgelopen waren.(Hand.28.26 en 27).

mohamed

Re: De eerstelingen

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2009 10:32

P. Strootman schreef:Is de brief van Jacobus aan ons, heidenen, gericht? Het adres van zijn brief is:
'Jacobus, een dienstknecht van God en de Here Jezus Christus, groet de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn'
De brief is dus niet aan ons, heidenen, gericht! Ik denk daarom niet, dat er in de bijbel sprake is van eerstelingen uit de héidenen. Dan zou dat zéker in het boek Handelingen vermeld zijn geweest, want daarin werden tot geloof gekomen heidenen ge-ent op de stam van de olijfboom Israel! Het waren de beloofde Abrahamitische zegeningen voor de volkeren, die echter als snel afgelopen waren.(Hand.28.26 en 27).

Waren de Tessalonicenzen dan ook geen (ons) heidenen? Ik meen me te herinneren dat ik u wel eens anders heb zien beweren.

2 Tess 2,13
Maar wij behoren God te allen tijde om u te danken, door de Here geliefde broeders, dat God u als eerstelingen Zich verkoren heeft tot behoudenis, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De eerstelingen

Berichtdoor Cicero » 17 sep 2009 11:29

mohamed schreef:
Harm-J schreef:
mohamed schreef:Ja en Cicero denkt de wijsheid in pacht te hebben!


Lijkt mij toch een persoonlijke constatering, die ik overigens niet deel! M.i. snijden de teksten van Cicero juist hout, zeker bij nadere bestudering.

Soms heeft Cicero zijn heldere momenten, maar een verklaring voor Joh 4,35 heeft ie ons niet kunnen geven en dat snijdt in mijn optiek helemaal niks.

Joh 4,35
Jullie zeggen toch: “Nog vier maanden en dan komt de oogst”? Ik zeg jullie: kijk om je heen, dan zie je dat de velden rijp zijn voor de oogst!

We lezen dat de oogst staat voor de voltooiing van die wereld (Mat 13,39) plus dat de eerste christenen zouden zijn als eerstelingen van Gods schepselen (Jak 1,18) en aangezien ik van mening ben dat Christus geen agrariër was, geloof ik dat de oogst in Joh 4,35 en Mat 13,39 hetzelfde betekenen. Het kan best zijn dat Cicero dat niet met me eens is, maar zolang hij niet met houtsnijdende tegenargumenten komt en alleen maar met losse dooddoeners strooit, kan ik daar niet wakker van liggen!


Volgens mij is Joh. 4:35 nog niet aan de orde geweest in dit topic, dus je kunt me moeilijk wat verwijten. Het ontgaat me enigszins wat deze tekst met 'eerstelingen' te maken heeft ,maar goed.
Mijn veronderstelling is, dat woorden hun betekenis krijgen in de context. Dat betekent dat een woord niet overal hetzelfde hoeft te betekenen. Als in Mt. 13:39 de oogst als beeld gebruikt wordt voor de voltooiing van de wereld, dan is dat niet per se zo in Johannes. In Johannes gaat het om het werk dat de leerlingen te wachten staat, de velden zijn rijp voor de oogst. Die beelden moet je niet krampachtig met elkaar identificeren, dat is disrespect hebben voor de tekst.

De tekst uit Jacobus betekent dat de christenen de eersten, als pars pro toto, zijn in de hele schepping. Zij vertegenwoordigen de hele mensheid en zijn geroepen tot dienst aan de hele mensheid. Ook hier kun je niet zomaar op grond van hetzelfde woord teksten aan elkaar koppelen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De eerstelingen

Berichtdoor elbert » 17 sep 2009 11:35

Ik geef hier de 8 teksten weer, waarin in het Nieuwe Testament het woord eersteling(en) voorkomt (het griekse woord hiervoor is ἀπαρχή):

Rom. 8:23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.
Rom. 11:16 En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.
Rom. 16:5 Groet ook de Gemeente in hun huis. Groet Epenetus, mijn beminde, die de eersteling is van Achaje in Christus.
1 Kor. 15:20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.
1 Kor. 15:23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.
1 Kor. 16:15 En ik bid u, broeders, gij kent het huis van Stefanas, dat het is de eersteling van Achaje, en dat zij zichzelven den heiligen ten dienst hebben geschikt;
Jak. 1:18 Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen.
Openb. 14:4 Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn, want zij zijn maagden; dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat; dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen Gode en het Lam.

Het lijkt me goed als we ons in de discussie hier eerst op richten en ons bezig houden met wat ze betekenen in de context waarin ze geschreven zijn. Een link met het Oude Testament, waar de term eerstelingen vandaan komt, is er natuurlijk ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

P. Strootman

Re: De eerstelingen

Berichtdoor P. Strootman » 17 sep 2009 11:50

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:Is de brief van Jacobus aan ons, heidenen, gericht? Het adres van zijn brief is:
'Jacobus, een dienstknecht van God en de Here Jezus Christus, groet de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn'
De brief is dus niet aan ons, heidenen, gericht! Ik denk daarom niet, dat er in de bijbel sprake is van eerstelingen uit de héidenen. Dan zou dat zéker in het boek Handelingen vermeld zijn geweest, want daarin werden tot geloof gekomen heidenen ge-ent op de stam van de olijfboom Israel! Het waren de beloofde Abrahamitische zegeningen voor de volkeren, die echter als snel afgelopen waren.(Hand.28.26 en 27).

Waren de Tessalonicenzen dan ook geen (ons) heidenen? Ik meen me te herinneren dat ik u wel eens anders heb zien beweren.
2 Tess 2,13
Maar wij behoren God te allen tijde om u te danken, door de Here geliefde broeders, dat God u als eerstelingen Zich verkoren heeft tot behoudenis, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid.

mohamed,
De gemeente van de Thessalocensen was een Joodse gemeente. In 2.16 schreef Paulus:
'...daar zij ons verhinderen tot de heidenen te spreken tot hun behoud..' en in 4.5:'....niet in hartstochtelijke begeerlijkheid, zoals de heidenen....'
Paulus had met gevaar voor zijn eigen leven daar een Jóódse gemeente gesticht en nu schreef hij, vanwege de vervolging van deze Joodse gemeente door de heidenen - zoals je weet - 2 brieven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten