Rolf schreef:Hoe kom je daarbij?Sela schreef:feit is ook dat ik even zondig ben geboren en ben als cham. hij is mijn broeder
Als je bijv. per ongelijk iemand ziet in een hoedanigheid waarin hij/zij
liever niet wordt waargenomen, dan loop je toch even weg?
Een zonde is een zonde. Bovendien: ook een donker persoon met een opvoeding, draait zich dan even om. Ook al zou hij afstammen van Cham... en een niet-donker persoon zonder opvoeding blijft gewoon toekijken, ook al stamt hij/zij niet af van Cham. Dat heeft toch niks, maar dan ook echt helemaal NIKS, met afkomst of huidskleur te maken?!
Wat Sela waarschijnlijk bedoelt, is dat we allemaal zondaars zijn. Jij net zo goed als ik, onze donkere broeder net zo goed als onze blanke broeder, etc.
Uiteindelijk stammen we allemaal van Adam en Eva af en zij hebben de eerste zonde in de wereld gebracht. Dus er is niemand die hier minder zondig is als een ander.
Rolf schreef:Ok. Daar ben ik met eens. Goede dingen bewaren, en ook fouten waarvan je leren kunt.Galateia schreef:Maar dan ben je toch ontzettend subjectief bezig?! Volgens mij is juist het verleden van onze omgang met onze medemens zeer nuttig: daar kunnen we uit leren. We moeten leren van onze foute en van onze goede daden. Om herhaling te voorkomen. Om een beter beeld te hebben. Etc.
En dus begrijp je nu misschien dat we ook dat onderdeel van het verleden gewoon in de discussie mogen betrekken!
Rolf schreef:1 Er moet voedsel, kleding en onderdak zijn.Galateia schreef:Want wie bepaalt wat 'tot nut' is?!
2 Er moet gezorgd worden voor het geestelijk welzijn.
Misschien kun je nog verder aanvullen.
Wat een vreemd antwoord. Dan kun je een oneindige lijst maken natuurlijk. En elk punt weer volledig subjectief invullen.