Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Denkertje21 schreef:Maar komt Gods Woord dan alleen maar tot ons door de Bijbel?
Denkertje21 schreef:Wullimpie schreef:God heeft Zelf gezegd dat Zijn Woord niet ledig tot Hem zal wederkeren, maar zal doen wat Hem behaagt.
We hebben het over twee verschillende dingen hier:
Ik hebt het over de bijbel, het boek, het geopenbaarde Woord van God.
Deze tekst heeft het over de Woorden van God, de weg ter zaligheid.
Ik bedoelde: stel dat nu die boeken, het geopenbaarde Woord van God overal weg zou zijn, zoals dat NU nog steeds is in veel landen is waar vervolging heerst? Is er dan geen Woord van God meer?
Wullimpie schreef:Denkertje21 schreef:Maar komt Gods Woord dan alleen maar tot ons door de Bijbel?
Nee, door Woord en Geest.
Denkertje21 schreef:Denk jij niet dat we God kunnen leren kennen uit de natuur?
egbert schreef:Denkertje21 schreef:Denk jij niet dat we God kunnen leren kennen uit de natuur?
In de natuur kun je wel bepaalde aspecten van God zien.
Zijn almacht, Zijn creativiteit, Zijn humor... dat soort zaken.
Maar Zijn Plan met deze wereld kan ik uit de natuur niet halen
Zijn opdracht om elkaar lief te hebben kan ik in de natuur niet vinden, integendeel...
Wullimpie schreef: Iets anders.
Ben je er echt bang voor dat zeg maar binnen nu en 10 jaar de bijbel zal verdwijnen, of was het zomaar iets dat je jezelf afvroeg?
TheKeimpe schreef:Ik denk dat dit een zinloze als-dan vraag is.
Denkertje21 schreef:Nog steeds hebben ze in veel landen geen bijbel, omdat het strafbaar is. En toch hebben ze het Woord van God. Ze hebben zicht op God: VI - DEO.
Denkertje21 schreef:Wullimpie schreef: Iets anders.
Ben je er echt bang voor dat zeg maar binnen nu en 10 jaar de bijbel zal verdwijnen, of was het zomaar iets dat je jezelf afvroeg?
De hele achterliggende gedachte uit het neerzetten van dit topic is vooral dat we, (ik dus ook) m.i. te veel willen halen uit de dode letter. Het boek dus. De GEEST maakt levend. Daarom geloof ik zeker dat als alle bijbels zouden verdwijnen, het Woord van God blijft. Het Woord is immers vlees geworden?
Pas wilde ik naar de kerk gaan en pakte m'n bijbel. Tenminst dat dacht ik. Maar toen stond ik met een ouderwetse videoband in m'n hand. En het viel in eens in me: zo'n band is niets dan een stuk plastic met wat tape er in.
Je hebt er niks aan. Je ziet niks, hoort niks, het rammelt alleen een beetje.
Totdat je het in de videorecorder stopt! Dan gaat er wat gebeuren!
Je krijgt beeld, geluid en je ziet het verhaal, de boodschap.
Zo is het ook met de Bijbel. Zo is het niks. Niet meer dan een boek met woorden. Totdat het boek opengaat en de Geest je de dingen van hem laat zien.
Dan wordt het VI - DEO!
Zicht op God.
Nog steeds hebben ze in veel landen geen bijbel, omdat het strafbaar is. En toch hebben ze het Woord van God. Ze hebben zicht op God: VI - DEO.
En wij? Natuurlijk ben ik zielsgelukkig dat ik over God kan lezen in de Bijbel. Dat God mij laat zien welke beschermende perken in de vorm van de wet Hij om mijn leven zet. Hij laat mij zien wie Hij wil zijn voor iemand met 1001 goeie bedoelingen, maar die het steeds weer verknoeit. Hij laat mij zien dat ik door Zijn Zoon alles heb gekregen: de toegang tot mijn God en Vader. Allemaal uit Hem. Niks van mij bij.
En toch ben ik er van overtuigd dat, als er helemaal geen Bijbel meer zou zijn, Gods Woord er zou zijn. Dat Hij ook dan het wonder kan verrichten om Zijn Woorden in het hart van albedervers kan planten. (Wat een heerlijk ouderwets woord, dat toch zo goed weergeeft wat we zijn).
Dáárom geloof ik dat het Woord van God zo veel meer is dan alleen de Bijbel!
haring schreef:Als de bijbel het woord van god is hoe kan het dan dat de bijbel zich wel eens tegen spreekt??
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten