Gimme that old time religion...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Re: Gimme that old time religion...

Berichtdoor Ger(nl) » 26 feb 2009 11:19

Denkertje21 schreef:dat ben ik wel heel erg met je eens.
Maar toch komen er ook wel heel veel prikkels van buiten die er kennelijk vroeger niet waren.

Helemaal met je eens, we leven absoluut in een bepaalde beeld cultuur, volgens mij heb ik ooit wel eens ergens gelezen dat wij in een dag meer beelden op ons afkrijgen dan iemand in de middeleeuwen in heel zijn/haar leven. Of het waar is weet ik niet. En dan hebben we het alleen nog maar over beeld impulsen.

Aan de andere kant... moeten we denk ik ook de "good old time" romantiseren of verheffen tot iets wat fantastisch was. Het verhaal van Jozef in het huis van Potifar vind ik zelf altijd een mooi verhaal. Jozef besluit om niet in te gaan op haar verzoeken maar als ze maar blijft aan dringen en het, misschien, wel heel erg vervelend wordt besluit hij weg te rennen van de bron waar de impuls vandaan komt (de vrouw van Potifar).

Nu zijn impulsen niet altijd zo zwart wit als in dit verhaal maar ik vind het zelf wel een mooie les, van bepaalde dingen kies ik om weg te gaan omdat het mijn wezen te veel in verwarring zou kunnen brengen. Daarom... ik ben het eens met mijn eigen stelling dat verwarring deels je eigen keus is. :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2009 17:38

Optimatus schreef:Denkertje, wat beschouw je onder old time? De tijd is al enige tijd tijd en over welke oude tijd hebben we het precies?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 feb 2009 20:57

Optimatus schreef:
Optimatus schreef:Denkertje, wat beschouw je onder old time? De tijd is al enige tijd tijd en over welke oude tijd hebben we het precies?

Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is. Maar ik hoef niet veel verder dan 20 jaar terug te gaan om dit te constateren. Voor de rest moet ik het met verhalen doen van ouders, familie en opgeschreven verhalen..
Ik kom van een klein dorp uit een GerGem gezin met inspirerend evangelisch ouders... Ja ja, dat kan zo maar

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 feb 2009 08:48

Denkertje voor mij is niet helmaal duidelijk wat je in je eerste post zegt. Aan Optima Forma z'n vraag merk ik ook dat die een beetje aan het zoeken is naar wat je nu bedoelt te zeggen.

Ik ben in een dorp geboren, woon daar nog steeds,ben christelijk groot gebracht, tenminste dat hebben mijn ouders geprobeerd en kerk er nog steeds. Ik ben er een termijn ouderling geweest, maar er valt in dit dorp met de mensen die je op het kerkelijk erf tegenkomt niet te praten over geloof en aanverwante zaken.
Met mijn ouders lukte dat ook niet.Mijn moeder kende de Catechismus uit haar hoofd, maar kon mij eigenlijk niet uitleggen
wat er mee bedoeld werd.Mijn vader was de zoon van een dominee en hij heeft naar mijn weten met mij nooit een woord gewisseld over bijbel of geloof.Vreemd als je zoon van een dominee bent.Aan de andere kant ook weer niet zo verwonderlijk, je leeft toch altijd in een soort van glazen huis en moet voor de gemeente de eer van je vader ophouden.

Dus als jij het over old time religeon hebt dan bestaat er buiten mijn oma om eigenlijk niemand met wie ik er over kon praten.Praten over de bijbel,samen,met andere mensen kwam pas na mijn bekering aan de orde.

Bedoel je ,dat er te weinig gepraat wordt met jou over wat het geloof uitwerkt in de mens en hoe dat allemaal gaat?
Of bedoel je dat je graag naar andere mensen luistert die over de Heere en Zijn werk vertellen.
Wat vertelden je oma en je ouders over wie God voor hen was.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door learsi op 03 mar 2009 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 28 feb 2009 19:56

Tegenwoordig kijken de mensen heel veel naar de buitenkant. Als je maar een rok aan hebt (als vrouw dan :D en een hoed in de kerk) gaat het allemaal wel goed met je. Schijn!!!!
Maar wat jij bedoelt gewoon een getuigenis en praten over wat de Heere doet, dat hoor je echt niet meer al zitten er 10 gerokte dames bij elkaar. Het lijkt wel dat het rechtse steeds rechtser wordt en het linkse steeds linkser.

Maar als je dan weer leest over het gezelschapsleven van vroeger, dan heb ik daar ook wel weer mijn twijfels bij.

Jehieli
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jehieli » 28 feb 2009 20:52

Het is wat mij betreft herkenbaar... Soms verlang ik een wereld waar je je niet hoeft te verantwoorden over je geloof, maar dat iedereen gelooft. Een wereld waarin iedereen wil doen wat de Here Jezus wil.... Waar je met iedereen kunt praten over de Here Jezus, wat Hij allemaal voor ons heeft gedaan... Maar deze droom is een illusie, op deze aarde, waarin de Wederkomst nog niet heeft plaatsgevonden....

Dan denk ik aan de tijd waarin mijn ouders zijn opgegroeid. Mijn ouders kunnen sommige dingen niet begrijpen; ze begrijpen niet dat iemand die in hun tijd trouw naar de kerk ging, nu bijv. gewoon op zondag van alles doet.... vroeger ging in deze omgeving ong. 70% van de mensen naar de kerk... dat zou toch best leuk zijn?

Maar dan.... hoeveel écht gelovigen zaten ertussen? Ik weet dat wij, mensen dat niet kunnen meten... maar soms heb je wel het idee dat je het kunt merken... Misschien was die maatschappij op sommige punten ook weer een beetje kil....
Ik zal u geenzins begeven, Ik zal u geenzins verlaten,
daarom kunnen wij met vertrouwen zeggen: De Here is mij een Helper,
ik zal niet vrezen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 feb 2009 22:10

Naar welke kerk?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 mar 2009 02:46

Optimatus schreef:Naar welke kerk?

Je bent meestal best te pruimen :lol: maar deze vraag is een beetje überdom.

Het gaat niet om de kerk maar dat je als oprechte christen samenwilt spreken over al dat moois dat je samen deelt..

Jaja en dat kan zelfs in Berkenwoude
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 03 mar 2009 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2009 09:47

Wel, wij hebben al vier kerkelijke (wijk)gemeenten (in oprichting) en dat op 1600 inwoners, maar ik denk dat je mijn vraag niet begrepen hebt. Ik antwoordde eigenlijk de opmerking van Jehieli: "vroeger ging in deze omgeving ong. 70% van de mensen naar de kerk... dat zou toch best leuk zijn?"

Naar de kerk.. welke kerk dan? Er zijn er nogal veel in Nederland.

*plamuurt een citroen in Denkertje's mond* Bemoeial :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 mar 2009 15:14

*stopt een watermeloen in de mond van Optimatus*
(Oeps, wat was nou het hoofd? :mrgreen: )

Het soort kerk is voor deze vraag niet zo belangrijk. Het gaat er mij om dat je kerkmuuroverschrijdend zo weinig meer merkt van persoonlijk en onbevangen geloof: "Heb je de Heere Jezus lief?"

Het wordt zo ingewikkeld gemaakt. Ik wil zo graag wqeer wat om me heen zien van leven uit de vervulling en de verwondering over het grote een grootse van God!

Errusthen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Errusthen » 03 mar 2009 15:42

Ik heb deze topic als eerste gelezen en ik kan heel goed begrijpen wat Denkertje21 bedoelt. Ik heb er ook wel eens last van, van dat gevoel.

Toen ik op de lagere school(= de basisschool van vroeger voor de jonge posters/lezers) ging het kringgesprek op maandag vaak over opa's en oma's met wie we mee waren geweest naar de kerk/zondagschool. Wat we daar gehoord hadden etc.

Nu mijn kinderen op de basisschool zitten(zelfde leerkrachten die ik ook gehad heb), gaan de kringgesprekken op maandag over de wedstrijden van de verschillende sporten die de kinderen beoefenen. Vaak vinden de wedstrijden plaats op zondag...... Waar is het eenvoudige geloof gebleven? Waarom moet geloof soms doodgeredeneerd worden?

Kijk maar eens naar de geloofsbelijdenis:
Ik geloof in God de Vader...... God word in sommige kerken niet eens meer genoemd
Schepper van Hemel en Aarde....... Evolutietheorie
Ga zo maar door. Waar is het vertrouwen op een liefdevolle God gebleven?

Als ik op mijn werk een lied neurie en er word gevraagd wat ik neurie, wordt er raar gereageerd wanneer ik moet vertellen dat het een kerklied is. Kent men niet meer, geen psalmen(zelf ben ik niet met psalmen opgegroeid) of gezangen worden herkend. Zelfs met de kerst toen ik "Midden in de winternacht" neuriede, werd er vreemd opgekeken.

Give me that old time relegion,
give me that old time relegion,
give me that old time relegion,
It's good enough for me.

It was good for my father
it was good for my mother
it was good for my brother
it was good for my sister
it was good for the Hebrew children
it will do when the world's on fire

It's good enough for me.
Heb je naaste lief als jezelf, want die naaste ben ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2009 15:58

*giet vier liter lauw Engels bier in Denkertje*
Zo... Dat zal hem leren.

In veel kerken is het tegenwoordig niet meer het liefhebben van Christus alleen, maar wat doe je met je geloof. Te lang is er gepredikt "Als je maar gelooft, dan komt het wel goed." Maar geloven is meer dan alleen "Amen" zeggen. Verder leven we nu en niet toen. Hoewel ik een fin-de-siècle-mens pur sang ben, probeer ik mijn geloof in deze tijd te belijden en niet zoals vroeger. De kerk en het geloof zijn door de eeuwen veranderd en dat zal de komende eeuwen niet anders zijn.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 mar 2009 17:08

*spuugt vol afgrijzen het lauwe bier in een andere vorm over Optimatus heen"
(en zingt ondertussen Psalm 65: "daar druipt het al van 't vet")

Daarom heb ik het ook niet zozeer over de kerken. Maar als we vol zijn van Gods liefde, dan zoekt dat een uitweg. Dan gaat dat overstromen. Dan kun je er niet over ophouden. En dán heeft het effect op je omgeving. Dat os old time én new time religion: je allereerst verwonderen over het geweldige wat God wil doen en doet in ons leven en dat delen, delen, delen..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2009 17:36

*veegt zich met een aristocratisch doekje weer schoon*
Volgens mij is dit geen vet, maar een stroom van ongerechtigheden.

Het moge zo zijn dat de kerken tegenwoordig minder vol zijn, ik heb wel de indruk dat de mensen die er zijn, er komen omdat zij dit willen, niet omdat dit moet.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 mar 2009 19:49

* veegt Optimatus en denkertje21 op * [-X
lees > roept ze tot de orde, het is hier geen slow-chat.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “[Religie] - Open forum”