De Vader en de Zoon zijn één

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 okt 2008 12:05

mohamed schreef:
Cicero schreef:@mohamed: zeker wordt God zelf vaak koning genoemd. Maar in de tijd van het NT was er in de religieuze voorstellingswereld plaats voor allerlei bemiddelingsfiguren, zoals engelen, messiassen etc. Een aantal teksten op een hoopje vegen en daar dan conclusies uit trekken is niet terecht denk ik.

Daarmee doe je de teksten en ook mij wel een beetje te kort hoor. Vergeet niet dat Jezus zei dat de Schrift niet gebroken kan worden, wat inhoudt dat God simpelweg een enige God is. Wanneer je er dan op staat om Jezus als een andere Persoonlijkheid dan Jahweh te zien, dan moet je tevens bekennen dat Hij niet God is. Snap je wat ik bedoel?

1. Waar staat dat Jezus zei dat de Schrift niet gebroken kan worden?
2. Ik ben het van harte met je eens dat God één is.
3. Het begrip 'persoon' komt uit de tijd van de christologiedebatten en heeft tegenwoordig een andere betekenis.
4. Jezus is inderdaad God niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 12:09

hamlap schreef:
mohamed schreef:Wanneer je er dan op staat om Jezus als een andere Persoonlijkheid dan Jahweh te zien, dan moet je tevens bekennen dat Hij niet God is. Snap je wat ik bedoel?

Tja, en daarom zegt de christelijke kerk al vanaf de 3e/4e eeuw dat er een Drie-Enige God is. Voluit wil de christelijke kerk monotheïstisch zijn. Tegelijk belijdt men dat er drie personen zijn: Vader, Zoon en Heilige Geest, één van wezen, naar ons toe Zichzelf bekend makend als bestaande in drie Personen.

God heeft Zich door de hele Bijbel heen in veel meer dan drie manifestaties aan zijn uitverkorenen getoond! Wanneer je spreekt van een drie-eenheid, dan degradeer je de andere manifestaties tot niet-goddelijk. Dat is in strijd met hoe Abraham het ervoer, merk op hoe hij de drie mannen als zijnde één aansprak:

Genesis 18
1 En de HERE verscheen aan hem bij de terebinten van Mamre, terwijl hij op het heetst van de dag in de ingang der tent zat. 2 En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie mannen stonden bij hem; toen hij hen zag, liep hij hun uit de ingang van zijn tent tegemoet, en boog zich ter aarde; 3 en hij zeide: Mijn heer, indien ik uw genegenheid gewonnen heb, ga dan niet aan uw knecht voorbij. 4 Laat toch een weinig water gehaald worden, en wast uw voeten en vlijt u neder onder de boom; 5 dan wil ik een bete broods gaan halen, opdat gij uw hart versterkt; daarna kunt gij verder trekken; daartoe zijt gij immers langs uw knecht getrokken? En zij zeiden: Doe zoals gij gesproken hebt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 12:14

Cicero schreef:1. Waar staat dat Jezus zei dat de Schrift niet gebroken kan worden?

Joh 10,35
Als Hij hén goden genoemd heeft, tot wie het woord Gods gekomen is, en de Schrift niet kan gebroken worden,
4. Jezus is inderdaad God niet.

Daar denk ik anders over, maar het maakt me je standpunt een stuk duidelijker!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 16:15

@mohamed

Maar voordat hij had gezondigd liep hij samen met YHWH in de hof van EDEN
daarna werd hij weggestuurd als straf van Gods nabijheid afgesneden, Hij moest nu alles zelf doen en vanaf toen was hij een sterveling. Hij moest zich voortplanten omdat dat het plan van de Eeuwige was---Gods tijd is niet de onze.

nog een paar voorbeelden>
Deuteronomy 5
23Maar toen u de luide stem vanuit de duisternis hoorde en het verschrikkelijke vuur op de top van de berg zag, kwamen al uw stamhoofden naar mij toe
24en smeekten: 'Vandaag heeft de YHWH, onze God, ons Zijn grootheid en glorie getoond; wij hebben zelfs Zijn stem uit het midden van het vuur gehoord. Vandaag zagen wij dat een mens met God kan spreken en toch in leven kan blijven.
25Maar wij zullen zeker sterven als Hij nog een keer tegen ons spreekt. Dat vreselijke vuur zal ons verteren.
26-27 Want wie kan, zoals wij, de stem van de levende God vanuit het midden van het vuur horen en toch blijven leven? Gaat u maar en luister naar wat God zegt en kom dan terug en vertel het ons, dan zullen wij luisteren en gehoorzamen.'
http://www.biblegateway.com/passage/?bo ... version=30

richteren 13
18"Waarom wilt u mijn naam weten?" antwoordde de Engel, "die is onuitsprekelijk."
19Toen offerde Manoah op een rots een geitebokje en een spijsoffer aan de YHWH En terwijl Manoah en zijn vrouw toekeken, gebeurde er een wonder.

20Toen het vuur op het altaar hoog oplaaide, steeg de Engel (voor de ogen van Manoah en zijn vrouw) in het vuur omhoog! Manoah en zijn vrouw wierpen zich plat op de grond.
21Dat was het laatste dat ze ooit van Hem zagen. Manoah was de eerste die besefte dat het de Engel van de YHWH was geweest.
22"Wij zullen sterven", riep hij tegen zijn vrouw, "want we hebben God gezien!"
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 16:31

salty schreef:@mohamed

Maar voordat hij had gezondigd liep hij samen met YHWH in de hof van EDEN
daarna werd hij weggestuurd als straf van Gods nabijheid afgesneden, Hij moest nu alles zelf doen en vanaf toen was hij een sterveling. Hij moest zich voortplanten omdat dat het plan van de Eeuwige was---Gods tijd is niet de onze.

Adam werd na de zondeval niet van God gescheiden, integendeel. Nadat de vrouw en hij van de boom hadden gegeten sprak Yahweh hen er nog op aan en maakte hen kleding (Gen 3,17-22) en bestrafte hun zoon Kain later vanwege zijn zonde (Gen 4,5-15), dus nee, de mens was alles behalve afgesneden van God na de zondeval.
nog een paar voorbeelden>
Deuteronomy 5
23Maar toen u de luide stem vanuit de duisternis hoorde en het verschrikkelijke vuur op de top van de berg zag, kwamen al uw stamhoofden naar mij toe
24en smeekten: 'Vandaag heeft de YHWH, onze God, ons Zijn grootheid en glorie getoond; wij hebben zelfs Zijn stem uit het midden van het vuur gehoord. Vandaag zagen wij dat een mens met God kan spreken en toch in leven kan blijven.
25Maar wij zullen zeker sterven als Hij nog een keer tegen ons spreekt. Dat vreselijke vuur zal ons verteren.
26-27 Want wie kan, zoals wij, de stem van de levende God vanuit het midden van het vuur horen en toch blijven leven? Gaat u maar en luister naar wat God zegt en kom dan terug en vertel het ons, dan zullen wij luisteren en gehoorzamen.'

richteren 13
18"Waarom wilt u mijn naam weten?" antwoordde de Engel, "die is onuitsprekelijk."
19Toen offerde Manoah op een rots een geitebokje en een spijsoffer aan de YHWH En terwijl Manoah en zijn vrouw toekeken, gebeurde er een wonder.

20Toen het vuur op het altaar hoog oplaaide, steeg de Engel (voor de ogen van Manoah en zijn vrouw) in het vuur omhoog! Manoah en zijn vrouw wierpen zich plat op de grond.
21Dat was het laatste dat ze ooit van Hem zagen. Manoah was de eerste die besefte dat het de Engel van de YHWH was geweest.
22"Wij zullen sterven", riep hij tegen zijn vrouw, "want we hebben God gezien!"

Ik vroeg om voorbeelden van mensen die direct stierven na het zien van God en die heb je me niet getoond! Het hoofdstuk uit Richteren wat je zelf citeerde bevestigt mijn gelijk juist, lees maar:

Richteren 13
22 En Manóach zeide tot zijn vrouw: Wij zullen voorzeker sterven, omdat wij God gezien hebben.
23 Maar zijn vrouw zeide tot hem: Zo de HEERE lust had ons te doden, Hij had het brandoffer en spijsoffer van onze hand niet aangenomen, noch ons dit alles getoond, noch ons om deze tijd laten horen, zulks als dit is.
24 Daarna baarde deze vrouw een zoon, en zij noemde zijn naam Simson; en die jongen werd groot, en de HEERE zegende hem.
25 En de Geest des HEEREN begon hem bijwijlen te drijven in het leger van Dan, tussen Zora en tussen Estháol.

Zij stierven dus allerminst direct!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 16:55

Ik vroeg om voorbeelden van mensen die direct stierven na het zien van God en die heb je me niet getoond! Het hoofdstuk uit Richteren wat je zelf citeerde bevestigt mijn gelijk juist, lees maar:

Je begrijpt toch zelf wel als je God ziet als de Machtige Schepper van Hemel en aarde en alles wat daarop is , en je niet eens een minuut lang inde zon kan kijken zonder blind te worden , dat je dan als gewone sterveling het ook geen minuut voor Zijn Aangezicht zou kunnen staan ,zonder te vergaan ?????

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 17:10

Zij stierven dus allerminst direct!

20For it came to pass, when the flame went up toward heaven from off the altar, that the angel of the LORD ascended in the flame of the altar. And Manoah and his wife looked on it, and fell on their faces to the ground

dat hun dus niets is overkomen is dus de genade van de EEUWIGE want
Hij is een verterend vuur !
http://www.biblegateway.com/keyword/?se ... chtype=all

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 17:19

salty schreef:

Je begrijpt toch zelf wel als je God ziet als de Machtige Schepper van Hemel en aarde en alles wat daarop is , en je niet eens een minuut lang inde zon kan kijken zonder blind te worden , dat je dan als gewone sterveling het ook geen minuut voor Zijn Aangezicht zou kunnen staan ,zonder te vergaan ?????

Daar gaat het niet om, niets is onmogelijk voor God, Hij kan deze hele planeet ook in één keer laten verdwijnen maar doet dat niet. Niemand zal God zien en leven, dat heb ik ook gelezen, maar waar staat een voorbeeld van iemand die direct dood neerviel nadat hij God had gezien?

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 17:48

een voorbeeld van iemand die direct dood neerviel nadat hij God had gezien?

zo'n voorbeeld is er idd niet.
:wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 19:53

salty schreef:

Dat is nu precies mijn punt, wel sportief dat je het toegeeft!

Jezus zegt dat wie Hem kent, ook de Vader heeft gezien:

Joh 14,7
Indien gij Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu aan kent gij Hem, en hebt Hem gezien.

En er waren sowieso twaalf mensen die Hem gezien en gekend hebben, welke allen niet direct stierven.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 18 okt 2008 20:21

mohamed schreef:
salty schreef:

Joh 14,7
Indien gij Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu aan kent gij Hem, en hebt Hem gezien.

En er waren sowieso twaalf mensen die Hem gezien en gekend hebben, welke allen niet direct stierven.

Begrijp me goed: Jezus is niet God, maar de Drie-Enige God Vader Zoon en Heilige Geest is God. Een christen kan niet zeggen: God de Vader is God, en dan hebben we daarnaast ook nog Jezus Christus en Hij is ook God, en evenzo met de Heilige Geest die God is, want dan spreek je over drie goden. Maar nogmaals: Vader, Zoon en Heilige Geest zijn samen de Drie-enige God.
Jezus heeft al Zijn hemelse heerlijkheid afgelegd en is mens geworden (Filippenzen 2). Wonderlijk dat God in Jezus afdaalt uit de hemel en de omgang met mensen zoekt.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 20:48

hamlap schreef:
mohamed schreef:
salty schreef:

Joh 14,7

Begrijp me goed: Jezus is niet God, maar de Drie-Enige God Vader Zoon en Heilige Geest is God. Een christen kan niet zeggen: God de Vader is God, en dan hebben we daarnaast ook nog Jezus Christus en Hij is ook God, en evenzo met de Heilige Geest die God is, want dan spreek je over drie goden. Maar nogmaals: Vader, Zoon en Heilige Geest zijn samen de Drie-enige God.
Jezus heeft al Zijn hemelse heerlijkheid afgelegd en is mens geworden (Filippenzen 2). Wonderlijk dat God in Jezus afdaalt uit de hemel en de omgang met mensen zoekt.

Volgens het OT zijn er meer dan drie namen voor God.

Jes 9,5
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

God heeft zich door de hele Bijbel heen op veel meer manieren gemanifesteerd dan drie, dus die drie-eenheid kun je beter vergeten!

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 21:36

Ja dat klopt YHWH laat zich verschillend noemen, in die omstandigheden waarin mensen Hem kunnen kennen.

wat ze allemaal gemeen hebben dat ze niet veranderen maar allemaal YHWH EEUWIG zijn.

Toch heb je drie soorten gedaantes in EEN EEUWIGE GODHEID die via Israel een verbond heeft gesloten met de wereld, Het volk Israel was het middel ,later bezegeld in deVerzoening vanYeshua,
dat was van oudsher al voorspeld

Maar je hebt dus

*YHWH Het Verterende VUUR

*De Geest van YHWH
*en het Woord van YHWH= de Verlosser=De Messias= de Bewaarder van HET VERBOND.De sterke Hand=De uitvoerende Kracht van de Schepping

Al deze YHWH ZijnEEN en werken samen in een perfecte EENHEID

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2008 22:20

salty schreef:Ja dat klopt YHWH laat zich verschillend noemen, in die omstandigheden waarin mensen Hem kunnen kennen.

wat ze allemaal gemeen hebben dat ze niet veranderen maar allemaal YHWH EEUWIG zijn.

Toch heb je drie soorten gedaantes in EEN EEUWIGE GODHEID die via Israel een verbond heeft gesloten met de wereld, Het volk Israel was het middel ,later bezegeld in deVerzoening vanYeshua,
dat was van oudsher al voorspeld

Maar je hebt dus

*YHWH Het Verterende VUUR

*De Geest van YHWH
*en het Woord van YHWH= de Verlosser=De Messias= de Bewaarder van HET VERBOND.De sterke Hand=De uitvoerende Kracht van de Schepping

Al deze YHWH ZijnEEN en werken samen in een perfecte EENHEID

Interessant, heb je misschien wat meer informatie hier over en schriftverwijzingen?

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 18 okt 2008 22:53

louter en alleen wat er in de Bijbel over staat-
vasthouden aan de belofte van de Tenach en niet luisteren naar wat stervelingen er later over geschreven hebben( rabbis etc en later menige kerkvaderen)

misschien heb je hier iets aan, inhet engels weliswaar
http://www.kolumbus.fi/risto.santala/rsla/messiah.html
http://www.evangelicaloutreach.org/yhwh.htm

Bij de eerste link kun je zien dat de rabijnen voor de tijd van Yeshua de Godheid YHWH precies zo zagen als wat ik je hierboven heb uitgelegd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”