De bijbel lezen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: De bijbel lezen

Berichtdoor learsi » 13 mei 2009 20:59

"Hongerig genoeg" is nogal vaag,....spits dat eens toe?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mei 2009 21:13

[quote="maboc"][ Dat is denk ik op zich al een onmogelijke opgave. [quote]

De Heere geeft wat Hij vraagt van ons................Als we Hem daarom bidden!!.....En dat gaat nooit zonder de belijdenis tegenover de Heere, dat wat Hij van ons vraagt wij in eigen kracht, Hem, niet kunnen geven!

Geloof is dan ook niets anders,dan de Heere te vragen(te bidden), dat Hij dat in ons werkt wat wij in eigen kracht niet kunnen.
Lees eens de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw, ze spande zich in om genezing te ontvangen, ze ......kreeg....... het van de Heere Jezus, omdat ze geloofde, dat Hij haar kon geven, wat ze zichzelf, met al haar inspanningen niet kon geven!

Ze ontving het door haar.......geloof.....!
Ze ging naar Hem toe.................wat is dat anders, dan Hem om iets bidden?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mei 2009 21:25

Door het geschreven Woord te overdenken ontstaan er toch vragen? De discipelen(leerlingen!) van de Heere Jezus stelden Hem ook vragen? Die kregen ze doordat ze niet begrepen wat Hij zei! En ze kregen antwoord van Hem!

Geloof is:..............Hem vragen stellen die door het Woord opgeroepen worden en antwoord van Hem verwachten.......
Lees eens Joh.14:26....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2009 06:46

learsi schreef:Door het geschreven Woord te overdenken ontstaan er toch vragen? De discipelen(leerlingen!) van de Heere Jezus stelden Hem ook vragen? Die kregen ze doordat ze niet begrepen wat Hij zei! En ze kregen antwoord van Hem!

Geloof is:..............Hem vragen stellen die door het Woord opgeroepen worden en antwoord van Hem verwachten.......
Lees eens Joh.14:26....

Het is waanzin om Joh 14,26 op jezelf te betrekken, want jij hebt Jezus niet meegemaakt in het vlees en bent niet een van de twaalf uitverkoren apostelen om het evangelie te verkondigen. Je moet niet alles op jezelf betrekken maar goed beseffen wat tegen wie gezegd is. Zolang jij het onderscheid tussen apostelen, discipelen, Joden, Grieken, de eerstelingen en het deeg niet maakt, is er in jou geen waarheid.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 mei 2009 07:45

1Joh.2:20............doch gij hebt de zalving van de Heilige, en gij weet alle dingen.......
1Joh.2:27............gij hebt niet van node , dat iemand u leert......die zalving leert u over alle dingen......

Zonder dit onderwijs is de mens aan zijn eigen verduisterd verstand overgeleverd.

Zie dan toe dat niet het licht dat in u is, duisternis is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2009 09:54

learsi schreef:1Joh.2:20............doch gij hebt de zalving van de Heilige, en gij weet alle dingen.......
1Joh.2:27............gij hebt niet van node , dat iemand u leert......die zalving leert u over alle dingen......

Zonder dit onderwijs is de mens aan zijn eigen verduisterd verstand overgeleverd.

Als jij die woorden op jezelf betrekt, wat heb je dan met de leringen van de apostelen van node? Kun je me dat eens uitleggen Learsi?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 14 mei 2009 10:28

Het is waanzin om Joh 14,26 op jezelf te betrekken, want jij hebt Jezus niet meegemaakt in het vlees en bent niet een van de twaalf uitverkoren apostelen om het evangelie te verkondigen. Je moet niet alles op jezelf betrekken maar goed beseffen wat tegen wie gezegd is. Zolang jij het onderscheid tussen apostelen, discipelen, Joden, Grieken, de eerstelingen en het deeg niet maakt, is er in jou geen waarheid.

Zolang je enkel bijbelverzen leest en niet de context is er in jou geen waarheid.

Ik moet denken aan een splinter en een balk...

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mei 2009 07:50

mohamed schreef:
learsi schreef:1Joh.2:20............doch gij hebt de zalving van de Heilige, en gij weet alle dingen.......

Als jij die woorden op jezelf betrekt, wat heb je dan met de leringen van de apostelen van node? Kun je me dat eens uitleggen Learsi?

Het topic gaat over bijbellezen. Toch? In een vorige post, stelde ik dat dat wij het geschreven Woord moeten leren overdenken. Uit dat overdenken ontstaan vragen. Die vragen stellen we aan God. En in die context breng ik die verzen ter sprake.Dus:.......

Ik lees Gods Woord,.........ik overdenk dat Woord.......ik vraag Hem om uitleg over dat Woord,......... en Hij onderwijst mij over dat Woord........zo leer ik Zijn Woord te begrijpen........

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mei 2009 07:59

mohamed schreef:[Het is waanzin om Joh 14,26 op jezelf te betrekken, want jij hebt Jezus niet meegemaakt in het vlees en bent niet een van de twaalf uitverkoren apostelen om het evangelie te verkondigen. Je moet niet alles op jezelf betrekken maar goed beseffen wat tegen wie gezegd is. Zolang jij het onderscheid tussen apostelen, discipelen, Joden, Grieken, de eerstelingen en het deeg niet maakt, is er in jou geen waarheid.

Hoe wil jij dan bijv. Joh.7:37-39 verstaan?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2009 16:32

wijnand schreef:

Zolang je enkel bijbelverzen leest en niet de context is er in jou geen waarheid.

Ja, maar bij Learsi zit die splinter muurvast! :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2009 16:48

learsi schreef:
mohamed schreef:[Het is waanzin om Joh 14,26 op jezelf te betrekken, want jij hebt Jezus niet meegemaakt in het vlees en bent niet een van de twaalf uitverkoren apostelen om het evangelie te verkondigen. Je moet niet alles op jezelf betrekken maar goed beseffen wat tegen wie gezegd is. Zolang jij het onderscheid tussen apostelen, discipelen, Joden, Grieken, de eerstelingen en het deeg niet maakt, is er in jou geen waarheid.

Hoe wil jij dan bijv. Joh.7:37-39 verstaan?

Door Handelingen 2 te lezen waar de Heilige Geest massaal werd uitgestort en de apostelen indachtig werden in alles wat Hij gezegd heeft.

Vergelijk de opmerkingen van apostel Petrus vóór de uitstorting van de Geest (Mat 16,23) eens met de wijsheden die hij na pinkster in zijn brieven (1 Petr 5,8) tentoonstelt. Dat is toch een verschil van nacht en dag? Nu, vergelijk daarna de geschriften van de apostelen met wat de kerkvaders die na hen kwamen hebben opgeschreven en je ziet weer een groot verschil. De apostelen waren indachtig geworden in alles wat Hij gezegd had (Paulus zelfs zonder daarbij te zijn geweest) en kerkvader Polycarpus schreef dat hem de gehele waarheid niet geopenbaard was! Kortom, Polycarpus had niet dezelfde kennis als de apostelen wat betekent dat reeds in de eerste eeuw van alle gaven Gods, de liefde nog restte!

1 Kor 13,8
De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.

Wij kunnen in tegenstelling tot de eerste gemeente christenen, geen gif meer drinken zonder dat het ons schaadt, want wat nu nog rest van de gaven Gods, is het belangrijkste van allemaal (1 Kor 13,13) te weten de liefde. Het spreken in tongen en profetieën zijn te niet gedaan en dat is helemaal niet erg, want zo heeft God het gewild als we apostel Paulus mogen geloven.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mei 2009 17:31

mohamed schreef:
wijnand schreef:

Ja, maar bij Learsi zit die splinter muurvast! :D

Is in ieder geval beter dan een balk!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mei 2009 18:19

mohamed schreef:[ Kortom, Polycarpus had niet dezelfde kennis als de apostelen wat betekent dat reeds in de eerste eeuw van alle gaven Gods, de liefde nog restte!.

J.C. Ryle(1816-1900), bisschop v.d. Anglicaanse kerk schrijft bij Joh.14:26 het volgende:......"Deze belofte tot de elf apostelen te beperken,zoals sommigen doen, schijnt een enge en onvoldoende wijze van schriftuitleg.Het is veiliger, wijzer en meer in overeenstemming met de gehele toon van de laatste gesprekken van de Zaligmaker, om de belofte te beschouwen als het algemene eigendom van alle gelovigen, in iedere eeuw der wereld. Onze Heer kent de onwetendheid en vergeetachtigheid van onze natuur in geestelijke zaken . Hij verklaart hier, dat wanneer Hij de wereld verlaat, Zijn volk een leraar zal hebben......Wensen wij duidelijker de leerstellingen van het evangelie te kennen? Laat ons dan dagelijks bidden om de hulp vande "lerende Geest".Het is Zijn werk de ziel te verlichten, de ogen van ons verstand te openen en ons in alle waarheid te leiden"....

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mei 2009 18:48

En Johannes Arndt(1555-1621) schrijft bij dit zelfde vers:......"Heeft de Heilige Geest Zijn pinksterwoning bij ons opgeslagen, dan geeft Hij ons ook onderricht en Zijn eerste werk is onderwijzen en in herinnering brengen;de ene keer verheldert Hij ons een plaats in de Heilige Schrift, welke tot hier toe duister was, de andere keer maakt Hij ons een tot hier toe onbekende waarheid door eigen onmiddelijke ervaring levend"........

Spurgeon zegt bij dit vers:......"Het is het werk van de Heilige Geest, de Trooster van de gemeente,de harten van Gods kinderen te vertroosten. Hij overtuigt van zonde.Hij verlicht en onderwijst"......

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2009 22:01

Beste Learsi, lees dit vers eens:

Mar 16,18
Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Ik zie dit tegenwoordig vaker niet dan wél gebeuren, maar dat ligt natuurlijk aan de balk in mijn oog! ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”