Wat is God's plan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

wijnand
Mineur
Mineur

Re: Wat is God's plan?

Berichtdoor wijnand » 04 jun 2009 09:31

voetballen heb je al eerder gedaan, toen vond je dat leuk en daarom doe je dat vaker, misschien uit verveling?

Voetballen, dat heb ik ooit voor het eerst gedaan. Maar je kunt mijn voorbeeld wel stuk trekken ja... maar het geeft aan dat wij constant dingen doen omdat wij dit willen. God KOOS er dus voor. Dat is het punt dat ik ermee wilde maken.

Punt 2 is geen eenzaamheid. Ik ben niet eenzaam, maar nieuwe vrienden maken om hen te kennen en zij mij dat is iets waar ik altijd open voor staat. Dat is niet hetzelfde als eenzaamheid, maar juist extra mogelijkheden om liefde te geven/ontvangen.

Punt 3... niet een vorm van drang om nageslacht maar om Zijn Zoon te verheerlijken. En dan zullen wij God kennen door Jezus.

Punt 4... God had de engelen eerder geschapen dan ons, dus er waren al wel wezens. En bevestiging is niet nodig...

ik hoor een soort van 'belachelijk makende' toon in je reactie. Eigenlijk kan ik alleen maar zeggen -> Ga naar God toe en vraag Hem waarom Hij jou gemaakt heeft. Een antwoord van mij bevredigt toch niet...

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 09:34

Koeitje schreef:God heeft de mens geschapen om Hem te dienen. En de schepping (natuur, dieren) om van Zijn grootheid te getuigen. Daar mocht de mens ook van genieten, een perfecte wereld waarin je volmaakt gelukkig bent. Geen onzekerheid, geen angst, geen geheimen.
Alleen de mens keerde God de rug toe en dacht het zelf beter te weten. Waar God hen eerst afgescheiden hield van het kwaad, kwam dat nu in het leven van de mens en werd het zichtbaar. Hoe goed wij hier ook denken te leven, in Zijn ogen stelt dat niets voor. Want we zijn vervuld met zonde, ook al denken we misschien zelf dat het wel meevalt.

Maar dat is geen einde verhaal! Er is 1 manier om weer tot God te komen!

God heeft namelijk Zijn Zoon gegeven: Jezus. Als wij Hem als Redder aannemen, geeft Hij ons een schoon hart en mogen wij weer tot God naderen. Als het goed is ervaar je dan zoveel liefde in dit (eigenlijk te bizar voor woorden) verhaal dat je ook steeds meer op Hem gaat lijken. Je gaat meer om God geven en meer om je naaste.
Die goede dingen die je doet, makkelijk of niet, ziet God en Hij schrijft ze op. Niet dat je daarmee de eeuwigheid kunt verdienen, maar Hij ziet ze wel. Als je sterft (of bij Jezus wederkomst) gaat het boek van je leven open. Dan wordt bepaald of je voor altijd bij God mag wonen. Samen met allemaal broeders en zusters, van alle tijden en plaatsen.

Voor al deze mensen die voor Hem hebben gekozen maakt Hij een nieuwe aarde. (Tot aan het laatste schaapje van de kudde toe, iedereen is dus waardevol!) De nieuwe aarde is volmaakt, zoals Hij het bedoeld heeft. Zonder angst, pijn, moeite, zorgen. Je blijft wel jezelf, alleen zonder de nare herinneringen, zonden en gedachten. Het wordt net als het paradijs, denk ik.
Alleen met de dood en opstanding van Christus is het kwaad overwonnen en wordt het voor altijd verbannen. Kies je nu niet voor God, dan zul je altijd zonder Hem moeten leven. Met je angt, eenzaamheid, zorgen.

Dat is zo'n beetje in mijn eigen woorden :wink: zoals ik het zie...

Dus weer uit eenzaamheid? God wil graag vergezeld worden met goede wezens. En het leven op aarde is een manier om die te filteren?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 09:43

wijnand schreef:
voetballen heb je al eerder gedaan, toen vond je dat leuk en daarom doe je dat vaker, misschien uit verveling?

Voetballen, dat heb ik ooit voor het eerst gedaan. Maar je kunt mijn voorbeeld wel stuk trekken ja... maar het geeft aan dat wij constant dingen doen omdat wij dit willen. God KOOS er dus voor. Dat is het punt dat ik ermee wilde maken.

Punt 2 is geen eenzaamheid. Ik ben niet eenzaam, maar nieuwe vrienden maken om hen te kennen en zij mij dat is iets waar ik altijd open voor staat. Dat is niet hetzelfde als eenzaamheid, maar juist extra mogelijkheden om liefde te geven/ontvangen.

Punt 3... niet een vorm van drang om nageslacht maar om Zijn Zoon te verheerlijken. En dan zullen wij God kennen door Jezus.

Punt 4... God had de engelen eerder geschapen dan ons, dus er waren al wel wezens. En bevestiging is niet nodig...

ik hoor een soort van 'belachelijk makende' toon in je reactie. Eigenlijk kan ik alleen maar zeggen -> Ga naar God toe en vraag Hem waarom Hij jou gemaakt heeft. Een antwoord van mij bevredigt toch niet...

Het is absoluut niet mijn intentie om mensen of ideeen belachelijk te maken. Ik ben gewoon nieuwschierig naar de gedachtegang van mensen. En jouw antwoord is ook een gedachtegang, dus ook daar ben ik nieuwschierig naar. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik met elk antwoord genoegen neem. Ik moet het wel begrijpen. Een antwoord als "Ga naar God toe en vraag Hem waarom Hij jou gemaakt heeft" daagt wel uit om belachelijk gemaakt te worden trouwens :).

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 10:02

wijnand schreef:

wijnand schreef:Punt 2 is geen eenzaamheid. Ik ben niet eenzaam, maar nieuwe vrienden maken om hen te kennen en zij mij dat is iets waar ik altijd open voor staat. Dat is niet hetzelfde als eenzaamheid, maar juist extra mogelijkheden om liefde te geven/ontvangen.

Zou je er ook zo over denken als je de enige zou zijn en nog geen vrienden zou hebben?

wijnand schreef:Punt 3... niet een vorm van drang om nageslacht maar om Zijn Zoon te verheerlijken. En dan zullen wij God kennen door Jezus.

Zijn Zoon bestond toch voor de schepping nog niet? Of hoorde ook bij hetplan?

wijnand schreef:Punt 4... God had de engelen eerder geschapen dan ons, dus er waren al wel wezens. En bevestiging is niet nodig...

Waarom zou God zich willen laten zien?

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 04 jun 2009 10:09

er zijn GODGeHeIMeN
Wij mensen krijgen/hebben niet overal antwoord op
dus laat ik deze vraag bij GOD

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 10:19

jjack schreef:er zijn GODGeHeIMeN
Wij mensen krijgen/hebben niet overal antwoord op
dus laat ik deze vraag bij GOD

Ik kan me erbij neerleggen dat we de echte reden nooit te weten zullen komen. Maar de mens is van nature nieuwschierig en proberen voor alles een verklaring te vinden/bedenken. Denk jij er zelf ook wel eens over na?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 04 jun 2009 10:23

Zou je er ook zo over denken als je de enige zou zijn en nog geen vrienden zou hebben?

geen idee...

jawel... alleen niet als mens.johannes 1... in het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God (...) het Woord is vlees geworden (mens) -> Jezus.

Om dezelfde reden dat Hij ons lief heeft. In het oude Testament staat dat ergens heel mooi: Ik heb U lief omdat ik U lief heb. Hij heeft er vanuit ons gezien geen enkele reden voor, maar God 'kiest' daar voor.

De reden dat God ons gemaakt heeft, dat wij bestaat en in een relatie met Hem mogen en kunnen leven (door Jezus' offer en opstanding) met Hem is er alleen maar omdat God dit wilde!

Waarom Hij dit wilde, wat Zijn grondredenering was weet ik niet. Je ziet dat ook in genesis terug. God zegt dan: "Laat ons mensen maken', oftewel... God bedacht het, God wilde het en God deed het. Wij zijn motieven zijn, geen idee... is dat relevant? Is dat mogelijk om ooit te weten?

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 04 jun 2009 10:31

scheermes schreef:
Koeitje schreef:God heeft de mens geschapen om Hem te dienen. En de schepping (natuur, dieren) om van Zijn grootheid te getuigen. Daar mocht de mens ook van genieten, een perfecte wereld waarin je volmaakt gelukkig bent. Geen onzekerheid, geen angst, geen geheimen.
Alleen de mens keerde God de rug toe en dacht het zelf beter te weten. Waar God hen eerst afgescheiden hield van het kwaad, kwam dat nu in het leven van de mens en werd het zichtbaar. Hoe goed wij hier ook denken te leven, in Zijn ogen stelt dat niets voor. Want we zijn vervuld met zonde, ook al denken we misschien zelf dat het wel meevalt.

Maar dat is geen einde verhaal! Er is 1 manier om weer tot God te komen!

God heeft namelijk Zijn Zoon gegeven: Jezus. Als wij Hem als Redder aannemen, geeft Hij ons een schoon hart en mogen wij weer tot God naderen. Als het goed is ervaar je dan zoveel liefde in dit (eigenlijk te bizar voor woorden) verhaal dat je ook steeds meer op Hem gaat lijken. Je gaat meer om God geven en meer om je naaste.
Die goede dingen die je doet, makkelijk of niet, ziet God en Hij schrijft ze op. Niet dat je daarmee de eeuwigheid kunt verdienen, maar Hij ziet ze wel. Als je sterft (of bij Jezus wederkomst) gaat het boek van je leven open. Dan wordt bepaald of je voor altijd bij God mag wonen. Samen met allemaal broeders en zusters, van alle tijden en plaatsen.

Voor al deze mensen die voor Hem hebben gekozen maakt Hij een nieuwe aarde. (Tot aan het laatste schaapje van de kudde toe, iedereen is dus waardevol!) De nieuwe aarde is volmaakt, zoals Hij het bedoeld heeft. Zonder angst, pijn, moeite, zorgen. Je blijft wel jezelf, alleen zonder de nare herinneringen, zonden en gedachten. Het wordt net als het paradijs, denk ik.
Alleen met de dood en opstanding van Christus is het kwaad overwonnen en wordt het voor altijd verbannen. Kies je nu niet voor God, dan zul je altijd zonder Hem moeten leven. Met je angt, eenzaamheid, zorgen.

Dat is zo'n beetje in mijn eigen woorden :wink: zoals ik het zie...

Dus weer uit eenzaamheid? God wil graag vergezeld worden met goede wezens. En het leven op aarde is een manier om die te filteren?

Okay, je wilde die kant uit :-k
Dan sluit ik me volledig aan bij de vorige posts, dat wij niet alles (hoeven te) weten...

De mens wil wel graag alles weten, zo ook ik :wink: . Toen ik je reactie las, gingen mijn gedachten zo: God was al vergezeld met goede wezens; de engelen. Hij maakte de mens naar Zijn evenbeeld en zag dat het goed was.
Maar als ik verder denk; in de hemel (en op de nieuwe aarde?) krijgen we een nieuw, hemels 'lichaam' en verliezen we ons aardse lichaam. Of bedoeld God met Zijn evenbeeld, Zijn Geest?
En over dat filteren, tja daar lijkt het nu misschien, in onze ogen, wel op. Maar wij denken vast héééél beperkt nu.
Wie weet het antwoord? Alleen God!
En uiteindelijk gaat het erom of je je aan Hem toevertrouwd. Dat is nu de meest belangrijke vraag die voor ons belangrijk is én waar we wel zelf een keuze in kunnen maken.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 04 jun 2009 10:40

Gods motief?

"Want al zo lief had God deze wereld"

Weet je, Ik heb onlangs mijn zolder opgeruimd.
Dat was niet de eerste keer, Dat heb ik in mijn leven al heel wat keren gedaan. (ik ben één ven de ouderen hier op Refoweb)
Ik kwam voor de zoveelste keer een oude, op de lagere school zelf gemaakte asbak van klei tegen.
En elke keer zeggen mijn vrouw en kinderen: "gooi dat afgrijselijke ding toch weg!"
Als ik eerlijk ben en er verstandelijk naar kijk moet ik bekennen dat het bepaald geen kunstwerk is, elke vorm van symmetrie ontbreekt, de kleuren van het glazuur zijn door elkaar heengelopen, er zijn stukjes van afgebroken enz.
Toch kan ik het niet wegdoen.... Omdat Ik het gemaakt heb, Ik vind het op een of andere manier mooi.

God is ontzettend vaak door de mensheid teleurgesteld. Maar het is Zijn creatie waar hij van houd.
Gods plan is om van deze wereld, die door de mensheid tot bijna een tot een hel is gemaakt, tóch een kans te geven.

Er komt iets nieuws aan...

Ik denk aan de andere kant dat we niet te krampachtig moeten proberen om God en zijn motieven te begrijpen.
Dat kunnen we gewoon niet... God is geen mens.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 11:16

wijnand schreef:

geen idee...

Als je op een onbewoond eiland zou zitten en je hebt behoefte om liefde te geven en ontvangen, dan kun je je toch wel een gevoel van eenzaamheid voorstellen?

wijnand schreef:

jawel... alleen niet als mens.johannes 1... in het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God (...) het Woord is vlees geworden (mens) -> Jezus.

Dit is mijn gebrek aan kennis. Dus voor de schepping was God er met zijn zoon? Na de schepping heeft God zijn zoon een fysieke vorm gegeven?

wijnand schreef:

Om dezelfde reden dat Hij ons lief heeft. In het oude Testament staat dat ergens heel mooi: Ik heb U lief omdat ik U lief heb. Hij heeft er vanuit ons gezien geen enkele reden voor, maar God 'kiest' daar voor.

Dit gaat er bij mij moeilijk in, lastig te bevatten.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 04 jun 2009 11:21

mohamed schreef:Dat de Bijbel op vele manieren te interpreteren is hoor ik wel vaker, echter lees ik het nergens want Petrus zei duidelijk:

2 Petr 1,20
Besef daarbij vooral dat geen enkele profetie uit de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat,

Dan kan er nu wel staan, maar zolang wij de de exacte bedoeling van de schrijver (of liever inspirator == God) niet kennen blijven we altijd interpreteren.

Wat jij vindt in deze klopt dus niet en als je een ander toch voor je laat denken, waarom wil je Gods plan dan weten?

Je hele leven wordt je geleerd zelf te denken en niet klakkeloos een ander na te denken. Dus je af vragen wat het plan van God is lijkt me nog niet zo vreemd. Of gewoon uit interesse?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 jun 2009 11:22

egbert schreef:Gods motief?

"Want al zo lief had God deze wereld"

Weet je, Ik heb onlangs mijn zolder opgeruimd.
Dat was niet de eerste keer, Dat heb ik in mijn leven al heel wat keren gedaan. (ik ben één ven de ouderen hier op Refoweb)
Ik kwam voor de zoveelste keer een oude, op de lagere school zelf gemaakte asbak van klei tegen.
En elke keer zeggen mijn vrouw en kinderen: "gooi dat afgrijselijke ding toch weg!"
Als ik eerlijk ben en er verstandelijk naar kijk moet ik bekennen dat het bepaald geen kunstwerk is, elke vorm van symmetrie ontbreekt, de kleuren van het glazuur zijn door elkaar heengelopen, er zijn stukjes van afgebroken enz.
Toch kan ik het niet wegdoen.... Omdat Ik het gemaakt heb, Ik vind het op een of andere manier mooi.

God is ontzettend vaak door de mensheid teleurgesteld. Maar het is Zijn creatie waar hij van houd.
Gods plan is om van deze wereld, die door de mensheid tot bijna een tot een hel is gemaakt, tóch een kans te geven.

Er komt iets nieuws aan...

Ik denk aan de andere kant dat we niet te krampachtig moeten proberen om God en zijn motieven te begrijpen.
Dat kunnen we gewoon niet... God is geen mens.

Ik kan goed begrijpen dat je je creaties lief hebt, hoe lelijk/fout het ook is. Maar om een beeld van God te vormen vind ik het essentieel om zijn motieven te kennen of daar een beeld bij te hebben. En waarom zouden we dat niet kunnen? Mensen zijn creatieve wezens en hebben niet voor niets een stel hersens.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 jun 2009 11:43

Wat is God's plan...een heel legitieme vraag vind ik; daar breek ik me ook al honderd jaar het hoofd over :)
Waarom het scheppen van een kosmos; de mogelijkheid van goed en kwaad, de 'constructie' van de genoegdoening/verzoening door Hemzelf in Zijn Zoon op aarde zoals verwoord in de Bijbel?
Ik denk tot nu toe: interactie (op Zijn niveau) tussen Zichzelf en Zijn schepsels.
Daar heeft Hij alles voor over.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 11:46

maboc schreef:
mohamed schreef:Dat de Bijbel op vele manieren te interpreteren is hoor ik wel vaker, echter lees ik het nergens want Petrus zei duidelijk:

2 Petr 1,20
Besef daarbij vooral dat geen enkele profetie uit de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat,

Dan kan er nu wel staan, maar zolang wij de de exacte bedoeling van de schrijver (of liever inspirator == God) niet kennen blijven we altijd interpreteren.

Dat ligt aan jezelf, want interpretatie verschillen zijn er alleen maar omdat mensen geen afstand willen doen van hun eigen bedachte godsdienst en dat weet je ook wel.
Je hele leven wordt je geleerd zelf te denken en niet klakkeloos een ander na te denken. Dus je af vragen wat het plan van God is lijkt me nog niet zo vreemd. Of gewoon uit interesse?

Nee het is een hele goede vraag denk ik, maar het is hem te veel werk om zelf het onderzoek te doen dus denkt ie helemaal niet voor zichzelf.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jun 2009 11:49

Cathy schreef:Wat is God's plan...een heel legitieme vraag vind ik; daar breek ik me ook al honderd jaar het hoofd over :)
Waarom het scheppen van een kosmos; de mogelijkheid van goed en kwaad, de 'constructie' van de genoegdoening/verzoening door Hemzelf in Zijn Zoon op aarde zoals verwoord in de Bijbel?
Ik denk tot nu toe: interactie (op Zijn niveau) tussen Zichzelf en Zijn schepsels.
Daar heeft Hij alles voor over.

Volgens de Jehova's is de Bijbel in een jaar te lezen, misschien is dat de kortste klap? ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”