Wanneer ben je een christen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2009 22:42

Marnix schreef:Klopt Pauline,

Het gaat er om dat we geloven en werken, Jezus woorden horen en ze doen. Dit zegt Jakobus.

7 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood. 18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt geloof en ík heb werken. Toon mij dan uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken. 19 Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl, (maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen. 20 Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? 21 Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde? 22 Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken; 23 en het schriftwoord werd
vervuld, dat zegt: Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd. 24 Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof.

(Jakobus 2)

En Jezus zegt dit ook:

46 Waarom roepen jullie “Heer, Heer” tegen mij, maar doen jullie niet wat ik zeg? 47 Ik zal jullie vertellen op wie degene lijkt die bij me komt, naar mijn woorden luistert en ernaar handelt: 48 hij lijkt op iemand die bij het bouwen van zijn huis een diep gat groef en het fundament op rotsgrond legde. Toen er een overstroming kwam, beukte het water tegen het huis, maar het stortte niet in omdat het degelijk gebouwd was. 49 Wie wel naar mijn woorden luistert maar niet doet wat ik zeg, lijkt op iemand die een huis bouwde zonder fundament, zodat het meteen instortte toen het water ertegen beukte en er alleen een bouwval overbleef.’
(Lukas 6)

Deze teksten kunnen we niet omheen Marnix mee eens, de boodschap is duidelijk, maar wat voor werken worden bedoelt denk je? En is het de intentie of het werk? Immers, Abraham had de intentie zijn zoon te offeren, maar heeft het niet gedaan.

mohamed

Re: Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2009 14:33

Optimatus schreef:Die vraag krijg ik wel eens. Persoonlijk denk ik, dat je behoort tot de Gemeente van Christus - en dus een christen bent - als je gelooft zoals verwoord in de Geloofsbelijdenissen van Nicæa en Athanasius en in de Apostolische Geloofsbelijdenis (de 12 artikelen).

Of, eenvoudiger: als je gelooft in de Drieënig God, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest en dat je alleen via Hem zalig worden kunt.

Hoe zit het dan met de apostelen die daarvoor al Christenen genoemd werden, behoorden zij volgens jou persoonlijk tot de gemeente van Jezus?

Hand 11,26
En het is geschied, dat zij een geheel jaar samenvergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen voor het eerst te Antiochíë Christenen genaamd werden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2009 10:52

Geloofden zij dat zij alleen via Hem zalig konden worden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2009 11:34

Optimatus schreef:Geloofden zij dat zij alleen via Hem zalig konden worden?

Is dat niet verwoord in de belijdenisgeschriften?

harrys
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor harrys » 09 feb 2009 14:20

Er is natuurlijk een kans dat God zelf wel uitmaakt wie Hij Christen vind en niet. Wellicht is het antwoord (soms) wel verrassend. Zijn wij zo rijk en verveeld dat we constant op Zijn stoel gaan zitten 'en het wel weten'? Of is er sprake van platte angst zodat mensen elkaar uitsluiten in de hoop er zelf wel 'bij te horen' ? Wellicht is er een andere reden, ik heb er nooit onderzoek naar gedaan. Een ding echter lijkt me duidelijk. Zei Jezus niet ergens "Het geloof kan ik u niet schenken"? Als Hij het zelfs niet kan, waar maken 'aardse' gelovigen zich dan zo druk over? Buiten dat vergeten de 'missionarissen' dat we allemaal een kind van God zijn. Dus of je wilt of niet, een ander hoort er altijd bij. Zoals bekend zijn wij mensen feilbaar. Het zou uitermate onsportief zijn van onze Schepper als Hij daar geen rekening mee hield. Het zou de gelovige mensheid van alle gezindten sieren deze houding over te nemen.
Laatst gewijzigd door harrys op 09 feb 2009 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2009 14:38

mohamed schreef:

Christus zegt het zelf.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2009 16:04

Optimatus schreef:
mohamed schreef:

Christus zegt het zelf.

Waar zijn de belijdenisgeschriften dan nog goed voor, vuurtje?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2009 16:06

harrys schreef:Zei Jezus niet ergens "Het geloof kan ik u niet schenken"?

Nee.

Ef 2,8
Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God.

harrys
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor harrys » 09 feb 2009 16:32

mohamed schreef:

Ef 2,8
Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God.

Dat zou betekenen dat wij ongelovig worden geboren. Dat er ook geen moment in iemands leven is waardoor hij/zij zijn geloof zelf kan (her)winnen. Dat er ook geen enkele reden is om je best te doen, alles is immers al beslist? Wanneer geloof een geschenk van later datum is, wat is het criterium het te verkrijgen? Volgens de predestinatieleer heb je daar als mens geen invloed op. De stelling doet vermoeden dat er sprake is van pure willekeur bij het uitdelen van geloof. Want van verdienen is geen sprake. Dat betekent dat mensen niet gelijk zijn in de ogen van God. Dat lijkt me uiterst onaannemelijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2009 19:36

harrys schreef:
mohamed schreef:

Ef 2,8

Dat zou betekenen dat wij ongelovig worden geboren. Dat er ook geen moment in iemands leven is waardoor hij/zij zijn geloof zelf kan (her)winnen. Dat er ook geen enkele reden is om je best te doen, alles is immers al beslist? Wanneer geloof een geschenk van later datum is, wat is het criterium het te verkrijgen? Volgens de predestinatieleer heb je daar als mens geen invloed op. De stelling doet vermoeden dat er sprake is van pure willekeur bij het uitdelen van geloof. Want van verdienen is geen sprake. Dat betekent dat mensen niet gelijk zijn in de ogen van God. Dat lijkt me uiterst onaannemelijk.

Nou, ik denk niet dat apostel Paulus dat bedoelde, want zeker is er iets voor te doen:

Jak 2,8
Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, zo doet gij wel;

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2009 19:46

mohamed schreef:Waar zijn de belijdenisgeschriften dan nog goed voor, vuurtje?

Als geschriften waaruit het belijden van de christelijke kerk blijkt.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 09 feb 2009 21:25

Wanneer ben je christen?

Naar mijn idee als je gelooft in schepping -> zondeval -> verlossing -> opstanding in die volgorde. Dat zijn volgens mij de kernwaarden en de fundamenten van het christendom. Haal je één pijler hieruit weg, stort het gebouw in elkaar.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2009 23:55

Zo denken de "preciezen" erover. De meer vrijzinnig ingestelden denken daar anders over.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 10 feb 2009 00:28

En dat mag natuurlijk, je kan ook eigenlijk niet voor een ander bepalen of hij zich christen mag noemen of niet, als iemand zich christen voelt op de manier waarop hij gelooft is hij dat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 feb 2009 14:41

Ik zie deze vraag als een vraag naar objectieve criteria. Sommige antwoorden wijzen naar het geschreven Woord(de 66 boeken van de bijbel).Dat is bij Marnix het duidelijkst. "Er staat geschreven" Belangrijk is wat in deze voor ons persoonlijk maatgevend is,wat de bron is waaruit we deze criteria putten. Je kunt nl. ook de ervaringen van christenen als criterium nemen .................er zijn er nogal wat.......maar wie zegt mij dat dat ervaringen van een christen moeten zijn.Ik stel voor dat allen die gereageerd hebben even zeggen van welke bron ze uitgaan. Voor mij is het zo dat ik het geschreven Woord als uitgangspunt neem om vast te kunnen stellen wanneer je een christen bent. Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”