De goedgelovige Judas & de slordige Stefanus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De goedgelovige Judas

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 11:59

Cicero schreef:Hoe kom je erbij dat het boek van de Oprechte (/Jashar) iets met Henoch te maken heeft? Het boek waar daar naar verwezen wordt bestaat niet meer. Hiereen lijstje van joodse boeken en latere vervalsingen. Dus waar heb je het over? Hoe goedgelovig moet je wel niet zijn om zulke rare bokkesprongen te maken!

Let een beetje op je toon professor, want zo lijkt het wel alsof je zelf doet waar je mij in het verleden al een paar keer van beschuldigd hebt. Deze feiten zijn zo evident dat ik er geen discussie met je over wil hebben, hoop dat je engels beter is dan mijn Duits, hier.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De goedgelovige Judas

Berichtdoor Cicero » 17 aug 2009 12:03

Dus als een tekst op internet te vinden is is het waar? Waar je naar linkt is een vervalsing. Kijk maar naar de index:

This is one of the apochrypal Books of Jasher. There are several (as many as five) separate works by this title, all composed much later than Biblical times. This particular one is a translation of a Hebrew book printed in 1613. Sepir Ha Yasher, the Hebrew title of this book, means the 'Book of the Upright', or 'the Upright or Correct Record'. This title was misread as 'Jasher', and at some point Jasher was treated as a proper name; however the pronoun 'the' (hebrew 'ha') never preceeds proper names.

There is also another spurious Book of Jasher, published 1750, in which Jasher is treated as the name of the author.
Laatst gewijzigd door Cicero op 17 aug 2009 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: De goedgelovige Judas

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 12:06

Cicero schreef:Dus als een tekst op internet te vinden is is het waar? Waar je naar linkt is een vervalsing. Kijk maar naar de index:

This is one of the apochrypal Books of Jasher. There are several (as many as five) separate works by this title, all composed much later than Biblical times. This particular one is a translation of a Hebrew book printed in 1613. Sepir Ha Yasher, the Hebrew title of this book, means the 'Book of the Upright', or 'the Upright or Correct Record'. This title was misread as 'Jasher', and at some point Jasher was treated as a proper name; however the pronoun 'the' (hebrew 'ha') never preceeds proper names.

There is also another spurious Book of Jasher, published 1750, in which Jasher is treated as the name of the author.

Denk je echt dat ik de index niet had gelezen? ](*,)
De originele tekst houd je nog van me tegoed!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De goedgelovige Judas

Berichtdoor Cicero » 17 aug 2009 12:08

Dan is je Engels blijkbaar niet zo goed, want daar staat duidelijk dat het een vervalsing is.

Dit is trouwens een prachtige illustratie van het punt van dit topic. Judas meent dat een vervalsing op naam van Henoch van de echte Henoch is. En Mohamed doet precies hetzelfde: hij meent dat een vervalst boek des Oprechten het echte boek des Oprechten is. Zo gemakkelijk is het dus er mensen in te laten lopen!

mohamed

Re: De goedgelovige Judas

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 12:10

Cicero schreef:Dan is je Engels blijkbaar niet zo goed, want daar staat duidelijk dat het een vervalsing is.

Dit is trouwens een prachtige illustratie van het punt van dit topic. Judas meent dat een vervalsing op naam van Henoch van de echte Henoch is. En Mohamed doet precies hetzelfde: hij meent dat een vervalst boek des Oprechten het echte boek des Oprechten is. Zo gemakkelijk is het dus er mensen in te laten lopen!

Ja of jij hebt weinig van het Jodendom begrepen, dat kan ook nog!

'...albeit with several minor variations.'

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De goedgelovige Judas

Berichtdoor Cicero » 02 sep 2009 19:21

Wat ik mij afvraag is, hoe christenen hiermee omgaan die geloven dat de Bijbel onfeilbaar is. Het is namelijk overduidelijk dat Judas erin getrapt is.

Tussenconclusie: zie mijn onderschrift.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De goedgelovige Judas

Berichtdoor Cicero » 28 sep 2009 11:45

Aangezien op de vorige casus geen antwoord is gevolgd, wil ik graag weten hoe christenen die geloven dat de Bijbel onfeilbaar is met de volgende casus omgaan.

Hand. 7:2b-4
Toen Abraham, de vader van ons volk, nog in Mesopotamië woonde, voordat hij zich in Charan vestigde, verscheen God in al zijn luister aan hem 3 en zei: “Trek weg uit je land, verlaat je familie, en ga naar het land dat ik je zal wijzen.” 4 Toen trok Abraham weg uit het land van de Chaldeeën en vestigde zich in Charan. Na de dood van zijn vader bracht God hem naar dit land, waar u nu woont.

Gen. 11:26vv.
26 Toen Terach 70 jaar was, verwekte hij Abram, Nachor en Haran. (...) 31 Terach verliet Ur, de stad van de Chaldeeën, en nam zijn zoon Abram met zich mee, evenals zijn kleinzoon Lot, de zoon van Haran, en zijn schoondochter Sarai, Abrams vrouw. Samen gingen ze op weg naar Kanaän. Maar toen ze in Charan waren aangekomen, bleven ze daar wonen. 32 Terach leefde tweehonderdvijf jaar. Hij stierf in Charan.
1 De HEER zei tegen Abram: ‘Trek weg uit je land, verlaat je familie, (...) '
Abram ging uit Charan weg, zoals de HEER hem had opgedragen. Hij was toen vijfenzeventig jaar.

De volgorde van Genesis
1. Terach verwekt Abram als hij 70 is.
2. Terach vertrekt naar Kanaän maar blijft wonen in Charan.
3. Abram wordt geroepen uit Charan; hij is dan 75 jaar; Terach 145 jaar.
4. Terach sterft als Abram 60 jaar in Kanaän woont.

De volgorde van Handelingen
1. Abram wordt geroepen in Mesopotamië.
2. Abram vertrekt naar Charan.
3. Na de dood van Terach gaat Abram naar Kanaän.

Deze twee versies zijn onverenigbaar! Lucas/Stefanus begaat hier dus een lelijke slordigheid.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Re: De goedgelovige Judas & de slordige Stefanus

Berichtdoor columbus » 28 sep 2009 18:07

tot voor kort werd aangenomen dat Jozef nooit onderkoning van Egypte is geweest omdat er geen enkel (archeologisch) bewijs was, inmiddels is er wel bewijs, de media berichtte over munten met de beeltenis van Jozef als onderkoning van Egypte (en misschien zijn er al eerder bewijzen gevonden, dat weet ik niet).

wat ik hiermee wil zeggen is dat het nu lijkt of de geschriften van Henoch vervalsingen zijn en er geen bewijs is dat hij iets gezegd of geschreven heeft, dan wel via mondelinge overlevering.
maar het kan zeker wel dat de meningen nog veranderen betreffend Henoch, bv door archeologische vondsten.

de genoemde tekst in Judas gaat ook niet tegen de Schrift in, en zoals eerder iemand schreef:
De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De goedgelovige Judas & de slordige Stefanus

Berichtdoor Cicero » 28 sep 2009 18:25

tot voor kort werd aangenomen dat Jozef nooit onderkoning van Egypte is geweest omdat er geen enkel (archeologisch) bewijs was, inmiddels is er wel bewijs, de media berichtte over munten met de beeltenis van Jozef als onderkoning van Egypte (en misschien zijn er al eerder bewijzen gevonden, dat weet ik niet).
Vooralsnog sta ik sceptisch tegenover dergelijke 'vondsten'.

Maar het heeft niets te maken met de Henoch-geschriften, omdat niemand, ik herhaal, niemand met enige kennis van zaken ervan uitgaat dat deze geschriften iets te maken hebben met de historische Henoch (zo hij bestaan heeft) behalve het personage. Archeologische vondsten gaan hier geen verandering in aanbrengen.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: De goedgelovige Judas & de slordige Stefanus

Berichtdoor Sabra » 01 okt 2009 15:39

Verwacht je niet teveel van de mensen hier, Cicero? Niet iedereen heeft een zelfde mate van intelligentie dan wel belezenheid als jij.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De goedgelovige Judas & de slordige Stefanus

Berichtdoor Cicero » 01 okt 2009 16:04

Wat ik verwacht, is dat mensen hier niet hun mond vol hebben over de onfeilbaarheid van de Bijbel als ze zelfs geen oplossing hebben voor een simpele casus. ;)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: De goedgelovige Judas & de slordige Stefanus

Berichtdoor Sabra » 01 okt 2009 16:26

Het is een dogma dat aan hen is gepresenteerd vanaf hun prille jeugd. Vergeet niet dat velen uit angst hun geloof te verliezen, en daarmee wellicht veel pijlers waarop hun leven is gebaseerd, niet in staat zijn om anders te geloven dat dat de bijbeltekst onfeilbaar is en door God zelf geïnspireerd.

Hoewel ik niet in dezelfde mate als jij kennis van deze materie heb, ben ik het vooralsnog geheel met je eens.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Re: De goedgelovige Judas & de slordige Stefanus

Berichtdoor columbus » 01 okt 2009 17:28

"Cicero en Sabra
toch fijn dat er nog knappe koppen als jullie zijn op dit forum! wat zouden we zonder jullie inbreng zijn?? =D>
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

mohamed

Re: De goedgelovige Judas & de slordige Stefanus

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2009 20:54

columbus schreef:"Cicero en Sabra
toch fijn dat er nog knappe koppen als jullie zijn op dit forum! wat zouden we zonder jullie inbreng zijn?? =D>

Dat ze hun tijd verdoen met domkoppen zoals ons snap ik niet, maar wellicht komt dat door mijn gebrek aan hersens! :lol:

mohamed

Re: De goedgelovige Judas & de slordige Stefanus

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2009 21:03

Sabra schreef:Het is een dogma dat aan hen is gepresenteerd vanaf hun prille jeugd. Vergeet niet dat velen uit angst hun geloof te verliezen, en daarmee wellicht veel pijlers waarop hun leven is gebaseerd, niet in staat zijn om anders te geloven dat dat de bijbeltekst onfeilbaar is en door God zelf geïnspireerd.

Dat de Schrift door God geïnspireerd is staat er letterlijk en de Bijbel inspireert de mensheid al eeuwen, zowel de voor als tegenstanders, meer dan ieder ander boek.
Hoewel ik niet in dezelfde mate als jij kennis van deze materie heb, ben ik het vooralsnog geheel met je eens.

Ben je ook een calvinist dan, net als onze professor? :mrgreen:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten