De NGK

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: De NGK

Berichtdoor Riska » 03 jul 2009 21:25

En daarmee slaat het topic weer door naar homoseksualiteit mag dat of mag dat niet. En er zijn volgens mij al zo'n 5 topics aan gewijd geweest (dus 500 pagina's of zo!).

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jul 2009 21:30

Riska schreef:En daarmee slaat het topic weer door naar homoseksualiteit mag dat of mag dat niet. En er zijn volgens mij al zo'n 5 topics aan gewijd geweest (dus 500 pagina's of zo!).

Wat mij betreft was dat niet de bedoeling.

Ik had de vraag of het invloed op de kleine oecumene zou hebben. Ik heb begrepen dat het allemaal nog in een zeer pril stadium is en dat er dus nog niet echt een zinnige uitspraak over gedaan kan worden.
Wat mij betreft is daarmee de vraag beantwoord. Van mij mogen anderen door kletsen, maar ik heb ook geen bezwaar als het topic dicht gaat.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 jul 2009 21:32

Allereerst: probeer even de andere 400 pagina's te lezen. Dan vallen we minder in herhalingen... Maar toch even een paar antwoorden voor jou

Rolf schreef:In heel de Bijbel staat het er: man en vrouw.

Nee joh, da's niet waar. Op vele plaatsen staat ook man en vrouwen, soms zelfs heel veel vrouwen..

Rolf schreef:Is er een plaats in de Bijbel waar iets staat over 'mannen met mannen' ... ? Ja, één plaats, vreselijk ....
Welnee... Om precies te zijn op 7 plaatsen. Maar ga jij me dan maar vertellen waar er in de bijbel iets (positief of negatief) staat over geaardheid... Op de ruim 400 pgina's hiervoor heeft niemand dat gedaan...

Rolf schreef:Bovenstaande veronachtzamen, of (misschien op een ingenieuze wijze) proberen te verdraaien kan m.i. niet voortkomen uit liefde tot Hem die alle dingen geschapen heeft.
Ik ben blij dat je de afkorting m.i. gebruikt... mijns inziens... Want dat inzicht deel ik niet met je.

Rolf schreef:Mochten er zulke andere gedachten, of zelfs misschien gevoelens, zijn, dan mag toch daarmee gevlucht worden tot de Grote Heelmeester, die mensen nieuw wil maken? Naar het beeld van Hem, zoals het eens bedoeld was. Dat kan ook rust en geluk brengen.
Dan zijn we het in ieder geval deels over iets eens. "Zo ik niet had geloofd dat in dit leven...' Ik geloof er alleen in dat God alle handicaps geneest. Ik geloof er wel in dat Hij het op vele verschillende manier dragelijk maakt en zelfs doet uitlopen tot Zijn eer.

Rolf schreef:Wie echt alles opgeeft, en voor Hem wil leven, tot die gaat God spreken (Ps 85).
Ben ik het alweer helemaal met je eens, maar dat heeft natuurlijk niet speciaal met homo's te maken. Dat geldt voor ons allen.

Rolf schreef:Ik wil jou het allerbeste toewensen.
Dank je. Ik jou ook!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 jul 2009 21:36

Overigens hebben we in reformatorische kerken heel wat homo's op de kansel en in de kerkenraadsbanken...
Maar die zijn dan wel weer celibatair. Dus kan het.

Toch jammer dat zij niet uit de kast komen. Dan hebben jongeren nu ook rolmodellen, vooral als zij ook celibatair willen blijven...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jul 2009 21:51

Denkertje21 schreef:Overigens hebben we in reformatorische kerken heel wat homo's op de kansel en in de kerkenraadsbanken...
Maar die zijn dan wel weer celibatair. Dus kan het.

Toch jammer dat zij niet uit de kast komen. Dan hebben jongeren nu ook rolmodellen, vooral als zij ook celibatair willen blijven...

Wellicht is Antoine Bodar dan een mooi voorbeeld voor deze homoseksuele jongeren: http://www.antoinebodar.nl/website/pagi ... age=entree
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antoine_Bodar

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 jul 2009 23:54

Faramir schreef:Wellicht is Antoine Bodar dan een mooi voorbeeld voor deze homoseksuele jongeren

Zeker maar ook in onze reformatorische kerken zijn er velen!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 jul 2009 09:46

De discussie gaat in een richting die de topicstarter niet bedoeld heeft, mede daarom alleen een korte reactie.
Denkertje21 schreef:Allereerst: probeer even de andere 400 pagina's te lezen. Dan vallen we minder in herhalingen... Maar toch even een paar antwoorden voor jou

Rolf schreef:In heel de Bijbel staat het er: man en vrouw.

Nee joh, da's niet waar. Op vele plaatsen staat ook man en vrouwen, soms zelfs heel veel vrouwen..
Hoe is het bedoeld? Zie Marcus 10 : 2 - 12.

M.b.t. scheiding, eigenlijk mochten een man en een vrouw niet van elkaar scheiden,
toch staat er raad voor het geval dat wel gebeurd: 1 Kor. 7 : 10.

Over het opzienersambt
Daar komen mannen voor in aanmerking die onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, ... .
(1 Tim 3 : 2, Titus 1 : 6.)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 04 jul 2009 10:28

Rolf schreef:
Over het opzienersambt
Daar komen mannen voor in aanmerking die onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, ... .
(1 Tim 3 : 2, Titus 1 : 6.)

Ener vrouwe man?
Hoe moest dat dan met Paulus?
En met al die andere ongetrouwde ambtsdragers?
En wat doen we met al die ambtsdragers die geen gelovige kinderen (Titus 1 : 6) hebben? Of die kinderen hebben die de kerk een schop hebben gegeven? Of homoseksuele kinderen?

En, beste Rolf, geloof het of niet, maar er zijn homo's die wakker, matig en eerbaar zijn. En bovendien zelfs gaarne herbergende, bekwaam om te leren; niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden, geen vechter, niet geldgierig...
Dat kunnen homo's nou gewoon echt allemaal zijn...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 jul 2009 10:54

Bij "Met ener vrouwe man ... " moet vooral gedacht worden aan het hebben van meerdere vrouwen.
Hetgeen in die tijd voorkwam, en ook enigszins geduld werd. Maar voor een leraar kan dat niet.
Het is niet zo, dat getrouwd zijn een voorwaarde is. Ongetrouwd zijn (alleen) is zelfs nog beter
volgens Paulus, indien mogelijk (zoals ik ook eerder gemeld heb). Zie 1 Kor. 7 : 7.

Jacob had ook twee vrouwen. Maar dat wil niet zeggen dat dat goed was. Vanaf het begin
is het zo niet geweest. En daarvan afwijken heeft kwade gevolgen. Alhoewel God met Jacob
was, heeft Jacob die kwade gevolgen ook ondervonden.

"Geloof het of niet ... ."
Nee, ik kan het niet geloven dat er eerbare ... .
Ik vind het heel vreselijk.
Het is tegen (de oorspronkelijke) natuur in.
Nergens in de Bijbel staat dat dat de bedoeling is, en dat dat geoorloofd is.
Laatst gewijzigd door Rolf op 04 jul 2009 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 jul 2009 11:55

Riska schreef:En daarmee slaat het topic weer door naar homoseksualiteit mag dat of mag dat niet. En er zijn volgens mij al zo'n 5 topics aan gewijd geweest (dus 500 pagina's of zo!).

Goed opgemerkt. In dit topic gaat het over een besluit van een kerkenraad en wat de invloed daarvan is op de kleine oecumene. Daarbij kunnen we het ook hebben over de vraag wat Bijbels gezien kenmerken zijn voor iemand om ambtsdrager te kunnen zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 04 jul 2009 15:44

@ Rolf: om je gerust te stellen: heel veel homo's, met en zonder relatie hebben bij hun kerkenraad al aangegeven dat zij vinden dat zij beter niet in aanmerking kunnen komen voor een ambt.
En weet je waarom? Omdat ze van hun kerk houden en omdat ze niet willen dat er in de kerk ruzie zou ontstaan omdat een paar hardliners het op scherp gaan zetten.
Om de lieve vrede...
Terwijl er heel veel homo's vaak bovenmatig getalenteerd zijn...
Maar gelukkig worden ze door God op veel andere plaatsen ingezet...

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 04 jul 2009 22:58

Denkertje21 schreef:@ Rolf: om je gerust te stellen: heel veel homo's, met en zonder relatie hebben bij hun kerkenraad al aangegeven dat zij vinden dat zij beter niet in aanmerking kunnen komen voor een ambt.
En weet je waarom? Omdat ze van hun kerk houden en omdat ze niet willen dat er in de kerk ruzie zou ontstaan omdat een paar hardliners het op scherp gaan zetten.
Om de lieve vrede...
Terwijl er heel veel homo's vaak bovenmatig getalenteerd zijn...
Maar gelukkig worden ze door God op veel andere plaatsen ingezet...

Dat geldt niet alleen voor homo's denkertje...
Ik denk dat de voornaamste reden is dat er zulke hoge eisen wordt gesteld aan een ouderling.
Ik denk zelfs dat dat voor ambtsdragers nog sterker telt dan voor politici. Ook die moeten van onbesproken gedrag zijn. Een ambtsdrager moet het vertrouwen van de gemeente kunnen genieten.
Als er een redelijk aantal mensen er moeite mee zouden hebben dat ik ouderling worden om wat voor reden dan ook zou ik er niet aan moeten denken om het toch te doen, dan zou ik er voor bedanken.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 jul 2009 23:17

egbert schreef:Ik denk dat de voornaamste reden is dat er zulke hoge eisen wordt gesteld aan een ouderling.
Ik denk zelfs dat dat voor ambtsdragers nog sterker telt dan voor politici. Ook die moeten van onbesproken gedrag zijn. Een ambtsdrager moet het vertrouwen van de gemeente kunnen genieten.
Als er een redelijk aantal mensen er moeite mee zouden hebben dat ik ouderling worden om wat voor reden dan ook zou ik er niet aan moeten denken om het toch te doen, dan zou ik er voor bedanken.

Is het ambt al dan niet onderhevig aan een voorkeur van stemmen? Men noemt het ambt vaak een roeping, meestal zie je toch dat de persoon die het best in de gemeente ligt, het meeste bekend is, etc..etc, een voorkeur van stemmen krijgt, niet altijd de gene die beste kaarten heeft.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 04 jul 2009 23:50

Denkertje21 schreef:
egbert schreef:
Denkertje21 schreef:Er zal toch één kerk aan de rechterflank moeten beginnen!

Hoe kun je het nou volhouden als een homostel wel aan het Avondmaal mag, maar geen ambt mag bekleden? In welke kramp schiet je dan toch?

Ik vind eerder dat jij in een kramp schiet....
De Bijbel stelt heel hoge eisen aan een ambtsdrager:

Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van een vrouw, nuchter, bezadigd, beschaafd, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, niet aan de wijn verslaafd, niet opvliegend, maar vriendelijk, niet strijdlustig of geldzuchtig, (1Timotheus 2:2-3)

Voor deelnemen aan het avondmaal worden helemaal geen eisen gesteld.

Maar denk je echt dat een homo in een stabiele en monogame relatie, niet aan die eisen kan voldoen? Als je dit zo oppakt, zijn vrijgezellen uitgesloten van elk ambt. Hoe zat het dan met de schrijver van deze brief?

Om het nog praktischer te maken: er zijn heel veel zeer talentvolle homo's die nu niet ingezet worden. Homo's hebben geen kinderen en hebben praktisch gezien ook veel meer tijd...

Wij hebben ook heel talentvolle vrouwen bij ons in de gemeente....
Toch mogen zij geen ouderling worden (wel diaken). Toch worden deze talenten heel nuttig ingezet.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 04 jul 2009 23:51

Harm-J schreef:
egbert schreef:Ik denk dat de voornaamste reden is dat er zulke hoge eisen wordt gesteld aan een ouderling.

Is het ambt al dan niet onderhevig aan een voorkeur van stemmen? Men noemt het ambt vaak een roeping, meestal zie je toch dat de persoon die het best in de gemeente ligt, het meeste bekend is, etc..etc, een voorkeur van stemmen krijgt, niet altijd de gene die beste kaarten heeft.

Harm-J schreef:

Dat gaat bij ons al jaren niet meer op...
Bij ons is het al heel lang niet meer mogelijk om genoeg broeders/zusters (we hebben vrouwelijke diakenen) te vinden die het ambt willen/kunnen aanvaarden.
De gemeente wordt elk jaar gevraagd namen in te dienen. De kerkraad schrapt daaruit namen waarvan zij weten dat zij het ambt niet kunnen aanvaarden, of die zij niet geschikt achten.
Daarna wordt de rest benaderd om te vragen of zij het ambt kunnen/willen aanvaarden.
Als alle vacatures zijn ingevuld worden de namen bekendgemaakt aan de gemeente die vervolgens de tijd krijgt om mogelijke bezwaren te uitten.
Vervolgens worden deze mensen bevestigd.
Helaas wordt het ook dan steeds moeilijker gemeenteleden te vinden die ambtsdrager willen worden. Ook ik heb dit keer jammer genoeg moeten bedanken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”