Ik vind het een heel boeiend onderwerp trouwens, los van het feit dat het voor Dwaler heel persoonlijk is.
Ik googelde even op het woord vergeving en kwam op deze tekst uit:
http://www.hulpnet.com/bethesda/elkaarvergeven.htm
Ik plak niet graag grote stukken in een posting. We kunnen het zo ook lezen.
Verder heb ik ook even in de Bijbel wat gezocht en dat was eigenlijk heel dubbel..
De Here Jezus Zelf vergaf Zijn eigen moordenaars en vroeg ook aan Zijn Vader om vergeving voor hen terwijl zij zelf hiervoor niet naar Hem toekwamen.
In het Onze Vader staat het kort omschreven: Vergeef ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren.
Daar staat niet bij, maar wacht totdat zij vergeving willen ontvangen.
In de gelijkenissen van de Here Jezus komt ik wel weer tegen
Wacht uzelven. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef het hem. (Luk17:3)
dus: indien het hem leed is.
Datzelfde staat ook nog in vers 4.
Vergeven en vergeven is 2. In hoeverre kan een mens aangedaan, intens leed vergeven en wat is dan vergeven.
Mijns inziens is vergeven daadwerkelijk uitspreken t.o.v. de dader dat je het hem niet meer aanrekend.
En dat is ongeacht of hij of zij berouw heeft hoewel het bij het laatste een heel stuk gemakkelijker is.
Hierbij komt ook juist dat vergeving verschrikkelijk moeilijk kan zijn. Zo moeilijk dat wij het niet uit onszelf kunnen.
En dat gaat dan niet van de ene op de andere dag.
Daarbij om een casus te pakken, en ik zeg erbij dat het misschien een utopie is, voor ons mensen misschien onwaarschijnlijk, :
Als een relatie verbroken is wegens ontrouw kan het wel vergeven worden. Maar dat wil voor mij niet zeggen dat de relatie hersteld is. De gevolgen zullen niet ongedaan gemaakt zijn. Wel kan de vergevende partij dan weer de ander in de ogen kijken en het gebeurd heeft een plaats gekregen in zijn of haar leven.
Het zal nooit vergeten worden bij ons mensen. Maar het heeft een plaats gekregen.
Dit zijn zo even mijn gedachten. Ik sta open voor commentaar en/of aanvullingen omdat ik het heel leerzaam vind.