Wat is nu eigenlijk reformatorisch?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Re: Wat is nu eigenlijk reformatorisch?

Berichtdoor The Engineer » 22 jun 2009 08:20

Dat is een hele boude bewering. Behoefte om haar te onderbouwen?

Ach kom op zeg. Iedereen weet, dat vanuit de niet reformatorische kring dit beeld er is van refo's. En niet dat het iets te maken heeft met een oude hervorming van 400 jaar terug. En nee dat kan ik niet onderbouwen.

Race heeft gelijk:

Maar ik blijf erbij dat de mensen het woord reformatorisch/refo gebruiken om de behoudende groep mee aan te duiden. En dat is niet wat reformatorisch oorspronkelijk betekent.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 22 jun 2009 21:35

ik dacht eerst ook dat reformatorisch een term was voor bevindelijke, maaaaaaaar de vrijgemaakte vallen volgens mij ook onder reformatorish en dat zijn zeker geen bevindlijke dacht ik zo.

groeten esther

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 jun 2009 16:28

esthervanbuuren schreef:ik dacht eerst ook dat reformatorisch een term was voor bevindelijke, maaaaaaaar de vrijgemaakte vallen volgens mij ook onder reformatorish en dat zijn zeker geen bevindlijke dacht ik zo.

groeten esther

En wat houd bevindelijke dan eigenlijk in?

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 25 jun 2009 17:22

ik mijn ogen klinkt reformatorisch heel zwaar en christelijk een stuk lichter.

wat is het verschil tussen reformatorisch en christelijk?
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Riska

Berichtdoor Riska » 25 jun 2009 17:46

meisje20 schreef:wat is het verschil tussen reformatorisch en christelijk?

Niets... :mrgreen:
Reformatorisch IS christelijk.

Christenen vind je in alle kerkgenootschappen. Want DE christen bestaat niet.
Dus of je nu behoort tot de Gergem (welke dan ook) de GKV, de Chr. Geref.Kerken, de PKN etc. etc. etc. - als het goed is zijn het allemaal christenen...

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 25 jun 2009 20:23

Faramir schreef:
esthervanbuuren schreef:ik dacht eerst ook dat reformatorisch een term was voor bevindelijke, maaaaaaaar de vrijgemaakte vallen volgens mij ook onder reformatorish en dat zijn zeker geen bevindlijke dacht ik zo.

groeten esther

En wat houd bevindelijke dan eigenlijk in?

bevindelijk?
Je hebt gewoon gereformeerd die zijn gestopt bij de reformatie.
De bevindelijke hebben ook de nadere reformatie gehad.
Ik ben er nog niet zo ver mee maar volgens mij komt dat uit engeland en schotland.
bevindelijk wil vrij vertaald zeggen de je je geloof bevind.
niet alleen verstand maar ook gevoel volgens mij.

ik heb een stukje gekopieerd van het internet ik vind dit wel een goede omschrijving.

De kennis van de Bijbel en de aanvaarding daarvan als waarheid wordt belangrijk geacht. De bevindelijk gereformeerden noemen dit een historisch geloof. Daarnaast echter is beleving van de Bijbelse boodschap noodzakelijk. Niet alle christenen kennen ook werkelijk de beleving van de Bijbelse boodschap. De bevinding betekent dat een mens zich werkelijk zondaar weet en voelt voor God. Dat hij zijn zonden in al hun zwaarte doorleeft. Dat de zondaar wegzinkt in zijn zonden en geheel van uit zichzelf geen weg tot ontkoming meer ziet uit de zonden. Het betekent ook dat iemand weet dat hij persoonlijk behouden is door Jezus als enige Gerechtigheid en als enige Borg. Het gaat om de echtheid van het geloof. Dan wordt gesproken over het zaligmakend geloof. Dit laatste is voor het heil en de redding doorslaggevend

groeten esther.

Terug naar “[Religie] - Open forum”