Waarom bidden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: Waarom bidden?

Berichtdoor maboc » 13 mei 2009 19:06

Wullimpie schreef:Als God het van uit Zichzelf bezien niet belangrijk vind, waarom liet Hij dan op de vraag van de discipelen "Heere leer ons bidden", Jezus niet antwoorden dat dat er eigenlijk niet toe doet wat Hem betreft.
En waarom staat er dan geschreven " bidt en u zult gegeven worden".

Da's ook nog wel interessant ja.

Ik begrijp je punt, maar het antwoord "omdat het van Jezus moet" als antwoord op de topic-titel vind ik wat onbevredigend.
Dan zou mijn wedervraag zijn "maar waarom moet dat dan van Jezus?"

Zelf blijf ik uitkomen bij "opbouwen van de relatie".

Bij het antwoord van bv. Riska:
Riska schreef:God wil gebeden zijn...

Zou ik eigenlijk dezelfde vraag willen stellen....waarom?

uhmmmmmmm ik bedenk mij nu (erg speculatief weer): Wellicht weet God dat het wel heel belangrijk voor ons dat wij veel aan Hem denken, en met Zijn woord bezig zijn. Een middel daartoe is bidden.
Daar ga ik eens over nadenken (of over bidden :-))
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 13 mei 2009 19:12

mohamed schreef:
maboc schreef:Mijn stelling gaat eigenlijk nog wat verder: terwijl wij dat oude vrouwtje helpen oversteken weet God allang dat we dankbaar zijn of iets willen vragen. Het bewust tegen God zeggen is dan overbodig (in het licht van God van "informatie" voorzien). In het licht van je persoonlijke relatie met God opbouwen lijkt het me nog steeds erg nuttig (en doe ik het graag). Maar het is dan iets wat je toch voor jezelf doet.

Ja zit zeker wat in, naar mijn idee kunnen we in ogenschouw nemen dat God Zijn discipelen vrienden heeft genoemd (Joh 15,15) en zou jij willen dat je vrienden de hele tijd voor je knielden?

Hehe grappige benadering.
Ik zou daarbij dan wel willen opmerken dat mijn ouders ook een soort van vrienden van mij zijn, maar dat ik die toch fors anders benader/behandel dan mijn "normale" vrienden.

Ik denk dat we Jezus mogen benaderen als een vriend en met 'm kunnen praten als een vriend maar hij is nog zoveel meer.... Dat rechtvaardigt dat knielen wellicht wel. (ook omdat hij om. de voeten van zijn vrienden (dicipelen) waste. Hij knielde dus ook voor ons mensen)

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mei 2009 19:44

Waarom wil Hij gebeden zijn?
Ik denk, omdat als wij dat niet doen, er geen sprake is/kan zijn van een relatie. Dat wij zeker afgeleid worden door van alles en nog wat en dus ook van dat, wat met God te maken heeft.
Als wij bidden, dan zijn wij als het ware gedwongen om aan Hem te denken, om - zoals een dominee in onze kerk altijd zei: "ons hart te richten op de Heer".
Want laten we eerlijk zijn - beter: laat ik eerlijk zijn - we zijn vaak zo druk met van alles en nog wat, dat het er bij inschiet om aan Hem te denken.
Ik denk dus, dat bidden - Hij wil gebeden zijn - is tot heil van onszelf - om in contact te blijven met Hem en om een relatie te hebben.
Want als twee mensen niks tegen elkaar zeggen, elkaar doodzwijgen, is er geen sprake meer van een relatie. Toch?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 mei 2009 19:45

maboc schreef:
mohamed schreef:
maboc schreef:Mijn stelling gaat eigenlijk nog wat verder: terwijl wij dat oude vrouwtje helpen oversteken weet God allang dat we dankbaar zijn of iets willen vragen. Het bewust tegen God zeggen is dan overbodig (in het licht van God van "informatie" voorzien). In het licht van je persoonlijke relatie met God opbouwen lijkt het me nog steeds erg nuttig (en doe ik het graag). Maar het is dan iets wat je toch voor jezelf doet.

Ja zit zeker wat in, naar mijn idee kunnen we in ogenschouw nemen dat God Zijn discipelen vrienden heeft genoemd (Joh 15,15) en zou jij willen dat je vrienden de hele tijd voor je knielden?

Hehe grappige benadering.
Ik zou daarbij dan wel willen opmerken dat mijn ouders ook een soort van vrienden van mij zijn, maar dat ik die toch fors anders benader/behandel dan mijn "normale" vrienden.

Ik denk dat we Jezus mogen benaderen als een vriend en met 'm kunnen praten als een vriend maar hij is nog zoveel meer.... Dat rechtvaardigt dat knielen wellicht wel. (ook omdat hij om. de voeten van zijn vrienden (dicipelen) waste. Hij knielde dus ook voor ons mensen)

Zeker weten, ik vind dat overigens een prachtig gebaar van Jezus dat Hij de voeten van Zijn vrienden waste en het gegeven dat Hij daarvoor moest knielen.
Echter denk ik dat eerbied voor God hebben meer is dan de knieën buigen, want voor de Joden was het helemaal niet ongebruikelijk om staand (Luk 18,11t/m13) te bidden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 mei 2009 19:48

Riska schreef:Waarom wil Hij gebeden zijn?
Ik denk, omdat als wij dat niet doen, er geen sprake is/kan zijn van een relatie. Dat wij zeker afgeleid worden door van alles en nog wat en dus ook van dat, wat met God te maken heeft.
Als wij bidden, dan zijn wij als het ware gedwongen om aan Hem te denken, om - zoals een dominee in onze kerk altijd zei: "ons hart te richten op de Heer".
Want laten we eerlijk zijn - beter: laat ik eerlijk zijn - we zijn vaak zo druk met van alles en nog wat, dat het er bij inschiet om aan Hem te denken.
Ik denk dus, dat bidden - Hij wil gebeden zijn - is tot heil van onszelf - om in contact te blijven met Hem en om een relatie te hebben.
Want als twee mensen niks tegen elkaar zeggen, elkaar doodzwijgen, is er geen sprake meer van een relatie. Toch?

Waar staat dat God gebeden wil zijn?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mei 2009 20:27

Het is eigenlijk net als met dat overdenken van Zijn wet(Zijn onderwijzing!)(Psalm1:2) bij dag en bij nacht!....Paulus zegt in 1Thess.5:17: Bidt onophoudelijk......en in 1Thess.3:10 lezen we..."nacht en dag biddende"....
Als we op onszelf zien, dan wordt het snel duidelijk, dat we dat niet zelf kunnen, dat we dat niet kunnen met de mogelijkheden die wij bij onze natuurlijke geboorte gekregen hebben. We kunnen het proberen wat we willen, ons lukt dat niet!
En toch zegt Paulus, dat we onophoudelijk moeten bidden...?
Dat hij dat zegt leert ons, dat er een weg is waarin het zover kan komen! Toch?...Of niet?....

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 13 mei 2009 21:02

Riska schreef:Waarom wil Hij gebeden zijn?

Mag ik uit het vet gedrukte concluderen dat we het redelijk met elkaar eens zijn, of is dat wat te kort door de bocht.
Gezien mijn schrijven:
maboc schreef:uhmmmmmmm ik bedenk mij nu (erg speculatief weer): Wellicht weet God dat het wel heel belangrijk voor ons dat wij veel aan Hem denken, en met Zijn woord bezig zijn. Een middel daartoe is bidden.

en
maboc schreef:
Mijn stelling gaat eigenlijk nog wat verder: terwijl wij dat oude vrouwtje helpen oversteken weet God allang dat we dankbaar zijn of iets willen vragen. Het bewust tegen God zeggen is dan overbodig (in het licht van God van "informatie" voorzien). In het licht van je persoonlijke relatie met God opbouwen lijkt het me nog steeds erg nuttig (en doe ik het graag). Maar het is dan iets wat je toch voor jezelf doet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 mei 2009 21:17

learsi schreef:Het is eigenlijk net als met dat overdenken van Zijn wet(Zijn onderwijzing!)(Psalm1:2) bij dag en bij nacht!....Paulus zegt in 1Thess.5:17: Bidt onophoudelijk......en in 1Thess.3:10 lezen we..."nacht en dag biddende"....
Als we op onszelf zien, dan wordt het snel duidelijk, dat we dat niet zelf kunnen, dat we dat niet kunnen met de mogelijkheden die wij bij onze natuurlijke geboorte gekregen hebben. We kunnen het proberen wat we willen, ons lukt dat niet!
En toch zegt Paulus, dat we onophoudelijk moeten bidden...?
Dat hij dat zegt leert ons, dat er een weg is waarin het zover kan komen! Toch?...Of niet?....

Beste Learsi, dat gaat over de dag des Heeren (1 Thes 5,2) en die is voor ons niet aanstaande (Luk 16,16) en in 1 Thes 3,10 zegt Paulus dat zij bidden voor wat er nog ontbreekt aan het geloof van de Tessalonicenzen.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mei 2009 21:23

Maboc, ik denk inderdaad dat wij het redelijk met elkaar eens zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2009 06:51

Bidden is vragen in de Bijbel en meer niet, want om God te eren hoef je niet op de knieën en dat staat ook helemaal nergens.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 mei 2009 07:25

Het zijn algemene vermaningen aan gelovigen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2009 07:33

learsi schreef:Het zijn algemene vermaningen aan gelovigen.

Nee Learsi dat is misschien jouw definitie maar lees Luk 11,11 eens.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 mei 2009 07:47

Wat bedoel je met die tekst uit Luk. te zeggen Mo?

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2009 08:43

Ik ga er vanuit dat Lukas 11:10 bedoeld wordt:
NBV schreef:Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan

Dat geeft aan, dat bidden een functie heeft. Maar met lichamelijke houding heeft het niets te maken. Dus of je nu bidt op je knieën (wat ik al jaren niet meer kan) of zittend in een stoel, of liggend op bed, maakt niet uit. Als het van binnen maar goed is, oprecht is. Dus: als er maar behoefte is om Gods aangezicht te zoeken.
Soms is bidden een sleur - het 'hoort' nou eenmaal. Is misschien goed om in donkere tijden toch te blijven bidden, maar in rustige tijden moet je waken voor sleur.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2009 10:24

learsi schreef:Wat bedoel je met die tekst uit Luk. te zeggen Mo?

Dat iemand die een ander om een gunst bidt in de betekenis die jij er inlegt, daarmee God zou onteren. Het bidden heeft helemaal niks met vermanen te maken, maar alles met vragen en smeken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”