Denkertje21 schreef:dat ben ik wel heel erg met je eens.
Maar toch komen er ook wel heel veel prikkels van buiten die er kennelijk vroeger niet waren.
Helemaal met je eens, we leven absoluut in een bepaalde beeld cultuur, volgens mij heb ik ooit wel eens ergens gelezen dat wij in een dag meer beelden op ons afkrijgen dan iemand in de middeleeuwen in heel zijn/haar leven. Of het waar is weet ik niet. En dan hebben we het alleen nog maar over beeld impulsen.
Aan de andere kant... moeten we denk ik ook de "good old time" romantiseren of verheffen tot iets wat fantastisch was. Het verhaal van Jozef in het huis van Potifar vind ik zelf altijd een mooi verhaal. Jozef besluit om niet in te gaan op haar verzoeken maar als ze maar blijft aan dringen en het, misschien, wel heel erg vervelend wordt besluit hij weg te rennen van de bron waar de impuls vandaan komt (de vrouw van Potifar).
Nu zijn impulsen niet altijd zo zwart wit als in dit verhaal maar ik vind het zelf wel een mooie les, van bepaalde dingen kies ik om weg te gaan omdat het mijn wezen te veel in verwarring zou kunnen brengen. Daarom... ik ben het eens met mijn eigen stelling dat verwarring deels je eigen keus is.