Namen van Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jans1
Kapitein
Kapitein

Re: Namen van Jezus

Berichtdoor jans1 » 11 jun 2009 21:43

Wijsheid Spr 8:1
Verstand Spr 8: 14
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2009 22:01

jans1 schreef:Wijsheid Spr 8:1
Verstand Spr 8: 14

Ze staan erbij en eveneens: waarheid, steen des aanstoots, rotssteen der ergernis, het leven en de weg.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2009 09:40

Update:

Plant van naam (Ez 34,29)
Getrouwe priester (1 Sam 2,35)
Goed woord (Jer 29,10+Jer 33,14)
Koning David (Jer 30,9)
Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizédek (Ps 110,4+Heb 5,6+7,17))

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 23 jun 2009 10:37

Ik denk als je er goed naar kijkt dat de helft van de namen doorgeschrapt kan worden.

Zerubbabel bijvoorbeeld... Hoe kom je er bij!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2009 13:02

Cicero schreef:Ik denk als je er goed naar kijkt dat de helft van de namen doorgeschrapt kan worden.

Dat denk ik niet en hoe ik er bij kom staat tussen haakjes achter elke naam.

Hag 2,24
Te dien dage, spreekt de HEERE der heerscharen, zal Ik u nemen, o Zerubbábel, gij zoon van Sealthiël, Mijn knecht! spreekt de HEERE, en Ik zal u stellen, als een zegelring; want u heb Ik verkoren, spreekt de HEERE der heerscharen.

Zach 4,7
Wie zijt gij, o grote berg? Voor het aangezicht van Zerubbábel zult gij worden tot een vlak veld; want hij zal de hoofdsteen voortbrengen met toeroepingen: Genade, genade zij hem!

1 Petr 2,6
Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uiterste Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jun 2009 13:06

Ik kan uit deze tekst ook niet opmaken waarom Zerubbabel een naam van Jezus zou zijn...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2009 13:45

TheKeimpe schreef:Ik kan uit deze tekst ook niet opmaken waarom Zerubbabel een naam van Jezus zou zijn...

God noemt Zerubbabel Zijn knecht en stelt dat Hij hem verkoren heeft, als dat niet voldoende is waarom kwam je dan met Ezechiël 34,23 aanzetten?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jun 2009 14:06

Wel, Ezechiël 34 is profetie, waarnaar Christus zelf verwijst als Hij Zich de Goede Herder noemt.

Maar het feit dat Zerubbabel tot knecht van God is uitverkoren, maakt Zerubbabel nog niet tot een naam van Jezus. Daarvan zijn er meer geweest, of je moet iedereen die door God tot een bepaalde taak is geroepen als type van Christus willen zien. En zelfs een typologie op zich is mijns inziens nog niet genoeg.

Kort en goed, ik begrijp Cicero zijn twijfels bij wat van je namen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2009 18:21

TheKeimpe schreef:Wel, Ezechiël 34 is profetie, waarnaar Christus zelf verwijst als Hij Zich de Goede Herder noemt.

Maar het feit dat Zerubbabel tot knecht van God is uitverkoren, maakt Zerubbabel nog niet tot een naam van Jezus. Daarvan zijn er meer geweest, of je moet iedereen die door God tot een bepaalde taak is geroepen als type van Christus willen zien. En zelfs een typologie op zich is mijns inziens nog niet genoeg.

Niks mis met enige scepsis, maar wat doen we dan met deze profetie?

Jes 43,10
Gij zijt, luidt het woord des HEREN, mijn getuigen, en mijn knecht, die Ik verkoren heb, opdat gij het weet en in Mij gelooft en inziet, dat Ik dezelfde ben; vóór Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn.

Volgens mij wordt met uitverkoren knecht Christus bedoelt en daarom aarzel ik niet om op dezelfde gronden te claimen dat Zerubbabel een van Jezus' namen is.

Hag 2,24
Te dien dage, spreekt de HEERE der heerscharen, zal Ik u nemen, o Zerubbábel, gij zoon van Sealthiël, Mijn knecht! spreekt de HEERE, en Ik zal u stellen, als een zegelring; want u heb Ik verkoren, spreekt de HEERE der heerscharen.
Kort en goed, ik begrijp Cicero zijn twijfels bij wat van je namen.

Cicero heeft maar één naam genoemd, hoe kun jij dan begrijpen aan welke namen hij twijfelt?

Update:
Eljakim (Jes 22,20)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jun 2009 18:47

Als jij op basis van een dergelijke drogreden namen toevoegt, kan ik begrijpen dat iemand vragen krijgt. Je hebt gelijk dat ik te snel oordeelde want ik heb nog niet verder naar een dergelijke fout gekeken.

Wat is de drogreden:
Ergens wordt met "Mijn knecht" Jezus bedoeld, daar heb je gelijk in.
Maar je conclusie: dus overal waar "Mijn knecht" staat, wordt Jezus bedoeld, gaat niet op.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jun 2009 22:37

TheKeimpe schreef:Als jij op basis van een dergelijke drogreden namen toevoegt, kan ik begrijpen dat iemand vragen krijgt. Je hebt gelijk dat ik te snel oordeelde want ik heb nog niet verder naar een dergelijke fout gekeken.

Wat is de drogreden:
Ergens wordt met "Mijn knecht" Jezus bedoeld, daar heb je gelijk in.
Maar je conclusie: dus overal waar "Mijn knecht" staat, wordt Jezus bedoeld, gaat niet op.

Nee, dat is niet waar.
God zei over Zerubbabel dat hij Zijn uitverkoren knecht was en daar stap jij me veel te gemakkelijk overheen.

Vergelijk deze twee verzen eens met elkaar.

'...Zij zullen zich verblijden, als zij het paslood zien in de hand van Zerubbabel' (Zach 4,10)

'...Zie, de Here stond bij een loodrechte muur, met een paslood in zijn hand' (Am 7,7)

Zoek maar eens naar het woord paslood in de Bijbel.

Ook was Jezus een afstammeling van Zerubbabel (Matteüs 1,12-13) dus vanwege al deze genoemde punten lijkt het mij legitiem om te stellen dat Zerubbabel een van de vele pseudoniemen van Jezus is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 aug 2009 23:42

update:
Wens aller heidenen (Hag 2,8)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2009 09:17

Update:
Medicijnmeester (Mat 9,12+Mar 2,17+Luk 4,23)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 dec 2011 22:15

Cicero schreef:Ik denk als je er goed naar kijkt dat de helft van de namen doorgeschrapt kan worden.

mohamed schreef:Dat denk ik niet en hoe ik er bij kom staat tussen haakjes achter elke naam.

'Wie zijt gij, o grote berg? Voor het aangezicht van Zerubbábel zult gij worden tot een vlak veld; want hij zal de hoofdsteen voortbrengen met toeroepingen: Genade, genade zij hem!' (Zach 4,7)

'Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uiterste Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.' (1 Petr 2,6)

Leuk om dit nog eens terug te lezen en ook grappig dat Cicero er mee instemt dat Zerubbábel een van de vele namen van Jezus is, want zwijgen is toestemmen. :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 sep 2012 08:09

Update:

Cyrus (Jes 45:1)

Terug naar “[Religie] - Open forum”