Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor mohamed » 04 jul 2009 18:57

Wullimpie schreef:Wie maakt uit of het een feit (feit het; o -en 1 daad, handeling 2 gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat: in ~e feitelijk) is wat zij zeggen.
Ben jij bij hun opvoeding geweest?

Voor hun was het een feit en wees eerlijk, door het geloof in genade zijn er mensen die daar een vrijbrief voor asociaal gedrag in zien. Dat is de keerzijde van de eremedaille waar we weinig aan kunnen veranderen.

Gebruikersavatar
janneman83
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 dec 2003 21:58
Locatie: rondom utrecht
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor janneman83 » 05 jul 2009 14:18

Ik herken daar wel dingen in. Jullie discussiëren nu wel hard over het feit dat het lang niet er overal zo aan toe gaat. Dat klopt, dat doet het ook niet. Zoals bij jijdaar bijvoorbeeld. Maar er zijn genoeg gevallen dat het wel zo gebeurt. Ik denk dat het goed is om ook deze punten aan het licht te brengen en niet in de doofpot terug te stoppen. Denk je nu echt dat het goed is om als ouder zijnde alleen dingen op te leggen uit bescherming en het niet (kunnen) onderbouwen. Dat werkt als ze jong zijn maar die worden ook ouder en gaan ook zelf nadenken. Zonder een onderbouwing gaan ze hun eigen conclusies trekken... Of loop ik nu een hoop onzin uit te kramen?

Groetjes Jan
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

mohamed

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor mohamed » 06 jul 2009 14:03

janneman83 schreef:Dat werkt als ze jong zijn maar die worden ook ouder en gaan ook zelf nadenken. Zonder een onderbouwing gaan ze hun eigen conclusies trekken... Of loop ik nu een hoop onzin uit te kramen?

Groetjes Jan

Ja zo gaat het vaak wel denk ik, want zodra een puber merkt dat zijn eigen ouders om de hete brei heen draaien is het hek van de dam.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor Evelien » 10 jul 2009 14:32

mohamed schreef:
Wullimpie schreef:Wie maakt uit of het een feit (feit het; o -en 1 daad, handeling 2 gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat: in ~e feitelijk) is wat zij zeggen.
Ben jij bij hun opvoeding geweest?

Voor hun was het een feit en wees eerlijk, door het geloof in genade zijn er mensen die daar een vrijbrief voor asociaal gedrag in zien. Dat is de keerzijde van de eremedaille waar we weinig aan kunnen veranderen.


voor hen ja.

Maar dat wil toch niet zeggen over andere jongeren die wel positief hun weg zoeken in de refomatorische kerk(en). Ik noem maar een voorbeeld: binnen de gergem is het ook heel erg afhankelijk in welke plaats je naar toe gaat. Stel dat je juist in een gergem heb gezeten waarin alles behoorlijk strak werd/wordt gehouden en bij het oude. tsja dat kan en ga je zoeken naar iets anders. Maar dat wil nog niet zeggen dat een gergem 15 km. ook zo is. Het is zo verschillend in welke regio je naar de kerk gaat.

mohamed

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2009 09:31

Evelien schreef:
mohamed schreef:
Wullimpie schreef:Wie maakt uit of het een feit (feit het; o -en 1 daad, handeling 2 gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat: in ~e feitelijk) is wat zij zeggen.
Ben jij bij hun opvoeding geweest?

Voor hun was het een feit en wees eerlijk, door het geloof in genade zijn er mensen die daar een vrijbrief voor asociaal gedrag in zien. Dat is de keerzijde van de eremedaille waar we weinig aan kunnen veranderen.


voor hen ja.

Maar dat wil toch niet zeggen over andere jongeren die wel positief hun weg zoeken in de refomatorische kerk(en). Ik noem maar een voorbeeld: binnen de gergem is het ook heel erg afhankelijk in welke plaats je naar toe gaat. Stel dat je juist in een gergem heb gezeten waarin alles behoorlijk strak werd/wordt gehouden en bij het oude. tsja dat kan en ga je zoeken naar iets anders. Maar dat wil nog niet zeggen dat een gergem 15 km. ook zo is. Het is zo verschillend in welke regio je naar de kerk gaat.

Natuurlijk, het is altijd een momentopname en het zegt verder ook weinig in mijn optiek, want de Bijbel is een moeilijk te verstaan boek en daar kleven ook nadelige gevolgen aan.

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor BigSmile » 13 jul 2009 14:41

De duivel heeft zoveel kracht in die kerken??? Ik vind dat nogal een gedurfde uitspraak.

mohamed

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor mohamed » 13 jul 2009 21:42

BigSmile schreef:De duivel heeft zoveel kracht in die kerken??? Ik vind dat nogal een gedurfde uitspraak.

Dat kun je wel zeggen ja.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor Flappie » 26 jul 2009 15:49

The Engineer schreef:
Het is een klein deel van de refomatorische kerken die op zo'n manier met hun geloofsgenoten om gaan.


Heb je je ooit afgevraagd of het mogelijk is dat degenen die zich niet herkennen in dit filmpje nou ook net de mensen zijn die hier op het forum zijn?

Alles wat zij zeggen klopt, het zijn feiten. Je kan er lang of kort ouwehoeren, maar een feit heb je te accepteren.



Nee maar het feit dat jij deze documentaire aangrijpt om je eigen vooroordelen te bevestigen zegt alles. Dat is namelijk niet de insteek die de maker van de documentaire blijkbaar heeft.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
ShaRe
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jan 2008 14:10
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor ShaRe » 26 jul 2009 22:35

Ik vind de sfeer van de documentaire nogal generaliserend.
Er bestaan geen refo's, geen pkn'ers en verders....

Ik snap wel de ondertoon van de documentaire. Er zijn dingen te herkenen.

Maar... er is 1 groot maarrr en dat is je opvoeding.
Hoewel de (plaatselijke) kerk van je ouders daarin een rol kan spelen zijn het je ouders die de uiteindelijke beslissingen maken.

Regels en zonde blijken nogal een zware negatieve impact gehad op deze jongeren inspé.
Tja, als mens heb je dat ook liever niet. Zonde is nou eenmaal iets waar ik ook niet van houd. Maar wanneer ik Jezus mag aannemen als Zaligmaker zal ik toch ergens van verlost moeten worden. En lett me gues... laat het nou net zonde zijn! Het is dus een belangrijk onderdeel in de bekering, maar ook zeker in je geloofsleven.

Regels kunnen handig zijn. Voor standvastigheid en bescherming.
Belangrijk is dat je als ouders je goed weet te verantwoorden/ beargumenteren.
Als jongere ga je daar naar vragen en denk je erover. Ik vind dat bijna een taak in je ontwikkeling. Hoewel je later daar een eigen lijn in gaat trekken blijf je wel wat dingen waarderen. En dus niet gelijk alles verdoemen zoals peter nu doet. [-X :wink:

Gebruikersavatar
janneman83
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 dec 2003 21:58
Locatie: rondom utrecht
Contacteer:

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor janneman83 » 25 aug 2009 11:25

ShaRe schreef:Maar... er is 1 groot maarrr en dat is je opvoeding.
Hoewel de (plaatselijke) kerk van je ouders daarin een rol kan spelen zijn het je ouders die de uiteindelijke beslissingen maken.
[-X :wink:


Daarin ben ik het wel met je eens. Alleen wil ik dan nog wel een punt onder de aandacht brengen. (Hoop niet dat dit te offtopic is.) Dat een kind/puber geen behoefte heeft aan zulk zwaar geestelijk voedsel. Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat ik er vroeger er nooit wat van snapte laat staan dat ik mijn aand8 er bij kon houden. Dus ben ik ik zelf eerst lichtere kerken gaan op zoeken zodat ik de dingen begreep en snapte. Nu ik verder in me geloof ben kan ik de zwaardere geestelijk voedsel veel beter verteren.

Ik vind het zelf gewoon jammer dat ik als kind er maar weinig van snapte in de kerk en er toch heen moest en thuis werd er ook niet veel over gepraat. Alleen me moeder straalde het geloof soms uit. Maarja kort samen gevat zie ik nog een min puntje bij de kerk. Al komt het meeste wel bij de ouders vandaan. Die kunnen het kind veel beter aanvullen en bij staan dan een kerk dat kan doen.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Gebruikersavatar
maryem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 jun 2008 14:20

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor maryem » 21 sep 2009 20:26

.
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2009 20:38

maryem schreef:Word die docu ook uitgezonden op tv?
Wel leuk, ik had ook wel mee willen doen, als ex-refo die nu moslima is :)

:shock:
Dat is een vreemde paardensprong!

Gebruikersavatar
maryem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 jun 2008 14:20

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor maryem » 21 sep 2009 20:41

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2009 21:31

maryem schreef:
mohamed schreef:
maryem schreef:Word die docu ook uitgezonden op tv?
Wel leuk, ik had ook wel mee willen doen, als ex-refo die nu moslima is :)

:shock:
Dat is een vreemde paardensprong!



:D ach valt best mee hoor..juist niet zo vind ik

Ik denk dat het een grote sprong is om van refo naar Atheist te gaan

maar ik moet zeggen ben niet direct van refo naar moslim gegaan, ik heb een hele tijd als niet refo geloofd voordat ik moslim werd

Ik ken een ex-katholiek die moslim is geworden en dat heeft me zo aangegrepen dat ik mijn pseudoniem naar zijn nieuwe naam vernoemd heb!

Gebruikersavatar
filia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 aug 2009 10:23

Re: Documentaire over (ex)- Reformatorische Jongeren

Berichtdoor filia » 21 sep 2009 21:41

maryem, kun je de refo-wereld waarin jij opgegroeid bent eens omschrijven? Waarom voldeed die refo-wereld niet, maar voldoet de moslim-wereld wel? Qua hoeveelheid regels ben je er volgens mij niet op vooruit gegaan. ;)
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten