Vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel en de Koran !

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Enkele vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel!

Berichtdoor elbert » 23 jul 2008 07:13

lailahaillallah schreef:Wie kan mij helpen een antwoord te geven op een aantal vragen over de inhoudelijke kant van de Bijbel?

Volgens mij mogen moslims ook niet jokken, want dit lijkt me niet je echte motief te zijn.

In de Hadith staat het volgende:
"Wees eerlijk want eerlijkheid leidt tot goedheid, en de goedheid leidt tot het Paradijs."

lailahaillallah schreef:Was Jezus (vrede zij met hem) opgevaren naar de hemel op dezelfde dag van de kruisiging?

A) Ja, "Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn" (Luke 23:43)
B) Nee, "Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader" (Johannes 20:17)

Het antwoord staat in Luk 23:46:
46 En Jezus, roepende met grote stemme, zeide: Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. En als Hij dat gezegd had, gaf Hij den geest.

Lichamelijk ging Hij dus niet naar Zijn Vader, naar Zijn geest wel. Dat verklaart beide teksten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2008 10:07

Meisje met de lange naam: heb je nooit van de tweede dood gehoord? Die kan volgen na het oordeel.

Maar waarom heb je deze vragen? Ben je oprecht geinteresseerd? Ik krijg net als Elbert de indruk dat je andere motieven hebt en dan vind ik jammer.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 23 jul 2008 10:14

lailahaillallah schreef:1) Waarom mocht Maria Magdalena Jezus (*censuur*) niet aanraken? ''Raak mij niet aan''??
2) Wat bedoeld Jezus (*censuur*) met: ''mijn Vader en uw Vader, mijn God en uw God?
3) Jezus (*censuur*) zegt: Ik ben nog niet opgevaren naar mijn Vader in hemel?

Beste lailahaillallah, wat mij betreft hoef je niet steeds Jezus (Vrede zij met Hem) te schrijven. Jezus is de Vredevorst, en Hij wenst ONS vrede toe! Deze vrede die Hij aan mensen geeft, gaat alle verstand te boven. Ik hoop van ganser harte dat je deze vrede in je leven mag ervaren.

Ad 1 - Lees je wel mijn reactie hierboven? Ik heb al eens uitgelegd dat het Johannesevangelie de weg van Jezus beschrijft: Hij komt van God de Vader, is mens geworden, en zal weer terug keren naar God de Vader. Maria mag Jezus dan niet vasthouden hier op aarde in de graftuin. (aanraken is een te zwakke vertaling).

Ad 2 - Jezus geeft aan dat God in de hemel Zijn Vader is, en tegelijk ook een Vader is voor mensen hier op aarde. God is niet een afstandelijk God, maar zoekt de nabijheid van mensen op. Dit in tegenstelling tot het Godsbeeld van de Islam, waarbij Allah de Verhevene is. Bij de God van de Bijbel gaat het samen: God is een God in de hemel, en op de aarde (zie bijvoorbeeld ook de belijdenis van Rachab de hoer in Jozua 2).
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

RobM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RobM » 23 jul 2008 15:28

elbert schreef:

Volgens mij mogen moslims ook niet jokken, want dit lijkt me niet je echte motief te zijn.

"Wees eerlijk want eerlijkheid leidt tot goedheid, en de goedheid leidt tot het Paradijs."

Moslims mogen onder bepaalde omstandigheden liegen.
En dat noemen ze dan een taqiyya.
Zo mogen ze bv liegen voor de Islamitische zaak.
Zo mogen ze bv liegen tegen hun vrouw om de orde in huis te handhaven.
En ze mogen bv liegen in oorlogstijd.
Bv Islam is een religie van de vrede,en Islam keurt geweld af.

Zo zei Mohammed in de hadith oorlog is misleiding.

En zo liet hij een Joodse dichter genaamd Ka'b ibn al-Ashraf vermoorden.
maar daarvoor moesten ze hem wel misleiden en beliegen,anders kon hij niet vermoord worden.
en op verzoek van Mohammed zelf mochten ze liegen om hem te vermoorden.

Volume 4, Book 52, Number 271:
Narrated Jabir:

The Prophet said, "Who is ready to kill Ka'b bin Ashraf (i.e. a Jew)." Muhammad bin Maslama replied, "Do you like me to kill him?" The Prophet replied in the affirmative. Muhammad bin Maslama said, "Then allow me to say what I like." The Prophet replied, "I do (i.e. allow you)."

fijne profeet he?

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 23 jul 2008 18:35

Esselamoen aleykoem,

Beste Elbert, ik stel slechts eerlijke en oprechte vragen waar ik graag een antwoord op zou willen krijgen van de christenen. Is dat jokken?
46 En Jezus, roepende met grote stemme, zeide: Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. En als Hij dat gezegd had, gaf Hij den geest.
Lichamelijk ging Hij dus niet naar Zijn Vader, naar Zijn geest wel. Dat verklaart beide teksten.

Wat mij tevens opvalt in Lukas 23:46 zijn de laatste woorden van Jezus (vrede zij met hem) die wij nergens terug kunnen vinden in Marcus, Mattheus en Johannes?? We lezen het volgende volgens wikipedia, de vrije encyclopedie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswoorden

Marcus en Mattheüs
De kruiswoorden van Jezus in het Evangelie naar Mattheüs zijn te vinden in Mattheüs 27 vers 27-56. De kruiswoorden in het Evangelie naar Marcus, die vrijwel identiek zijn aan die van Mattheüs, staan in Marcus 15 vers 16-39.

In Mattheüs zijn de laatste woorden van Jezus: "Eli, Eli, lema sabachtani", in Marcus is het "Eloi, Eloi, lema sabachtani". Dit betekent Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten? Jezus citeerde hier uit Psalm 22:1. De tekst is Aramees en beide evangelisten geven de vertaling in het Grieks. Het kleine verschil is zeer waarschijnlijk een gevolg van verschillende dialecten: de spellingwijze in Marcus is zuiver Aramees, de spellingwijze in Mattheüs is beïnvloed door het Hebreeuws. De omstanders verstonden het verkeerd en dachten dat Jezus de profeet Elia riep.

Lucas
In het Evangelie naar Lucas spreekt Jezus meer woorden aan het kruis. Deze teksten zijn te vinden in Lucas 23 vers 26-56. Allereerst vraagt Jezus vergeving voor de personen die hem kruisigden: Vader, vergeef hun, want zij weten niet wat zij doen. Dit kruiswoord ontbreekt in sommige handschriften van het Lucasevangelie. Vervolgens vergeeft Jezus de zonden van één van de misdadigers die met hem gekruisigd is, maar aan het kruis zijn geloof belijdt: Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.

Jezus' laatste woorden in het evangelie naar Lucas zijn: Vader, in uw handen leg ik mijn geest.

Johannes
In het Evangelie naar Johannes zijn de kruiswoorden te vinden in hoofdstuk 19 vers 16-42. In Johannes ligt het accent minder op het lijden van Jezus, maar meer op de functie die het sterven van Jezus heeft. In het Evangelie naar Johannes staan daarom kruiswoorden die in de andere evangeliën niet te vinden zijn.

Allereerst zorgt Jezus ervoor dat zijn moeder niet alleen achterblijft: Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder: "Dat is uw zoon" en daarna tegen de leerling: "Dat is je moeder." Die leerling was Johannes zelf.

Daarna vraagt Jezus om wat te drinken. Toen wist Jezus dat alles was volbracht, en om de Schrift geheel in vervulling te laten gaan zei hij: "Ik heb dorst."

Nadat Jezus wat gedronken heeft, zijn zijn laatste woorden Het is volbracht., wat een vertaling is van het Griekse woord 'tetelestai' (een vervoeging van het 'teleoo'), en dat ook zou kunnen worden vertaald met: 'Het doel is bereikt' of 'De schuld is betaald'.

Mvg
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 jul 2008 19:07

@lailahaillallah
In het verleden zijn op dit forum meer moslims geweest. Sommigen van
hen met een oprechte bedoeling (ik denk aan Zahra, al was ze soms wel
fel), sommigen alleen maar om het christelijk geloof te ondermijnen.
Dat is niet zomaar vergeten, hopelijk kun je daar begrip voor opbrengen.

Op dit moment laat je inderdaad een indruk achter, die er op wijst dat je
met bepaalde vragen zit. Als dat echt zo is, en het zou je kunnen helpen
om te geloven in de Bijbel, (zoals wij die kennen) mag je ervan uitgaan
dat we hier graag helpen, voor zover we kunnen.

lailahaillallah schreef:

Misschien omdat inspiratie niet hetzelfde is als dicteren.

Een ander voorbeeld is:

Waar was Jezus (*censuur*) in de zesde ure op de dag van de kruisiging?

A) Aan het kruis? (Marcus 15:23)
B) Ergens anders, namelijk.. (Johannes 19:14)

Zoals ook Johannes1 berichtte: Johannes gaat uit van de Romeinse
tijdrekening, de dag begint om middernacht, en de negende ure is dan
gelijk aan de derde ure van de Joodse tijdrekening (dag begint bij
zonsopgang). Romeinse tijdrekening.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 23 jul 2008 20:26

In het verleden zijn op dit forum meer moslims geweest. Sommigen van
hen met een oprechte bedoeling (ik denk aan Zahra, al was ze soms wel
fel), sommigen alleen maar om het christelijk geloof te ondermijnen.
Dat is niet zomaar vergeten, hopelijk kun je daar begrip voor opbrengen.

Op dit moment laat je inderdaad een indruk achter, die er op wijst dat je
met bepaalde vragen zit. Als dat echt zo is, en het zou je kunnen helpen
om te geloven in de Bijbel, (zoals wij die kennen) mag je ervan uitgaan
dat we hier graag helpen, voor zover we kunnen.

Beste Rolf, ik heb inderdaad een aantal vragen waar ik graag een antwoord zou willen krijgen met de medewerking van de christenen. Ik vind het alleen jammer en ongewenst dat men aan het begin van mijn post al de indruk krijgt dat ik aan het jokken ben. Zou dat de reden zijn waarom de moslims niet meer komen, omdat ze de Bijbel niet aannemen als hoe de christenen die kennen. Ik ben bezig met een onderzoek uit nieuwsgierigheid hoe de christenen denken over een aantal eerlijke vragen. Ik dwing niemand, maar ik vraag om een eerlijk dialoog!

Beste Rolf, veranderd "God" van gedachten?

A) Ja, 7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb. (Genesis 6)

B) Nee, 29 En ook liegt Hij, Die de Overwinning van Israël is, niet, en het berouwt Hem niet; want Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou. (1 Samuël)

Mvg
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 23 jul 2008 21:18

Dag Lailah++:)

Er is een groot verschil tussen bijbel en islam.
De bijbel pretendeert nergens een letterlijk dictaat te zijn. De Qur'an pretendeert dat wel.
Van de bijbelschrijvers wordt gezegd dat zij 'door de Wil van God gedreven' hun dingen opschrijven. Er wordt nergens gezegd dat er helaas geen fauten gemaakt werden. Daardoor kunnen er tegenstrijdigheden in geraakt zijn, of fouten op grond van onbegrip.
Helaas snappen veel christenen dat niet en denken dat ze de bijbel als net zo onfeilbaar moeten zien als de moslims de Qur'an zien.

Voor mij is er slechts één ding onfeilbaar. Of eigenlijk 2:
1. Heb God lief met hart en ziel. Het 2e is daaraan gelijk:
2. Heb je naaste lief zoals je van jezelf houdt.

(Ook jouw) broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jul 2008 21:40

lailahaillallah schreef:Beste Elbert, ik stel slechts eerlijke en oprechte vragen waar ik graag een antwoord op zou willen krijgen van de christenen. Is dat jokken?

Wel als het je enige doel is om vermeende 'fouten' in de Bijbel ermee aan te tonen. Want het aantal moslims dat met dit doel op refoweb is verschenen, loopt inmiddels al aardig op. Enige interesse in de context van een bijbeltekst kan de meesten niet verweten worden, waarmee het er wat al te dik bovenop ligt. Vaak worden wat losse teksten geheel uit de context gerukt en tegenover elkaar gezet, met als simplistische commentaar: "zie je wel, het klopt niet". Wat dat betreft wordt het voorspelbaar.
lailahaillallah schreef:

Wat mij tevens opvalt in Lukas 23:46 zijn de laatste woorden van Jezus (vrede zij met hem) die wij nergens terug kunnen vinden in Marcus, Mattheus en Johannes??

Ja, maar is dat zo vreemd? Elke evangelist heeft een aantal kruiswoorden van Jezus (Hij is onze vrede) opgetekend. De een kan daarbij iets extra's hebben gehoord ten opzichte van de ander.
In elk geval heb je een antwoord op je vraag en is dat dus opgehelderd, toch?
Laatst gewijzigd door elbert op 24 jul 2008 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 23 jul 2008 22:04

Dat de vier evangelisten verschillend schrijven is niet zo vreemd.
Als vier mensen een beschrijving van zoeiets simpels als b.v. een ongeluk, weet ik zeker dat je vier verschillende verhalen over hetzelfde gebeuren krijgt. Laat staan een evangelie dat een periode van 3 jaar beschrijft. Bovendien schrijven ze voor verschillende doelgroepen. ZO schreef Matteus meer richting Joden, en benadrukt hij het koningschap van Jezus. Lukas, die als arts die beroepshalve het oog op heel andere dingen liet vallen schrijft weer heel anders.
Zoals al eerder opgemerkt door Carl, de bijbel is geen mechanisch dictaat. God geeft door gewone mensen, met hun specifieke karaktereigenschapen, zijn woord door. Zo laag wilde Hij afdalen. Bijzonder toch, een God die laat zien (ook) NAAST je te willen staan en niet (alleen maar) BOVEN je.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 23 jul 2008 22:20

A) Ja, 7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb. (Genesis 6)

B) Nee, 29 En ook liegt Hij, Die de Overwinning van Israël is, niet, en het berouwt Hem niet; want Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou. (1 Samuël)

In mijn bijbel (NBV) staat in 1 Samuel 15:29:
En u weet dat de Glorie van Israel nooit zijn woord breekt en nimmer van zijn besluiten terugkomt. Hij is immers geen mens, dat hij van zijn besluiten terug zou komen.

(Hiermee is het probleem met Genesis 6 verdwenen, op besluiten terugkomen is iets anders dan berouw hebben over een beslissing).

Echter, heb ik nog wel een issue met de volgende tekst:
1 Sam 2,30
Welnu – spreekt de HEER, de God van Israël –, ooit heb ik plechtig verklaard dat jouw familie mij van vader op zoon terzijde zou staan. Maar nu – spreekt de HEER – kom ik daarvan terug. Wie mij hoogachten acht ik hoog, maar verachtelijk zijn zij die mij geringschatten!

(SV 1977)
Daarom spreekt de HEERE, de God Israëls: Ik had wel duidelijk gezegd: Uw huis en het huis van uw vader zouden voor Mijn aangezicht wandelen tot in eeuwigheid; maar nu spreekt de HEERE: Dat zij verre van Mij; want die Mij eren, zal Ik eren, maar die Mij versmaden, zullen licht geacht worden.
Laatst gewijzigd door Vuurtje op 23 jul 2008 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Icesurfer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Icesurfer » 23 jul 2008 22:22

hamlap schreef:[bijvoorbeeld ook de belijdenis van Rachab de hoer in Jozua 2).

:idea: weer wat geleerd !

Nu weet ik ook waarom Annemiek Schrijver
haar homepage ' Rachab ' noemt. :wink:
Wanneer iemand zich bewust wordt van de realiteit,schijnt het licht daarvan voor hem uit,
de lamp van Aladdin, het licht dat ons leidt.
[ Inayat Khan ]

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 24 jul 2008 09:15

lailahaillallah schreef:Beste Rolf, veranderd "God" van gedachten?

Beste lailahaillallah,
Een algemene opmerking nog van mijn kant: de manier van denken binnen het christendom is totaal anders dan binnen de Islam. Het lijkt zo makkelijk om de vergelijking te maken tussen de Drie-enige God van de Bijbel en Allah, tussen de Bijbel en de Koran, tussen Jezus en Mohammed. Maar dat gaat gewoon niet!

Misschien is het nog het duidelijkst als ik zeg dat je Jezus en de Koran met elkaar moet vergelijken, en niet Jezus en Mohammed, of de Bijbel en de Koran. Voor Christenen is Jezus, wat de Koran voor Moslims is: de openbaring van God. God maakt zich aan mensen bekend door Zijn eeuwige Zoon Jezus mens te laten worden. Hij heeft onder ons geleefd en ons de Vader bekend gemaakt. Diezelfde functie heeft de Koran bij Moslims als het boek dat uit de hemel bij Allah is gekomen. Doordat Christenen geloven in een God die mens is geworden, kunnen zij ook heel menselijk over God spreken. Wij christenen geloven ook dat God zich aan past aan mensen om zich bekend te maken: Zijn gedachten zijn hoger dan onze gedachten, maar Hij wil onze taal spreken, zodat we Hem begrijpen.

Hartelijke groeten!
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 24 jul 2008 10:28

hamlap schreef:Zijn gedachten zijn hoger dan onze gedachten, maar Hij wil onze taal spreken, zodat we Hem begrijpen.

Prachtig gezegd. God start vanuit onze situatie en wil ons vanuit onze lege misère naar Zijn hogere plan helpen. Hij is een Vader die zich buigt over Zijn kind en het helpt dichter bij Zijn doel te komen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 jul 2008 15:24

lailahaillallah schreef:Beste Rolf, veranderd "God" van gedachten?

Mvg
God verandert niet van gedachten.
M.b.t. Gen. 6 : 7, dat is ook uitgevoerd. Alleen Noach vond genade (vers 8 ).
De mensen deden alleen maar kwaad meer, en daarom berouwde het de
Heere dat Hij de mens geschapen had. Maar er kwam toch een
vervolg, door Zijn genade. Eens was de mens bedoeld als kroon van de
schepping, om te heersen over het aardrijk. Door genade kan dit nu
verder gaan. Dat is ook het (bijna onbegrijpelijk) wonderlijke van het
Christelijk geloof. De Heere God doet het Zelf, wat wij niet (meer) kunnen.

En, m.b.t. 1 Sam 15 : 29, het Koningschap van Saul is een einde aan gekomen.
Alle dingen zijn van te voren bekend, zie ook Hand. 15 : 18, en Num 23 : 19.

Over het lezen van de Bijbel, het volgende.
1 Niet alles wat in de Bijbel staat kan direct letterlijk worden opgevat,
soms wordt er iets mee aangeduid.
2 De Nederlandse vertaling is niet 100% correct, in enkele gevallen moet
een iets andere betekenis aan woorden gegeven worden.
(Bijv. Gen. 24 : 64 kan uitgelegd worden als: Rebakka sprong van blijdschap ... .
En, Math. 3 : 10, " ... in het vuur geworpen ... " Hieraan kan de betekenis
gegeven worden: niet uitgehouwen, maar die neemt de Heere Jezus heel dicht bij zich,
opdat er toch vruchten komen. Zoals ook dat ene verloren schaapje werd opgezocht.)

3 Een aantal zaken uit de Bijbel kunnen niet zomaar begrepen worden,
daar is iets anders voor nodig, nl. de hulp van de Geest (2 Kor. 2 : 14).
4 Er zijn ook vele zaken die makkelijker te vatten zijn, het is goed
daarmee te beginnen.

Verder, als je iets meer over jezelf wilt doorgeven, er is
een speciaal topic Stel je voor.

@Carl
Er kunnen wel vertaalfouten aanwezig zijn, en soms ook menselijke
uitspraken (bijv. Paulus zegt, "... dit zeg ik ... "). Maar ik zie de Bijbel als het
onfeilbaar woord van God, ingegeven door de Heilige Geest (2 Tim 3 :
16). Het zijn niet de gedachten van mensen, maar Gods raad, vast en
zeker.

@Vuurtje
M.b.t. 1 Sam. 2 : 30, " ... Uw huis en uws vaders huis zouden* voor Mijn
aangezicht wandelen tot in eeuwigheid ... ".
* Dat is, het priesterdom bedienen; versta hierbij, indien zij in mijn
geboden zouden wandelen. (kant. sv.).

@Gurkie
God heeft mensen lief, en heeft Zijn eigen Zoon de schuld laten betalen,
om mensen met Hem te verzoenen. Het grote verschil tussen de
Christelijke godsdienst en alle andere godsdiensten is, dat God geeft aan
hen die in Hem geloven, hetgeen Hij vraagt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”