De Bijbel is Gods Woord. Toch?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mandelbrot
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: De Bijbel is Gods Woord. Toch?

Berichtdoor Mandelbrot » 23 apr 2009 11:02

Ik denk dat de mensen tezamen nog steeds in staat zijn om de gehele inhoud van de bijbel uit het hoofd op te schrijven. dus zelfs als je alle bijbels vernietigd , dan moet je nog wachten tot alle levende mensen dood zijn.

Zelf denk ik overigens dat de bijbel het woord van mensen is, denkende over God.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 apr 2009 13:32

Denkertje21 schreef:Maar komt Gods Woord dan alleen maar tot ons door de Bijbel?

Nee, door Woord en Geest.

Denkertje21 schreef:
Wullimpie schreef:God heeft Zelf gezegd dat Zijn Woord niet ledig tot Hem zal wederkeren, maar zal doen wat Hem behaagt.

We hebben het over twee verschillende dingen hier:
Ik hebt het over de bijbel, het boek, het geopenbaarde Woord van God.

Deze tekst heeft het over de Woorden van God, de weg ter zaligheid.

Ik bedoelde: stel dat nu die boeken, het geopenbaarde Woord van God overal weg zou zijn, zoals dat NU nog steeds is in veel landen is waar vervolging heerst? Is er dan geen Woord van God meer?

Het geopenbaarde woord = de bijbel = de woorden van God, opgetekend voor de mens.
Je kunt mijns inziens geen onderscheid maken in de bijbel als boek, en in de bijbel als de geopenbaarde wil van God.
Het is het namelijk beiden.

Het is Gods wil dat alle creaturen het evangelie gepredikt woord, het evangelie zoals dat opgetekend is in Zijn woord.
Ik ben er dan ook absoluut niet bang voor dat God het zal toelaten dat er geen enkele geschreven versie meer is van Zijn woord.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 23 apr 2009 13:44

Het probleem met zo'n visie is dat we de originelen van de bijbelboeken niet meer hebben en dat er met het overschrijvingen variaties ontstaan zijn. 3 voorbeelden: Het slot van Markus, de scene met de overspelige vrouw in het Johannes-evangelie en de comma Johaneum in de eerste brief van Johannes zijn bekende toevoegingen.

Dat maakt een onderscheid tussen de bijbel als boek en de bijbel als geopenbaarde wil van God wel nodig.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 apr 2009 16:40

Wullimpie schreef:
Denkertje21 schreef:Maar komt Gods Woord dan alleen maar tot ons door de Bijbel?

Nee, door Woord en Geest.

Denk jij niet dat we God kunnen leren kennen uit de natuur?

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 23 apr 2009 17:43

Denkertje21 schreef:Denk jij niet dat we God kunnen leren kennen uit de natuur?

In de natuur kun je wel bepaalde aspecten van God zien.
Zijn almacht, Zijn creativiteit, Zijn humor... dat soort zaken.

Maar Zijn Plan met deze wereld kan ik uit de natuur niet halen
Zijn opdracht om elkaar lief te hebben kan ik in de natuur niet vinden, integendeel...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 apr 2009 18:03

egbert schreef:
Denkertje21 schreef:Denk jij niet dat we God kunnen leren kennen uit de natuur?

In de natuur kun je wel bepaalde aspecten van God zien.
Zijn almacht, Zijn creativiteit, Zijn humor... dat soort zaken.

Maar Zijn Plan met deze wereld kan ik uit de natuur niet halen
Zijn opdracht om elkaar lief te hebben kan ik in de natuur niet vinden, integendeel...

Mee eens.

De natuur (en ook het ingeschapen godsbesef) is de algemene openbaring van God.
Het Woord is de bijzondere openbaring van God, hierdoor kunnen we Hem leren kennen, zoals Egbert ook zegt.

Iets anders.
Ben je er echt bang voor dat zeg maar binnen nu en 10 jaar de bijbel zal verdwijnen, of was het zomaar iets dat je jezelf afvroeg?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 apr 2009 21:27

Wullimpie schreef: Iets anders.
Ben je er echt bang voor dat zeg maar binnen nu en 10 jaar de bijbel zal verdwijnen, of was het zomaar iets dat je jezelf afvroeg?

De hele achterliggende gedachte uit het neerzetten van dit topic is vooral dat we, (ik dus ook) m.i. te veel willen halen uit de dode letter. Het boek dus. De GEEST maakt levend. Daarom geloof ik zeker dat als alle bijbels zouden verdwijnen, het Woord van God blijft. Het Woord is immers vlees geworden?

Pas wilde ik naar de kerk gaan en pakte m'n bijbel. Tenminst dat dacht ik. Maar toen stond ik met een ouderwetse videoband in m'n hand. En het viel in eens in me: zo'n band is niets dan een stuk plastic met wat tape er in.
Je hebt er niks aan. Je ziet niks, hoort niks, het rammelt alleen een beetje.
Totdat je het in de videorecorder stopt! Dan gaat er wat gebeuren!
Je krijgt beeld, geluid en je ziet het verhaal, de boodschap.
Zo is het ook met de Bijbel. Zo is het niks. Niet meer dan een boek met woorden. Totdat het boek opengaat en de Geest je de dingen van hem laat zien.
Dan wordt het VI - DEO!
Zicht op God.

Nog steeds hebben ze in veel landen geen bijbel, omdat het strafbaar is. En toch hebben ze het Woord van God. Ze hebben zicht op God: VI - DEO.

En wij? Natuurlijk ben ik zielsgelukkig dat ik over God kan lezen in de Bijbel. Dat God mij laat zien welke beschermende perken in de vorm van de wet Hij om mijn leven zet. Hij laat mij zien wie Hij wil zijn voor iemand met 1001 goeie bedoelingen, maar die het steeds weer verknoeit. Hij laat mij zien dat ik door Zijn Zoon alles heb gekregen: de toegang tot mijn God en Vader. Allemaal uit Hem. Niks van mij bij.

En toch ben ik er van overtuigd dat, als er helemaal geen Bijbel meer zou zijn, Gods Woord er zou zijn. Dat Hij ook dan het wonder kan verrichten om Zijn Woorden in het hart van albedervers kan planten. (Wat een heerlijk ouderwets woord, dat toch zo goed weergeeft wat we zijn).

Dáárom geloof ik dat het Woord van God zo veel meer is dan alleen de Bijbel!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 apr 2009 12:26

Ik denk dat dit een zinloze als-dan vraag is.
Als er geen Bijbel meer is, en er is geen mens meer die deze woorden van God, de enige woorden van God die voor iedereen van belang zijn*, meer in het hart omdragen, dan zouden er geen onderdanen van God meer zijn, en dat is in tegenspraak met onder andere psalm 72.

* Ik wil de mogelijkheid van een visioen etc niet geheel uitsluiten, maar zo'n openbaring buiten de Bijbel is slechts van betekenis voor deze ontvangt, dan wel voor de gemeente waartoe hij/zij? behoort.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 apr 2009 13:23

TheKeimpe schreef:Ik denk dat dit een zinloze als-dan vraag is.

Lijkt me niet... Er zijn landen waar dit geen 'als-dan' vraag is maar een feit.
Is er daaar het Woord van God dan niet?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 apr 2009 13:37

In die landen (bijv. Noord Korea of sommige Arabische landen) is er het gesproken Woord. Want wie erdoor geraakt is, heeft dat Woord in het hart.
Dat is overigens geen vaag ervaringsverhaal, maar het Evangelie dat tot hen gekomen is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 24 apr 2009 15:13

Denkertje21 schreef:Nog steeds hebben ze in veel landen geen bijbel, omdat het strafbaar is. En toch hebben ze het Woord van God. Ze hebben zicht op God: VI - DEO.

Dit klopt al niet zoals ik al eerder had aangegeven.
Er is geen land in de wereld waar de Bijbel volledig is uitgebannen.
De mensen dragen papiertjes met bijbelteksten erop, ze leren hele hoofdstukken uit hun hooft zodra ze iets te pakken krijgen.
Enorme hoeveelheden bijbels zijn die landen binnengesmokkeld.

Maar laten we toch even meegaan in die hypothese:
Als de Bijbel verdwenen zou zijn maar dan ook echt verdwenen (ook uit geheugens)
hoe zie je dat dan voor je?

- Dat je uit de natuur kan halen hoe we met elkaar en met God om moeten gaan?
- Dat God je dingen gaat influisteren?
- Dat er weer profeten zullen opstaan?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 apr 2009 19:40

Denkertje21 schreef:
Wullimpie schreef: Iets anders.

De hele achterliggende gedachte uit het neerzetten van dit topic is vooral dat we, (ik dus ook) m.i. te veel willen halen uit de dode letter. Het boek dus. De GEEST maakt levend. Daarom geloof ik zeker dat als alle bijbels zouden verdwijnen, het Woord van God blijft. Het Woord is immers vlees geworden?

Pas wilde ik naar de kerk gaan en pakte m'n bijbel. Tenminst dat dacht ik. Maar toen stond ik met een ouderwetse videoband in m'n hand. En het viel in eens in me: zo'n band is niets dan een stuk plastic met wat tape er in.
Je hebt er niks aan. Je ziet niks, hoort niks, het rammelt alleen een beetje.
Totdat je het in de videorecorder stopt! Dan gaat er wat gebeuren!
Je krijgt beeld, geluid en je ziet het verhaal, de boodschap.
Zo is het ook met de Bijbel. Zo is het niks. Niet meer dan een boek met woorden. Totdat het boek opengaat en de Geest je de dingen van hem laat zien.
Dan wordt het VI - DEO!
Zicht op God.

Nog steeds hebben ze in veel landen geen bijbel, omdat het strafbaar is. En toch hebben ze het Woord van God. Ze hebben zicht op God: VI - DEO.

En wij? Natuurlijk ben ik zielsgelukkig dat ik over God kan lezen in de Bijbel. Dat God mij laat zien welke beschermende perken in de vorm van de wet Hij om mijn leven zet. Hij laat mij zien wie Hij wil zijn voor iemand met 1001 goeie bedoelingen, maar die het steeds weer verknoeit. Hij laat mij zien dat ik door Zijn Zoon alles heb gekregen: de toegang tot mijn God en Vader. Allemaal uit Hem. Niks van mij bij.

En toch ben ik er van overtuigd dat, als er helemaal geen Bijbel meer zou zijn, Gods Woord er zou zijn. Dat Hij ook dan het wonder kan verrichten om Zijn Woorden in het hart van albedervers kan planten. (Wat een heerlijk ouderwets woord, dat toch zo goed weergeeft wat we zijn).

Dáárom geloof ik dat het Woord van God zo veel meer is dan alleen de Bijbel!

Het Woord van God is juist niets meer dan de Bijbel, de Bijbel is compleet, heeft alles in zich dat nodig is voor onze zaligheid.
Dat er in het geloofsleven meer is dan alleen de Bijbel is natuurlijk waar, je schrijft het zelf al, het werk van de Heilige Geest, de gemeenschap der Heiligen, de Bediening van de sacramenten.
Maar dat is niet het woord van God, het komt er wel uit voort, maar het is het niet.

Al die voorbeelden die jij noemt in de onderdrukte landen komen voort uit het Woord, want een geheime evangelist die Noord-Korea is binnen geslopen vertelt daar echt geen sprookjes, die brengt het Woord = wat staat opgetekend in de bijbel.

Kijk maar eens naar de verhalen van de vervolgde kerk, 1 van de eerste dingen die gebeurd is het proberen te smokkelen van Bijbels naar het des betreffende land.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 apr 2009 14:21

Als de bijbel het woord van god is hoe kan het dan dat de bijbel zich wel eens tegen spreekt??
*onderschrift verwijderd door moderator*

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 apr 2009 14:36

haring schreef:Als de bijbel het woord van god is hoe kan het dan dat de bijbel zich wel eens tegen spreekt??

Zullen we dat maar in een ander topic doen? Er zijn er volgens mij al -tig van...

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 apr 2009 15:22

God is perfect, hoe kan zijn woord zichzelf dan tegen spreken?
*onderschrift verwijderd door moderator*

Terug naar “[Religie] - Open forum”