Endorcoven schreef:Het blijft mij gewoon onduidelijk waarom God zulke vreemde en ook onbegrijpelijke teksten aan ons heeft gegeven. Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder het klopt.
Ik heb heel bewust de woorden AAN ONS in je uitspraak vet gemaakt. De woorden zijn in de eerste plaats niet aan ons gegeven, maar de HEERE heeft ze gegeven aan Zijn volk Israel. Dat was ook de bedoeling van mijn vorige posting, om duidelijk te maken dat wij niet de eerste ontvangers van deze tekst zijn! Die teksten worden al een stuk begrijpelijk als je bedenkt wie de geadresseerde is: het joodse volk. In mijn vorige posting heb ik duidelijk gemaakt dat wij zeker niet de eerste zijn die deze teksten lezen en proberen te begrijpen. Juist die vier stappen moet je bij deze teksten uit het oude testament steeds maken. Je kan en mag niet rechtstreeks zeggen: God spreekt tot mij door deze tekst. Ja, begrijp me goed: ook het oude testament is volop Gods Woord, waardoor God tot ons wil spreken. Maar pas op te directe toepassing op je eigen situatie. Je laat dan de Bijbel buikspreken!