Zijn we niet allen christenen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

P. Strootman

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor P. Strootman » 15 aug 2009 17:30

.

Mohamed schreef:Hand 26,28
Maar Agrippa zeide tot Paulus: Gij wilt mij wel spoedig als Christen laten optreden!
De beste meneer Strootman praat uit zijn nek, want kan hij bewijzen dat Herodus Agrippa tot het huis Juda behoorde? Kan hij uitleggen waarom Agrippa dacht dat Paulus van mensen christenen maakte en waarom hij dan niet door Paulus gecorrigeerd werd? Het is alsof men tot een blinde zegt, geloof me Sjimmie, Sjors is de zwarte.
De verdeel en heers theorie waar meneer Strootman in gelooft, het eeuwige onderscheid tussen Joodse en niet-Joodse mensen, gaat niet op, want zou de Almachtige soms racistisch zijn?!

Je vergist je weer deerlijk, mohamed, want Lucas, die het boek Handelingen schreef laat Agrippa niet zeggen:
Gij wilt mij wel spoedig christen laten worden’,
maar:
‘Gij wilt mij wel spoedig als christen optreden.
Waarvan acte! Dat is iets geheel anders! Lucas hield er juist rekening mee, dat Agrippa geen christen kon worden!
En ik leer ook geen eeuwig onderscheid tussen Joden en niet-joden. Dat doe jij juist, mohamed, want er is alleen in Christus Jezus geen onderscheid meer tussen Jood of Griek (heiden), slaaf of vrije, mannelijk of vrouwelijk, maar zij allen zijn een (1) in Christus.
Dus volstrekt niet in Jezus Christus, want Hij werd een dienaar van alleen besnedenen!
!
Rom 10,12
Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want éénzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.

Juist! Dat komt feilloos overeen met Galaten 3.28. Ik begrijp je niet, want juist jij wilt vasthouden aan de dienaar der besnedenen, Jezus Christus. En met ‘de Here’ bedoelde Paulus wel de Geest, mohamed. Hou daar wel rekening mee!
Het woord 'aanroepen is afkomstig van het Griekse epikaleō wat betekent een naam geven/ naar vernoemen. Kortom, Jood en Griek, een ieder die Hem aanroept mag zichzelf volgens de heilige apostel Paulus tot de christenen rekenen!

Dat heeft Paulus nergens gezegd, mohamed! En waarom noemde Paulus dan alle gemeenten die hij stichtte: heidengemeenten? (Rom 16.4b) En, mohamed, spreekt nu eens wat broederlijker tegen mij, in plaats mij te beschuldigen van 'uit je nek praten'. Dat hoort toch niet op dit forum thuis?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2009 17:53

Excuus voor mijn woordkeuze meneer Strootman.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 16 aug 2009 08:33

mohamed schreef:Excuus voor mijn woordkeuze meneer Strootman.

Volledig aanvaard, mohamed!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 aug 2009 14:36

Er schoot mij het volgende nog te binnen beste meneer Strootman. De Joodse Historicus Flavius Josephus schreef in de eerste eeuw het Testimonium Flavianum en daaruit blijkt duidelijk dat zowel Joden als Grieken naar Christus vernoemd werden.

Boek XVIII,63-64
In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voorzover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verrichte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus. Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderbaarlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van het heden is de naar hem genoemde groep christenen niet verdwenen.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 16 aug 2009 17:23

mohamed schreef:Er schoot mij het volgende nog te binnen beste meneer Strootman. De Joodse Historicus Flavius Josephus schreef in de eerste eeuw het Testimonium Flavianum en daaruit blijkt duidelijk dat zowel Joden als Grieken naar Christus vernoemd werden.

Boek XVIII,63-64
In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voorzover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verrichte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus. Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderbaarlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van het heden is de naar hem genoemde groep christenen niet verdwenen.

Je moet zelf weten of je het gelooft,of niet, maar Paulus heeft ons, heidenen, nooit christenen genoemd. Het waren alleen discipelen (leerlingen van Jezus, Mozes en Johannes de Doper) die christenen genoemd worden in de bijbel. Het heeft ook ontzettend grote misverstanden in de hand gewerkt, zoals bijvoorbeeld de verwerping van de voorchristelijke, heidense godsdiensten! Bovendien spreekt de bijbel tot slechts twee groepen mensen, namelijk tot joden en heidenen. Nooit apart tot zg. christenen!

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 16 aug 2009 18:58

Jehovah's Getuigen zijn ook christenen ja.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 aug 2009 20:46

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:Er schoot mij het volgende nog te binnen beste meneer Strootman. De Joodse Historicus Flavius Josephus schreef in de eerste eeuw het Testimonium Flavianum en daaruit blijkt duidelijk dat zowel Joden als Grieken naar Christus vernoemd werden.

Boek XVIII,63-64

Je moet zelf weten of je het gelooft,of niet, maar Paulus heeft ons, heidenen, nooit christenen genoemd. Het waren alleen discipelen (leerlingen van Jezus, Mozes en Johannes de Doper) die christenen genoemd worden in de bijbel. Het heeft ook ontzettend grote misverstanden in de hand gewerkt, zoals bijvoorbeeld de verwerping van de voorchristelijke, heidense godsdiensten!

Ik vrees dat u weinig van de bijbel heeft begrepen als u dat echt denkt.

'...en het zal worden één kudde, en één Herder.' (Joh 10,16)

Rom 12,5
Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 aug 2009 07:43

P. Strootman schreef:.
Je vergist je weer deerlijk, mohamed, want Lucas, die het boek Handelingen schreef laat Agrippa niet zeggen:
Gij wilt mij wel spoedig christen laten worden’,
maar:
‘Gij wilt mij wel spoedig als christen optreden.
Waarvan acte! Dat is iets geheel anders! Lucas hield er juist rekening mee, dat Agrippa geen christen kon worden!
huis?

Hand. 26:27 Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft.
28 En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
29 En Paulus zeide: Ik wenste wel van God, dat, en bijna en geheellijk, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, zodanigen wierden, gelijk als ik ben, uitgenomen deze banden.

Het griekse woord ginomai in Hand. 26:28 wordt vrijwel altijd vertaald met "zijn" of "worden". Er is mij geen vertaling bekend die het met "optreden" vertaalt.
De context is wat dat betreft ook helemaal duidelijk, want het gaat niet om optreden, maar om geloof (vers 27). En wie gelooft in Christus, die is een christen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 aug 2009 09:24

"mohamed schreef
Er schoot mij het volgende nog te binnen beste meneer Strootman. De Joodse Historicus Flavius Josephus schreef in de eerste eeuw het Testimonium Flavianum en daaruit blijkt duidelijk dat zowel Joden als Grieken naar Christus vernoemd werden.

Waarom houdt je je niet aan de Schriften? Paulus, de apostel der heidenen heeft ons nóóit christenen genoemd. Is dat niet voldoende voor jou? Hij noemde zelfs álle gemeenten die hij stichtte: Heidengemeenten. Niet voldoende voor jou? De zogenaamde christenen cre-eerden geheel ten onrechte 3 groepen mensen, namelijk joden, christenen en heidenen. Absoluut fout!!! De bijbel spreekt slechts 2 groepen mensen aan, namelijk joden en heidenen. En de God der joden (niet de God van Israel) is óók de God de heidenen.
Bovendien: Niet-joden, heidenen dus, konden nóóit volgelingen van de Christus wat het vléés betreft (Jezus) worden, want Hij werd slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls.
Boek XVIII,63-64

Hebben we niets mee te maken. Ik luister naar Paulus!
Ik vrees dat u weinig van de bijbel heeft begrepen als u dat echt denkt.

Je hoeft niets te vrezen!
'...en het zal worden één kudde, en één Herder' (Joh 10,16)?
Ja, dat was het volk Israel en de verstrooiden, want Jezus heeft de heidenen nóóit schapen genoemd. Nóóit!
Rom 12,5
Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.

Paulus bedoelde hier de Geest! Niet Jezus!Je kunt tobben zoveel je wilt, mohamed, maar het zijn allemaal ‘kunstgrepen’ van je! Het was geen wonder, dat Jezus Zich in een huis verborg, toen Hij eens in een heidens land kwam, want Hij wilde niet dat iemand wist dat Hij onder de heidenen verbleef. Maar helaas, Hij kón niet voor ons, heidenen, verborgen blijven ter wille van het gehele verhaal(Marcus 7.24) Eigenlijk behoor je tot diegenen, waarover Jezus het in Johannes 10 had want je probeert steeds op een andere plaats binnen te dringen in de Schaapskooi, waar Jézus de herder is. Maar de Geest, die God in onze harten gezonden heeft, laat je onaangeroerd!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 11:00

Nogal tekenend dat u niks te maken wilt hebben met de verklaring van een ooggetuige van de eerste gemeente christenen. Dat heet in mijn woordenboek gewoon struisvogelpolitiek en verder was het niet nodig om te suggereren dat ik een dief en een moordenaar ben (Joh 10,1) want ik weet Wie de Deur is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 11:14

P. Strootman schreef:Ja, dat was het volk Israel en de verstrooiden, want Jezus heeft de heidenen nóóit schapen genoemd. Nóóit!

Nee?

Joh 10,16
Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden één kudde, en één Herder.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 aug 2009 11:53

mohamed schreef:Nogal tekenend dat u niks te maken wilt hebben met de verklaring van een ooggetuige van de eerste gemeente christenen. Dat heet in mijn woordenboek gewoon struisvogelpolitiek en verder was het niet nodig om te suggereren dat ik een dief en een moordenaar ben (Joh 10,1) want ik weet Wie de Deur is.

Weerleg nu eerst eens waarom Paulus ons nooit christenen noemde, mohamed? En wat de Deur betref, daarmee bedoel jij natuurlijk Jezus. Maar Hij is voor ons geen Deur, want pas in Handelingen14.27 (ongeveer 15 á 20 jaar NA Pinksteren lezen we:
'En daar aangekomen zijnde, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had en dat Hij ook een DEUR DES GELOOFS voor de HEIDENEN geopend had'
En dat was volstrekt niet Jezus van Nazareth, maar zijn Geest die God uitzond in ons harten.
Nee, ik voer volstrekt geen struisvogelpolitiek, maar baseer mij uitsluitend op de bijbel. Maar ik kan echt niet van jou begrijpen, dat je zo hardnekkig volhoudt, dat het zonder betekenis is, dat Paulus ons nooit christenen noemde!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 aug 2009 11:56

mohamed schreef:
P. Strootman schreef:Ja, dat was het volk Israel en de verstrooiden, want Jezus heeft de heidenen nóóit schapen genoemd. Nóóit!

Nee?

Joh 10,16
Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden één kudde, en één Herder.

Andere (allos) schapen! Dat is dus van dezelfde soort, mohamed. Joden dus!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 12:31

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:

Nee?

Joh 10,16

Andere (allos) schapen! Dat is dus van dezelfde soort, mohamed. Joden dus!

Dezelfde soort inderdaad, net zoals een edele- en een wilde olijfboom van dezelfde soort zijn. Echter niet Joden, maar eveneens Israëlieten, want de stal Juda vertegenwoordigde maar een fractie van geheel Israël. Kortom, deze andere stal waren de Israëlieten welke bij ons beter bekend zijn als de wilde olijfboom, oftewel de heidenen.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 aug 2009 13:34

Nee, mohamed, het gaat in de bijbel voor ons om joden en/of heidenen. En Jezus is heel duidelijk geweest, want Hij was volgens zijn eigen woorden alleen gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels. Dat jij het nog eens gaat onderverdelen,daar hebben we geen boodschap aan.Paulus zegt er ook niets over!n in Romeinen 11 gaat het eveneens over Joden en heidenen. In de Handelingentijd werden de tot geloof gekomen joden nog ge-ent op de stam van de olijfboom Israel. Toen het gehele volk Israel echter verworpen werd (Handelingen 28.26 en 27), was ook dat afgelopen. Vanaf die tijd hebben we beiden (zowel joden als heidenen) in een (1) Geest toegang tot de Vader (Efeze 2.18).

Terug naar “[Religie] - Open forum”